Auton maalauksen hinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja RaiRai, 10.12.2009.

  1. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Re: Maalauksen hinnasta... Täysin ummikon kommentti

    BigO

    Siis myytte insinööri työtä ulos alle 50 tunti ?
     
  2. kaprise

    kaprise Gearhead

    minun -61 lesabree on käyny muutama maalari katsomassa. hinta-arviot
    firmoissa 5000 eurosta ylöspäin, riippuen mitä ylläreitä löytyy. yks pimmee ukko lupas maalata 5500 euroon ja pitää olla valmiiks purettu..
     
  3. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Re: Maalauksen hinnasta... Täysin ummikon kommentti


    Tarkasta vielä tuo mun postaus, kirjoitin että 70€. Ammattimies on tietty ammattimies ja insinöörityön ja kädentyön arvoa en lähde mittailemaan. Globaalisti kuitenkin insinöörityöllä on ollut eri hinta verrattuna perinteisimpiin hommiin.

    Ymmärrän toki että tällä palstalla on varmasti useita maalareita ja ehkä tämä keskustelunaihe ei siksikään ole nyt oikein sovelias, koska herättänee "suuria tunteita". Mutta jatketaan nyt kuitenkin :) Talonrakennukseen viitaten vielä, niin oikein hyvän ja monitaitoisen kirvesmiehen saa kuitillakin 30-40€/h ja jotenkin näkisin että ko. hommat voisi olla verrattavissa keskenään. Tällä tuntihinnalla auton maalauksen hinnaksi ensimmäisen postaajan esimerkin mukaan tulisi 1200€-1600€ (50€/h*40h). Jos joku on ensimmäisen kirjoittajan kanssa erimieltä työmäärästä niin todetaan sitten vain että n. 50% halvempi olisi tuolla hinnalla kuin keskivertoarvio nyt tässä keskustelussa on ollut.
     
  4. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Mulla maksoi maalaus tarvikkeet sisältäen uuden tuulilasin ja kammion löpöt 1200€.työ maksoi 1500€ sisältäen ruostekorjaukset.Oli kuulemma viimeinen jenkki siinä maalaamossa.Alla termoplast ja puoli autoa muovia ja värinä kiiltävän musta,eli ei mikään helppo rasti.Lopputulos oli kyllä ihan ok.
     
  5. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Re: Maalauksen hinnasta... Täysin ummikon kommentti

    Olet oikeassa että vertaus hinta oli eri.

    En pyri nyt provosoimaan vaan olen oikeasti utelias.
    Tiedätkö mille tasolle yrityksesi on määritellyt insinöörien ulosmyynti hinnan ja mistäs se koostuu.
    Lasketaanko ulosmyynti hinnassa esim tilat, työt, tarvikkeen ja muut erikseen kuten oletan.

    Jos puhut pelkästä työstä ei silloin vielä olla ihan oikeassa ulosmyynti hinnassa, jota voisi verrata yrittäjän veloittamaan hintaan kuluttajalta.

    Yrityksen sisäinen hintahan ei ole ollenkaan sama kuin ulos myyntihinta,
    siitä puuttuu vielä melkosen paljon kuluja.

    Isoissa firmoissa nämä tuppaa katoamaan massaan, eikä saada eriteltyä jonkin tietyn toimen kuluja.
    Tämä taas nostaa kustannuksia ym. ym.

    Alkaa karkaamaan ohi joten lopetan :)
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Re: Maalauksen hinnasta... Täysin ummikon kommentti

    Tää ei oikein oo hyvä vertaus. Tai siis ei oo verrattavissa mitenkään keskenään.
    Kirvesmiehellä joka tulee sun taloa naputtelemaan, ei ole kiinteätä toimitilaa, sinä maksat tarvittavat sähköt ym kulut.
    Tuosta palkasta kirvesmiehelle jää n. 25-33eur/h jos siis on ALV:llä tekevä. Jos taas ei, niin sittenhän koko summa jää taskuun.

    Maalaamolla on tuo sähköpuolenkin kulutus hiukan eriluokkaa kun puolilämmin talo...
    Ei, minä en maalaile autoja.
     
