Rautakannet + rosteriventtiilit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 302TT, 14.1.2010.

  1. 302TT

    302TT 1st gear

    Kokemuksia, että tarviiko välttämättä k-linerit tai pronssiohjurit?

    Näitä ovat tehneet ilman k-lineria tai pronssiohjuria mm. rallivehkeisiin ja hyvin on toimineet yli 9000rpm koneissa.

    Kokemuksia?
     
  2. roku65

    roku65 Gearhead

    Omassa moottorissa on toistaiseksi toimineet moitteitta Manleyn Race Flow venttiilit rautaohjureissa. Koetin selvittää samaa asia itsekin ja ainakin kahta koulukuntaa löytyy...
    Pelkkä pinnoittamaton rosteri kyllä tarttuu rautaohjaimeen, mutta useimmiten noissa on kova kromipinnoitus varressa. Ohjainvälystä ei varmaankaan kannata sovittaa yhtä tiukaksi, kuin k-linerit tai vastaavat fosforipronssiohjaimet mahdollistaisivat. En ehkä käyttäisi myöskään kaikkein visumpia teflon ohjari"kumeja" vaan riittävä voitelu on varrella oltava. Käsittääkseni muuten Merlinin rautakansissa on Manleyn "stainless steel" ventiilit rautaohjaimissa.
     
  3. 302TT

    302TT 1st gear

    Kiitos roku65:lle tiedosta!

    Tuossa toiselta foorumilta erittäin luotettavalta ja kokeneelta taholta tietoa:

    "Riippuu vähän jos RST venttiilit ovat kromatulla varrella niin toimii kyllä valurauta ohjurilla. Näin esimerkiksi kohler racing ruotsissa aina rakentaa kannet (20v ajalta tehnyt huippumoottoreita ruotsissa).
    Mulla on valurauta ohjurit ja RST venat uudessa koneessa."
     
  4. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Kyllä ne niin kauan toimii kuin kromi on välissä.
    Sitten kun kromi pinta kuluu pois, niin leikkaavat kiinni.

    Yksi kansi kävi minulla laitossa, kun oli koneistamolla kahteen kertaan laitettu ja kertaakaan ei dynoon päässyt kun ohjaimissa jo arviolta millin välys.
    Kansiin oli laitettu valurauta ohjaimet ja pinnoittamattomat venttiilit.
    Olivat ihan täynnä kiinnileikkautumia, ihme että eivät jääneet jumiin kummallakaan kertaa.

    Minä en ole suositellut kenellekään rosteri venttiileitä edes pinnoitettuna rauta ohjaimien kanssa. Ehkä en ole vaan tarpeaksi rohkea =)

    Joissain sarjatuotanto vehkeissä on näkynyt "rosteri venttiileitä" rauta ohjaimilla, mutta magneetti on tarttunut varteen, muttei lautaseen.
    Eli hitsatuilla varsilla ja pelkästään lautanen rosteria.
     
  5. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    Mun mielestä tämä on väärä paikka säästää.
    Itsellä ollut ferreat + k-linerit + teflonit ja toimii oikein hyvin mikki-kansissa.
    Vedä samalla rosteriseetit kansiin niin ei tarvitse läträtä bensan lisäaineiden kanssa :)
     
  6. roku65

    roku65 Gearhead

    K-linet tai vastaavat ovat varmasti viisas ratkaisu, varsinkin, jos ohjaimet ovat jo kuluneet. Tiedustelin ohjainmateriaali- ohjainkumiasiaa varmuudeksi suoraan Manleylta ja vastaus kuului näin:
    "All of our chrome stem valves are compatible with any valve guide material. You would want to run .0010"-.0015" clearance on the intakes and .0015"-.0020" on the exhausts. Viton material will work without any problems."

    (kova)Kromauksen kestävyydestä minulla ei ole ensikäden tietoa...
     
  7. Batman

    Batman Gearhead

    Mites kun mulla on uudehkot Worldin S/R rautakannet ja Ferrean rosteri venat? Ostaessa en tullut edes ajatelleeksi mitään tämmöstä yhteensopivuus ongelmaa, eikä Partsin myyjäkään mitään maininnu.
    Mitähän materiaalia mun ohjurit mahtaa olla????
     
  8. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Kyllä ne varmaan siellä ihan hyvin menee, jotkut jälkituotanto valmistajat laittavat noin tehtaaltakin. Esim World.
    Toiset kyllä laittavat rautakansiinkin pronssi ohjaimia. Esim Dart.

    Jos välykset on kunnossa, niin se voi olla että kromia ei saa ajamalla puhki ja onhan noilla vanhemmilla rautakansillakin ajettu rosteriventtiileillä maailman sivu, kunhan on vaan kromia varressa.
     
  9. Batman

    Batman Gearhead

    Näytti noita tosiaan paljon käytössä olevan kun pikkusen asiaa googlettelin.
    Ehkäpä mä otan varmuudenvuoksi muutaman venttiilin irti kun seuraavan kerran konetta availen, sittenhän sen näkee onko kromeja vai ei.
    Ko. motti on veneessä jolla on ajettu alle 50h joten ei pitäis olla vielä hirveen kuluneita, välyksiä en tosin ole mittaillut..
     
  10. 302TT

    302TT 1st gear

    No niin, alkaahan tätä pohdintaa syntyä :D

    Mulla on vuosimallin -71 valurautaiset Cobra Jet kannet (D0OE-R), joissa ohjurit on säilyneet tähän päivään saakka melko timmeinä eli sen puolesta ohjureiden holkittaminen ei olisi tarpeen. Keinuiksi tulee rullakeinut, joten ne hieman lieventävät venttiilivarren "hankausta" ohjuriin. Seetirenkaita en ala laitattamaan, vaan tulen läträämään lisäaineiden kanssa.

    Periaatteessahan jos laitattaa ohjurit, seetirenkaat, uudet venttiilit ja siihen päälle normaalihintaiset venttiilityöt, oikaisut jne., niin ei tarvi enää paljon laitaa eteenpäin, jotta saa tyhjät alsakannet :-? Venajouset, retskut ja kiilat tulee kuitenkin nokkasarjan mukana.
     
  11. kairaaja

    kairaaja 1st gear

    Niinhän se on, että hintaahan sitä alkaa kertyä kaikista koneistuksista yms.

    Vaan eipähän näytä kaikki alsakannetkaan kovin hääppöisiltä, pikku parantelussa Brodixin tuotteet haarakoneeseen.

    En oikein ymmärrä, mitä amerikan Joella on ollut mielessä kun tollasia on menty valmistamaan. Miksiköhän suurin osa pilataan turhan suurilla venttiileillä?

    Kuopion miehenä oisit ottanut yhteyksiä, niin oltas laitettu sulle lätsät kondikseen.
    :D
     

Kerro tästä muillekin!