Main stud girdle..Moparin pikku lohkoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja petrib1, 18.11.2009.

  1. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Tuollaista olen mietiskellyt omaan moottoriin.Saakohan tuosta täyttä hyötyä pikkulohkossa, kun tuo levy sitoo pelkästään nuo runkolaakeripukit keskenään..tuossa linkissä malli

    http://www.hughesengines.com/Index/prod ... rtid=23334

    Isolohkossa tuo levy taitaa kiertää myös öljypohjan pulttien kautta.Äkkiseltään miettiessä tuntuisi, että tukee lohkoa hieman paremmin kuin tuo pikkulohkon versio.

    Saisikohan pikkulohkoon tehtyä tuollaisen version mikä kiertäisi myös öljypohjan pulttien kautta..

    Onko noista kellään kokemuksia?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Tottakai melkein mihin tahansa koneeseen saa tehtyä melkein millaisen tukisillan tahansa!

    Tuosta tuollanen ensiksi ja siihen sit tekee öljypohjan tiivistettä mallina käyttäen hyvälaatuisesta teräksestä kehän jonka liittää hitsaamalla sit tuohon valmiiseen tukisiltaan,ellei sit tee sitäkin ite kun tuo hinta on kohtuullisen suolanen eli n.250-300e tänne niin sillä kyllä tekee/teettääkin jonkin verran,kun katsoo missä teettää :wink:
     
  3. mafo

    mafo 3rd gear

    Pikkulohkossa tiivistepinta ja pukit ovat niin eri korkeudessa että ei varmaan saa yhtä hyvin toimiimaan kuin isolohkoissa, nelipulttiset pukit ois varmaan parempi ratkaisu
    Pitää muista että pitää olla extra pitkät studit jos ite tekee
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vakiolohkossa ei oikeen oo riittävästi matetriaalia, että nelipulttisuudesta olis mitään hyötyä, ite ne tekis muuta kun jos oikeen tarpeelliselta tuntuu niin billet pukit ja ARP:n studit niille. Sit jos tarvii jotain enempi, niin racelohkoo eikä mitään tekohengityksiä, se on "säästöä" väärästä paikasta. Toi pikkulohkon alakerta on aika vahva eikä yleensä oo noiden pukkien kanssa ongelmia. Lohko ratkee yleensä joko pytyn seinistä tai pystysuuntasesti ja siinä ei girdlet auta. Mut noi ongelmat tulee eteen sellasilla tehomäärillä, jos on tullakseen, että saa olla jo aika vakavahenkistä palikkaa moottorissa muutenkin.
     
  5. mafo

    mafo 3rd gear

    Joo, ei se nyt race lohkoa vastaa mutta nelipulttiset toimii kyllä vakiolohkossa...
    Ja niinkauan kun on alle 500 hp/ 7000 rpm niin täysin vakio kelpaa hyvin
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tos ex naapuritallissa on yks milodonin pukeilla konvertoitu 340, ne main webit on aika ohuet ja tulee pieni pultti vinossa kulmassa. Siinä ainakin on sellanen piirre, ettei motti edes pyöri jos ei oo kaikki pultit momentissa. Tosin on se kyllä nipussa pysynyt kiitettävästi vaikka viimeks puski hurjat 600++ heppaa takapyörätehoa.
     
  7. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Jees.Pitää alkaa tutkailemaan miten toteutan tuon täysimittaisen gridlen tuohon pikkulohkoon.
     
  8. mafo

    mafo 3rd gear

    pieni tarkennus, minulla oli semmoiset missä oli kaikki pulttit suorat
     
  9. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    oisko mitään mieltä teettää sellasia girdlejä jos on jonkun verran halukkaita. jos jollain olis malliks tuo hughesin versio?
    siitähän sitten vois neuvotella pienestä korvauksesta....

    Ei siitä girdlestä varmaan mitään haittaakaan ole?

    Käsi pystyyn jos joku tarvii :soosoo: (<-käsi) :rotfl:
     
  10. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Saakohan tuohon girdleen tarvittavia studeja tilattua erikseen mistään?
     
  11. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    jaahas sitä en kyllä tiedä, taisi hugesikin juuri mainostaa et heillä vaan on tollaset "oikeet" pultit tähän kirdleen...?
     
  12. mafo

    mafo 3rd gear

    ARP:n tekemiä ne on mutta ei löydy luettelosta...
     
  13. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    siinäpä syy miksi osaa ottaa hinnan tuostakin osasta.
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Onko sulla vielä vakio tuotantolohko omassasi?
     
  15. mafo

    mafo 3rd gear

    ei, tämä on vanhaa tietoa :rotfl:
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mitä oon pikkasen tota pikkulohkomaailmaakin seurannut, niin syystä tai toisesta tota girdlea ei juurikaan käytetä.
     
  17. mafo

    mafo 3rd gear

    Varmaan sen takia että pikkulohko moparit on niin pirun hyviä :poff:
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tossa tapauksessa varmaankin siitä, mut eipä niitä käytetä leetukassakaan ja niissähän se ei voi johtua tosta syystä, kuten kaikki tiedämme.
    Eli mun mielestä menee siihen osastoon, et ei siit varmaan oo mitään haittaa, mut ei toisaalta mitään hyötyäkään. Vähän sama kun et käyttäis billet kampuraa mut valumäntiä.
     
  19. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Mopar maailmasta en kovin paljon tiedä.
    Fordi otti käyttöön ryhtiraudan muistaakseni joskus 60 luvulla kilpamoottoreiden alakerran tueksi, esim: Ford GT 40 302 koneissa.

    Suomessa olemme teettäneet mallista ryhtirautoja juuri 289, 302, 5,0 ja noihin lohkoihin pohjautuviin stroker moottoreihin (327, 331, 347).

    Varmuutta ei kuitenkaan ole girdlen lohkoa koossa pitävästä ominaisuudesta. Mutta tietääkseni yksikään kone, joihin tuo girdle on asennettu, ei ole halkaissut lohkoa. Nuo koneet (useita, ellei kymmeniä) ovat olleet teholuokassa 350 -> 500 hevosvoimaisia vapaastihengittäviä katu moottoreita.

    Ensimmäisen rakensi itse 306 cid 420 hevosvoimaa ja kone on edelleen täydessä iskussa. Noita koneita pyöritetään maksimiteholla alueella 6000 - 7500 rpm.

    Girdlet on valmistettu laser leikkaamalla, runkopukit ovat pallaanattu päältä tasaiseksi ja kiinnitys hoidettu ARP:n sudeilla. Voisin sanoa, että toimii ainakin Ford puolella.

    http://i58.photobucket.com/albums/g271/ ... kseli1.jpg

    http://i58.photobucket.com/albums/g271/ ... 1_2127.jpg
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Fordi on ton suhteen oma lukunsa, siinä on tiedostettu ongelma johon toi girdle auttaa ja sitä myös yleisesti käytetään. Mopsista oon edelleen sitä mieltä, et jos tuntee tollasta tarvetta pitäis jo siirtyy rallilohkoon, kaikki muu paitsi, että koneistuksineen sovituksineen maksaa on myös vähän kyseenalasta tekohengitystä. Ongelmana vaan on se, että myös mosin rallilohkot, sekä pikku, että iso, ovat myös kohtuuttoman hintaisia.
     

Kerro tästä muillekin!