GMC nelivedosta kysymyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja BowTie81, 11.10.2009.

  1. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Tuossa minun autossa on th700 laatikko ja neliveto. Edessä on väännettävät napalukot ja hytissä valitsin jossa takaveto, nopea neliveto, vapaa ja hidas neliveto. Tarkemmin en tunne vielä toimintaa, mitään lukkoja ei liene ja en tiedä onko ratas vai ketjuvetoinen jakopyörästö. Onko turvallisempaa laittaa etu ja takaperään kitkalukkoperille tarkoitettua öljyä jos ei ole varma, koska se kai toimii kaikissa?
    Mikä on oikea tapa käyttää tuota nelivetoa, vaihdellaanko takavedolta nelivedolle vaihde vapaalla vai p asennossa? Ei nimittäin neliveto ainakaan lähde pois päältä kuin vapaalla. Pyörät luonnollisesti suorassa. Alkaa herkästi rutisemaan jakovaihteisto joissain tilanteissa myös. Mutta neliveto toimii, myös hidas puoli, se tuli testattua. Tarviiko näissä peruuttaa että neliveto tippuu pois?
     
  2. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    osaisko joku neuvoa tuossa käytössä, miten se pitää tehdä ettei hajota mitään? Ja millanen järjestely tuossa on, ei lukkoja vai voiko jostain löytyä?
     
  3. JanneB

    JanneB Gearhead

    Kun napalukot ovat kiinni ja seisoo paikallaan tai ajaa suoraan, eikä sudittele voi takavedon ja nopean nelivedon väliä vetää aika vapaasti. Nopealta hitaalle ja takaisin pitää seistä paikallaan.

    Peruuttaminen ei vaikuta mihinkään, joissain autoissa jossa on automaattiset napalukot peruuttaminen aukaisee ne.

    Jos tuo th700 on alkuperäinen laatikko niin sulla on joko np208 tai 241, kummatkin alumiinikuorisia ja etuveto ketjun välityksellä.

    Edessä ei ole mitään lukkoa, takana voi olla kitkalukko tai käkikello. Tuo käkikello on mielestäni aivan paska, takavetoisella talvella voi toinen pyörä sutia vaikka koko päivän eikä toinen hievahdakaan ennenkuin sutiva pyörä saavuttaa riittävän nopeuden jolloin 100% lukko napsahtaa rytinällä päälle. Ja auton perse liukuu ojaan :odroll:
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    gm ei ole 78vuoden jälkeen suositellut kuin normaalia öljy lukkoperiinsä että sitä.tietääkseni ainoa haitta normiöljyllä on lukon paukkuminen mutkissa ja jos tätä esiintyy niin siinä tapauksessa ls-öljyä on syytä käyttää.ls-öljy on toki paljon notkeampaa talvikäytössä ja siksi sitä kannattaa käyttää myös normiperissä mutta noissa org gm-lukoissa tulee sillä huonompi toimivuus.näin kertoili mulle metro-auton heebo.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Se heebo tarkoitti todennäköisesti sitä, että GM ei ole suositellut synteettistä peräöljyä taka-akseleihin, enkä minäkään käytä. Muuten toi kuulostaa ihan järjettömältä.

    Jos kitkalukko "positraction" ei pidä pauketta normaaliöljyllä käännöksissä on a) kitkalevyt kuluneet väljiksi b) siellä on gov-lock C) murikan kuori, kitkalevyt ja tasauspyörästön vaakarattaiden tausta on kulunut väljäksi d) Esijännitysjousi on kulahtanut.

    T:ex-metroauton heebo
     
  6. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    ok, kiitos tiedoista. Ei saata olla lukkoperä koska tänään laite oli jäänyt nurmikkoon kiinni, toinen pyörä suti, en kyllä viitsinyt enempää testata mahdollisen lukon toimivuutta sudittamalla pihaa kuopalle, laitoin nelikon päälle ja otin metrin eteenpäin :)
    Paras siis hankkia tuota lukkoperäöljyä etu ja takaperiin, ja sitten selvittää se jakovaihteisto, southwesttraden kaveri sano ettei voi tietää kumpi on, mutta tunnistaa päällepäin. Onko eroa, kumpi on parempi? Jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna ratasmalli, mikä lienee vähän harvinainen?
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kylläpähän se taitaa olla 208. Ja ketjulla.
    Automaattiöljyä ylempään roppuun asti.
     
  8. JanneB

    JanneB Gearhead

    241 on 208:sta parannettu ja vahvempi, tuli joskus 87 tai 88.

    205 on se pomminvarma lodju mutta se on valurautakuorinen.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton 241 toosan "vahvempi" osa on pleneetta ja parannus muuten siinä että toosassa on oma öölipumppu. Mutta toi ei oikein uponnut että limited slip ööli olis jotenkin ohuempaa kun se on öölin viskositeetista kiinni eikä siitä onko siellä lisäainetta tai ei? Mulla on muuten synteettiset mehut perissä ja takana käkikellolukko.
     

Kerro tästä muillekin!