onko taunuksesta talviautoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja HP, 11.7.2004.

  1. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Joo, toi vaihdekepin irtoaminen mullakin siinä oli alkuun ongelmana, eikä auttanu että olis vaihtanu semmosen kepin missä on metallinen se kierreosa, koska siitä askin puoleltakin oli ne kierteet menny. Sitten kaveri keksi liimata sen sinne lasikuitukitillä ja sen jälkeen pysyi
     
  2. da-mies

    da-mies 3rd gear

    Mulla oli -72 koupetaunus 2l ohc:lla pari vuotta kortin saatuani -93. Ja hyvä peli se oli, toimi ja tarkeni talvisin. Jaoin sillä syrjäkylille jotain ilmaisjakelupostia eikä ne pikkupolut aina kovin hyvin hoidettuja ollu. Mut en mä sillä montaa kertaa kiinni jääny, ainaka pahasti. Taunuksesta tietysti oli vielä sopivasti jousia katkottu. Kinoksista piti kyl toisinaan heilauttaa vauhdilla ylitte..
     
  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Kaksi tanea -77 ja -81 omistaneena jäi hyvät muistot! Olisin varmaan jatkanutkin taunuksilla mutta sierrasta en tykännyt...:wink:
    -Niin kyllä talvellakin pärjäs oli lämminkin ja jos tykkäs ajella "kahva edellä" se kävi talvella helposti! :rotfl:
    -Nykyään on ehkä vaikea löytää hyväkuntoista taunusta. :-?
     
  4. raggar

    raggar 3rd gear

    Mulla on -72 1,6 kaksovinen karvalakkimalli. Parina talvena sillä oon ajanu, lähti kyllä hyvin käyntiin vaikka ryyppy ei toiminu eikä ollu lohkista.
    Painoa takakontissa, niin pärjäs kohtuuhyvin liukkailla.

    Ei se muistaakseni erityisen lämmin oo, ja vähänki ku tuli lunta sisälle niin lasit huurussa pitkän aikaa.

    Ja kosteella kelillä sähkövikoja, yleensä vesisateella lakkas pyyhkijät ja vilkut toimimasta.

    Kone siitä hajos sitte keväällä, en oo saanu aikaseks laittaa kuntoon ku on tuo caprice jotenkin mukavampi talvella.

    Mutta jos sen tässä ku muut rojektit antaa myöden.
     
  5. Quest

    Quest Gearhead

    Ensimmäinen automalli jossa oli passiivinen nelipyörä- ohjus :rotfl:
     
  6. Teppe

    Teppe 1st gear

    Mä oon oppinu et se on viistokeula Taunus

    Tuhnauksia jokusen omistaneena voin suositella lämpimänä talviautona.
    Eikä niitten renkaitten tarttee uuden karheat olla, jos pitää pikkusen lisäpainoa kontissa.
    Saman aikakauden Japsi vermeet ei mulla ainakaan mitään kamalan lämpöisiä ole olleet, mutta myöskin toimineet ja on niistä tuulilasin ainakin saanu auki pysymään :D
    Yks hyvä nois Tuhnuissa on ollut myös yksinkertaisuus eli aina ne on saanu kotiin nilkuttaen, jos jotain isompaa on matkan varrella sattunut...
    ...Jopa silloin, kun ei kokemusta kauheesti ollu autoista kertynytkään.
     
  7. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    mulla oli eka 76 tanari v87 ostin ja oli nimittäin lämmin auto ekan kerran kun 1 :pinup: oli kyytissä niin isänsä ihmetteli miten sen toppatakki oli hiukan hikeentyny ku nosteli naulakkoon :rotfl: . vähän aikasemmin yhellä tutulla ukolla oli 72 cortina ja se ajeli sillä tulipalopakkasellakin pikkutakissa (paistoi työkseen renkaita)
    mut noita ylläolevia ongelmia oli ittellä vasta 6 v sitten kun oli 79 2L ajossa. sulakerasia on hyvässä paikassa, kun nostaa konepellin ylös niin lumi valu posliinisulakkeiden päälle. painona mulla oli toinen kone takakontissa. pärjäs kovettuneillakin renkailla mut hiukan oli herkkä pyörähtämään sit kun lähti
     
  8. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    onhan nuita tuhnoja ollu talvikäytössäkin.tällähetkelläki on tallissa pari taunusta mutta niillä ei enää ajella talvisin ku on kovalla työllä saanu kunnostettua,toinen tane on kylläki 17m turnier.taunuksen kans tosiaan kannattaa olla varovainen liukkailla perä lähtee melko herkästi sivulle mutkassa,mutta lämpöä kyllä on piisannu omissa taunuksissa todella hyvin ja käyntiin on lähteny aina kovillakin pakkasilla.
     
