dynojen eroista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Capri26i, 17.8.2002.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    tuolla ralli.netin puolella löytyy kirjotuksia tyyliin "mun corollasta penkitettiin 238 heppaa!!" sit toinen sanoo et "no niin mut se onki sen ja sen dynossa penkitetty, se näyttää liikaa ainaki 50 heppaa" ja sillee.
    eli, onko kellää kokemuksia oman auton penkittämisestä eri penkeissä samoilla säädöillä? ois mielenkiintosta tietää kenen dyno antaa eniten ja kenen vähiten..
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Mistä tahansa dynosta saa tehoa irti enemmän tai vähemmän, riippuu tekijästä ja koneelle annetuista kertoimista (jos sille voi antaa kertoimia). Tein opiskeluaikaan harjoitustyönä dynomittauksia muutomasta autosta ja luotettavien tulosten saaminen oli erittäin hankalaa, mieluisia tuloksia (isoja) kyllä sain helposti. Ainoa luotettava penkkityyppi on kiihdytyspenkki (ilman jarrua, vastuksena massiviset telat), mutta niitä ei taida suomessa olla kellään. Edellisen viestiketjun jo varmaan luitkin.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Turun tekulla on sellainen kiihdytykseen perustuva dyno. Olen mittauttanut sillä oman turbotirsselipannun ja hinta oli muistaakseni 400 vanhaa pätäkkää.
     
  4. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    EM-Power, Kouvolassa. Tuossa vuosi sitten sillä oli käytössään 1300kg telalla oleva inertiapenkki.

    Tänä vuonna tullut uusi penkki, sen tiedoista en tiedä (vielä) mitään. Tuskin Esa on huonompaan ainakaan vaihtanut.

    Minun tietääkseni melko tasaisia tuloksia saadaan katsomalla vain sitä vetopyörätehoa. Etuvetoisille antaa 15% ja takasellaisille 17% tehohäviöitä niin itse voi laskea summittaisen kampitehon.
     
  5. prostreet

    prostreet 1st gear

    ongelma onkin juuri se että takavuosina varsinkin "maakunnassa" on tapana ollut laskennalliseti lisätä +40% häviötä vetopyörätehoon ruutupaperilla

    esim 150hv takapyöristä + 40% = 210hv

    kun oikeasti n 15% on lähempänä 2-vetoisella

    esim 150hv takapyöristä + 15% = 172,5hv

    etuvetoisella jossa moottori on poikittain on vielä hieman (n 2%) pienempi häviö (hypoidi puutuu)

    jos rullien väli on iso/renakaiden halkaisija pieni kasvaa renkaan häviö mittaustilanteessa hieman
    samoin jos jousitus "ponnistaa" autoa ylös rullilta (esim toimiva nelilinkki)

    uudemmat penkit mittaavat myös voimansiirron+renkaiden yhteisen häviötehon ja summaavat sen vetopyörätehon kanssa jolloin saadaan kolme käyrää:
    vetopyöräteho
    häviö
    moottoriteho

    nämä penkit kalibroituna ja säännöllisesti huollettuna antavat yleensä n 15% kokonaishäviön 2wd autolle

    esim Bosch Harisella ja Japella
    esim Ma-Ha ST-motorsissa

    "kentällä" väitetään testatun samalla autolla mm em penkkejä ja tulokset ovat 5% sisään


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: prostreet 2002-08-18 21:55 ]</font>
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kunnon mies ei tynoja kaepaa ..muttaaa ku kumia asfalttiin ..ryökäle!
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    no siinä tapauksessa katsastusmies ei ole kunnon mies.. se kun kaipaa niitä tehoja siinä paperilla..
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No katsastusmiehethän on asia erikseen. Periaatteessahan dyno on vaan työkalu jossa on helppo testata muutosten vaikutuksia tehoon ja vääntöön. Niihin absoluttisiin lukemiin ai kannata juuri tuijotella noiden yllämainittujen seikkojen takia. Harvempi dyno on suomessa kalibroitu keskenään ja näi ollen ne tulokset saattavat todella heittää paljonkin. Joten vertailukohteena voi "turvallisesti" pitää ainoastaan saasta dynosta saatuja lukemia. Katsastusmies todella saattaa vaatia, ja on vaatinutkin, noita teholappuja muutoskatsastuksen yhteydessä, sen täytyy olla myös mittauspaikan "oikeaksi todistama" ko. autolle tai moottorille. Aika helppohan siellä dynossa on kaivaa ihan millaisia lukemia tarvitaan, joten siinä mielessä tollasen mittauksen vaatiminen katsastuksessa on täysin älytöntä.
     
  9. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    aivan. teholapunhan tarvitsin turbon asentamisen takia, kun silloin ois esitettävä "luotettava selvitys moottorin tehosta". nyt päätin kuitenkin leimauttaa auton ensin ahtamattomalla kutvosella ja kattoo sitä sit myöhemmin josko siihen puhaltimia väsäis. ei tarvii siis vielä viedä teholappuja, mutta tulevaisuutta aatellen kyselin..
     
  10. triniemi

    triniemi Gearhead

    Toimiva dyno on myös varttimaili ja etenkin sen loppunopeus jos ei kone mene vaan maalinpäässä kauheesti ylikierroksille.
     
  11. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Eihän ne puhtaat dynohevosetkaan kerro kaikkea, autojen painossakin saattaa olla vaikka 1000kg eroa ja siihen painolisään saa jo olla aika paljon enemmän heppoja, saatikka että alusta toimii ja saa auton pysymään yleensä tiellä.
     

Kerro tästä muillekin!