chevy 350 + 2x turbo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vauhtipete, 6.12.2009.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

  2. 302TT

    302TT 1st gear

    Juuri tuota osittain ajoin takaa :wink: Eli vähän ottamaan oppeja toisista harrastajapiireistä ja yhdistää sieltä niitä parhaita puolia omiin ropelluksiinsa.
     
  3. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Mitä isompi pata sitä enemmän puuroa... sehän on selvä juttu :D

    Mutta minäkin kallistuisin ruiskun puolelle (jopa ns. perussetissä) muutaman seikan takia.
    Neulaventtiilit on vittumainen yrittää ettiä kohalleen kun ahdoilla bensantarve on suuri ja joutokäynnillä minimaalinen. Se tietää sitä että neulaventtiilit pitää olla isot että soppa piisaa mutta samaanaikaan ne ei saa tulvia alakiekoilla. Osakaasulla koneen pitäis osata reagoida nouseviin ahtoihin ilman seosheittelyä.
    Käynnistys/joutokäynnillä ei tarviis hirveesti ylimäärästä bensaa...
    Sitä en kyllä tiedä kuinka paljon koneen koko vaikuttaa säätöjen hakemiseen, saatikka paljonko eri suuttimet jne. maksaa...

    Vartilla eroa ei oo varmaan juur yhtään mutta mutkaradalla tai kyläcruisingissa sitäkin enemmän.

    PS Menihän Pönni ja Hornet pirun kovaa jo viime vuostuhannella ja kaasareilla
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Se Pönnin autokin taisi ruveta vasta sitten kunnolla kulkemaan/pysymään nipussa kun siihen laitettiin hestec.
     
  5. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    mites ton imusarjan kanssa jos ruiskulla pelataan, toimiiko dual plane jos imusarjan läpi virtaa pelkästään ilmaa, tai varmasti toimii mutta onko haittaa/hyötyä?
     
  6. ohc205

    ohc205 1st gear

    Ainakin single plane olisi tilavuudeltaan usein suurempi.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllähän dual planen imukanavat ovat reilusti pidemmät kuin single planen. Noi "pelkkä ilma" sarjat tahtoo aftermarket ruiskuissa olla aina single planeja.
    Pönni kokeili autossaan "kaikkee mahollista" kaasareilla, mut vasta ruiskun kanssa tuli toimivuus ja tasaisuus. Eka ysin aika meni kuitenkn jo kaasarilla, yks dominaattori turbojen imupuolella. Teuvon sanojen mukaan tosiaan kokeiltiin kaikkea, läpipuhalletuista sivuimuista holleyhin, ja toi imupuolen dominaattori oli kuulemma paras. Enkä hetkeekään epäile, ettäkö johtuis yrityksen puutteesta toi lopputulema.
     
  8. asperiini

    asperiini Gearhead

    Kaasareilla on kyllä hiton vaikea saada konetta säätöihin jotka toimii kaikissa olosuhteissa. Mulla oli aikoinaan semmoinen vanhan tyylin 2002 bemari jonka kanssa tapeltiin yli kymmenen vuotta.
    Matalat puristukset ja 1,5 baaria ahtopainetta.
    Kokeiltiin sekä imu- että painepuolen kaasareita SU:sta turbomallin Dellortoihin. Täyskaasulla oli helppoa saada toimimaan mutta ne välikaasun eli lähinnä pintakaasun toimivuudet vei hermot. Koneen lämpötila, ilman lämpötila ja ihan kaikki mahdollinen tuntui vaikuttavan säätöihin ja mikä toimi eilen oli tänään prötinää ja pauketta.
    Kisahommaan noi kaasariturbot käy mutta kadulla toimii vain ruisku.
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla kyllä toimi hienosti, mitä nyt täyskaasulla oli hiukan rikkaalla 2000-3000välissä dynossa mutta muuten csu:n kaasarilla toi kuin unelma.
     
