G20 virtalukko: Nappistartti pois

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja timppa, 21.11.2009.

  1. timppa

    timppa Gearhead

    Elikkä joku insinööri on askarrellut 88 Vaniin nappistartin. Virtalukosta tuleva violetti johto on katkaistu. Virtalukosta tuleva pää on teipattu umpeen ja toinen pää liitetty painonappiin johon tulee akulta virta.
    Mittasin yleismittarilla, kun avainta kääntää niin tohon teipattuun päähän tulee n. 12,4V (Park päällä, N:llä en kokeillut).
    Eli kaiken järjen mukaan kun violetin johdon liittäisi takaisin yhteen niin pitäs startata avaimesta.
    Vai olisiko mahdollista että starttausasennossa ei tulekkaan virtaa jakajapumpulle?
    Vai onko virtalukko kokoajan ajoasennossa mutta asennon loppuosa on jousikuormitteinen jolloin menee herätevirta startille. (No tulipas sekavasti mutta en osaa paremminkaan runoilla)
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No minä en noista jakajapumpuista (ruiskukone?) yms. mitään ymmärrä, mutta periaatteessa kuvailemallasi tavalla saat ehkä homman toimimaan.
    Tosin voihan olla että on nappistartti laitettu koska virtalukon pohjassa on ollut vikaa... (ton takia mullekin oli yhteen tommoinen starttaus laitettu).
     
  3. timppa

    timppa Gearhead

    Eikun siiseli.
     
  4. JTahtinen

    JTahtinen 1st gear

    Varsinaisia korjauksia ,,,, uus virtalukon "pohja" maksaa 20 €, vaihtaminen ei mitenkään ylivoimainen homma, kun vaan katselee säädöt kohdalleen ,,, eli valonvaihtajan ja varsinaisen virtalukon vivut =)
     
  5. timppa

    timppa Gearhead

    Tuo "korjaus" on ollut jo edellisen omistajan ostaessa auton, mutta ei ole häntä haitannut kun on kelvannut leimalla. (Vaikka starttaakin napista vaihde päällä, yllätys yllätys.)
    Itse taas tulee ajatuksissaan tai kiireessä kohlattua välillä sen verran, että ton patentin kanssa saattaa joku kerta törmätä johkin jos on vielä seisontajarru unohtunut...

    Osien vaihto ei ole ongelmana, vaan kuten tässä että löytää sen viallisen osan tai johtoliitoksen. Jos sellaista edes on. Turha suinpäin menna vaihtamaan virtalukkoa...

    Täytyy joku päivä askarrella toi johto kondikseen. Ja ottaa koppa auki ja mitata että pumpulle tulee sähköt. Vai näkeekö sen hehkuvalosta, kun kääntää kylmällä koneella virrat päälle ja heti start asentoon. (Muistelisin että kaverin Scottarissa palaa "Don't Start Glow Plugs"-valo jos kesken hehkun koittaa käynnistää...)

    Nuo nappistartit ja -hehkut on kyllä sarjassa "Röhnä-Reinon Räpellyksiä" tai "Korjaamo Turakainen & Turakainen".
    Tietysti tilapäisratkaisu jos pitää olla auto ajossa ja varaosat on tilattuna.
     
  6. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ei ton ikäisessä tiisselissä muuta sähköä pumpulle tule kuin sammuttimen virta.
     
  7. timppa

    timppa Gearhead

    Niin siis meinasin että pumpulle tulee virta kun sammuttaja on pois päältä. (Virtalukko ajoasennossa)
    Siis meinaan että jos virta sammuttajalle katkeaakin starttiasennossa, niin ei lähe käymään...
     
  8. kane

    kane 1st gear

    Sammutussolenoidille se paksumpi piuha, ohuempi paluulinja solkulle.
    Ei kai se virta sammuttimelta katkea starttiasennossa? Mittaa jännite...
     
  9. timppa

    timppa Gearhead

    Joo liitin viikolla ton piuhan takaisin ja toimi hyvin useamman päivän (varmaan 20-30 käynnistystä).
    Nyt taisi mennä solenoidi hajalle. Pitää vain kauhen rääkäisyn, kun koittaa käynnistää. Kuullostaa, että startti lähtee pyörimään ennenkuin solenoidi ehtii vetää rattaan vetolevyn hammaskehälle? (vähän kuin vahingossa starttaisi käynnissä olevaa konetta) No onneksi hajosi omalle parkkipaikalle eikä kylälle...
    Ainut mikä ihmetyttää kun ei oireillut mitenkään, vaan meni kerrasta.
     