  9. electra1

    electra1 Gearhead

    Kyllähän tanikat oli varsin kelpoja talviautoja. Mulla oli ainakin -75 -79 ja 81 tanet + 67 17m. Moneen muuhun sen ajan autoon verrattuna lämpimiä ja suht jämäkän olosia...Aika taitaa silti kullata muistot ja enään en välttämättä lähtis pitemmälle matkalle tanarilla :poff: Ainakaan talvella. Kyllähän ne korttelirallissa oli omiaan. Ja kesällä kului takanakkeja :rotfl:
     
  10. ohc205

    ohc205 1st gear

    Jos aikoo taunusta pitempään pitää, niin kannattaa vaihtaa sierran vaihelaatikko, niin ei jää enää vaihekeppi käteen.
     
  11. buddyfaro

    buddyfaro Gearhead

    Kokemusta on ainakin -73 1,6L, -76 1,6L, 2X-77 1,6L, -79 2,0L ja 17m -71
    ja 20m TS -65. Lämpimiä talviautoja jopa toi -65 mallinen, tosin noi kutos mallit on vähän keulapainosia ja noi uudemmat tosi kevyt peräsiä, ja kun lähtee pyörähtää niin harvoin ehtii enää oikaseen...
    Tullu muutama kerta nosteltua ojata tommosta, omia ja kavereitten autoja kun niitähän oli aikas paljo sillon joskus 80-90 luvun vaihteessa.
     
  12. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Vaikka nää mun M-fordit ei varsinaisesti taunuksia olekkaan, niin tuolla -69 17m pakulla olen ajanu monet talvet ja pärjänny helvetin hyvin.. Monesti olen jättäny etuvetoiset kuopimaan kuoppaansa, kun automaatilla liikahtaa nätisti eteenpäin.. Ja lämpöäkin on piisannu sopivasti isosta tilasta huolimatta 8)
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    täällä syrjemmässä meinas monesti aamuisin olla hankaluuksia päästä tanella pihasta pois, pitopuoli vähän kehno mutta korjaantui kun änkesi 2 rullaa lyijypeltiä peräloosteriin. muuten mahtavia pelejä, lämpösiä ja ohc koneet jopa taloudellisia. on ollut '72 coupe gt 2.3 v6, '73 2d sedan 1.6 ja '74 2d sedan 1.6. tuolla ikuisuusprojektien laanilla olisi '66 17M turnier, umpikylkinen piilofarkku, kun joskus sais aikaiseksi aloittaa pajoituksen
     
  14. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

    Tossa maanantaina haettiin kaverille -80 2.0 GLS Tuhnus, auto on hemmetin kovapeltinen ja ehjä.
    Ja mikä parasta siinä, on vanhankansan turboluvat.
    Niin ja kysymys, onko tuo GLS malli kovinkin harvinainen suomessa?
     
  15. palotila

    palotila Gearhead

    Itsellä ollut -73 V6 ja -74 2,0 ohc. -74:lla päästelin melkein 200000 km 80-luvun lopulla. Kultainen nuoruus.
     
  16. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Näyttäisi Taunus toimivan myös talviajossa.

    Oma 71' 2.6L V6 on kulkenut suosiolla jotain luokkaa 60tkm tuolla pannulla ja tästä luonnollisesti sen verran talvea kuin sitä suomen vuodenaikana on.
    Alkuun oli 1.6L OHC jolla ei tullut talvea ajeltuakaan.

    Lämpöä riittää enemmän kuin hyvin ja kun on kunnon renkaat niin pääsee liikkeellekkin. Pitää vain muistaa pitää järjen liikennöidessä niin ei pääse käymään haavereita.

    Nykyään tosin Taunus on jo muuttunut harrastekohteeksi itsellä.
     
  17. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Onko taunuksesta ylipäätään autoksi? :wink:
     
  18. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    ymmärrän yskän :wink: :soosoo: tuliko tarralapuille käyttöä :oops:
     
  19. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Kyllä tänä aamunakin Taunus tärähti tulille helposti vaan ilman lohkolämmitintä, vaikka yöllä oli ollut -25 ja aamulla vielä -23,5... :rotfl:
     
  20. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    :) Metriset ne kyllä pelaa. Persehän se tahtoo muiluuttaa helposti va niihän niillä menohalusilla muutenkin. ;)
     

Kerro tästä muillekin!