v8 koneen tasapainotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Geissi, 16.11.2009.

  1. Geissi

    Geissi 1st gear

    missä käyttää tasapainoituksessa kampurat männät ym ? racers plase tekee mutta onko muitakin paikkoja? työn hinnat ja laatukin kiinnostaa? :odroll:
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Lahden kansityö.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Onhan noita paikkoja, R-koneistus, GT motor jne. Mulle aina jääny vähän epäselväks mitä sen laadun pitäis tossa puntituksessa olla? Jotkut tkeee niitä erilaisialla tarkkuuksilla ja yksilövikaa sekä maanantaita on tekijöissä varmasti myös.
     
  4. Geissi

    Geissi 1st gear

    v8

    mitenkäs hinnoittelu on?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    200€ multa revittiin lompsasta ja pelkkä akseli oli reissussa yhden veivimäntälaakerirengassatsin kanssa.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo on sieltä halvimmasta päästä!

    Laadusta sen verran et keväällä kun meillä tuli kampiakselin vaihto eteen ja se sit painotettiin Racers Placessa niin kyllä ainakin tuntui siltä et enää ei kone värise millään kierrosluvulla,aiempi akseli oli painotettu eräässä tunnetussa koneistamossa etelässä.

    Tuosta erilaisella tarkkuudella painottamisesta et Lahdessa ainakin on juuri ikään kuin kahta linjaa eli katu ja kisa ja jälkimmäisessä sit koetetaan saada ne viimeisetkin grammat "kuriin"!
     
  7. mafo

    mafo 3rd gear

    lahden kansityö, en muista mitä maksoi mutta ei ollut paha
     
  8. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    pari kolme vuotta sitten siellä 120e sbc kampuran tasapainotus.
     
  9. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Jos takomännistä poistaa 10cc patit, niin pitääkö puntittaa uudelleen?
    Missä menee raja?
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos poistat patit niin punnitte ennen ja jälkeen. Yleensä voit lisätä painoo esim. männäntapin sisään. Sinne sorvailet vaikka sopivan holkin teflonista, noin yhtenä vaihtoehtona.
    Lahden Kansityötä olen kanssa suosinut, hinta kohillaan ja ei koskaan työstä mitään sanomista. Hinnassa on ollut neuvotteluvaraa kun teettää siellä kaikki hommaan liittyvät koneistukset yhtenä könttänä.
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Alkaa oleen siinä rajoilla,mut tappien sisään on kohtuu helppoa lisätä painoa poistetun verran ja ei tämä taas ole mitäängramma peliä :wink:
     
  12. mafo

    mafo 3rd gear

    kuullostaa aika vaaralliselta lisätä mitään männäntapin sisälle :eek: ,no joo ehkä tefloni mutta...
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Mitäs vaarallista siinä on?

    Sorvaa sopivan tefloni holkin tapin sisälle,vaikkapa juuri tapin mittaisen niin lukkosokat pitää sen paikoillaan tai jos ei oo lukkorenkaita niin sit niin tiukka ettei poistu sisältä tai vaihtaa sit painavammat tapit,jos ko.moottoriin on niitä saatavissa?
     
  14. ohc205

    ohc205 1st gear

    Noita lukko sokkia on varmaan erilaisia, mutta ainakin nuo mitkä mulla on, ei kyllä pidä mitään männäntapin sisällä. Kun se loksahtaa uraansa, niin ehkä puolen millin matkalta koskee tapin ulkokekehään. Eli pitää kyllä tapin paikallaan.
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi taspainotus on melkosta tiedettä. Jotkut moottorirakentajat puntittavat jopa tarkoituksella hieman "yli". Lisäks tossa aina perustuu esimerkiks vaikkapa öljyn määrä arvioon, joten mitään grammanosa touhua se todennäköisesti ei ole. Joskus muinoin kun tuli rakennettua tollasta vähän tehokkaampaa katumottia siirryin isompaan poraukseen ja otin muutenkin erilaiset männät, mut valmiiks kevennettyinä. Männät olikin sitte toistakymmentä grammaa vanhoja kevyemmät ja oikeen ameriikan nimipajalta utelin, et tarviiko uudelleen puntittaa. Vastaus oli, et ei tarvi tolla erolla ja kun mennään kevyempään suuntaan, painavampi olis ollut "vaarallisempi". Ja sit toinen kerta kun jenkeissä puntitettu akseli puntitettiin samoin oheishiluin uusiks kotimaisessa koneistamossa. Vähän tarvi säätää. No, vein huvikseni samat romut vielä kaks kertaa puntitettavaks samaan paikkaan ja joka kerta niissä oli pikkasen säädettävää. Et muuttujia tuntuu olevan muitakin kuin itse osat, eli laitteet ja tekijä. Viimeaikoina oon puntittanu kaiken Laakkosella RP:ssä, sillä on modernit laitteet ja näkemys siitä mihin pyritään sekä motivaatio tehdä hyvää työtä.
     
  16. Geissi

    Geissi 1st gear

    terve

    oisko tarkempia yhteys tietoja laakkoselle puh numeroa linkkiä?
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: terve

    Eiköhän tuo tarkoittane tätä? http://www.racersplace.fi

    Edit. Sairaan hieno Dusteri sulla!
     
  18. jthrbt

    jthrbt 1st gear

    j

    Kyllä Makea pitää aina kehua...ties vaikka sais alennusta :poff: :poff:
     
  19. wj

    wj Gearhead

    Olen makella kaiken pyörivän jo pitkään käyttänyt. Jopa kytkimen.
    on alkanut pysyä pukit aisoissa ja laakerit ehyempänä operaatioiden jälkeen.
    Hienoa jälkeä hintaan nähden. Välillä hierotaan koko päivä ja työn hinta on vakio. 0.02oz on aina tähdätty
     
  20. Chevy_Nova

    Chevy_Nova 1st gear

    Jos moottorista haluaa hyvän ja kestävän niin tasapainoitus kannattaa aina.
    En tiedä etelän hemmoista mutta Keski-Suomen Koneistamossa homma hoituu.V-8/6/4 ja brittipyörät ym. Tasapainoitus toleranssi on 1 gramma.
     

Kerro tästä muillekin!