SB 'takaturbo'

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vettemortti, 30.12.2009.

  1. vettemortti

    vettemortti 1st gear

    Näyttää olevan kovasti keskustelua ahtamisesta, joten ajattelin kysyä porukan mielipidettä ja kokemuksia ns. takaturbosta.
    Takaturbolla tarkoitan turbo -ahdinta joka on sijoitettu auton taakse. Netissä olen joskus lukenut kyseisistä virityksistä, mutta niissä ei ole ollut kerrottu yksityiskohtia tarkemmin.

    Idea tähän lähtee omasta autosta. Autona C3-corvette johonka kaipaisi hieman potkua lisää.
    Motti on rempattu 20tkm sitten (perussettiä: 383, alukannet, rullanokat jne).
    Normaali turbo asennus autoon kuulemma aiheuttaa lämpöongelmia. Remmiahdin ei oikein mahdu oman peiton alle.

    Tarkoituksena saada noin 0.5 -0.7 bar paineet. Ajattelin onnistuisiko laittaa turbo/turbot taakse alle varapyörän tilaalle? Turboille täytynee järjestää oma öljyvoitelu?
    Turboviive on varmaan kyseisellä toteutuksella aika iso, mutta se ei haittaa, koska kone vääntää alhaalla hyvin. Kaasutin kannattanee vaihtaa ruiskuun. Yksi vai kaksi turboa?

    Onko ideassa järkeä? Millaisilla osilla kannattaisi leikkiin ryhtyä? Mikä voi estää toteutuksen?
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ainoa asia joka voisi estää ton toteutuksen on katsastusmies joka ei hyväksy teholappua kun tehopainosuhde menee kuralle. Varsinkin kun konettasi on jo viilattu. :rotfl:

    Huumori pois.

    Paljonko koneessasi on puristussuhde?

    Onhan noita tehty. Perinteiset turbottajat pitävät tota typeränä mutta kyllä noikin on osoittautunut toimivaksi. Ahtimen voitelu täytyy tosiaan hoitaa omalla öljynkiertosysteemillä... Ruiskuun siirtyminen olisi suotavaa.


    http://www.ststurbo.com/


    Olipas sekavaa selitystä..... Joku vähemmän väsybyt jatkaa.
     
  3. vettemortti

    vettemortti 1st gear

    Puristuksia on muistaakseni hieman yli 9. Siksi ajattelinkin laittaa maltilliset paineet.
    Eikös ruiskun säädöillä saa tehopenkistä ulos sellaiset arvot kuin haluaa, jotta katsastushenkilö on tyytyväinen? Kun konttori on takana painetaan turbo nakkuulaa ja ilo alkaa...:D

    Tuossa linkissä näytti olevan pojilla tuplaturbot. Minkä merkkisset / kokoiset olisivat hyvät?
    Onnistuuko öljynkieto varastaa moottorilta?
    Mahtaako tarvita välijäähdytintä?

    Olen myös miettinyt aiheuttaako tuo pitkä paineputki ongelmia.
    Paine syntyy sinne viiveellä, mutta myös poistuu isolla viiveellä. Vai onko nuo by-pass tai dumppi niitä härveleitä jotka paineen tasaa?
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei pelkällä ruiskun säädöillä voi konetta kuristaa, siihen on muut keinot...

    Turbon/ turbojen mitoitukseen en ota kantaa, riippuu tehotavoitteesta. Tossa taka-asennuksessa lienee syytä käyttää normaaliasennusta pienempää turbiinipuolta ja tai A/R suhdetta. Toi pakokaasu kun ehtii jo melkoisesti jäähtyä matkalla ahtimelle.

    Öljynkiertoa tuskin kannattaa lähteä moottorilta kierrättämään taakse.

    Et välttämättä tarvitse välijäähdytintä noin pienillä paineilla. Jos sen laittaisi auton keulalle niin paineputkisto pitenisi ennestään. Luulisi jo noin pitkä auton alla kulkeva paineputki jäähdyttävän ilmaa jo jonkin verran?

    Kylle se ylipaine imusarjasta katoaa heti kun kaasun nostaa nopeasti, kaasuläppähän on edelleen melko lähellä imuventtiiliä.


