Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. persus

    persus 3rd gear

    Nopeempi ku etit vastauksen itse, kun harvoin täältä suoraa vastausta ongelmiinsa / kysymyksiinä saa :poff:[/quote]


    toi on kyllä niin totta :rotfl: yleensä ku joku vika tulee ja tarvii apua ja neuvoa ni ei saa ku vittuilua ja kuittailua ja kehotuksen lukea topicin läpi :rotfl:
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mitä? Missä duramax? Anna mää näytän sille.. Sillävälin soita sinä Timo Suojaselle Ylistaroon: 0400-567810 On kuulemma pätevä laatikon korjaaja.
     
  3. Aki_A

    Aki_A 1st gear

    Täällä nämä asiat on kysytty x kertaa jo, mutta nämä siis ainaki:

    -Vastaavuus todistus(melu..saaste..jarrut..turvavyöt..radiosäteily..ym ym)
    täällä nim. "julang" kirjoitteleva toimittaa niitä.
    -Lasit e-hyväksytyiksi
    -Kaikki valot e-hyväksytyiksi ja korkeudensäätö etuvaloihin ja äärivalot jos kyseessä pitkälava, ja jos dually niin myös e-hyväksytyt tuikut levikkeisiin.
    -Kuormasuoja(lavakaari) tai lavan "kansi" kiinteä tai rullattava suoja tai tarpeeksi tukevalla etuseinällä tai verkolla varustettu lavakuomu, nämä siis estämään tavaroiden lentelyn lavalta hyttiin.
    -nopeudenrajotin, en tiiä millä pykälillä voi saada leimattu ilman, koska ton ikänen cummins rotke täyttää päästöjen osalta sekä henkilöauto että kuorma auto vaatimukset ja kun tuo kuorma auton päästö vaatimuksen täyttö tuolla kummittelee niin vaatii rajoittimen... ilmanki noita näköjään on useampi leimassa... täälläpäin ei ainakaan mee läpi ilman, kokemusta on...
    -Esim. aro yhtymältä semmonen sertifikaatti että hyväksytty usa:ssa semmosenaan käytettäväksi liikenteessä.
    -N2G Maastokuorma autoksi rekisteröinti läpihuutojutto jos on 4x4. Vähän vapaampaa rakentelu, ei alle ajosuojia ym.. ku alkaa korottaa
    -Auton kauppakuitti/alv/tulli kuitti rekisteröintiin, ainakin täällä vaativat.


    Eli pari lappua ja vähän iltapuuhastelua ja leimalla :D kiitos ake.. :odroll:

    Itelläki sama homma taas eessä uuen vähän vanhemman laitoksen kans, paitsi tällä kertaa ilman huolta rajoittimesta saati e-hyväksytyistä laseista :D
     
  4. julang

    julang 1st gear

     
  5. Aki_A

    Aki_A 1st gear

    Jtn parannusta tullu siis lasien osalta :D, ja noihin ed. mainittuihin vielä lisäyksenä että runkonumeroa näissä ei ole niin semmonen pitää tehdä johonki oikeaan etukulmaan, runkopalkkiin.
     
  6. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    pääasia et runkonumeron meistää runkoon vaikka sitten auton alle tai johonkin mihin helposti saa.
    ei oo kai niin nuukaa, kirjoittavat sitten sijainnin rek otteeseen ylös.
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Oonkohan mä viis kertaa katsastanu Dodgen niin, että runkonumero on peitetty teipillä ja paksulla massakerroksella. Teipin pää on vielä käännetty pystyyn niin, että se on helppo repäistä pois. Insseille oon näyttäny, että tossa on, mut kertaakaan ei oo käskeny repiä teippiä pois. Joku on kurkannu numeron siitä tuulilasin takaa.
     
  8. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Iso kiitos äijät!

    Saatiin Kummitus-tallilla vietettyy saakelin makeet pikkujoulut ja asennettuu kaikki uudet rojut paikalleen. Oli se PERKELE huimaa kattoo ku kellään ei oo sormi suussa ja parhaimmillaan yhteensä 6 (ellei jopa 7 hetkittäin) karjua asentaa apinan raivolla ja tunteella kaikki yhtäaikaa samaa autoa, eli mun vessaa tällä kertaa. Oli useempaan otteeseen tippa linssissä melkeempä kun katto tällasta tietotaitomäärää ja tota peräänantamattomuutta, ahkeruutta ja "reilu meininki ja vittu laitetaan se sinne!" -asennetta. Ei vaan oo näin mahtavaa porukkaa missään!!!!

