"OJA-VALOT?"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja caprice305, 22.2.2004.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mul on 84-caprice Estate mis oli "poistettu" ojavalot (Tungettu jotain silikoni massaa poltimon pesään). No mä poistin ne silikonit ja ne toimii, en tosin pitäny katsastukses lamppui kiinni. No kuitenki piti kysyy et saako niit vieläkään pitää laillisesti käytös?? Oon kuulu vähä eri versioita et sais pitää mut pitää olla oma katkasija. :???: olis vaan kätevät ku menee pimeet metsä tietä esim. mökille mis ei ole katuvaloja n.5km ja auto mahtuu just tielle ellei haluu putsaa ojia.
     
  2. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Laita tuohon toimintovalitsimen hakuun sana "ojavalo" niin sieltä löytyy kattava topic ojavalosta.
     
  3. JR

    JR Gearhead

    Menee varmaankin viisasteluksi, mutta tarkoitat ilmeisesti "cornering lighteja"? Ojavaloa kun ei enään 60-luvun jälkeen ole saanut käyttää. Noita cornering lighteja olen nähnyt kyllä mm. uudemmissa Cadillaceissa olevan käytössä ilman mitään eri katkaisimia. Ettei taas olisi semmoinen homma että riippuu katsastuspaikasta...
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Pitänee olla E-hyväksytty tms. että saa olla.
     
  5. Lettu

    Lettu Gearhead

    mullon 87 capricessa noi kytkettynä ja valaisee (ei tietenkään vilku) sille puolelle jonne vilkuttaa, eivätkä pala kokoaikaa.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eivät ole olleet sallittuja 1.1.1971 jälkeen. Niin simppeliä se on. Itsellä kuitenkin on moiset olleet käyttöön viritettyinöä kesästä 1990, eikä kukaan ole sanonut mitään..
     
  7. kane

    kane 1st gear

    Joskus viime vuonna huvikseen kysyin katsastajat.com:sta ja vastaus oli että jos E-hyväksytyt niin saa olla...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo varmasti. Mutta mistälöydät E-hyväksytyn ojavalojärjestelmän? :wink: Kas kun Euroopassa moisia ei ole autoihin tehtailla asenneltu ja jenkkiojavalot ovat SAE-hyväksyttyjä.

    Tää on se klassinen täti olis setä, jos .. Tapaus :smile:
     
  9. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Kyllä ne on yhtä laittomat, kuin keltaiset parkitkin...Se on eri asia sanooko kukaan niistä mitään. Kyllä itelläkin keltaset parkit puskurissa palaa, ja vielä äärivalotkin (takana punaiset orig.), mut eipä noihin tienpäällä kukaan oo puuttunu, mitä nyt kytät pikkasen töllää, mut eivät oo pysäyttäneet. Ehkä ne ei itekkään tiedä niitten laillisuutta jenkkivehkeissä. Leimalle en noilla ees yritä...
     
  10. JR

    JR Gearhead

    Tässä nyt menee käsitteet sekaisin. Ne cornering lighsit ja ojavalo on aivan eri asia. En usko että missään autoissa oli ojavaloa vakiona.

    Lainaan tässä toisessa topicissa ollutta SamiL:n kirjoitusta ojavalosta:
    "Ojavalo asennettiin vasemmalle puolelle ja suunnattiin oikealle siksi, ettei se vahingossakaan paistanut vastaantulijaa silmiin. Siinä oli oltava kenno, joka esti valon näkymisen muualle kuin kohtisuoraan. Siksi valaisin näytti mustalta viistosti katsottaessa. Ojavalon tarkoitus oli löytää siihen aikaan heijastimettomat jalankulkijat tien laidasta."

    Makken sivuilla on kuvakin moisesta kapineesta.

    "Cornering light" taas on vapaana käännöksenä "kääntymisvalo". Eli valo syttyy yhtäaikaa vilkun kanssa ja valaisee nurkan kääntyessä. Noita valaisimia ei ole euroopan ja japanin autotehtailijat tainnut pahemmin edes harrastaa. Ko. valoja olen kyllä nähnyt käytössä amerikan vehkeissä ihan liikenteessä. Jossain välissä olivat kyllä kiellettyjä, mutta nykyhetkestä en sitten tiedä. Tuolla on valoasiasta lisää:
    http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

    Menee tietenkin vähän pilkun hinkkaamiseksi, mutta kuitenkin. Eri valoista kun kuitenkin loppujen lopuksi on kysymys...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: JR 2004-03-03 11:09 ]</font>
     
  11. kane

    kane 1st gear

    niinpä niin...noita cornering valoja juuri tarkoitin...ja E-hyväksytyt sallittu...missä niitä sitten on, on toinen juttu johon en ottanut kantaa.
    Jenkkien cornerit ei E-hyväksyttyjä joten voipi päätellä ihan itse onko laillisia vai ei...käyttöä laittomuus ei estäne.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: kane 2004-03-03 11:58 ]</font>
     
  12. M

    M Gearhead

    Tästä nyt tuli tämmönen asiasta appelsiiniin juttu, mut noi keltaiset parkit on jännä juttu. Aikas monessa Ruåtsalaisvalmisteisessa perhekulkimessa palaa edessä myös vilkut. Ei niihin kuitenkaan kukaan puutu tien päällä tai katsastuksissa. Mutta tämähän on Suomen Sosialistinen Neucostovaltio, jossa Ameriikan tekele on myrkkyä viranomaisille...

    Ja sama juttu punaisten sivuvalojen kanssa. Laittomat ovat, mutta Volvo S80:ssäkin on sellaiset vakiona...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Volvon punaiset sivuvalon muistaakseni kelpaa sillä perusteella, että ne on kiinteästi takavalon yhteydessä. Erilliset punaiset sivuvalaisimet on kielletty. Säädös tod.näk. tulee direktiivistä, siihen tuskin suomalaisella poliittisella suuntauksella on suurtakaan sanomista. Ja 'amerikkalaisvastaisuus' puolestaan johtunee 'suurvaltojen' välisestä kauppapolitiikasta...
     
  14. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mir´tes noi 80-luvun camaroiden takavalot joihin jokku o laittanu ne ns. punaset sivuvalot?
     

Kerro tästä muillekin!