GM TBI ja vaihtoehtoiset polttoaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja janiluo, 16.1.2010.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Muakin vähän ihmetyttää varsinkin TBI-koneissa tuo kapeekaistalambda kun se toimii parhaiten 14.7 AFR:llä ja siihen se boksi koko ajan pyrkii mutta mitens tuo 9.7 AFR sitten saadaan noilla laitteilla toteutumaan?

    Kun maakaasu on myös korkeampioktaanista (110) niin siinä boksi huijaa MAP-anturin signaalin kautta ECM:ää ja boksi heittää ennakkoa sen mukaan kun luulee että kuormitus muuttuu. Laitoin toiseen pakosarjaan toisen kapeekaistalambdan ja siihen mittarin ja se pysyy kuormitettaessa 14.7 AFR:ssä ajettaessa maakaasulla mutta BLM-taulussa lukemat hyppäs sinne yli 130???

    Tuli tässä vaan semmoinen ajatus mieleen että jos teen oman lastun tuolle E85:lle ja muutan siinä ennakoita ja bensakarttoja niin se sama lastuhan varmaan sopis myös maakaasulle ilman mitään erillisiä ohjain bokseja kun oktaaniluvut on lähes samat. Samalla voisi vielä nostaa puristuksia niin johan lähtis taas mopo käsistä.
    :D
    - Jani -
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tua... eihän lambda mittaa kuin jäännöshappea, joten ei kait se ota kantaa siihen että mitä koneessa poltetaan, vaan hiffaa vaan palotapahtuman ja sen, että ollaanko alueella?

    Ja toisaalta eihän se oktaaniarvo kerro sitä, että paljonko energiaa se soppa sisältää per kilo...
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niin en minäkään ymmärrä varmuudella kuinka se ECM sen ajattelee, mutta kuten tuossa jo kirjoitin niin ECM laskenee jotenkin sen Lambdan ja pyrkii kokoajan arvoon Lambda 1.0

    Tämä puolestaan on 95E bensalla Lambda 1.0 = 14.7 AFR = 128 BLM

    Jos ajatellaan sitä E85:lla Lambda 1.0 = 9.76 AFR = 85 BLM eli se menisi jo reilusti asteikolta ulos...eli se EI VOI OLLA NÄIN !

    Tiedetään siis että ECM-boxi pyrkii kuitenkin tuohon BLM 128 / 14.7 AFR ja se saavuttaa sen silloin kun Lambda on laskennallisesti 1.0, näin siis bensalla.

    E85:lla tuo haluttu Lambda saavutetaan kuitenkin 9.76 AFR:lla.
    Boxi on tyytyväinen tuohon lukemaan, koska se tulkitsee tuon E85:n 9.76 AFR lukeman 14.7 AFR (bensan) lukemaksi, kunhan Lambda on vain taas 1.0...

    Sama juttu on noiden seosmittareiden kanssa...silloin kun se näyttää lukemaa 14.7 AFR ajettaessa E85:lla eli oikea seos on siis sillä hetkellä 9.76 AFR, koska silloin Lambda on 1.0.

    Tästä samasta syystä janiluo kun ajoit Metaanilla jonka AFR on jotain mitä se onkaan (onko 16.5 ?) ja seosmittarisi näytti 14.7 AFR, niin seokset olivat kohdallaan.
    Oikea seos oli siis jotain muuta kun mittarin näytössä ollut 14.7...sanotaan vaikka sitten se 16.5, riitti että Lambda oli taas 1.0 ->>> boxi oli tyytyväinen ja auto toimi.
    Edelleen samasta syystä BLM oli sen 130 eli liki optimissa BENSALLE joksi se boxi luuli polttamaasi metaania...

    Seos oli siis se haluttu Metaani/ilmaseos silloin kun näytöllä oli se 14.7 AFR, varmaan toimi siksi parhaiten sillä kohdin...

    Metaanin tai E85:n kanssa touhutessa pitäisi siis pyrkiä samoihin BLM / AFR lukemiin kun bensalla, ainoastaan muokata niitä karttoja siellä lastulla niin että saavutetaan halutut lukemat...

    Oktaaniluku ei vaikuta asiaan, ainoastaan sallii erilailla ennakoita.

    Noin minä sen jotenkin ymmärtäisin toimivan...voin olla tietysti väärässäkin.
     