  7. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Maali on edelleen pinnas.
    Jos voisin samalla hinnalla tehdä noita niin ei muuta tarvis tehdäkkään kun vkon loput.
    Olen tehnyt viimeset noin 8 vuotta töitä niin et 2vkon tiliin tulee 90-120h
    Ja viimesen reilun vuoden ma-to noin 12-13h perjantait noin 10h
    Enkä tiedä vielä mitään mistään loppuun palamisesta.
    Nyt kun viimesin määräaikainen työ loppu, niin jäin omasta halusta työttömäksi, tämä sen takia että ehtis olla lasten kanssa enemmän.

    Tiedän kyllä että tuota omaa urakkaa ei voi verrata mihinkään mitä joku yritys tekee, mutta jos oma tuntihinta oli noin 30 niin olin siihen tyytyväinen vaikka olikin pitkä vkon loppu.
    Ja jos firma vaikka laskuttaa tuplaten ja työn jälki on selkeästi huonompi.
    Niin mikä oikeuttaa tekee huonoa jälkeä. Ei ainakaan se et on verovelvollinen .

    Ja olen muiden kanssa samaa mieltä et joku 70e maalaus työstä per tunti on perseestä, varsinkin kun se ei jää siihen vaan vakuutus maksut nousee vuosi vuodelta, että yhtiöt voi maksaa maalareille ja muille noi tunti liksat.
    Joku esim. puskurin maalaus ei todellakaan ole sellanen homma mistä voi maksaa reilun tonnin hintoja. Mut jos maalaa vaikka puskurin päiväs ja muita vähän siihen lisäks, sen 5h mitä jää puskurin jälkee niin, kyl luulis saavan leivän päälle muutakin kun sen kitti pöllysen ylähuulen.
     
  8. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Re: Maalauksen hinnasta... Täysin ummikon kommentti

    Juu hieman karkaa meidän juttu, mutta koska asia kiinnostaa sinua niin vastaan vielä tähän kysymykseen :)

    Ko. hinta mistä puhuin on ulosmyyntihinta joka pitää sisällään kaiken: työt, tilat, työkalut jne. Hinta on tosin veroton ulosmyyntihinta, korjattakoon sen verran. Jätän puolestani tämän insinöörityön hintaan liittyvän keskustelun tähän.
     
  9. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Gummisti

    Noilla tunneilla sun on oltava yrittäjä.
    (Mainitsin jossain niistä säännöista jota pitää noudattaa kun tulee palkollinen)

    Jos on täysi viikko (40h) alla niin Sunnnuntaille ei toi 30€ tunti riitä lähellekkään, olettaen että on palkollinen ja nauttii 10€ tuntipalkaa joka on liian pieni, Lauantainakin nippa nappa.

    Velotus hinta tuntuu vain kiipeävän mitä pitemmälle keskustelu etenee, noin yleisesti.

    Ja siis teksteissäni oletan että työn tekee työntekijä ei yrittäjä itse.
    Oletan myös että sääntöjä ja määräyksiä noudatetaan.
    Kaikki tämmönen maksaa vaikka saattaa olla itse työtehtävän kannalta joskus jopa turhaa.
    Enkä myöskään sano että joku hinta olisi oikea, vaan tarkoitan että se pitää laskea jokaista työtä varten erikseen, jotta hinta olisi oikea työhön nähden.

    Lasketaas karkeasti:
    Halli edullinen PK seudun pohjoisosassa oleva = noin 10 € neliö kuukaudessa.
    tuohon mahtuu 1 auto (kai)
    No uuni tarvitaan = lisää neliöitä
    Tähän vielä muut mahdolliseta alueet, jätetään tässä vaikka tuohon 20 neliöön, tosin noin pientä on vaikea saada ja toiminnalle ahdasta.
    Summa on siis nyt kai 200 kuussa ?
    Lämmitys heitetään hatusta 10 kuussa + uuni toinen
    Summa 220 € kuussa.

    Mitä muita kuluja ? fiksummat voi jatkaa listaa.
    Kertaluontoisille hankinnoille takaisin maksu ajaksi lasketaan vaikka 3 vuotta (joka on varmaan 2 vuotta liian pitkä auto alalla) ja saadaan niitten osalle kuukausi summa.
    Tähän lainojen lyhennykset ja korot.
    Palkat. Tuntipalkka * 1,2 - 1,5 riippuen kuinka onnettumuus herkkä työntekijä on, sekä lomat.
    Vakuutukset, ei taida riittää näissä homissa ihan normi omakotitalon palo vakuutus.

