Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt on tiukka suunnittelu menossa vaan: Mitenkähän kannattaa tehdä montun/nosturin väliltä ? nosturit ei kauheen kalliita mutta tarttevat korkeutta ainakin 4 m. Montulle taas tulee hintaa sillekin, seinät eristeet kaivot ja louhintaa että saa tarpeeksi syvän. Mutta monttu on kestävä eikä kulu ja tallin korkeutta ei tartte olla kuin joku 2.7-3.0 m. Ja montusta käy pikkuremontit ja huollot kivasti. Tiety joku 4-pilari nostin lienee aika varma ja kestävä eikä hinnatkaan hurjia ole.
     
  2. pontso

    pontso Gearhead

    autotalli

    vai verstas siinä on useinmiten suuri ero paikkakunnittain , rakennus säännöissä . korkeutta henkilöautolle nosturilla 3+ metriä pakulle sen 4. hitsaukseen kohde imuri , niin auttaa paljon .
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ihme että ootte kalpeita kaikki.. meilläpäin autot taretaan korjata pihalla kesät talavet, ruskettuu äijätki kivasti ja pakkasenkesto paranoo.. nöösejä kaikki helsinkin herrat ku talleissa notkuu!!!
    Nörttejä koko porukka vissiin.. hienohelmoja.. mitälie nassikoita!!
     
  4. No H2O

    No H2O Gearhead

    Nostetaas tätäkin aihetta ylöspäin...

    Kertokaapa yksinkertaiselle miten öljynerotuskaivo rakennetaan?

    Tallia kun olen suunnitellut niin nyt alkaa näyttämään siltä että tuommoisenkin joutuu tekemään... Mutta miten tuommoinen tehdään? Siihenhän tuo kaiketi perustuu että öljy kelluu... vai? mitä? täh?
     
  5. amalo

    amalo Gearhead

  6. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Onko sulla tulossa jotain viemäri touhuja jonkun homman takia,monttu juttuja vai mihin tarkotukseen tuo kaivo on tulossa?
    Meinaan vaan että 15v.sitten tein tuon eka montun ja kertaakaan ei ole viemäri touhuja tarvinnut tallissa.
    Toisaalta ehtona silloin oli että montun voi rakentaa ilman öljynerotuskaivoa jos ei tule viemäreitä.
    Tietysti asia on toinen jos tallissa harrastaa isompia pesuhommia,muutoin en näe tarvetta noille erotus kaivoille.
     
  7. pontso

    pontso Gearhead

    eikö ne viemäröinnit kannata tehdä silloin rakennusvaiheessa vaikka vain varoiksi jos tulee myöhemmin tarvetta niin ei tarvi sitten muutakuin liittää rakennuksen ulkopuolella ja ne ovat silloin käyttövalmiit.
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No nykyään kyllä vaaditaan toi lattiakaivo (ja öljynerotus) jos on virallisena nimenä autotalli.
    Vähänkin jos on ammattimaisessa käytössä tuo halli, niin myös piha pitää olla öljynerotuksella varustettu (jos oikeen virallisesti toimitaan)
     
  9. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Ilmeisesti näin on että kaikki jutut vaan kiristyy ja onhan tuosta toisen tallini montun tekemisestä siitäkin n.5vuotta ja silloin vielä oli vapaanpaa nämä talli asiat,ainakin täällä Äänekoskella.
    Pointtihan minulla oli,jos ei ole viemäreitä niin miks se öljyn erotuskaivo sinne pitää laittaa,jos tulee viemäri niin tottakai se kaivo silloin pitää olla.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    ite olen kyselly vakuutusta talliin...ja tuomio on ollu "autotalli vakuutus-auton korjaus tila" täysin tyrmistyttävä :( eli ei mitään toivoa!!

    se on joko auton ja oheis tavaran säilytyspaikka(4l-bensaa, 20l-diiselii, 1,5l-tinneriä ,1.5l-tärpättii 20l-liuotinta...yms) mut ei missään nimes korjaustoimintaa :mad:

    sit se tars vakuuttaa "tuotantotilaks" ni sit sais vakuutuksen....ja se tallin vakuutus alko 400€ :wc:

    vaik on kodista erillään oleva talli :eek:
     
  11. No H2O

    No H2O Gearhead

    No siis... Olen suunnitellut tallia jo jonkin aikaa ja näin talven tullen olen huomannut että olisi ihan kiva saada noita vekottimia sulateltua ja välillä vaikka hieman huuhtaistuakin... Ja toisaalta ei tarvitsisi enää pihan perällä pestä noita paskaisia koneita tms. kikkareita ja pelätä että milloin kaivovesi alkaa maistumaan öljyltä... Ja voisihan sitä sitten pestä niitä koneita, tms. juttuja talvellakin
    :p
    Näin alkuun ei talliin tulisi painevesiä lainkaan mutta kuka sitä tietää miten sitä innostuu kun hieman aikaa on ropaillut.

    Jälkeenpäin tuon kaivon tekeminenhän on sitten hankalampaa...
     
