Varaosien tulliprosentti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sbc383, 6.1.2010.

  1. sbc383

    sbc383 Gearhead

    Mistäköhän löytää tietoo paljonko on tulliprosentti moottorin osista,renkaista,peltiosista ym.. noitten kaikkien päällehän tulee tietenki alv mut tarttis tietää toi varaosien prosentti
     
  2. stroker56

    stroker56 Gearhead

  3. sampop

    sampop 1st gear

  4. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

    Prosentit ei kovin isoja ole pääosa auton metalliosista, kiinnikkeistä sun muista on kokoluokkaa 3-5% ( Usasta) Gummeja en vähään aikaan ole tuonut, niitä en muista.
     
  5. Juu ,ja tullihenkilökunnalla on kyllä ihmettelemistä nimikkeidensä kanssa , kerran tuli kontissa vanteita ja renkaita erillään , vanteiden tyyppi piti selvittää , mutta nimikkeistö tunsi jotain minulle aivan uusia , ennenkuulumattomia vaihtoehtoja kuten "tähtikiinnitteinen" ja " painevalualumiinilevypyörä" yms... kattelin että kaikissa on sama 4% tullia joten ehdotin että laita nyt mikä vaan noista ,niin neito tokaisi ettei se käy ,kun tilastot vääristyy!

    Tiedoksi että renkaat vanteineen on hieman halvempia tuoda maahan kuin erillään olevat , en tiedä mihin sekään perustuu mut näin on ainakin ollut.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulle on tulossa 230€:n paketti huoltotarvikkeita; tulpannaruja, tulppia, tiivisteitä, lambdaa. Tuossa hinnassa on rahti. Paljonko pitää suunnilleen olla käteistä kun haen sen tullista?
     
  7. Quest

    Quest Gearhead

    Tuo on kyllä mukava tuo taric- viidakko. Auton osat yms vielä helppoa kauraa, mutta lähdeppä hakemaan koodia kannettavalle hierontapöydälle :poff:
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Käteistä et tarvitse senttiäkään.. kortti käy :lol:
    No asiaan, tullissa maksettavat kulut = osienhinta+rahti x tullimaksu 3,5%- 5% (about) tähän summaan lisätään ALV 22%
    ja sehän on noin 65 juuroo...
     
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Siihen, että silloin ovat käytettyjä renkaita, ihan tosi :odroll:
     
  10. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

    Ennen oli kaikki toisin, renkaat oli "pakko" tuoda vanteilla silloin sait ne kumipyorä nimikkeelle pienellä tullilla. Renkailla oli 30% suojatulli kekkoslovakian aikaan kun Nokiaa suojeltiin. Kannatti Usassa vaantää halvempien vanteiden päälle vaikka olisi mennyt Suomessa verkonpainoksi, varsinkin kun ne Usasta tulleet renkaat ei yleensä ollut halvemmasta päästä vaan yleensä isoja offigummeja.
     
  11. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Se on varmaan vähän neidosta kiinni. Mulle tuli sekalainen laatikko Windsorin osia ja tullineito ehdotti itse, että "sopiiko jos laitetaan nää kaikki tän yhden nimikkeen alle ettei tarvi etsiä jokaiselle omaa nimikettä" :)
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Viimeksi kun avauduin täällä tuosta lentoaseman tullipostista muutama vuosi sitten niin jotain tapahtui. En tiedä lukeeko tullissa tätä palstaa muutkin kuin Nande mutta rakentivat sinne useamman tiskin ja palkkasivat lisää ystävällistä porukkaa tiskien taakse.
    Saa itse kommentoida ja tutkia tariffitaulukoita ja aina on nimikkeet löytyny hyvässä hengessä.
    :D
    - Jani -
     
  13. sampop

    sampop 1st gear

    Semmonen käytännön vinkki, että tullauspaperit kannattaa säilyttää huolellisesti. Niistä on helppo kopsata noi koodit seuraavaa tullausta varten. Ja tietysti tilatessa on voi katsoa tariffin ja varmistaa että koodin tariffi ei ole muuttunut, jolloin kokonaishinnan voi laskea tilausta tehdessä.