    Jaetaan sitten oletus tunneilla kuukaudessa pyöreesti 160 tunnilla.
    Koska peruslaskelmassa ei voida olettaa suurempia tunteja, ai hitto lomatkin pitäs pitää.

    Tosta kai saadaan se tunti velotus todella karkeasti, silti uskon että tommonen 30€ tunti ei ihan taida riittää.

    Voihan sen auton maalata vaikka omenapuun alla, tosin tyytyväiset asiakkaat voi olla vähissä.

    Ton jälkeen loppu on sitten aikaa ja tapaus kohtaisia tarvikkeita mitä siihen menee.

    BigOJS
    Ootte saanu kulut aika hyvälle mallille, meinaan mun tietojen mukaan toi on edullinen hinta, tietysti vähän riippuu mitä teette.
    Mut se siitä.
     
  10. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Heh, haluaisin nähdä semmosen maalarin joka oikeesti maalaa 20 neliön tilassa auton niin, että siinä ei ole virheitä :rotfl:

    Eiköhän tommonen todellinen tilantarve maalaamolle ole minimissään 100-150 neliöö, eli silloin sillä kympin neliövuokralla kulut onkin jo 1000-1500 eur/kk.
    Ja ne kulut on vaikka ei olis töitäkään....
     
  11. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tämä on oikeastaan se mihin oma ihmetyksenikin kiteytyy. Haluan korostaa että minä en ryhdy sinänsä itkemään jos joku pyytää paljon, toisaalta se on hyväkin pyytää, ei se väärin oo, ja vain silloin on turhan kallista kun kauppoja ei synny. Mutta tässä täytyi vähän ryhtyä taivastelemaan kun oli arviohinnat tuplaantunut sitten edellisen kokemuksen.
    70 € / h taitaa olla sellainen auton merkkihuollon perustaksa nykyään. Mielestäni noilla firmoilla kuitenkin on pikkasen enemmän rahaa kiinni niissä laitteissa ja tiloissa. Tosin esim. Herttoniemen Laakkosella oli viimeksi pikahuoltotaksa 100 € / tunti... Huoltamoilla on jarrudynamot, nosturit, pakokaasuanalysaattorit, merkkikohtaiset diagnostiikkavehkeet, öljynjakeluautomaatit (vaimitäneon) sekä erikoistyökalut. Ja jos mekaanikko on todella pätevä (joka muuten ei merkkihuollossakaan ole todellakaan mikään itsestäänselvyys), niin kyllä minä arvostan tuollaisen vähintään sille tasolle kuin korikorjaajan / automaalarin. Okei, vaikka olen maksanut joskus työstä 80 € / h niin ite se on pitänyt sitten lopulta korjata…
    Mitä noissa maalamoissa sitten on ollut kun olen vieraillut niin se "uuni", tai ihan vain rakennettu lämpökoppi siellä näyttäis olevan suurin investointi. On kai siellä sitten joku maalinsekoitin ja jossain jopa sellainen maalipinnan analysaattori. Samoin jos astut liiteriin sisään niin ei ole ollut maalaamoilla marmoritiskiä asiakkaiden vastaanottotilassa, jossa avoimella kaula-aukolla varustetutu blondi tarjoaa karkkia ja kahvia.

    Ja piruuttaan siirrytään vielä uuteen perspektiiviin, joka luonnollisesti tulee mieleen näissä pohdiskeluissa: Onko joku maalauttanut autoa lahden toispuolel tuolla Eestinmaalla, ja mikä on hinta-laatusuhde siellä?
     
  12. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Re: Maalauksen hinnasta... Täysin ummikon kommentti

    Tosta saa sellaisen kuvan ettei kirvesmiehellä ole minkäänlaisia kuluja, se vaan tulee ja hoitaa homman? Kyllä useimmilla tuntemillani on esim. varastotila vuokralla, työkaluja PALJON enemmän kuin automaalarilla, uudehko pakettiauto johon tulee kenties n.30-50tkm vuodessa jne...
    Ja jos joku nyt makselee tollaisia 10€/m2 /1500€ kk vuokria niin neuvoisin siirtymään vähän syrjemmälle ja kenties jopa rakentamaan ihan oman kiinteistön, kirvesmiehiäkin saa halvalla jos ei itte osaa tai viitsi :wink:
     
