H-putki V8:iin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Selli, 8.5.2003.

  1. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Kyllä se siitä jäähtymisestä johtuu, eli monissa nykyautoissa takapönttö ruostuu ekana puhki ja aika nopeesti koska putki ei kuumene enää tarpeeksi että kondenssivesi haihtuisi vaimentimesta... :-? Tolla loppupään kuristamisella yritetään saada nimenomaan lämpöä tarpeeksi myös takavaimentimelle.
    Ja PauliP. : diesel Deltassa ja muissakin 350 Dieseleissä tuo takaputken ahdistus lisää alavääntöä (tai siis ainakin pitäisi lisätä) tiettyyn rajaan asti... Tosin tuohan on kuitenkin enemmän kierroskone että tiedä sitten...
     
  2. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear


    HAHAHAHAAAAAHAAAHAA! Taas yksi tarjoaa tätä tapaa, ei todellakaan pidä paikkaansa!! Ja jos vähän mietit tajuat itsekin miksi.
     
  3. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Hyvä on, onhan reilua valottaa hiukan. ;)
    Elikkäs ensinnäkin tuo 'maalitesti' vain indikoi satunnaisen maalin palamista jonkun satunnaisen kuuman pakoputken päällä. Mitä tekemistä sillä siis on pakopulssien kanssa, ei yhtikäs mitään!
    Ja vaikka eläisimmekin toisessa maailmassa missä pakoputken pintalämpötila ratkaisisi x putken paikan, ei sitä voisi maaleilla mitata muutenkaan! Jokainen maali palaa eri lämpötilassa. Ja jokainen käyttötilanne on erilainen, jokainen putkisto on erilainen, jokainen ulkolämpötila on erilainen, jokainen nokka-akseli ja seossuhdekin ym sata muuttujaa on ERILAINEN!
    Vielä käytännön esimerkki. Olen kerran itsekin maalannut hiukan kuumaa kestävällä maalilla putkiston alusta loppuun. Eli juuri niin kuin edellä ehdotettiin. Annoin maalin kuivua ja sitten käynnistin. Aluksi auto kävi tyhjäkäyntiä maali paloi vähän matkaa kansista, sitten kun ajoin normaalisti kylillä se paloi jo puoleen väliin auton alle ja sitten kun aloin kunnolla rankaisemaan konetta paloi maali koko putkistosta. Että näin.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    No voihan toi periaatteessa toimiakin. Siinä on vaan vähän haasteena se, että se "pulssi" käsittääkseni muuttaa sijaintiaan aika lailla kierrosluvun mukaan ja jos halutaan maksimiteho vaikka viiteentonniin, niin tarttis sitten huudattaa sitä konetta viidellä tonnilla niin pitkään, että alkaa maali käristymään jostain kohtaa. Eli auton alla pitäs olla joku valmiina piirtelemässä merkkejä paikoilleen.

    Tokko se paljoa tosiaan auttaa, jos putket on poltettu punaiseksi koko matkalta :lol:
     
  5. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    no ok...

    monesta lähteestä oon kuullu et H-putki olis paras ratkaisu. tosi monesta lähteestä oon kuullu et X-putki olis paras. joku sanoo, et H-putkella ei tee mitään, jonkun mielestä pitäs olla ihan vaan suorat helvetin isot putket.

    näillä perustiedoilla oon ihan itsekin tuuminu, et jos minkäänlaisesta yhdysputkesta on merkittävää hyötyä tällasissa miedosti viritetyissä pikkulohkoissa, ni se hyöty on äänenvaimennuksessa. tuurillaan siitä tienaa vähän tehoakin.

    enkä tiedä miksi, mut jostain syystä oon antanu kertoa itselleni, et sen "oikean kohdan" löytää tolla aiemmin kuvailemallani tavalla. johonkinhan se perustuu. jostain tollasen joku on keksiny.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    No tää mun kommentti oli kyllä ihan teoreettista pohdiskelua, että ei ole käytännön kokemuksia. Suomeksi sanoen, olis varmaan ollut parempi olla (taas) hiljaa, mutta noin sen itse maalaisjärkeä käyttämällä kuvittelisin toimivan. Pakopulssi osuu johonkin kohtaan putkesta keskimäärin ja siihen kohtaan vois kuvitella, että käristyy vähän enempi lämpöä, kuin ympäröivään alueeseen.

