koripeltien vaihtoa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja ss-65 2d coupe, 5.12.2009.

  1. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    Sain just takaloksun jenkeistä -70 chargeriin ja ny pitäs alkaa vaihtaan sitä,niin olisko paras hitsata uus palanmatkaa päälle (n. 2 cm) vai päittäisliitoksella,kun jatkokohta ois lokasuojan päällä?
     
  2. B 50

    B 50 Gearhead

    Äänestän päittäisliitosta.
     
  3. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Samoin. Ei vitsitä siinä kohtaa kun puskee saumasta ruskaa läpi peltien välissä muhineen kosteuden ansiosta.
     
  4. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Aika harvassa ovat tilanteet joihin itse suosittelisin päällekkäisliitoksia... Kohtalaisen turhaa vaivaa ruveta leikkaileen ruostunutta peltiä irti ja sitten muotoilla sopivaa palaa ja hitsata se osittain vanhan pellin päälle. Sitten on kiva viikon päästä katsella kun rupee jo maalit putoileen ruosteen päältä...
     
  5. rokki383

    rokki383 Gearhead

    päällekkäinkin menee jos tinaat sauman hyvin, vetämisen vaara mielestäni huomattavasti pienempi ku päittäis saumalla, tosin sehän riippuu hitsarin liipasinsormesta. mut jos pääset vasartamaan sauman joka kohdalta ni onhan se hyvin hitsattu päittäis sauma parempi, en usko että loksun päällä mikään monen millin kittikerros kauaa pysyy kun kori elää kuitenkin, joten on mielestäni aika tarkka ja vittumainen työ tehdä, hommaa jostain jonkunlainen pätkä kupari, messinki tms lattaa jonka laitat hitsattavan kohdan alle, jolloin latta vetää lämmön itteensä ja vetelyn vaaraa pienenee tai sitte piirrotat katkokohdan tosi tarkasti ja irrotat vastapuolen autosta, (jos nyt oikein ymmärsin mistä kohdasta on kyse+riippu korjauspalan suurudesta niin vastapuolihan on pistehitseillä kiinni kontin reunoissa ja ikkunan ja oven karmeissa. täydellä saumalla on takaikkunapilari ja kontin yläreuna jos on nekään, no se pilari on ainakin.) ja hitsaat palasen kasaan irrallaan, ja vanhoista aukiporatuista pistehitsireistä tulppahitseillä uudestaan kiinni hitsaten, sekin tietysti vaikuttaa että vaihatko lokasuojaa ruosteen vai kolarivaurion takia, jos uus palanen ei osukkaan paikoilleen niin sehän ajattaa ihmisen juomaan, kannattanee ehkä käydä kyselemässä neuvoja joltain vanhan liiton peltisepältä joka tollasia savotoita on tehny, hätäilemällä tossakohtaa voi tulla kuitenki vaikeasti korjattavia vaurioita joten rauhallisesti sen rälläkän ja hitsin kanssa :D
     
  6. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    ...joo,päittäin sit vissiin laitan. ajattelin vaan ensin kysyä ku toi loksun päälle tuleva sauma on n. 2,5 m pitkä ja etu- ja taka kulma loksusta on päistä pistehitsattu tehtaalla ja se hitsattava kohta on takatolpan ja lokasuojan "pullistuksen" puolivälissä...
     
  7. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Eiks veekasissa ollu ihan lähivuosina aika hyvä juttu kyseisestä operaatiosta, tekivät sen tosin 60-luvun lopun musseen siinä...
     
  8. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    ...MISSÄ NUMEROSSA?????....
     
  9. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    1/2007
     
  10. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Mikäli limität sauman,niin pellinpaksuus jotakuinkin .Sillä limittämällä hieman saat siitä hitsausvaiheessa ns käypäsemmän etkä sulata niitä pieniä huokosia täynnä olevia reikiä jotka kuplii myöhemmin.Ellet sitten kuminkaan korititinaa niitä liitossaumoja.
    Näin pieni limitys sulaa hitsattaessa ja siihen ei jää korroosisota aiheuttavaa peltien päällekkäisyyttä.Toinen etu on se että,aina käsi ja leikkausvälineet heiluu ja tärisee sen verran että ne saumat ei oo viivasuoria.PS käytä piirroittamiseen metallista piirtopuikkoa,sillä saa paremmin kuin tinneritussilla tai lyijykynällä.Samantyön voi tehdä monella eritavalla,tämä on vain minun näkemys.Ei välttämättä oikea, mutta toimiva.
     
  11. mafo

    mafo 3rd gear

    pieni vihje, voi sahata molemmat yht aikaa jos jättä vaikka sentin extraa ja hitsaus vaiheessa sahaa läpi molemmat pellit millin laikalla tai miksei rautasahan terällä.
    syntyy sopiva rako ja hyvä sovitus, sitten vaan pisteitä ja hiontaa... ja tinaa on hyvä laitaa niin saa tiiviin sauman.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Yksi vaihtoehto lisää: liimaa se!
     
  13. toivaja

    toivaja Gearhead

    Jos mahdollista niin juota se ja limiliitoksella, nimeltään mig juotto.
    Jos ei mahdollista niin päittäin ja pelkkää hitsiä ei tinaa, jos saumaa hiotessa tulee reikiä niin uudelleen vaan migi liimaa.
     