    Ja sitten vähemmän tärkeää höpinää:
    Toi lentotulli on (oli) legendaarinen. Löin joskus parituhatta euroa pöytään, niin neitokainen vaati setelit lajiteltavaksi samaan suuntaan, että on helpompi laskea. Tästä aikaa noin kolme vuotta. Mutta jotenkin mulla on semmoinen tunne että tullin toiminta on tullut hieman joustavammaksi. Jos tulliprosentti on sama, ei tilastointia varten vaadita kymmentä eri koodia, vaan kaikki lyödään yhteen koodiin jota suurin osa lähetyksestä edustaa. Näin varsinkin jos tota sälää on pieni osa lähetyksestä.

    Hyvää palvelua olen sen sijaan saanut Helsinki kympin postitullista, Erottajan "päätullista" ja Vuosaaren sataman uudesta tullista. Niin ne ajat muuttuu, verovirasto, tulli ja katsastusasemakin palvelee, kohta varmaan Postiinkin tulee JOKU toimiva järjestelmä (ei kai nyt sentään).
     
  14. spinneri

    spinneri Gearhead

    Jotain rajaa sentään! Todennäköisempää on että allekirjoittaneesta tulee miljonääri, kuin että Itella saa käyttöönsä jonkin toimivan järjestelmän.

    On on, of topic, mutta ei malttanut toimittajan kutale olla avaamatta leipäläpeään – kun tuon Itellan kanssa saa jatkuvasti "taistella" :odroll: .


    Sanaisen arkkunsa avasi

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Viieksi kun tullasin tavaraa niin ukko kysyi kassalla että ostokuitti kiitoosh?? Sanoin että ei ole ja se on varmaan siellä paketissa. Sitten se sanoi että ne mukana olevat kuitit on yleensä aina väärennetty jotta täällä maksut pienenis. Sanoin vaan että ei se ole mun murhe ja maksoin ne suoraan tililtä lähettäjälle. Siinä sitten haettiin paketti josta löyty kaikki tarvittava tieto kullin määrittelemistä varten. Ukko jotain mumisi ettei tällaiseen voi luottaa johon sitten sanoin että noi kaikki itemit löytyy Ebay:n sivulta ja yllätys jopa hinnatkin näkyy että ruvetaan surffaamaan :rotfl: . Ei ruvettu smurffaamaan ja ukko silti vielä mumusi ettei noihin voi luottaa :rotfl: . Tää oli varmaan sellainen vakaumuksen takia tuolla töissä oleva, yleensä ne ketkä on vaan töissä niin niitten kanssa on paljon helpompaa toi asiointi.
     
  16. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Hämeenlinnan tulliin kun osat tulee niin ilmoituksen mukana on lappu, jossa mainitaan, että kuitit pitää olla mukana.
     
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Lahdessa kun olen käynyt tullaamassa niin aina on kelvannut laatikossa ollut lappu / kopio hinnoista ja tilauksesta. Varmuuden vuoksi olen ottanut mukaan tulosteen VISA laskusta, mutta koskaan ei ole tarvinnut mitään näyttää.
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    Tampereen tullissa yleensä kysytään sitä ostokuittia kun se sisällä oleva lappu eikä se kyljessä oleva kelpaa kun kai voi olla väärennetty tms. No, eihän se mikään suuri ongelma kyllä ole ollu sitä lappua ottaa mukaan,

    En kyllä tiä minkä perusteella ne niitä paketteja sinne tulliin jättää, joskus on muutaman kympin osat jääny sinne ja viimeks tuli satojen eurojen paketti suoraan kotiovelle, paketissa luki että tulliin mutta tuli silti suoraan kotiin. No eipä mua haitannu vaikka vähemmillä maksuilla selvis :rotfl:
     
  19. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Osaako joku sanoa mikä on maatalouskoneen varaosan tulli%.?
     
  20. human62

    human62 1st gear

    Mulle tuli myös kotiin asti ja puolen vuoden kuluttua tuli sitten tullista lasku...
     

Kerro tästä muillekin!