"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. 7ups

    7ups 1st gear

    Amazonissa lyhyen ajon aikana etupenkkien olemattomuuden vuoksi 70-luvun taiteltava retkituoli kuskin penkkinä, pakoputken kannakkeena usb-piuha, öljykorkin ym. korkkien tiivisteenä fillarin sisärenkaasta leikeltyjä paloja, stereoista puuttuvan nupin tilalle venttiilinhattu liimalla... The usual.
     
  2. barfly

    barfly Gearhead

    Eilen jarruremonttia (takajarrut, levyt ja palat) tehdessäni se jarrulevyn ruuvi, joka pitää sen levyn siinä pyörässä tottakai muljahti.

    Onneksi vaan toiselta puolelta autoa, porasin sen auki sen ruuvin ja mietin sit, että milläköhän ton levyn saa pidettyä kohdillaan ennen renkaan asennusta.?

    No, levy paikalleen ja tuurnalla tein niitin tosta ruuvinjämästä.

    Kai se ens kesään kestää. :oops:
     
  3. MasterP

    MasterP 1st gear

    Pikkurälläkkään on kätevää asentaa ison laikka, jos pienet on loppu. Nimim. ranteessa 6 tikkiä.
     
  4. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Re: simpukka

    Olikohan pohjoiskymenlaaksossa tapahtunutta, iskän serkku kertoi samaa tarinaa kun oli lainannut raktoria naapurista joskus seitkytluvulla... ;)
     
  5. tin_ksnk

    tin_ksnk 1st gear

    65 mustang Ostaessa oli seuraavat viritykset:

    -syylärinä oli GM:n syyläri.
    -peruutusvalokytkin kiinni jeesus teipillä.
    -syylärille ei huhotosletkua tai painesäiliötä
    -imusarjan väliin mitään tiivistettä, tiukasti vaan kiinni (vaihdettu).
    -tukivarren mutterin sokkana rautanaula (sinkitty)

    1963 Chrysler 300 avon viritelmät:

    -Repsikan lattia rekisterikilvistä (olikohan Illinois?)
    -Ratin keskiön sovitin kumi korvattu puukon tupella
    -Toimimaton lämmitin sokeoitu (avollahan ei ajeta kun kesällä :D )


    Ja sitten ne ITSE tehdyt viritelmät....

    -Paisuntasäiliö jostain tunnistamattomasta idän vehkeestä.

    -Pissapojan letku 8mm paineilmaletkusta. No, oli väljä suuttimen päästä niin laitettiin supistimella pätkä 6mm letkua. Kaunis :odroll:

    -Syylärin huohotus 12mm paineilmaletkulla

    -Pitkien katkaisija M5 rosteripultilla & nylokilla lattiaan


    "Kasaan ja kenkää, kasaan ja kenkää!"
     
  6. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    just jouduin laittaan kaasuvaijeriksi kitarankielen.... :eek:
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    8,90-12,90 saa kyl ihan uuden pikkurälläkän jolla tekee aika kauan hommia.
     
  8. Make.S

    Make.S Gearhead

    Jep, kyllähän ne ryöstää melkein kympin rälläkästä. :D
    Ukkokin tarjos omaa vihreetä boschilaista käyttöön, mutta eipä pitäis enää hirveemmin rälläkkää tarvita, korkeintaan penkinkiskojen askartelussa.
     
  9. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Kokemuksesta voin sanoa että kestää melkein puolitoista tuntia ammattityöskentelyä,pelkkää sontaa moiset :mad:
    Pitää pyytää kymppi lisää tuntipalkkaa että voi hakea illalla honkkarista 4 uutta seuraavaks päiväks :rotfl:

    Pelottavin kapine mitä olen käyttänyt oli iso rällä jossa kiinni 400 mm timanttilaikka kun tehtiin ovia maalaamon seinään,hyrrävoimaa oli riittävästi kun laittoi käyntiin :odroll: :soosoo:
     
  10. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Jos oli käytetty niin mitäköhän on kitaralla soiteltu...