    Muitakin eksyi paikalle paljon ja turisttin taas kaikesta mahollisesta. Viinaakin palo ja ite olinkin melkosessa soseessa loppuillasta lauantaina, on se vaan toi Sepin tallisauna ihan hiton hyvä juttu.

    Kumpanakin päivänä tehtiin suunilleen 16 tuntiset päivät. Himaan lähin ajamaan viime yönä Pirkkalasta noin 01:00 ja matka meni hyvin.

    Niin joo:
    Ahdasta sinne tuli mut kyllä ne romut sinne mahtu. Eikä ota mikään kiinni runkoon tai muuallekaan vaikka lähellä onkin. Ja paluuputkikin toimii täysii. :lol: :lol: :lol:

    Erityiskiitokset: Rami, Sepi, Timppa, Matias, Niko

    Jos tarttette multa apuu johonki missä voin auttaa ni saa ja pitää ihan suoraan olettaa et no Jartsa auttaa.

    KIITOKSET!!!!!!!!!
     
  9. tjj

    tjj 1st gear

    Johan menee vaikeeks.. ajattelin että tuollainen Dodge olisi hyvä peli kärryn vetoon mutta voi PERKELE tätä suomen lakia, mulla on siis ABEC ajokortti ja sillä saa paketti-autolla(esim. ford ranger) vetää 3000kg kärryä mutta Dodgella joka on siis "kevyt kuorma-auto" niin saa vetää max 750kg kärryä tai sit meen autokouluun ja suoritan C1E ajokortin joka sekin olis ollut suht helppo juttu vielä pari kuuta sitten mutta nyt on jotkut uudet säännöt astunut voimaan joten et ei muuta ku sinne autokouluun vaan ja kättä syvälle lompsaan... :mad:
    Älytöntä myoskin tämä että jos otteessa ei ole erikseen mainintaa vetopainosta niin kärryn kok.paino saa olla max vetoauton OMAPAINO.
    noh, onneks Ram taitaa painaa lähelle sen 3Tonnia?
    Että tämmöstä tänään :mad: :mad:
     
  10. xterror

    xterror Gearhead

    "Pikku viat" jatkuu taas täällä. Kertokaas mikä tuossa lootassa nyt mättää. Oli noin 500-600kg kaivurin takaakselia kyydissä,ja motarilla ei millään ottanu ylivaihdetta päälle,ei auttanu edes kaasulla nypyttely/pumppaus. No, tuli ainaki puhallettua noet pois ku rapiat 150 kilsaa paukutti 2200 kiekkaa taulussa..mutta ku sain kuorman pois päältä niin kotimatkalla taas vaihtoi ihan normaalisti sekä ylös-että alaspäin.

    Kellään valmiiksi laitettua lootaa myynnissä? Täytyy varmaan ottaa ja alkaa katselemaa uutta lootaa. Tai alkaa remppaamaan tuota omaa..
     
  11. Rämpylämpi

    Rämpylämpi 1st gear

    Muutuiko tuo C1E:kin jotenkin? ...luulin vaan että tuo B->C muuttui triplahintaiseksi...ja sit ne kuljetustutkinnot jne. jos ammatikseen ajelee.
    Onneks tuli tuo C1E hankittua aikaisemmin olisko ollut jotain hiukka toistasataa kaikkineen kuluineen (10 kohdan arvaus, peruutus ja kruisailu ja sit ne korttimaksut vai mitä ne oli).

    3490kg lukee mulla omapainon kohdalla, ja eihän tuolla normi 50mm kuulalla saa juurikaan enempää hinata...
     
  12. Rämpylämpi

    Rämpylämpi 1st gear

    Itse itselleni vastaten, tuolla AKEn sivuilla tästä sanotaan seuraavaa:

    CE- ja C1E-luokka
    1. tutkinnon suorittaja on saanut tutkinnon luokkaa vastaavan kuljettajaopetuksen ja hänellä on Suomessa saatu vetoauton luokkaa vastaava ajo-oikeus tai ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti; tai
    2. tutkinnon suorittajalla on:
    2.1. Suomessa saatu vetoauton ajo-oikeus tai ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti, ja
    2.2. voimassa oleva kuljettajan ammattipätevyys ja hän on saanut sitä täydentävän määrän tutkinnon luokkaa varten vaadittavaa kuljettajaopetusta; taikka
    3. tutkinnon suorittajalla on tai on aikaisemmin ollut Suomessa saatu tutkinnon luokkaa vastaava ajo-oikeus tai ulkomailla annettu vastaavan luokan ajokortti.
    4. tutkinnon suorittaja on tutkintoa edeltävän viiden vuoden aikana ajanut päätoimisesti liikenteessä vähintään kolme kuukautta kuorma-autoa, jonka kokonaismassa on vähintään 12 000 kg, ja saanut täydentävän määrän kuljettajaopetusta (5 h teoriaa + 10 h ajo-opetusta). Huom! tämä mahdollisuus on voimassa 10.9.2014 saakka.