  4. ceevu

    ceevu Gearhead

    Eikös se optimaalinen seos kuitenkin polta suht saman verran sitä happea palotilasta aineesta riippumatta. Tällön ruiskukone tähtää nimenomaan samaan tulokseen jäännöshapen osalta lambdan käskemänä e85 liemellä kuin bensallakin ja koska tota pitää ajaa paksummalla seoksella samaan tulokseen pääsemiseks niin se lisää ruiskutusaikaa ollessaan closed loopissa. Ja koska monissa mennään sitten peruskarttaan kun poletaan pohjaan niin voi toimii hyvin(jos säätöalua riittää) just niin pitkään kun pysytään 90%tms kaasusta.
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo nuo muut kommentit kun vielä tähän perään luin niin aivosolu liikahti suuntaan että tosiaan lambdamittarihan on vissiin vain lämpömittari joka mittaa pakokaasun lämpötilaa. Kun pakokaasun lämpötila on oikea niin silloin lambda-arvo on aina 1.0 Kun bensalla AFR on 14.7 niin muilla polttoaineilla jotain muuta mutta haluttu lambda-arvo on aina 1.0. Nuo kaikki AFR-mittarit jota markkinoilla on saatavilla on siis tehty bensiinille vai olenko taas hakoteillä? Jos näin on niin saas nähdä koska markkinoille tulee mittari josta asteikon voi valita polttoaineen mukaan.

    - Jani -
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jani, se on jo olemassa...sitä kutsutaan laajakaistaksi.

    http://www.veku.net/product_info.php?products_id=518

    Laajakaistalambdoissa on yleensä ohjelmointi mahdollisuus eri aineille, bensa, etanoli, metanoli, nestekaasu, metaani, diesel, nitrometaani jne.

    Jos se ohjelmoidaan vaikka metaanille, niin siihen näyttöön saadaan haluttu AFR-lukema.

    Tiedä olisiko jossakin mahdollisuus Lambdallekin...se olisi todella kätevä.
    Pyrittäisiin siis lukuun 1.0.

    Nuo yleisimmät seosmittarit ovat kapeakaistanäyttöjä ja ohjelmoitu tuolle 14.7 AFR eli bensalle...tosin sitä voi käyttää ihan samalla tavalla kunhan muistaa että tuo 14.7 on oikeasti jotain muuta...

    Monissa laajakaistoissa voi jopa määritellä käytetäänkö NB kapeakaistaa (1V) vai WB laajakaistaa (5V) vai molempia yhtä aikaa.

    Lähdöt voi ohjelmoida tarpeen mukaan.

    Tuskimpa se mittari lämpömittari on...ennemminkin volttimittari, sillä se lambdasignaali on Voltteja, kapea on max. 1.0 V ja laaja max. 5.0 V.

    Lambda-anturi toimita tosin perustuu puhtaan ulkoilman ja kuuman pakokaasun väliin tilaan muodostuvasta pienestä jännitteestä jota mitataan.

    Käsittääkseni se perustuu alunperin johonkin avaruustegnologiaan jolla suurissa lämpötilavaihteluissa kehitetään sähköä...siinä mielessä kyllä lämpömittarin tapainen.

    Selittäköön kuka osaa, en ole fyysikko.

    Mittarit ovat erilaisia, niitä ei saa sekoitta tai nousee savu.

    Näyttönä voi toimia myös tietokone, erillinen näyttö tms.

    Joku Innovate LC-1 ohjain + Innovate XD-16 näyttö kommunikoivat digitaalisesti keskenään datakaapelia pitkin ja ne molemmat ohjelmoitavat lähdöt jäävät kokonaan käyttämättä.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei se kyllä lämpötilaa mittaa, vaan se mittaa vieläkin sitä pakokaasun jäännöshappea. Happitunnistimen nimellähän tuo muualla maailmassa liikkuu... http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo kyllä mä tiesin että laajakaistalambda näyttää "laajemman kaistan" mutta en tajunnut että mittareissa asteikot on eri mutta tosiaan seossuhteestahan siinä on kyse ja eri polttoaineet palaa eri seossuhteella. Yleensä se tiedonmuru on pieni joka ratkaisee monta asiaa kuten onnenpyörässä mutta aina ei tiedä mikä vokaali pitää ostaa. :-?

