Nosto-oven jousien kiristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja theloial, 3.1.2010.

  1. theloial

    theloial 1st gear

    Itsellä on tallissa Ovitek:n Kinema nosto-ovi. Jälleenmyyjä ei ole halukas auttamaan jousien kiristyksessä, ovi on noin reilun vuoden vanha. Onko joku tehnyt tämän ja osaisi neuvoa?

    Jousissa on sisemmissä päissä jonkinlainen väkäs-systeemi ja eräänlainen jousella kuormitettu salpa. Sitten ulommassa päässä on reikiä kääntämistä varten ja jonkinlainen lukitusruuvi tms.
     
  2. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    tiukka ote sellasilla kammilla jotka lykätään niihin keskellä oleviin reikiin, kaksi siis tappia pitäis olla. Lukitus ruuvit auki ja eikun pyöritteleen tiukemmalle, pitää vaan molemmat olla yhtä tiukalla. En muista tarkkaa ohjetta tohon kireyteen, vois olla nois Crafwordin ohjeissa. Ite sillon kasailin tuon oven.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei oo just ton merkkisistä ovista kokemusta, mut Nassaun ovia oon muutaman asentanut. Sisemmän pään väkässysteemit ovat jousien katkeamissuojat, niillä ei oo merkitystä jousien kiristyshommassa. Noinhan se menee, kuin ZYN-5 kertoi, periaatteessa ihan simppeli homma. Ainakin Nassau-ovissa jousen laippa on parin lukitusruuvin lisäksi lukittu kiilalla kiinni akseliin. Puoli kierrosta jos kiristää molempia jousia, niin vaikuttaa jo jonkin verran.
     
  4. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    oliskohan kellään muuten vinkkiä että voikos toi kireys vaikuttaa siihen että ovi temppuilee pakkasilla. Eli kun ovi oli suht uusi, vajaa 5 vuotta sitte, laitoin tyhmyyksissäni vaseliinia liukukiskoihin ja sen jälkeen kait tuli se ongelma et pikkasenkin pakastaa niin oven automatiikka tökkii eli luulee että on este alla ja pysähtyy. En ole jaksanu repiä ovipaneeleita irti jotta ois saanu putsattua rullat ym.

    Mutta auttaisko kiristys tai löysäys tähän vai onko kellään kokemusta?
    Paras olis jos sais ton automatiikan esteen tunnistuksen herkkyyttä säädettyä.
     
  5. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  6. alarace

    alarace 1st gear

    3 kierrosta on melko hyva esijannitys jousille. Siis ovi alhaalla. Riippuu monesti kuin hennot jouset ja onko oikeat jouset tietyntyyppiseen oveen. Turvasaannosten mukaan oven tulee pysya paikallaan puolessa valissa. Eli saatakaa sen mukaan.
    Vaseliini on liian jaykka ohjarirulliin, mutta jousiin on hyva voidella. Rullien akseleihin ja saranoihin tippakannulla normaalia paksua oljya.
    Tama on yleisohje joka nosto-ovelle. Sahkomoottorilla varustetuilla on hiukan omia saatohjeita, myos saannokset ovat hiukan poikkeavat.
     
  7. veskola

    veskola 1st gear

    Mulla on järvioven nosto-ovet mutta laitetaan niihin liittyvää tietoa.

    Muovisia (nailon tjms) ohjausrullia ja kiskoa ei saa voidella millään, ainostaan se laakerointi pyörään liittyen. Jousien esijännitykselle oli tarkahkot pyöritysmäärät oven koon mukaan. Kuitenkin jos sen moottoriyksikön irroittaa ja ovi nousee käsin köykäisesti, eikä tarvitse painaa alas kiinni asentoon, silloin jousi/jouset on oikealla kireydellä...eli varmaankin kuten edellä kerrottiinkin, oven tulee pysyä puolivälissä. Moottoriyksikköön on esiohjelmoitu ne voimamäärät, joilla se tulkitsee välissä olevan esteen. Mikäli ovi jostakin syystä nyt olisikin raskaampi, esimerkiksi se karmi jotenkin kanittaa, niin sitä voimaa voi muuttaa mutta oli sen verran monimutkainen prosessi, että ilman ohjekirjaa ei kannata edes yrittää.
     
  8. theloial

    theloial 1st gear

    Tänne kävi siis asentaja laittamassa 8 kpl kyseisiä nosto-ovia. Kaikki on enemmän tai vähemmän vinossa. Paria on oidottu onnistuneesti. Ovet pysyivät ylhäällä alussa mutta puolen vuoden jälkeen kellään ei kestä missään kohdassa. Sitten jos saa kestämään niin auton ajaa ali niin tipahtaa alas. Tuli mm oman auton kattoon, onneksi ei kovaa...