    Miten tuota nyt tulkitaan?
     
  13. tjj

    tjj 1st gear

    Sen verran muutaman autokoulun sivuilta luin että jos on tuota työkokemusta viimeseltä 5 vuodelta niin pääsee vähemmällä tuntimäärällä eikä maksa kuin noin 500€ :mad: muussa tapauksessa hinta on noin 1500€ :poff:
    Mikähän tuommoisesta on sakko jos jää kiinni siitä ettei kortti ihan riitä...
    Käytännössä suurempi harmi olis varmaan se et matka pysähtyy.
     
  14. Rämpylämpi

    Rämpylämpi 1st gear

    Halvimmalla (joskaan ei ehkä helpoimmalla) pääsis vissiin sitten sillä että kävis jossain opistossa linja-autonkuljettajatutkinnon (tais olla täällä Oulun seudulla 26ov:tä, ja 400€) ja sais D-kortin jonka jälkeen vois suoraan käydä suorittamassa tuon oikean rekkapekkakorttitutkinnon. Nuo näyttäis vaan olevan kokopäiväopintoja, pitäis löytää sellainen ilta/viikonloppukoulutus :odroll:
     
  15. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    ei voi olla noin halpa? tuo d-kortti korotushan nousi/vaikeni jo vuosi aikaisemmin ku tuo rekkakortti.

    tai niin no, sitten tietty jos tuo on noita "valtion kusetushintoja", siis että joku aikaikuiskoulutuskeskus kirjaa sut oppisopumukselle, jolloin se saa valtiolta kaameet tuet ja tarjoo sulle sitten sen direktiivikoulutuksen/kortin melkeen ilmaiseksi. Noitahan on nyt ollut, ja monelle aikuiskoulutuskeskukselle meinaa tulla tiukat paikat kun valtio on tuon kusetuksen huomaa ja pyytelee tukia takas. olihan joltain akk:lta pyydetty jotain 30mijoonaa takaisin.. :poff: Eli veikkaan ettei tommonenkaan enää onnistu?

    ja se että mitä sakkoja tulee kiinni, niin kyllä ainakin päiväsakoille menee. rahallinen arvo sit tietty riippuu tuloista 8)

    pystyputki-rami, tuli tänään sun dodgee raisios ihasteltua nopeesti ku vein siihen firmaan 25tonnia rosteria.
     
  16. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    No olipa hyvä että skippasin kemut vaikka anelit mukaan :cry: Siä oli kuitenkin tylsää, tosi tylsää... :poff: Tosin, 16 tunnin unien jälkeen olo oli sellainen ett olisin kaiketi ollut paremmassa jamassa jos olisin tullut mukaan haisteleen naftankatkua :soosoo: Nooh, ens kerralla sitten, siis jos viä kututaan mukaan... :oops:
     
  17. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Jarrullisen kärryn veto kuorma-auton perässä ilman C1E-korttia luokitellaan nykyään kortitta ajoksi, muutama vuosi sitten se oli vaan korttiluokan ylitys. Eli kortti lähtee että heilahtaa, ainakin jos on sakkoja jo pohjilla niin kuin esim. mulla... Tällästä mulle kertoi LP.

    Itellä vieläkin sen C1E-kortin suorittaminen vaiheessa, kirjalliset käyty mut inssiin en oo vielä ehtiny. Kävin just pari päivää ennenkuin pykälät muuttu, menee vielä ns. vanhoillla säännöksillä. Hintaa tuli n.170€ lääkärin paperin kanssa..
     
  18. aba

    aba Gearhead

    Tolla vetopainolla ei oo mitään merkitystä, Kärryn kokonaispaino saa olla vetoauton oman painon verran C1E kortilla. Ote Aken sivuilta

     
  19. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    on puitu ennenkin tätä asiaa eikä ollu ihan noin yksoikonen....
     
  20. Dominion

    Dominion Gearhead

    kertokaas joku viisaampi, mistä saa korin korotussarjaa -96 ramiin. kaikissa noissa ameriikan joen sarjoissa lukee ettei sovi diiseliautoon...
     

Kerro tästä muillekin!