    No sitten vielä vähän TBI-juttua.
    Jos bensalla BLM-luku on 128 ja maakaasulla 132 niin vaikka molemmilla lamdamittari näyttää 14.7:aa niin mistä se boksi/WinALDL päättelee sen BLM-luvun kun lambda arvo on sama? Onko siinä mukana sytytysennakko jotenkin laskukaavassa mukana vai miten? Täytyy kai pistää Joonakselle meiliä.
    - Jani -
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mieltäisin asian jotenkin näin:

    Tuo BLM-arvohan kertoo sen kuinka paljon boxi joutuu rikastamaan tai laihentamaan seosta oletetusta 128:sta...eli tuossa tapauksessa sen 4 pykälää.

    128 + 4 = 132

    Rikasseos <- BLM 128 -> Laihaseos

    Kun tiedetään että päälle 128 tarkoittaa optimia 14.7 AFR bensalla, niin päästäkseen tavoitteeseen Lambda 1.0 boxi joutuu rikastamaan seosta himpun verran.

    BLM 132 metaanilla :
    Bensalla tuo BLM 132 olisi 15.6 AFR eli menee vähän laihalla, mutta koska korjaus riittää, niin päästään optimitulokseen 14.7 eli lambda on 1.0 kuten pitääkin ->> siksi mittari näyttää sen (oikeasti siis = 9.76 AFR).

    BLM 128 Bensalla:
    Tuo BLM on 128 kuten pitääkin ja siksi sille ei tarvitse tehdä mitään, koska Lambda on se 1.0 ja mittari näyttää sen taas arvolla 14.7 AFR.

    BLM taulu näyttää siis paljonko boxi korjaa ja mihin päin...tuonhan tosin tiedätkin.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo mutta kun bensasuuttimet on kaasun kanssa kiinni niin mitä se boksi rikastaa? Ilmeisesti kaasun määrää pitäisi vielä säätää että pääsisi tuohon 128:aan ettei polta venttiileitä vai...?
    Uudemmissa moteissa (OBD2) scanneri näyttää Fuel trim arvoa joka on +- jotain. Olisiko se tuon kanssa sitten -4 vai onko kyse taas jostain ihan muusta?

    Kun tämä asiaa tulee selväksi niin rupean ihmettelemään tuon E85:sen toimintaa.
    Sori kun menään vähän of topic...

    - Jani - :oops:
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eiköhän se lisää sitä kaasun määrää rikastaessaan...olettaisin ainakin.

    Eikös se sun ECM juttele sen GM Integrated Prosessor kaasuboxin kanssa siellä sun konehuoneessa, joka taas ohjaa sitä kaasusolenoidia mixerin jälkeen ?

    ECM pitää sitä boxia suuttimina.

    Jos seosmittari kerran näyttää 14.7 AFR (= CNG 15.6 AFR), niin en tekisi kyllä mitään...suurin osahan autoista toimii jo tehtaan jäljiltä hieman laihalla eli BLM himpun verran päälle 128...mutta se on vain minun mielipiteeni, enkä ota vastuuta jos jotain menee pieleen.

    Sanotaanhan että kaikki on OK jos BLM 128 +/- 4 pykälää.

    Tarkistin tuon CNG AFR:n Franz Hofmann:n ohjeista eli se on 15.6 AFR...ja sehän teki yhteistyötä tuon boxin kanssa kun kehittelivät sitä GM:lle Henry Brennan:n (MSD) kanssa jos oikein muistan, sinä tiedät sen paremmin Jani.
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin tuo boksi katkaisee suuttimilta virran ja vääristää ennakkoa MAP-anturin välistä. Koska en käytä Impco-paineensäädintä niin tuo boksi ei annostele kaasun määrää ollenkaan vaan itse paineensäädin annostelee kaasun määrää alipaineen ohjaamana. Mulla on vielä erillinen kuristaja joka rajoittaa kaasun virtausta anturoiden lambdasignaalia eli siksi se pysyy siinä "14.7" tai 1.0:ssa. TBI:n ECM ei ole missään yhteydessä kaasun annostelun kanssa. Sequential sarjat on sitten erikseen.
    Kun tuo ohjainboksi vain muuttaa sitä ennakkoa niin ettei ECM heitä vikakoodia niin ajattelin että sama boksi voisi toimia myös E85:sen kanssa mitä pitää kokeilla. Jos uusi promi pitää kuitenkin tehdä lisäämällä ennakkoa ja lisäämällä polttoainekarttaan 15% niin silloinhan se toimisi kaasullakin ilman ohjainboksia...

