318-->340 poraus, kestääkö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GARAGE_INC, 7.11.2009.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Voikos tuon -74 vuoden 318 porata 340 stanu mittoihin, vai meneekö lohko liian ohueksi? katukäyttöön viritettynä. n. 300 hv mielessä.
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Menee liian ohueksi, ei ehkä kannata kokeilla. Vanhempi lohko ostoslistalle...
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Kyllä sit varmaan tulee luovuttua ajatuksesta, mutta onko joku kokeillut käytännössä? Jos lohko pysyy jäykkänä, niin periaatteessa mikäs sen nyt niin taatusti rikkois vaikka olisikin ohukainen sylinteriseinä..
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mites jos putkittaa koko koneen? Siis kaikki pytyt.
    Silloinhan kriittisin mitta olis enää bore spacing.? (joka on enivei sama kun 340sessä)
     
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Saat sä tosta 300 heppaa vakioporauksillakin.
     
  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo.. siis saa varmaan 300 ilman isoa poraustakin, MUTTA olis ollut vaan noi 340 männät hollilla valmiiksi, ja edukkaaksi tulis..
    Toi putkitus ei oikein kuulunut suunnitelmiin. Taitaa maksaa enempi kuin hakea vaan sopivammat männät ihan kaupasta.

    meinasin vaan jos olis päässy EL CHEAPO.. :D
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei muuta kuin lohko ultraan ja katsoa paljonko on seinämävahvuudet ja sen mukaan sit toimia.

    Voihan olla et vaikka 1 putki on ohuempi ja sen joutuu sit putkittaan,ei ole kummonenkaan temppu osaavalle koneistajalle ja kestävyys on taattu.

    Onhan noita aikoinaan kyllä porattu sen kummemmin funtsimatta 340:n männille,mut silloin nuo lohkotkin oli vähemmän aikaa ruostuneita kuin nyt...
     
  8. 383

    383 Gearhead

  9. juke83

    juke83 3rd gear

    mitähän muuta eroa noilla koneilla ku poraus rupes just kiinnostaa tuo putkitus homma
     
  10. c-305

    c-305 Gearhead

    Tätä mieltä on shady dell joka on tehnyt muutaman viri pikkulohkon:

    318 blocks don't like large bores PERIOD. .030" over is about the maximum I will go before sonic testing a 318 block

    Eikä toi useamman pytyn putkittaminen ole oikein järkevää 318 moottoriin, hinnan puolesta ainakaan
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei kannata. Ja heti perään, et on tehty ja toimi. Lohkon vuosimallilla ei sinänsä oo väliä, yksilöerot suurempia. Mut me tehtiin joskus tollanen sata vuotta sitten kun ei raukat tiedetty, ettei sitä pysty tekeen. Pytyt oli kyllä paperinohuet, kasatessa meni liian pitkä jakokopan pultti yhteen holeen ja se tuli ruuvattua sitte pytystä läpi ilman mitään vastusteluja :rotfl: . Vasta ku ruvettiin kaataa vettä syylariin ruvettiin ihmettelee, et kyllähän muuten menee vettä tohon järjestelmään. :rotfl: No, ei siin sen kummempaa, motti ylös ja osiks ja naputeltiin holeen messinkitulppa ja kone takas kasaan. Sillä ajettiin katuvessassa monta vuotta ja sen jälkeen pääty yhteen econo gas kilpuriin.
     
  12. juke83

    juke83 3rd gear

    Elikkä periaatteessa onnistus. Itellä oli mielessä kyllä hommata joku risa 318 ja putkittaa kaikki pytyt samalla vaivalla.(jos innostuu ois tässä tietenki muutaki hommaa) Mistähän teräksestä nuo sylinteri putket pitäs sorvata.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Valuraudasta
    Ovat tehneet niitä valurautaputkista (viemäri putkista ja ihan oikeista ainesputkista)ja myös jonkun trakvaattorin sylinteriputkia aihioina käyttäen.
     
  14. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    No, jospa laitan betonia hiukan tukemaan lohkoa.
     
  15. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Osaako kukaan tarkemmin arvioida V8 lohkon putkittamisen hintaa?
    Miten luulette käyvän kestävyyden lohkon osalta kun koko lohko on putkitettu?
    Onko yleensä mahdollista putkittaa V8:n kaikki 8 sylinteriä?

    Taitaa loppupeleissä tulla halvemmaksi ostaa US-Partsista uusi 340 lohko.

    Mopar 318cid koneesta saa kotikonstein melko helposti 350 - 400 hevosvoimaisen. Historic Mopar 273cid (Historic Erikoisvakio/GTS F/A Plymouth Barracuda -65 ) koneistakin puristetaan tehot tuohon haarukkaan ja jopa hieman enemmänkin. Noiden koneiden rakentamista rajoittaa kuitenkin FIA säännöt (luokitustodistus), rautakannet ja alkuperäiset valurauta imusarjat.
     
  16. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Edukasta pannua tässä olin kokeilumielessä kasannut, muita koneistuksia kun ei tarvitse tehdä kun tuo poraus, ja kun olis männätkin niin samalla vois testata heittää laakista tonne suureen kokoon.. Eihän tuo 300hp tarvitse tuota tilavuutta, ei... saisin vain melkoisesti bangia buckille , jos ei tarvitsis edes hakea 318:iin kolmenkympin ylikoko mäntiä.. :rotfl:
     
  17. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Block Work
    Go to Top

    Cylinder Boring
    $17.00/cyl

    Install Cylinder Sleeve
    $90.00 ea

    Ford Tractor Sleeve R&R
    $15.00 ea

    Remove Ridge & Hone
    $16.00 ea

    Tuommoisia hintoja löysin Jenkeistä.
    Koska nuo ovat kappale hintoja niin ne on kai kerrottava 8:lla.
    yht. $1104

    Ja tässä esimerkki yhden kotimaisen koneistamon hinnoista.

    Sylinterin hoonaus 18,00 €

    Sylinterin poraus 38,00 €

    Sylinterin putkitus
    Työhön sisältyy putkipesäkkeen avarrus, valmiin putken asennus ja sylinterin valmiiksikoneistus. Tasohionta veloitetaan erikseen. - V8 90,00 €

    Sylinteriputken sorvaus aihiosta 63,00 € tuntiv.
    Sylinteriryhmän tasohionta
    V-moottori, 8-sylinterinen 138,00 €

    Pitkälle yli 1000€

    HUOM! Nämä hinnat ovat yhtä sylinteriä kohden!

    Eli kovin kalliiksi tulee eikä lopputuloksesta ole takuuta.
     
  18. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo enpä minä mitään putkituksia ainakaan ajatellut.
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ohuimmillaan noi valut on sellasia, että se menee jo pelkästä porauksesta puhki. Vänitäänkin ennen porautusta teettäisin lohkolle sonic checkin jossa mitataan seinämäpaksuudet. Sen jälkeen sitte vois tarkemmin harkita kannattaako operaatioon sijoittaa.
     
  20. juke83

    juke83 3rd gear

    Mulla ei maksas tuo työ ku omaa aikaa. Kiinnostas vaan että onko mahdollista putkittaa koko lohko. Kaverin 340 lohkoa katsellessa huomasin että kyllä sinne mahtus tehä ihan kunnon putket. (yläpäästä katsottuna enneku vastaa toisiin)
     

Kerro tästä muillekin!