TBI suuttimet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SporttiJanne, 4.11.2009.

  1. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Onko kellään tietoa mikä olisi 305 tai 454 TBI:n suuttimien avautumisaika (deadtime) eri jännitteillä?

    Entä, avataanko niitä jollain tietyllä virralla ja pidetään auki jollain muulla (peak-and-hold)?
    Mitä virran arvoja olette käyttäneet /alunperin on käytetty?

    Kiitoksia etukäteen tiedoista tai vihjeistä aiheeseen liittyen!
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En noita oikeita arvoja tiedä mutta 1ms avautumisaikaa megassa käytetään. 2 matalaimpedianssista mitä noi Tbi siittimet on pystyy käyttämään PWM virranrajoituksella ja purkkihan osaa korjata jännitemuutokset jotka vaikuttaa avautumisaikaan. Jos on enemmän kuin kaksi noita niin pitää laittaa etuvastukset joka suuttimen ja boxin väliin.

    Electroniikasta en kyllä mitään tiedä mutta kun yhdestä fetistä lähtee vain yksi piuha suuttimelle niin luulisin että saman virran se suutin nappaa avautumiseen ja auki pysymiseen??
     
  3. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    En käytä megapurkkia, enkä etuvastuksia. Käyttämässäni ohjainlaitteessa suuttimien avaus- ja pitovirta määritetään ohjelmasta.

    Itse itselleni vastaten:
    Peak and hold virrat TBI suuttimille: 4A / 1A

    Deadtime edelleen tuntematon.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jep, 4A tarvitaan avaamiseen ja 1A auki pitämiseen vakio ECM:ssä.

    Tästä samasta syystä jos halutaan ajaa esim 8 kpl korkea imbedanssi suutinta tollasella TBI ECM-boxilla, suuttimien täytyy olla yli 14 Ohm että ne toimivat (pysyvät auki).
    Jälkiasennus TBI ->>> MPFI monipisteruiskuksi sarjoissa suuttimet ovat kerrotusta syystä 14.7 Ohm.

    Duty Cycle saa olla max n.85% ja jos näyttää enempi, niin tarkoittaa että suutin on liian pieni ja auki liian pitkään.

    Aukioloaika saisi olla suositusten mukaan korkeintaan max 0.5 ms.

    Vakio ECM:ssä Base Pulse määräytyy moottorin tilavuuden, b-paineen (oletus aina 12psi) ja suuttimen koon mukaan.

    http://www.fortunecity.com/rivendell/od ... m_inj.html
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä mulla on nyt 4.7ms maksimi aukioloaika. Suuttimet ruikkii 4kertaa per tahti vuorotellen.
     
  6. Razorass

    Razorass 1st gear

    Mitä sää höpiset? Etuvastukset on tätä päivää!

    .. vaikka minäkään en sitä purkkia saanut rikki vaikka oli kolme 12ohm suutinta rinnakkain yhden suutinohjaimen takana.

    Mutta tuohon kysymykseen voisin ilkeyksissäni vastata että jos joku on aiheeseen niin paljon perehtynyt että tietää mikä se deadtime on niin on siinä vaiheessa heittänyt sen tbi-hässäkän jo hyllyn koristeeksi. :poff:
     
  7. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Tuo oli odottamaton arvo. Lähes uskomaton arvo. Tuosta voisi päätellä, että kyselemäni avautumisaika olisi sitäkin vielä selvästi pienempi. Joten kyseessä olisi tosi nopea suutin, mikä olisi myöskin yllätys.

    Kernaasti kuulisin tähän tietoon vielä varmistuksen.
    Mutta, kiitos kuitenkin!
     
  8. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Eikä sun purkissa (V44) ole edes suuttimien Peak-and-Hold ajuria niin kuin tässä (V88)...
     
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Nyt jotenkin tuntuu että kysyjä ja vastaaja puhuu eri asiasta. Vaikea uskoa että tbi suuttimien dead time olisi noin pieni.

    yleensä kun puhutaan suuttimien avautumisajasta niin onko se sama kuin toi dead time? Avautumisajallahan tarkoitetaan yleensä nimestään huolimatta minimi pulssinpituuttaa jolla saadaan aikaan todellista ruiskutusta. tämä arvo lienee yleensä 1ms luokkaa ja isoilla suuttimilla suurempi ja korkeaimpedanssisilla suurempi kuin matala.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Näköjään tuli taas kirjoteltua puuta ja heinää ulkomuistista... :oops:

    Oikeassa olette, kyllä se suuttimen ruiskutusaika IPW (Injector Pulse Width = suutin auki) täytyy enempi toki olla kun 0.5ms...mielessä oli vaan jotain ihan muuta samaan aikaan.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla toi on silleen että avautumisaika 13.2v jännällä on 1ms ja sitä korjataan 0.1ms per muuttuva voltti, 14.2v ja 0.9ms jne.
    Toi aukeamisaikahan on kiinni jännitteestä eikä sitä varmaa voi kukaan sanoa jollei tiedä sitä jännitettä??
     

Kerro tästä muillekin!