    Varovasti jos säädän ja tukevalta tasolta niin eiköhän tuo onnistu. Tuo on hyvä tietää ettei sisemmät väkäset vaikuta. Eli lyhyesti se menee näin:
    - jännitys kepin avulla, tai siis kevennys
    - lukitus auki
    - kiristetään hieman
    - lukitus kiinni

    Pitääkö oven olla alhaalla kun tuon suorittaa?
     
  9. HV

    HV Gearhead

    Nuo on aika mielenkiintoisia asentaa. Kesällä asennettiin käytettyä ovea, jota ei oltu itse purettu edes, mutta piti kokeilla. Kaikki saatiin paikalleen ja nousemaan ja laskemaan aikansa kokeiltua jousia eritiukkuudella. Ja lukituspultit piti tehdä uudet siihen, että otti kunnolla kiilauraan. Aika hyvin lentää rautatanko siitä, kerran lähti käsistä meinas nenä mennä samalla. Kannattaa olla tarkkana. Oven koko oli melko iso, että kuorma-autolla sopi ajamaan sisään halliin. Millaisia lie nuo viralliset säädöt noissa? Ovia on vielä jemmassa, että tietäis jatkossa toimia oikein.
     
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Uusien ovien mukana tulee printattu lappu, josta näkee kyseiselle ovelle lasketun jousien kiristyskierrosten määrän. Vanhan kanssa ei auta kuin kokeilemalla etsiä sopiva kireys.
     
  11. TMO

    TMO Gearhead

    Useimmissa ovissa on lamellin päätykasettiin liimattu lappu, jossa oven valmistustiedot yms. sekä jousien kiristyskierrosmäärä. (jos lamellit alkuperäisiä). Ovien mukana pitäisi myös tulla printattuna nuo tiedot.

    Tuo että ovet ei toimi enää puolen vuoden päästä oikein, on ihan normaalia jousien löystymistä. Ihan yleisesti noita jousia joutuu kiristämään, kun ovi on ollut tuon puoli vuotta käytössä.

    Puolella kierroksella per jousi kannattaa aloittaa kokeilemaan.

    Ja sitten kun niitä kiristelette niitä jousia, niin muistakaa että 3*3metrinen ovilehti painaa noin 100 kg, eli jousien aiheuttama vastavoima on tuo 100 kg.

    Tällä tarkoitan sitä että kunnon telineet, ei tikapuilta kiristystä ja riittävän pitkät ja jousen päädyn kiristysreikiin tarkasti sopivat kiristystangot.
     
  12. Jabatus

    Jabatus Gearhead

    missäs päin suomea olet?
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Lainaanpa tätä topicia. Jos kenelläkään on Crawfordin nosto-oven elementtiä ylimääräisenä, niin olisin kiinnostunut ostamaan. Oven leveys on 4m, mutta liian pitkää elementtiä voi tietenkin lyhentää. Ei kulkuovea. Alin elementti on taipunut ja revennyt jonkin verran. (Oliko kaikki elementit samanlaisia, vai onko alas ihan omanlaisensa palanen?)
     
  14. Jabatus

    Jabatus Gearhead

    tärkeää on myös elementin korkeus?

    samanlaisia ne on, alimmassa on vaan kiinni se tiiviste profiili
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Niinpäs tietysti. Korkeus unohtui. Tarkistan sen viikonloppuna, kun pääsen kotiin. Joku 60-70cm se taitaa olla.
     
  16. theloial

    theloial 1st gear

    Nyt onnistui jousien kiristys. Jousien luona olikin varoituslappu josta paljastui jousien valmistaja: www.flexiforce.com ja sieltä downloads - manuals - manual rs200 garage door system. Eli vaikka ovet on valmistanut kinema, ovimekanismi on muualta.

    Otin 14 mm umpitankoa noin 50 cm pätkät, ohensin vähän päätä 13 mm jotta se sopii reikään. Sitten vain varovasti kaksi lukitusruuvia auki ja yksi täysi kierros jousta kireämmällle, lukitusruuvi uraan ja viereinen kireälle ja se on siinä. Nyt ovi toimii kuten pitääkin.

    Varsin napakka kääntää, tangot olisivat voineet olla pitempiäkin ja tarkkana saa olla. Alla oli iso työtaso, tikapuilta ei onnistu eikä kannata yrittääkään.
     

Kerro tästä muillekin!