    ...meinaan vaan että vaikuttiko tehoihin ja muuttuiko koneen saundit.

    Ainakin Esson baarissa olis :rotfl: . :poff:
     
  11. ohc205

    ohc205 1st gear

    Mä tutkin kerran erää varmari voortin helmoja, jotka joku oli paikannu, niin siellä oli niitä halpoja muovisia kittilastoja käytetty paikkoina ja ne oli kitillä liimattu kiinni, tasoteltu ja massaa päälle. Monta vuotta oli menny leimassa läpi.. Tein omat johtopäätökset ja myin auton varaosiksi.
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei ammattilaiset käytä tollasia halpis työkaluja.

    T: nimim. samalla halpisrälläkällä jo yli 10 vuotta :rotfl:
     
  13. SnakeWood

    SnakeWood 1st gear

    Re: simpukka

    Nuffieldissä on vuosimallista riippuen erikätinen simpukka, vaikka on muuten samanlainen. Arvatkaa mistä tiedän..? :poff:
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No eipähän helmat sitten paikan kohdalta ruostu uudestaan :)
     
  15. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    halpisrälläkkään pitäs viritellä ompelukoneen kaasupoljin. tarkkuushiontaan sopii vielä paremmin silloin kun nyt pelkällä on off kytkimellä.

    työkalun kun ottaa käteensä niin silloin pitää itse tietää millaiseen käyttöön se soveltuu. halpistyökalut tilapäiseen kevyeen työhön.
     
  16. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Tollasia minäkin olen laittanu vähän joka autoon :D

    P100 pickuppi piti saada leimattua kun "parasta ennen"-päivämäärä meinasi umpeutua ja vesipumppu vuoti kuin seula. Ratkaisuna ylivuotoreikään rasvanippa ja tiivisteen ja laakerin väli täyteen vaseliinia plus paisarin korkki löysälle, piti se nippanappa leimakäynnin ajan, konehuone oli vaan melko rasvassa sen jälkeen :lol:

    Myöhemmin kaverin isäukko lainaili sitä ja sattumalta olin heillä ryypiskelemässä. Äijä oli taas lähdössä johonkin kun huohotin tukkeutui ja öljyt räjähti ympäri konehuonetta. Uuden patentoin hirmu rapulassa jaloviinapullosta, MMJ-kaapelin kuoresta, johtospiraalista, puutarhaletkusta ja jostain kuminpalasta... Harmi kun siitä ei ole valokuvaa todisteena, se oli hieno. Ja kaiken lisäksi ihan toimiva :rotfl:

    Kaverien mieleenpainuvimpia virityksiä tallilla - Hiilidioksidi loppuu kesken hitsaushommien + pari ideaa (olutta) => http://koti.phnet.fi/tpelt/Muuta/Hitsauskaasua.JPG :D
    Tuo viritys oli koneessa itse asiassa aika pitkääkin, siihen koneen päälle eksyi vielä joku Ooppelin nokka-akselin stefa jolla tuo kahva lukittiin alas :lol:

    Toinen vastaava - Ooppelista oli kone remontissa ja paskat venttiilit piti saada hiottua kuntoon. Venttiili kiinni siis minisorvin runkoon, jatkeeksi ristipääruuvi ja sorvin moottori+hiomakivi pystyakseliin kiinni astemitalla 45ast kulmaan. Hiomakivellä varovasti hiertämään venttiileitä kun toinen kaveri pyörittää venttiiliä ristipääruuvista porakoneella
    http://koti.phnet.fi/tpelt/Muuta/ventti ... akone1.JPG :rotfl:
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Joo-o. Metabo kestää jatkuvaa sikakäyttöä, Boschit ja Kressit sun muut tilttaa kevyessä sikakäytössä, mutta Einhell kestää Hellvetin hyvin kevyttä sikakäyttöä!

