Ripeän katuauton omistaja; Miksi et aja kisoissa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja vipottaja, 27.11.2009.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Luonnollisesti jos laite on rekisterissä sillä täytyy olla liikennevakuutus. Mut WCC:ssäkin auto voi olla tilapäisesti rekisteristä poistettu ja seisontavakuutus päällä. En tosta oo ihan varma, mut väittäisin, että jos onkin liikennevakuutus niin siitä ei silti korvata vaikkapa naapuriradan hemmolle (tai edes varikolla?) aiheutettuja materiaalivahinkoja. Hieno homma jos viitsit tulla suhaamaan kesällä!

    Mut mikä henkselillä mättää, mikset tulis ajamaan jos sulla olis siihen sopiva auto? Onkse vika internetissä, WCC:ssä, FHRA:ssa vai jossain yksilössä mikä tollasen aatoksen aiheuttaa? Vai eiks se vaan oo tarpeeks cool?
     
  2. TMO

    TMO Gearhead

    Niin siis vakuutusyhtiöiden mielestä kaikkien ajoneuvojen, poislukien maatalouskoneet ja lasten ajettaviksi tarkoitetut "lelut", pitäisi vakuuttaa. (tarkempi lista löytyy tuolta aikaisemman kommentin if:in linkin kautta).

    Tällä ajoneuvovakuutuksella korvataan henkilövahinkoja, ei ajoneuvon vahinkoja. Tätä ei pois sulje lisenssivakuutus, lisenssivakuutus korvaa lisenssin omistajan vauriot, ei kanssakilpailijan eikä yleisövahinkoja.
    Vakuuttamattomalla kilpurilla kun telot jonkun, niin maksaja olet itse.

    Tästä vakuutus-sekoilusta on omakohtaista kokemusta, meinasivat evätä korvauksen henkilökohtaisesta tapaturmavakuutuksesta, jossa erikoisehtona moottoriurheilutoiminta, Juurikin sen takia että ajoneuvossa ei ole vakuutusta.

    Siihen että miten tollanen putkirunkoinen kiihdytin sitten vakuutettaisiin en ole vieläkään saanut vastausta, vasta pari vuotta vastausta odotellut.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Kilpurin kuljettaja EI ole korvausvelvollinen jos joutuu vaikkapa törmää yleisöön palatessaan varikolle.
    Mut nykyään onneksi kaikki kuljettajat noudattaa äärimmäistä varovaisuutta palatessaan varikolle/liikuttaessaan kalustoaan varikolla,näin ei aina ole ollut :mad:

    Järjestäjällä tulee olla vakuutus mistä mahdollisen vahingon sattuessa korvataan henkilövahinkoja.
    esim.vaikka burniksessa irtoaa jotain joka lentää yleisön sekaan tai auto karkaa viivalta yleisön sekaan.
    Mitään vahinkoja noilla suljetuilla radoilla ei siis korvata kenenkään liikennevakuutuksesta automaattisesti,sillä sellastahan siellä ei vaadita.
     
  4. mafo

    mafo 3rd gear

    Kyllä sekin sopii, jos se on sun mielestä hauskaa...
     
  5. gremlin

    gremlin Gearhead

    Joskus kun asiaa vakuutusyhtiosta tiedustelin niin sielta ilmoitettiin etta tieliikenne vakuutus ei korvaa mikali kyseessa on VIRALLINEN kilpailu tai VIRALLISEN kilpailun harjoitus.
    Esim V8/GTI paivilla nainollen pitais olla yleiset vakuutukset voimassa kun se ei ole mikaan virallinen kilpailu.

    Kisoja kun jarjestetaan niin meilla pitaa olla ''Jarjestajan vastuu vakuutus'', mika korvaa tapahtuma ajan aikana tapahtuneet vahingot yleisolle ja toimitsijoille. Kuskien vahingot korvaa nimenomaan toi lisenssi vakuutus.

