Caprisen öljyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Oldschool, 2.7.2009.

  1. Make.Stw

    Make.Stw 2nd gear

    Käyttäkää mitä lystäätte. Omapa on asianne, mut mä säästän mieluummin jossain muussa, kun öljyn laadussa :)
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Tuo on muuten monen vaikea käsittää. Puhutaan vaan, että synteettinen on niin ohkaista, vaikka onhan se 5W-50 kuumana paksumpaa kuin nämä 10W-30 ja 15W-40 mineraalit.

    Eikä myöskään haihdu pakokaasujen mukava taivaalle, joten öljynkulutus on pienempää.
    Lisäksi ei tarvitse itselleen valehdella, että kone saa kelvollista voitelua niinä sekuntteina, kun öljypaineista ei ole tietoakaan kylmäkäynnistyksen jälkeen. :lol:
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Mä olen järkeillyt että öljynPAINEella nuo metallit toisistaan erossa pysyy. Pelaisi tuo "voitelu" vaikka vedellä (ei sekään helpolla kokoon puristu) jos on riittävästi painetta pitää vesipatjaa pintojen välissä ennekuin karkaa sivuilta ulos.
    Ja kun painetta ei ole muutamaan sekuntiin käynnistyksessä niin varsinkin silloin mieltä lämmittää kun pitkät synteettiset polymeerit pitää raudan irti toisesta, siis ilman lisäsyöttöä mikä öljynpaineena sit mittarissa näkyy.

    En tiedä auttaako, mutta tapana on ollut käyttää startilla muutama sekunti ennekuin polkaisee ja lyö tulille. Varsinkin enemmän seisovia moottoreita.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tohon samaan urbaaniin-legendaan törmää tuon tuostakin...synteettinen menee kuumassa liruksi...tarina lienee saanut alkunsa Veijo Esson baarista siinä vaiheessa kun kyseisen esson varastossa oli tynnyrikaupalla mineraaliöljyä ja synteettiset tulivat markkinoille... :rotfl:

    Viime kesän ajoin projekti-pikkarissa 20W-50 mineraaleilla break-in lisäaineen kera lähinnä uuden koneen nokka-akselin sisäänajon takia...lisäksi siinä kiinnosti mainostetut luontaiset parafiinit joita Pennsylvanian alueen raakaöljyt pitävät sisällään.

    Vaihtelin öljyjä ja suodattimia kolme kertaa sen pain tuhannen aikana mitä homma vaatii ja vaikka öljy oli paksua kiisseliä kun kaadoit purkista ulos, niin ei se yhtään sen paksumpaa ollut kuumana suoraan ajosta tulleesta koneesta ulos laskiessa kuin synteettinen 5W-50...

    Tohonkin laitteeseen tulee vastaisuudessa synteettiset...onko se sitten jotain 10/15W-50/60 synteettistä jää nähtäväksi, mutta mineraaleja sinne ei enään kaadeta kun nokan sisäänajot tehty.
     
  5. rötvä

    rötvä 1st gear

    itsellä on vanissa tepskan 5w40 dieselmoottoriöljyt kun pitää ajaa 100km joka arkipäivä eikä lohkolämppärimahdollisuutta ole kuin aamulla kotipihassa. kaikki em. öljyn ominaisuudet kymppikolmekymppimineraalikuseen verrattuna olen huomannut paremmaksi paitsi hinnan.
     
  6. Chevyx2

    Chevyx2 1st gear

    Kertokaas sitte tyhmälle miksi esim -96 diesel chevy vanin ohjekirjassa erikseen kielletään käyttämästä synteettisiä öljyjä jos kerran ovat vaan yksinkertaisesti parempia vs. mineraalitökötit??

    Sama juttu on raskaalla puolella ainakin scanian nelossarjassa kielletään ehdottomasti käyttämästä synteettisiä öljyjä, tästä ainoa poikkeus taitaa olla delvac 1 jonka scania on hyväksynyt.... muistaakseni isommissa oli myös muilla merkeillä kielto synteettisten öljyjen käytöstä.
     
  7. rötvä

    rötvä 1st gear

    kielletään tuossa -91 vanin ohjekirjassakin 10w40 öljyn käyttö.. olis varmaan tuo 5w40 synteettinenkin kielletty jos sitä olis silloin ollut olemassa. kehitys vaan kulkee ja vani myös. raskaasta kalustosta en tiedä mitään joten en voi kommentoida
     
  8. speedy

    speedy Double Gearhead

    No eehän se mitään auta, nopeemmin se paine tulee kun moottori käynnistyy :odroll:
     
  9. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    :wc:

    Heitäpä asiasta faktaa peliin
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Perustelua: kun tilanne on seisoneessa koneessa hiukan öljystä kosteat laakeripinnat niin startilla pyörittäessä osat vain pyörii mukana ilman sen kummempia pintapaineita. Sitten kun käy niin räjähdys välittyy pintoihin ja silloinhan pintapaineet suurenee aika paljon, varsinkin kylmällä koneella kun jähmeys ahdistaa käyntiä. Myös laakeri- ja vastinpinnan kulkema "matka" on kait samaa luokkaa ennenkuin nostaa paineet ,pyörittää sitten startilla tai polttoaineella sitä öljypumppua.
     
  11. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Mie taasen pakkasilla herään muutaman tunnin aikasemmin siinä kahen aikaan yöllä tekemään valmisteluja.
    Viimeiseksi otan virranjakajan irti ja pyöritän porakoneella öljynpaineet jonka jälkeen laitan virranjakajan takaisin ja kylmä rinki persiessä laakerit mielessä käännän virta-avaimesta ja kun auto käy niin nautiskelen kaksi savuketta.
    Sen jälkeen alan valmistella hienovaraista liikkeellelähtöä.
     

Kerro tästä muillekin!