  12. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ajatuksesi on mielestäni varsin järkevä. Viemäröinti öljyn-/hiekanerotuskaivoineen ei ole merkittävä menoerä tallin rakennusvaiheessa, mutta muodostuu sellaiseksi, jos joutuu rakentamaan jälkikäteen. Tarkista vielä, vaatiiko rakennusvalvonta öljynerotuskaivoksi "ämpärimallin" (n. 10 - 20 l ) vai tarvitseeko olla suurempi versio, joka on n. 100-litrainen. Eroja on eri kuntien välillä.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Näinhän se menee. Autotalli on auton säilytystä varten. Siellä ei tehdä tulitöitä, säilytetä rojua yms. Itsekin hain luvat "korjaamohallille", niin onnistuu nuokin luvan kanssa. Siitäkin tuli lupavaiheessa vähän selittelemistä (arvasin että tulee), rak.tark. oli kylillä kysellyt että mikä olen miehiään ja alanko jotakin nyrkkipajaa siinä okt-alueella pitämään :rotfl:
     
  14. signet

    signet Gearhead

    Joo näin on,mut jossain kunnissa lupia okt-alueelle saa vain autotallille...kaavamääräyksissäkin,esim.rakennusten etäisyyksissä rajoista ja toisista rakennuksista ja rakennusoikeuksissa yms. on kunnittain ja alueittain isoja eroja...joidenkin kuntien kanta on että korjaamohalli on oltava teollisuusalueella...tai maatalouteen liittyvällä tontilla...kannattaa käydä rakennustarkastelijan juttusilla ennenkun valaa sokkelin :rotfl:
     
  15. Range.mies

    Range.mies 1st gear

    Oman tallin rakennusluvan hain harrastetila-nimikkeellä kun oli mielestäni vapaimmat säädökset.. Tosin reilu kymmenen vuotta sitten ja haja-asutusalueelle. Öljymonttukin on huoltomonttu. :lol:
     
  16. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Autotallirojekti kesken täälläkin...


    Nuista "termeistä", aikoinaan täältä OD:ltä luin että vakuutusyhtiöt ovat nirsoja korvaamaan, jos AUTOTALISSA tehdään tulitöitä. Asiaa silloin kysyin myös Pohjolan vak.yhtiöstä, missä kanta vahvistettiin. Kysyin tällöin vak.yhtiön kantaa korvauksille, jos teen METALLIVERSTAAN. Tällöin menee ihan normaali vakuutuksen mukaan ja korvataan normaalisti.

    No, eikun tuumasta toimeen ja rak. lautakuntaan (Tuusula) kyselemään mahdollisuutta metalliverstaan pykämiseen. Aluksi suhtautuminen oli hieman nihkeää, kun pelkäävät liikentoiminnan harjoittamista. Perustelin silloin asian juuri palovakuutusteknisin syin ja lupa hyväksyttiin.

    Nyt kun rakennus on jo sisätöitävaille valmis, hain sille vakuutukset. Alkoi pikkainen vääntö Pohjolan kanssa aiheesta. Asia ei enää ollutkaan niin yksinkertainen. Jälleen tulitöihin liityen. Antoivat kuitenkin vakuutuksen, joka korvaa myös tulitöistä mahdollisesti aiheutuneen tulipalon. Pitää vaan tehdä tulityöt asianmukaisesti varustautuen (sammutimet yms.). Hintakin oli ihan naurettava, joku 100eur/vuosi sis. irtaimiston.

    Eli onnistuu, mutta voi vaatia kohtuuttomasti onneakin. Suosittelen hankkimaan lausunnon myös vak. yhtiöstä ja kirjaa jannun nimi+pvm. ylös.
     
  17. osilpi

    osilpi Gearhead

    Oma tallirojekti alkanee talon kanssa kesän aikana. Rakennusluvat vielä vaiheessa. Papereihin on tila nimetty "autotalli/harrastetila", kun olivat kunnassa (Sipoo) sitä mieltä, että riittää. Tarkoitus on tehdä tulityötila siitä.

    Sisämitat noin 6x10m ja korkeutta tulee harjakaton harjan kohdalle 5m ja reunalle 4m (osaan tilasta tulee toinen matala kerros romun säilytykseen ym). Tallin yhteyteen tulee saman kokoinen katos, jolle muodostuu korkeutta 2,5m tontilla olevan kallion johdosta (yhden katospaikan ajattelin tehdä n 2,8m korkeaksi lattiaa pudottamalla). Eli harjakatto on yhteinen ja katos ylempänä, talli taas kallionkielekkeen alapuolella.

    Seinät tullee valuharkoista, sitten eristys ja ulkopuolelle puuverhous. Lämmitykseksi olen kaavaillut kennopuhallinsysteemiä eli vesi kiertää kennossa koko ajan ja puhallin pyörii tarvittaessa. Puukattila tulee taloon, josta putket n 10m päähän talliin.

    Varauksen haluan jättää 2-pilarinostimelle. Onko syytä varautua muuten, kuin riittävän paksulla lattiavalulla?
     
  18. pontso

    pontso Gearhead

    kaks pilari nosturia varten tarpeeksi korkeutta ! ettei tule luhmuja kattoon
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    no joo, päivänselvää varmaan sulle, mutta eteen ja taakse kans riittävästi tilaa ja tuo valmiiksi 3-vaihesyöttö lähelle miel. tolpan yläpuolelta ja tolppiin tai tolppien lähelle shukot ja paineilmat
     
  20. signet

    signet Gearhead

    Eristetty harkko olis varmaan käytännöllisempi kun päältäeristäminen.Harkitse lattialämmitystä,on huomattavasti tasasempi lämpö ja pienempi energiankulutus.Putki ei hirveitä maksa,tartuntalätkät lattiavaluun nosturia varten niin ei tarvi porailla.
     

Kerro tästä muillekin!