    Kannattaisi ehkä kuitenkin miettiä mahtuisiko se puhallin sinne konehuoneeseen?
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tota luokkaa tia korkeemmatkinhan on rutut useissa nykyautroissa joihin noita ahtimia pultataan tosta vaan. Paineet ei tietty oo mitään mahottomia. Ja toi pitkä putkisto tosiaan jo jäähdyttää ahtoilmaa. En oo vielä toistaseks törmänny ameriikan keskustelupalstoilla henkilöihin joilla tollanen setuppi on, jotka ovat noihin "takaturboihin" tyytymättömiä, enempi teoriahemmojen ongelmia. Ilman muuta tekisin yhellä turbolla, putkistot ja kaikki muukin aavistuksen yksinkertasempia rakentaa.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kiikalan BurnOutPartyssä voi bongata yhtä mattamustaa idänihmettä takaturboilla. Katsomossa sen näkee sivusta ja jos ottaa osaa juhliin niin takaa :rotfl: .
     
  7. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    kokeiltu on, hyvinkäällä tosin... http://www.cruisingnight.tk/images/stor ... G_1746.JPG
     
  8. 302TT

    302TT 1st gear

  9. studio57

    studio57 Gearhead

    itsekkin suunnittelin tuollaista takaturboa kanssa ja öljyn liikuttaminen taakse on yksi haaste toinen on se että vie pirusti tilaa myös takana siis jos turbot on suuret..
    päädyin perinteiseen mutta tuloksia ei käytännön kokemuksesta ei vielä ole.

    hauskaa oli se että täällä oltiin sitä mieltä ettei toimi vaikka netti oli pullollaan onnistujia :)

    aiheesta lisää täällä http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... ight=turbo
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sillä pitää olla oma öljynkierto ja säiliö sekä sähköpumppu, ei siinä kuljetatmisessa motorilla oo oikeen mieltä.
     
  11. studio57

    studio57 Gearhead

    tuossa sts mallissa se tuleepi moottorista siirto pumpulla. ja sit kertovat että jos on oma erillinen kierto niin vaikea saada sitä öljyä oikein käyntilämpöiseksi siis ainakaan katu vessoissa... omaa kokemusta siis ei ole.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei mullakaan, mut kohtuu lämpösiltä noi ahtimet on vaikuttanut, et ennemmin kuvittelisin, että ongelmia voi tulla lämmön hallinnan kanssa kun lämmön puutteesta.
     
  13. studio57

    studio57 Gearhead

    niin näin vain luin jostain foorumista että kun pakokaasut ovat jo kylmenneet matkalla ja öljy on vaikea saada ns. käyttölämpimäksi.. noh .. kun ei ole tietoa niin ei voi viisastella.. mukavaa on jos sellaisia suomessa olisi enemmän.. muistaakseni ruotsissahan on yksi "kohtuu" vikkelä takaturbo typhoon jossa oli termoteckillä vedetty putket turboille asti taate .
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    öljyä voi lämmittää hehku tulpilla!!!

    vesitilassa noita on mones tiiselis täll vuos kymmenel..mut on tosiaan nuis pikkasis turbovehkeis miss autetaan öljyn lämpeemist hehkutulpilla!!

    ...eikä niitten turbojen ain tartte olla käytös :eek: eihän!! itel o kokemust tost viiveest sen verta et aika alhalt mukaan tuleva saa olla et ei tull kauhiaa viivet!! yhteen diiseliin laitettiin välijähdytin keulalle ja putkist tuli metrinpätkät!! alkuperäisen imu/turbo oli 10cm :rotfl: viive on aika moinen :wink:
     
  15. vauhtivaunu

    vauhtivaunu 1st gear

     
  16. jaketin

    jaketin Gearhead

    tälläinen kuva tuli napattua semassa, demonin alustasta. hetken katselin konehuonetta ja sen sanottiin olevan tuplaturbotettu, en nähnyt ahtimia ja hetken olin että mitä :eek: :odroll:


    kurkkaus taakse ja alle..

    http://kuvablogi.com/nayta/2388391/
     
  17. studio57

    studio57 Gearhead

    aika makian näköinen !!!!
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Voihan tehoa pudottaa tietysti pelkillä säädöilläkin. Jos vaikka 500hv kone pudotetaan 300hv tehoon pelkällä sytkällä ja bensalla niin moottorin lämpökuorma rupeaa olemaan sitä luokkaa etten ainakaan omalla lähtisi kokeilemaan.
     
  19. gremlin

    gremlin Gearhead

    Orlandon katukunkkukisoissa ihmeteltiin tommosta C4(?) vettea missa oli takaturbo. Tais menna seiskan puolelle, etta kylla se ainakin naytti kohtuullisesti toimivan :lol:
    Taisivat muuten mainostaa etta olis nopein orkkis erillisjousitetulla perasysteemilla varustettu vette.
     
  20. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Ettei ollu tää C5:n?

    [​IMG]

    Vanha 429 LSX on saanu kenkää 615 BBC:n tieltä
     

Kerro tästä muillekin!