    Noissa crossi touhuissa pitaa tosiaa olla tieliikenne(?) vakuutus. Kaverilta kyselin etta mika homma se on, niin kertoi etta jos kaadut radalla niin toi liikennevakuutus korvaa, jos taas loukkaat itsesi esim rukkia autoon nostaessasi niin se taas korvataan lisenssivakuutuksesta :eek:
    Todella erikoinen kuvio. Uskoisin etta ei tommosesta vakuutuspakosta mitaan lakia ole olemassa, vaan se jotenkin liittyy moottoriliiton sopimuksiin pohjolan kanssa.

    Tommonen kuviohan ei ole voimassa kiihdytys puolella, ei AKKn tai SMLn alasilla kuskeilla.
     
  6. tha022

    tha022 Gearhead

    Eiköhän se tha022:n Camaro ala kulkea jo kymppejä kun on oikein välivuodenkin ajamisesta pitänyt :wink:[/quote]

    Märkiä haaveita on ollut :lol:
    eiköhän mekin WCC ajeta ja tarkoitus olis fyyran Kalajoki mennä touhaamaan.

    Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni niin, kaippa jokaisen pitäisi ymmärtää alkuun että lähtee vain taistelemaan itseään vastaan eikä edes yritä ykkös pyttyä heti saada, eikä missään nimessä jäädä pois sen takia että "en kuitenkaan voita". Hauskaahan tämä on voitti tai ei!

    Henkselikin vois tulla koittaan niin huomaat homman hauskuuden.
     
  7. SG 448

    SG 448 Gearhead

    WCC:n säännöissä on noin>Ajoneuvon rekisteröinti
    Autojen tulee olla vuosikatsastettuja (voimassa oleva leima), vakuutettuja ja rekisteröityjä (ei koske ET- Bracket- luokkaa). Tarvittavat paperit esitettävä aina kilpailukatsastuksessa. Kaikkien muutosten on oltava katsastettuja ja rekisteriotteeseen merkittyjä (tämä koskee myös moottoripyöriä).
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mitäs sitten jos autossa on kaikki muutokset otteessa, turbon ahtopaineeksi merkitty vaikka 0.25bar ja tehoksi 225kw. Radalla paineet ruuvataan vaikka 2 bar ja tehoa on vaikka 600kw ja ajat autosi paaliin. Ei taida vakuutukset korvata???
     
  9. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Eihän tää liity alkuperäiseen aiheeseen mutta... Miks sun pitäis se vakuutusyhtiölle kertoa, tuskin ne kuitenkaan tommosia tajuaa edes kysyä. Toiseks sä tarkotat kai täyskaskoa? Käytäntö vaihtelee yhtiöillä niissä. Kilpailuissa tuskin on voimassa kuitenkaan.

    Mä muuten kyselin kanssa vakuutusyhtiöltä kilvettömän kilpurin vakuutusta pelkästään säilytystä ja kuljetusta koskien. Oli sen hintainen että en sitten yhtäkkiä tarvinnutkaan sitä.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead


    Mitä olis maksanut? Ittekin vähän moista miettinyt, jos vaikka talli sattuu palamaan missä se on säilössä... Ei taida kotivakuutuskaan kattaa. Tai miksei kattaisi? :eek:

    Edittiä. Ei mee tosiaan ainakaan IFin kotivakuutukseen. Laittelin piruuttani kyselyä pariin paikkaan, että mitä kustantaisi ja tommoinenkin osui silmään http://www.kotiposti.net/~kaijantti/mot ... index.html Hinta 3% vakuutusarvosta...
     
  11. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mulla oli kisa-Barracudassa palo, ilkivalta jne. vakuutus, joka oli voimassa kotitallissa.

    Maksoi vuodessa muutaman kympin. Vakuutus tehtiin arvokkaana irtaimistona ja sovittiin mahdollisesta korvauksesta könttäsumma. Yhtiö Tapiola.
     
  12. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    En muista enää summaa, olisko ollut n.500, kymppitonnin arvolle. Tapiolasta kysyin ja se vakuutustarjous tuli yritysvakuutusten puolelta kun ei kotivakuutukseen voinut yhdistää(?). Lähivakuutuksestakin yritin kysellä muttei ne tiennyt moisesta mitään, pompotteli henkilöltä toiselle kunnes hermot meni.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Joskus yritin selvittää kuinka paljon autoa pitää purkaa että se lakkaa olemasta auto ja täten muuttuu irtaimistoksi joka on kotivakuutuksen piirissä, en saanut selkeää vastausta, vain ympäripyöreyksiä mahdollisten irto-osien korvaamisesta.