  10. asperiini

    asperiini Gearhead

    No sitten se oli vaan mun ammattitaidon puutetta :oops:

    Pelashan se välillä kohtuullisesti mutta ei koskaan aivan niin kuin olisin halunnut. 6,9 puristukset isohko ahtopaine, hieman liika isot kaasarien kurkut jne oli yhdistelmä jota en vain saanut balanssiin.
    Ne turbomallin tupla Dellortot sisälti myös niin monta muutettavaa komponenttia mm ne emulsioputket joista ei tämmöinen tavallinen tollo saanut tolkkua. Mulla oli niitä iso laatikollinen kuten suuttimiakin ja noiden yhdistelmiä kokeiltiin loputtomasti. Persdynoa kummempia mittavehkeitä meillä ei ollut silloin ollut (suurimmat taistelut -80 luvulla).
    Tuommoinen loogisesti toimiva ruisku olis ollu mulle oikeampi ratkaisu.
    Mulle on helpompaa muuttaa bensakarttaa kuin arvuutella pitäiskö nyt kokeilla seiskan emulsioputkea kympin sijaan, noista kun ei ollut saatavilla mitää dataa siitä mikä vaikuttaa mihinkin. Tai jos dataa oli niin se oli silloin jemmassa ja nettiä ei vielä ollut.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No jos bemarissa on ollut 2litran kone ja studio57:lla on ollu varmaan joku 540cid mylly, niin lienee selvää että ton ison saa toimii helpommin. Eikä se oo niin justiinsa viimesen päälle tommosen ison toiminta kun pallot savuaa silti ja kaistat ei meinaa riittää.
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    näin se varmaan on, itse käytin siihen päivän dynoaikaa ja kadulla laajakaistan kanssa muutaman päivän jonka jälkeen olin siihen tyytyväinen... suht samaan tapaanhan sitä ruiskuakin ohjelmoidaan.
     
  13. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Kyllä varmaan ennen kaasarimiehiäkin olisi auttanut jos olisi ollut laajakaistalambdoja saatavilla. Jonkun tietyn tilanteen osakaasun seosta on vaikea arvuutella.
     
  14. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Aivan sama onko ruisku vai kaasari, säädettäessä pitää tietää missä mennään ja laajakaistalambda sen kertoo. Persiilleen menee se ruiskuvehjekin jos vaan mututuntumalla tai kapean kaistan mukaan naputellaan läppäriä. Minusta pa-syötön valinta kaasarin ja ruiskun välillä kannattaa tehdä oman osaamisen mukaan, eli haluaako säätää kädet bensaassa vai näppiksellä, lopputulema teho-kulutus-käyttömukavuus ei tänä päivänä isosti heitä suuntaan tai toiseen.
     
  15. vauhtipete

    vauhtipete 2nd gear

    Mites tollanen ihan perus tpi imusarja pelaa ahdetussa koneessa?
     
  16. 00JONE00

    00JONE00 1st gear

    Kiitoksia kaikille neuvoista! Ite on tullut usemman turbo moottorin ja projektin kanssa rimpuiltua, tosin kaikki neloskoneita. Enkä yhtään kasia oo vielä paineista, siksi neuvot tulevat tarpeeseen.

    Noista kaasareista vielä minkähän hintanen tollanen n: 500-600 satanen c&s tai csu mahtaa olla? Ja onko jotain tietty mallia mitä on näissä käyttetty?`

    Toki se ruisku ois varmasti paras vaihtoehto moiseen projektiin, eikä se ole viel suinkaan pois sulettu vaihtoehto. Onko joku tehnyt moista ihan TPI imusarjalla kaasuläppineen, isommilla suutimilla.ym?
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ilmeisen huonosti jos callawayn tuplaturbo tpi vetessä oli aikanaan 400hp. :D Sen verranhan gm otti samankokoisesta ls koneesta vaparina.
    No eri aikakauden koneita, mutta kyllä toi tiipii on melkoinen kuristin jokatapauksessa.
     
  18. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jonkun verran on hinnat noussu

    http://www.csucarbs.com/750.html
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

    tuon verran ne maksoi silloin 3vuotta sittenkin.. mutta ruiskuun verrattuna hinta on suht kilpailukykyinen.
     
  20. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Kyllähän niistä vissiin tehoa saa. Pohjoisessa on tää yksi Camaro 305 koneella ja kulki stripillä 11.?? vai 10.?? jotain ja koneessa TPI rojut. Miksei sitä tehoa saisi?
     

Kerro tästä muillekin!