  14. -vellu

    -vellu Gearhead

    Ihan tarkennuksena, että kyseessä on ilmeisesti QUARTER PANEL SKIN eikä FULL QUARTER?

    Itse olen juuri vaihtamassa Camaroon takakylkiä ja tuon kokokyljen vaihtamisessa tulee kaikki liitokset pistehitseillä (tai tulppahitseillä), eikä siis tarvitse missään kohtaa vetää pikää jatkuvaa saumaa. Taitava hitsaaja sen kyllä saa varmaan onnistumaan. Itse laittaisin sitten päittäin ja käyttäisin apuna peltiniitticlecoja.

    Noista pelleistä vielä. Jos tuo SKIN maksaa jenkeissä $200 niin tuo FULL QUARTER maksanee jotain $750. Hintaero tuntuu suurelta, mutta työn helppous ja siisti kokonaisuus on mielestäni FULL QUARTERIN eduksi.

    -e- ja Youtubesta löytyy kaikenlaista matskua asiaan liittyen käyttäen vaikka hakua: "quarter panel skin".
     
  15. niklas_

    niklas_ 1st gear

    on siinä vitunmoinen homma vaihtaa 68-70 chargeriin koko kylki. ne kyljet ei istu heittämällä, vaan joutuu tekemään aika paljon muutoksia. 70 cudan kokokylkiin tulee varmaan lähemmäs metrin saumaa että saa nätisti istumaan. 68-70 on varmasti vielä hankalampi .

    jos kyljet ovat suht suorat ja ruosteettomat niin ehdottomasti vaan korjauspalat
     
  16. Piru

    Piru 1st gear

    Näin olen pistellyt mustang projektiini pohjapellit kiinni, tosi pienellä virralla pystyy hitsaileen ja tulee nätti sauma molemmin puolin peltiä ja hiomista tulee vähemmän. Nuo milliset laikat on pirun hyvä keksintö, menee kun kusi lumeen.
    Tommonen juttu löyty googlaamalla, toivottavasti on jotain hyödyllistä tietoa kun en jaksanu lukea läpi...
    http://www.moparmusclemagazine.com/proj ... index.html
     
  17. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    nyt tuli asiaa oikein kuvien kans! Kiitoksia mielenkiinnosta ja eiköhän saamillani ohjeilla valmista rupee syntymään...tai sit joku saa paljon laikatun -70 chargerin......
     
  18. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Juu, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin päittäisliitos, mikäli homma tehdään oikein ja kunnolla.
    Kaikki muut vaihtoehdot ovat laaduttomia harrasteautoon. On ne, ja tästä en sitten ala kinaamaan, se vaan on kylmä fakta.PISTE

    Toinen tärkeä juttu, mikä mainittiinkin jo, on se että korjauspalan ja korin välissä on rako. 1mm laikka on todellakin hieno keksintö, niinkuin "piru" mainitsikin.
    Ne kaikenmaailman huokoset ja reijät jää pois tuon raon ansiosta. On se vaikeampaa hitsata kuin kiinni toisissaan olevat pellit, mutta paljon pienemmillä ongelmilla pääsee kun se rako siellä on.
    Tinaus sitten tarvittaessa, välttämättä sitäkään ei tarvita jos homma menee ihan 100% nappiin...
     
  19. capri30S

    capri30S 1st gear

    Ääni tälle vaihtoehdolle, se on nykyaikaa. Liimassa on itsessään ruosteenestoaineet mukana, ei vetele yhtään, ja kun tekee pokkauksen pellin reunaan ja liimaa siitä kiinni, niin kitattavaakaan ei jää oikeastaan ollenkaan. Esim. 3M on laadukas koriliima. Ja jos joku väittää ettei tule pysymään kiinni, niin tuolla tekniikalla on lentokoneita kasattu jo useampi kymmenen vuotta, ja hyvin on ilmassa nekin pysyneet.. Itse olen nähnyt kun kahta toisiinsa liimattua pellin palaa kiskottiin robotilla, repesi ihan muualta kuin saumasta.. Itse olen onnistuneesti paikkaillu mm. antennin reikiä tolla liimalla, alapuolelle liimalla paikka, ja joko reiän kokoinen paikka reikään, tai sitten vaan reilu kerros liimaa ja hionta kun on liima on kuivanut. Yksi kattopeltikin laitettiin jokunen vuosi sitten liimalla, hyvin on pysynyt, eikä ole tullut mitään kuplia tms. läpi. Helppoa, siistiä ja kestävää. suosittelen Hitsi/tina miestenkin koittavan..
     
  20. 2ford37

    2ford37 Gearhead

    vaihto

    Tein kerran tommosen koko takalokasuojan vaihdon
    60 luvun Chevyyn " kokispullo" :" Reikätäynnä"
    Amerikan osa oli oven ja lampun sekä alaosasta liitettävissä pisteellä kiinni,
    ylä osa pantiin kiinni päittäishitsillä ja maaliksi tuli kiiltävä musta.
     

Kerro tästä muillekin!