  13. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    En ole. kun olin hetki sitten yhdistelmä kuski,
    Toki haluaisin olla automaalaamo yrittäjä, mut tuntuu ettei into riittäis kaikkien asioiden hoitoon sen itse työn lisäksi, siksi olen vaan harrasteleva maalari, nykyään sekin jäänny kun ei ole tiloja, vielä. Tulos on 130m2 tilat erillisellä koti kutoisella "uunilla" mut tää on niitä ikuisuus projekteja :oops: Jos kesällä vaikka???
    Oikastaan sen verran et toi mun 30e/h oli sellanen laskennallinen tulos.
    Kun ostatin tarvittavat kamppeet työnantajalla, mitkä sit jäi mulle. Jos olisin rahana ottanu puhtaana käteen, niin noin 30 olis pitäny ottaa et olisin voinnu samat hakee kaupasta. Pää asia oli et saan ostettua romut iteleni, Työnantaja sai 2autoa värjättyä 1hinnal ja minä koneet, molemmat oli tyytyväisiä.
     
  14. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Re: Maalauksen hinnasta... Täysin ummikon kommentti

    En sitä väittänyt, kaikilla jotka tekevät töitä elinkeinon harjoittajana on kuluja. Se nyt pitäisi olla päivän selvää.
    Kulurakenne on luonnollisesti hieman erillainen jos työ tapahtuu "asiakkaan tiloissa" tai "omissa tiloissa"

    Omalta osaltani lopetan tämän keskustelun tähän, eipä tää enää jalostu...
     
  15. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Pakko vielä sen verran kysyä että jos pakkaat työkalusi autoon ja menet asiakkaan talliin töihin niin paljonko tuntiveloitus laskee?
     
  16. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    No vastataan vielä tähän.
    En mene asiakkaan talliin töihin, teen hommiani siellä missä mulla on kaikki tarvittavat koneetkin.
    En omista täysperävaunullista kuorma-autoa, että saisin kaikki kamat kulkemaan mukanani. Kortti kyllä on.
     
  17. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    KYLLÄ, oikein käsitit tosiaan ... :D




    Eyetech:

    Siis ihan oikeasti??? Neljä pohjapaikka korjausta, helmojen vaihto ja auton ylimaalaus: 1200eur sis ALV:n!

    Kerro nyt ihmeessä mikä tällainen taikuripaja on?



    :eek:

    Tää on ... no joo jos oikeesti kiinostaa niin laita YV:tä 8)
     
  18. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    Ai s...tana, tää on viihdettä isolla veellä!! :rotfl: Jaksetaan itkeä aina samaa... Mutta jatkakaa samaan malliin, kyllä maailmaan meteliä riittää.

    Lopuksi lainaan itse itseäni:

    :rotfl:
     
  19. olds-36

    olds-36 1st gear

    AIVAN SAMAA MIELTÄ, opetelkaa niin tiedätte mitä tää on. Ehkä sit mielipiteet muuttuu.
     
  20. v80

    v80 Gearhead

    Tähän väliin pitää heittää pieni kevennys mallia tein itse maalauksen ja säästin.

    Yks puoli tuttu aikoinaan meinasi maalata Toyota Carinansa uudelleen ja hommasi siihen oikein oikeata keltaista automaalia. Auto oli tämän porukoiden tallissa jonkin aikaan eikä oikein edennyt mihinkään. No omistaja oli sitten kaverinsa kanssa kostean baari illan jälkeen tuumannut että nyt maalataan Toyota ja ei muuta kun tuumasta toimeen. Maalit vedettiin telalla ilman mitään suojauksia tai teippailuja.

    Aamulla krapuloissaan meni autotalliin kattomaan autoaan ja ai että oli hieno. Kaikki listat, merkit, kahvat, puskurit ja osa valoista ja laseista oli maalissa. Ei muuta vaihtoehtoa kuin auto saman tien ajoon, että pääsi kauppaan hakeen lisää olutta vitutukseen. Maali ei tietenkään ollut kuivaa ja kaikenmaailman männynneulaset ja lehdet tarttuivat kiinni autoon. Tässä tilassa auto tuli mua silloin aamulla vastaan ja herätti kyllä hilpeyttä.
     

Kerro tästä muillekin!