  10. Antti P

    Antti P Gearhead

    Onhan sulla se startti kuitenkin kaikilla pulteilla kiinni?
    Joskus vaan itelle kävi samoin että yllättäen alkoi pitää ääntä niin ei ollu ku yks pultti paikallaan sekin löysällä... :lol:
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Jokin muistikuva on ettei siellä olis ihan "simmilevyt" joilla pystyis säätään. (Voi olla kyllä vääräkin muistikuva)
     
  12. timppa

    timppa Gearhead

    Lauantaina öljyjä vaihtaessa vikaisin niin huomasin että ainakin kaksi pulttia oli startissa alhaalta ylöspäin. En katsonut onko "etutuki" paikallaan. Silloin tuo vielä toimikin. niin en testannut onko pultit kireällä
     
  13. timppa

    timppa Gearhead

    Toinen pulttihan sieltä oli poikki. Ja tossa startissa ei ole paikkaa johon sen tukiraudan saisi kiinni. Roikkuu kyllä lohkosta ettei ole sentään hukattu.
    Ilmeisesti sama veijari kun on laittanu nappistartin on laittanut startin pehmeillä pulteilla kiinni. :mad:
    Ja nuo pultitkin on sarjassa keräilyerä oli meinaan pari tavallista ja yksi jousiprikka kummassakin. Pituusero oikeaan pulttiin noin sentti...
     
  14. Watti

    Watti 3rd gear

    Oliko se jotenkin niin että vanhemmissa "suorissa" starteissa tuo takaraudan paikka on, mutta uudemmissa välitetyissä ei..

    Ite kans takunnu noiden 6.2:sen startinpulttien kanssa, ei sielä ilman sitä takarautaa tahdo mikään kestää. Ja sen vanhan poraaminen pois onkin sitten aikamoinen operaatio.
     
  15. timppa

    timppa Gearhead

    Meinasin koittaa vastakierretapilla. Jos vaikka lähtisi.

    Tuo on joku Delco-Romun tekele. Välityksetön, iso kun hele**tti painaa kuin mikä ja käynnistää suunnilleen kun koskee avaimeen. (Ainakin kun Valianttin vaihdoin tehostartin niin sitä sai alkaa "sahata" kun vanhalla lähti laakista.)
    Tuossa Delcossa on tosissaan vain kaksi n. 10mm kokoista pultinkantaa, ainakin US-Partsin myyjä sanoi että orginaalissa olisi ihan pinnapultti johon raudan saa kiinni. Samoin tehostartissa jota myyvät on kuulemma tuelle paikka.
     
  16. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Toivottavasti sitten on pehmeä pultti että saat vastakierteelle reijän tehtyä... Ja toivoa että lehtee, eikä vastakierretappikin sinne katkea.
    Joissakin starteissa tosiaan on ollut valmiiksi pinnapultti kannattimelle.
    Itsekkin sen tarkoitusta ensimmäisellä kerralla ihmetelin kunnes kuulin että noihin kuuluisi tuki myös toiseen päähän starttia :)
     
  17. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Itse kun vaihdoin vanhan suoravetostartin tilalle välitysstartin niin hiukan joutui kannatinrautaa muokkaamaan,mutta paikka raudalle oli kyllä valmiina startissa.
     
  18. sbf

    sbf Gearhead

    Hitsaa siihen pultinjämään mutteri.tulee vääntiö ja lämmitys samassa.tarkkaan ottaen jos se nysä ei ole kiristetty ns,pohjaan eikä jenka ole ruosteessa tms nahee niin sen kyllä pitäisi lähteä ihan sormivoimin pois.sitte yksi hyvä konsti on ostaa vääränkätinen poranterä ja koittaa sillä.ja niin sitte on vielä semmonen setti jossa porataan suora reikä johon hakataan semmonen kulmistaan terotettu kuusiotanko joka on kanssa osoittautunu päteväksi.
     
  19. timppa

    timppa Gearhead

    Ei pysty: A katkesi reiän sisään B ei voi hakea mikkiä kun ei auto lähe käymään, pillejä ei välttä uskalla tarjota. On sen verran rasvainen paikka :odroll:

    Mistäs tollaisia saa ostettua?
     
  20. sbf

    sbf Gearhead

    wurth,ruuvi ja pulttikaupat.kannattaa ihan paikallisesta rautakaupasta kysyä.
     

Kerro tästä muillekin!