    Tosin tossakin on tietysti se, että jos ne sarjat on kovin eri mittaiset, niin se "pulssi" menee vähän sinne sun tänne. Vähän sama juttu kuin siinä, että mitoitetaan sarjat sentin tarkkuudella saman mittaisiksi puhtailla tuplaputkilla, vaikka sytytysjärjestys ei todellakaan tue kasissa sitä ajatusta... Mut en mä mitään tiedä. Kunhan pohdiskelen asioita ääneen :wink: Olishan täällä varmaan oikeita tietäjiäkin asiasta, mutta lieneekö he kyllästyneet tän saman asian vatvomiseen...?
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joskus "trick of the week" syndrooman pahimpina vaikutusaikoina tuli myös pakoputkistossa kokeiltua yhtä sun toista, aina sen mukaan mikä milloinkin oli kuuminta uutta lehtiartikkeleissa. Aika kevyeks jäi anti niissä kokeiluissa. Samoin kuin lompakko. Ihan olis riittänyt/riittää se, et pysy perusasioissa. Kauheita taikoja noilta systeemeiltä on turha odottaa; oikeen kokoset primäärit oikeilla pituuksilla, kaavoja noiden laskemiseen löytyy kyllä, ja ite oon mitottanut noi yleensä niille kieroksille johon rundit laskee vaihdossa. Sit putkisto riittävän avaraa hyvin hengittävillä vaimentajilla. Tossa 3-3.5" kulkenee sellanen järkevä raja katuautoon, vaikee saada isompaa hyvää mutkaa ja yleensä noissa putkisssa seinämät paksunee ja niistä tulee tosi painavia. Paitsi jos ite manklaa vaikka millisestä. Hyvin hengittävä vaimentaja ei välttämättä tarkoita samaa kuin kovaääninen vaimentaja, ja erittäin pätevä keino melutason kurissapitämiseen on käyttää useempaa kuin yhtä vaimentajaa per putki. Niinku jo aiemmin tuonut esiin, mulle on riittänyt ihan normi motonetin Simons pöntöt, varmaan löytyy muitakin helppohintaisia ja kelvollisia. Joskus oon käyttänyt H:ta, joskus X:ää, joskus enmitään; työmäärä noista on kasvanut ja äänen sävy muuttunut pehmeemmäks ilmeisesti just ton painehuippujen tasaantumisen myötä. Mut tässä vielä kuuma vinkki kaikille pakoputkivastaaville:

    You've heard of the Y pipe.. the X pipe.. the H pipe.. nothing can touch the O pipe!!! It provides 100% back pressure feedback on ALL engines!! Torque increase and kuneutson valve float brings in much lower revs so you don't hurt your motor! Not CARB Legal. Please specify standard or polished finish. Product shown is dual input O-Pipe with standard finish.

    http://kalecoauto.com/index.php?main_pa ... fbfa2e81a7
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    pelottavan näköinen tuo O-pipe :rotfl:
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kyllä U-putkella tulee enempi alavääntöä kun tolla O:lla
     
  10. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    jumalauta..

    männänpalautusjousista lähtien kaikkea virikamaa ja hipo-osaa.

    tilasin saman tien työkaluja. left handed metric screw driverin ja pilot wrenchin...

    Most cars suffer from this horrible malady - a loose nut behind the wheel!! But not anymore. Only one company had the foresight and brilliance to bring you this product - The Pilot Wrench. Quickly tighten the nut behind ANY wheel for instant improvements in responsiveness, handling, and braking! Please indicate how big of a bolt head is behind the wheel before ordering! If unsure, ask your friends. Also available in metric.
     
  11. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Helposti voi olla liian isoja sarjoja yli kymppilitraiseen. Vaikea kommentoida kun ei ole muita arvoja. Moottorin koko ei määritä pakosarjan kokoa (on kyllä vaikutusta, muttei ole määräävä tekijä).
    Luitko koko postaukseni? Mitkä oli pakosarjan mitat ennen ja jälkeen? Paljonko tehoa ennen ja jälkeen? Sattuuko tulokset tuohon taulukkoon?

