Turbiinin valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja C73, 7.11.2009.

  1. C73

    C73 1st gear

    Jos vääntökäppyrä on tuollainen voisiko kuvitella että 2000 rpm stalli olisi passeli? 2500-3000 stallilla ei saanee muuta hyötyä kuin enemmän kuminauhamaisuutta? Vai mitä arvon raati sanoo?

    Paljon "normaaliajoa" sekä kerran kesässä vartilla.

    1800 kg auto, Th700 loota, 3,9 perävälitys.

    [​IMG]
     
  2. VesaR

    VesaR 1st gear

    sanoisin että olet oikeassa erityisesti kun käyttötarkoitus on paljon normaaliajoa.
    vääntökäyrän muoto tietysti on laakea mutta jos varttimaille haetaan optimia tietysti stalli pitäisi olla sellainen että isket heti oikealle hevosvoimaalueelle ja pyssyt siellä vaihtojen aikanakin mahd hyvin. mutta sun käyttötarkoitus niin noin 2000 ei huono.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sanoisin että stallia niin paljon kuin vakiolimpusta irti saa ja lukkoturbiini toimimaan niin ei luista "siirtymillä" pätkääkään!!
    Tollasesta saa väännettyä tolla kikkaralla stallin johonkin 2700rpm paikkeille.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä mäkin mudracerin tavoin suosittaisin hiukan suurempaa stallia kuin tuo 2000!
    Mitä itellä on noita ollut ja muiden romuja ruuvannut niin aina on ns."yleiskäyttäytyminen" parantunut kun stallia on lisää jollain konstilla saanut(nyt ei sit puhuta kisaturbaaneista,vaan ihan puhtaiden katuautojen limpuista),ompa kerran vaihdettua limppua vaan 200 kiekan takia,mut painavassa autossa saatiinkin n.250r/min ja kyllä oli riemua leirissä :rotfl:
     
  5. C73

    C73 1st gear

    Kiitos vastauksista. Sitten vielä tämmönen.

    Pystyykö vaikuttamaan siihen miten hyvin turbiini ottaa stallin alapuolella?
    Jos nyt stalliksi tulisi 2500-3000, niin saako turbiinia muokattua silleen että se olisi suhteellisen tiukka alueella 1500-2000 alueella ja nostaisi 2500-3000 vasta täyskaasulla?
     
  6. VesaR

    VesaR 1st gear

    Ainakin mulla on sellainen...ATIn Custom limppu jossa 3500stalli ja kuljettaa normiajosa pienilläkin kirrroksilla ihan ripeästi.
     

Kerro tästä muillekin!