    Tästä voisi siis päätellä että runkonumerollinen osa, elikkäs kori on aina auto,
    eli periaatteessa tuon numeron poistamalla se lakkaa olemasta tie- ja vakuutuslain määrittelemä auto ja täten muuttuisi irtaimistoksi?

    Tallipalon sattuessa ja hyllyille puretun projektin tuhoutuessa tätä asiaa sitten joutunee käräjöimään.
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Liikennevakuutus korvaa henkilövahingot vaikka olisi 10000kW eikä katsastettu/rekisterissä.
     
  15. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Mulla on OP-POHJOLASSA vastaava palo/varkaus "yrityspuolen vakuutus" tolle mun PROJEKTI autolle... Korvattava summa 10 000€ ja maksaa n. satasen vuodessa alennuksineen (jotka on automyyjällä ja lisäksi vaimo OP:ssa töissä aika kohdallaan). Epähuomiossa oli säilytyspaikan osoitteeksi jäänyt koti osoite ja kun vaihdoin tallin osoitteen, niin tippu vielä vitosen hinta... :eek: Mutta ei mun mielestä tosiaan kallis turva jos vaikka tuli pääsee irti tms. Toki sitten jos jotain sattuu, onkin mielenkiintoista ruveta katsomaan korvataanko mitään...


     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mä tiedustelin asiaa IFiltä, niin ei ollut myydä kuin eioota... Täti selitti, että otetaan kuitenkin tulevaisuudessa harkintaan kun onhan tossakin bisneksen mahdollisuus.

    Noo, tarttee kysellä muualta. Sääli sinänsä, kun ton firman kanssa kaikki on aina toiminut kuin ajatus. Mitä ei todellakaan voi esimerkiksi Pohjolasta sanoa siinä kohtaa kun niitä rahoja pitäisi alkaa makselemaan.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mullakin on toiminut IFin kanssa kun ajatus. Eli ei lainkaan.
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Jännä juttu,kun mä yritin tuohon meidän projekti-musseen lähinnä palovakuutusta niin se ei onnistunut Pohjolasta ollenkaan ne vaan jauhoi museoautosta,eivätkä ymmärtäneet ollenkaan vaikka kuinka selitin et kyseessä ei ole eikä koskaan tule olemaankaan museoauto niin sieltä vaan sit tuli hirveä nippu papereita ja vaikutti niiden perusteella ettemme vakuutusta tule sieltä saamaan,niin soitto Lähivakuutuksen konttoriin hoiti asian ja vakuutus tehtiin heti puhelimessa jossa täti vaan sanoi et sullahan on ollut ennenkin erikoisia autoja heillä vakuutettuna!
     
  19. pile

    pile Gearhead

    tuolla ennemmin kun otin puheeksi tuon liikennevakuutus asian niin se ei tosiaankaan korvaa aineellisia vahinkoja autoosi vaan koko ajan olen puhunut HENKILÖVAHINKOJEN korvaamisesta. eli siitä mitä ns. lisenssivakuutuskin osaltaan korvaa.
     
  20. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Musta tuntuu, että liikennevakuutus on crossikuskeilla sen takiakin kun monet harjoittelee ajamista. Jos rypäset ja luita menee poikki ja joudut sairaslomalle pitemmäksi aikaa niin rahaa ei tule mistään ellei ole sitä liikennevakuutusta. Koskisihan se kiihdytyskuskejakin jos olisi paikka missä harjoitella.

    Mutta jos palataan vielä itse aiheeseen niin viime kesänä ajoin Alastarolla 10.8 ja seuraavana viikonloppuna lentokentällä 12.3... samalla autolla... Siinä on yksi hyvä syy miksi kannattaa käydä oikeissakin kisoissa, syntyy pikkasen parempia omia ennätyksiä.
     

Kerro tästä muillekin!