    Lisäyksenä että nuo taulukot on pelkästään karkeita arvoja. Tarkempia saa sitten oikeilla laskukaavoilla.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ajattelin kokeilla käytännössä nyt sellaista systeemiä että peltisarjojen kollektoreiden jälkeen tulee reilun puoli metriä 2,5" putkea ja ne yhdistyvät "omalla kollektorilla" (putket päättyy rinnakkain samaan yhdyskammioon) 3" putkeen kardaanin alkupäässä. Sitten 3" putkea vastaavalla sisäänmenolla ja ulostulolla olevalle äänenvaimentimelle joka sijaitsee taka-akselin etupuolella. Biltema vaimennin, ainakin näyttää huomattavasti paremallta kuin halpisjenkkivaimentimet.

    Entäpä jatko? Tuolla aikaisemmin kirjoitetuista ymmärsin että äänien kannalta voisi olla parempi tehdä loppupää ohuemmasta, 2,5" ja että ei enää heikentäsi virtausta ?

    Kone on 10-11 puristeinen Olds 350 avarretuilla kansilla, nokka-akselista ei ole parempaa tietoa, joku suurempinostoinen se ainakin on. Tavoitteena on saada hyvät harrasteauto-äänet, muttei mitään läyskytystä. Autolla ajetaan kesäisin kaikki ajot.
     
  13. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tota, luinko ajatuksen oikein, jos kuvittelen sinun yhdistävän kaksi 2,5" putkea yhteen 3" putkeen? Jos näin, niin varmaan saat kommentteja, että toihan ahdistaa. Mutta viepä laitos dynoon sekä dynon omilla putkituksilla että tuolla omallasi, niin siinähän sen näkee.
     
  14. jaszu

    jaszu Gearhead

  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Näin tein, en oikein usko että katuvireinen 350 jaksaa puhaltaa niin paljon että 3" putki juurikaan ahistaa. Hain tuolla rakenteella parempaa alkupään virtaamaa sillä missä sykli on terävämpi. Näinhän se menee 3-Gen F-bodyissäkin.
    Aika paskat soundit kabiinissa on vielä ekan koeajon jälkeen, putki loppuu nyt vaimentimen jälkeen taka-akselin kohdalla. Toinen ongelma on että autossa on väliaikaisena tietokonemallinen kiinteäennakkoinen jakaja, ja sytty ei mene tarpeeksi ennakolle. Sotkee ääniä sekin, ihme prötäämistä.

    Taidan laittaa vielä takaputken 3" putkena ja loppupähän läpivirtauspöntön.
     
  16. kma68

    kma68 Gearhead

    No onkos noilla hoo-putki virityksillä nyt niin isoa merkitystä tavallisemmassa ajossa ja kuinka monta prosenttia siitä voi olla selkeää hyötyä. Ilmeisesti se kuitenkin on melko yleistä, kun katsuri tökkäsi päästöjä mitatessaan toiseen torveen rukkasen ja vielä pyysi pitämään minua sitä paikallaan kun pakopaine sylkäisi sen lattialle. :eek: Kun mainitsin asian oikean laidan, katsastusmies sitten jatkoi kaavan mukaan mittausta eteenpäin. :)
     
  17. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Ite tykkään pitää putket erillään niin näkee kummalla lohkon puolella on vikaa...
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Hommasin noin 30cm pitkän 3" rööreillä olevan läpivirtauspöntön ja testasin tuon em. systeemin ääniä sillä ja ilman. Selvästi pehmenee äänet sen kanssa vaikka on noinkin lyhyt. Kyllä ainakin minun mielestä tuo yhden 3" putken systeemi on äänien puoleen kerrassaan mainio. Ääni on tasainen kun kaikki syklit tulee samasta reiästä mutta möykkää vielä sopivasti kun antaa kierroksia.
     
  19. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Tästä tulikin mieleen että tämä ois varmaa hyvä olla tuolla rakentelukeskusteluissa stickynä ylhäällä, kun tähänkin on tullut aina aika ajoin kysymyksiä ja vastauksia.
     
  20. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    As far as ability of an exhaust system to flow enough air for a given amount of horsepower without causing significant back pressure, this is from one of David Vizard's books:

    1. For avoiding significant restriction from back pressure, the pipe should flow at least 2.2CFM per horsepower produced.

    2. A straight pipe will flow ~115CFM per square inch of area (using inside diameter of the pipe)
     

Kerro tästä muillekin!