    PS. Rälläkkän hankinnassa kiinnittäkää huomio teholukemiin. 600W on kyl lelu. 800W pärjää ainakin tämmönen urpo kun satunnaisesti laikkaa auton kahtia tms. Aijuu edellisen auton pilkonnan vaan aloitin Einhellin pikkukoneella ja jatkoin EINHELLIN isolla.
     
  18. ohc205

    ohc205 1st gear

    Juu toi on kyllä ihan totta. Ku vaan ois tienny tän ennen kun menin koputtelemaan vasaralla niin siistejä helmoja. Mutta kun edellinen omistaja ei muistanut mainita asiasta mitään. Jos nyt ees tiesi koko asiasta..
     
  19. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Venetrailerikaupan yhteydessä ostin "puolivahingossa" myös auton.
    Ihmettelin, miksi konepellin välistä tulee musta kumikaapeli auton repsikan puoleisesta ovesta sisään. No, sisätiloista löytyi johdon päästä töpseli sisälämmitintä varten.
    Oli loppunut panssarikaapeli kesken sisälämppärin asennusta tehdessä, ja näin syntyi näppärästi jatkojohto...
    HUHHUHH!!! :soosoo: :soosoo:
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Serkku oli korjannut isäukkonsa Kadettin lohkolämmittimen johdon seuraavasti: Lämmitimenpuoleiseen johtoon oli laitettu tavallisen jatkoroikan naaraspistoke ja sitten siihen pistorasiaan tulevaan johtoon töpseli kumpaankin päähän. Sai siinä olla tarkkana, missä järjestyksessä johtoja laittoi kiinni. En tänä päivänäkään ymmärrä, mikä logiikka sai laittamaan pistokkeet juuri tällä tavalla. Luultavasti osasyy oli se, että tämäkin homma oli tehty kaljapäissään.
    Ostin aikoinaan meille Arska-Fordin eli englantilaisen A-0509-kuorma-auton. Siinä ei oltu etupään peltien ruostevaurioiden korjaukseen käytetty kanaverkkoa, vaan pakkelin alustaksi oli laitettu rutattua käsipyyhepaperia.
    Kun itse paikkailin emännän Volare Coupen läpimätiä ovia, laitoin seulaverkkoa sisäpuolelle, että sain pakkelin pysymään isoissa reijissä. Oven alakulmat tein pelkästä pakkelista. Tämä kertaalleen varaosiksi menossa ollut auto on kuulemma taas jo kilvissä Keski-Suomessa. Terveisiä vaan :lol:
    1955 Letukoissa on typerästi takaiskunvaimentimien yläpäät korissa eikä rungossa kiinni. Se väsyttää ajanmittaan taka-akselin yläpuolelta pellin rikki. Arkansasilainen oli sitonut kahdella pulteilla kiinnitetyllä lattaraudalla koko leveydeltään revenneet pellit yhteen.
    Tyttären vanhan 316-Bemarin pohja alkoi olla mätä ja osa paikoista oli hyvin hankalasti hitsattavia. Niinpä vetelin niihin ensin saumat reunoihin ja heftasin sitten kulmista kiinni. Ja alustamassaa päälle. Ja viisastelijoille sanottakoon, että ne eivät olleet kantavissa rakenteissa :soosoo:
    Fordeissa käytetään alipainesäiliönä alunperin peltistä 'säilyketölkkiä'. Econolinessa se oli ruostunut puhki. Uuden tein muovisesta viemäriputken jatkosta ja kahdesta semmoisen päätytulpasta. Takaiskuventtiilin otin entisestä. Alipaine vetää tulppia kiinnipäin, mutta laitoin kuitenkin Sikaa väliin. Tämä nyt ei kyllä ollut mikään rautalankaviritys, vaan ihan toimiva ratkaisu ja kestää maailman tappiin.
     

Kerro tästä muillekin!