    Sitä vaan en ymmärrä että miksei se BLM ole 128 kun mittari näyttää 14.7:aa eli seosuhde käytetyllä polttoaineella on juuri se oikea mihin ECM pyrkii?? Mikä muu tieto BLM-arvoa vääristää?

    meni muutama viesti yv:nä Sport Truckin kanssa mutta tosiaan tuo boksihan tulee lambdan väliin eli täytyy tutkia vääristääkö se lukemia...

    Siitä AFR:stä sen verran vielä että sehän on polttoaineen ja ilman seossuhde imusarjassa mennessään moottoriin. Kun tuo Lambda tutkailee sitä hapen määrää siellä pakosarjassa ja siitä sitten arvaillaan sitä käytettyä seossuhdetta. Jos AFR on bensalla ollut 14.7 ja E85:lla tai maakaasulla ollut jotain muuta niin onko se jäännös hapen määrä pakokaasussa kaikilla sama jos palotilanne on ollut optimaalinen?
    Voiko pakokaasu olla kuumempaa jollain aineella kuin toisilla ja vaikuttaako se lambda-arvoon vai onko tulos aina sama oli polttoaine mikä tahansa?

    - Jani -

    PS. Kiitos keskustelun siirrosta Heikki!
     
  13. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Jos viitsisit Jani kertoa, millaiset laitteet autossasi on kiinni ja millaiset
    nämä OEM vehkeet ovat, joille löytyy arvot esim. WinALDL:stä?
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kaasulle on OMVL tyyppinen paineensäädin, virtausta annostelee Lambdaohjattu servomoottori, ilmanputsarissa on sekottaja ja ennakkoa vääristää MSD/DualCurve:n 5920 boksi. Motti on 4.3V6 TBI. Rojut on testimielessä kiinni kun olen tutkinut että millä tuon 5920 boksin voisi korvata kun sen valmistus on loppunut jo viime vuosisadalla.
    Laitteisto toimii hyvin mutta noita pitäisi asennella useampaankin autoon.
    Nyt ei siis olla korjaamassa mitään rikkinäistä vaan kehittämässä uuttavanhaa...

    En tiedä selvensikö yhtään mutta SportTruckin kanssa on asiaa ihmetelty jo vuoden päivät ja ajattelin että julkinen ihmettely saattaisi lisätä ymmärrystä tai sitten ei.
    - Jani -
     
  15. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Selvensihän tuo, ja joskus tuo kollektiivinen äly auttaa.
    Tuo systeemihän käy kaikkiin "nykyaikaisiin 1900-luvun" bensaruiskuihin..
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo näin on.
    Oikealla mikserillä käy myös kaasarivehkeisiin mutta se ennakon säätö tuottaa yleensä ongelmaa kun bensan ja kaasun oktaanit eroaa niin paljon.
    Josko tuo E85 olis parempi ja heittäs vaan enemmän perusennakkoa...
    Jos jollain kokemuksia, ideoita tai mielipiteitä niin tänne niitä kirjoittamaan.
    :D
    - Jani -
     
  17. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Ei oo kyllä ideoita, mutta eikö tuo tbi poksi aja tuota sytkää nakutusanturin mukaan? Eli mahdollisimman suurella ennakolla?

    Onko muuta "vaihtoehtoa" ku laittaa joku megasquirtti, jos haluaa päästä halvalla? Sytkäohjausta meinaan...

    On hieman alkanu kiinnostaa tuo maakasukonversio, sillä nyt olisi tankkausasemakin ns. matkanvarrella. Kuinka paljon sulla Janiluo vie tuo pikkis bensaa vs. kaasu?
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo voihan sit GM:n orkkispromiakin muutella mutta olis parempi jos olis joku kytkekiinni-paketti niin ei tarvisi boksiin koskea.

    4,3V6 TBI
    Bensaa 9,6L/100km (n.€12,5/100km)
    Maakaasua €7,5/100km

    - Jani -
     
  19. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Jos laittaisi 1 gen HEI jakajan rungon(poistaisi ennakon) ja käyttäisi alipaine-ennakkoa kaasulla? Tai laittaisi toisen pickupin, toiselle puolelle ja sopivaan kohtaan...
    Itseäkin laitteet kiinostaisi, C-luvan ajattelin hankkia..
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Menee silti aika rakentamiseksi. Sen ennakon saa helpommin muutettua kun tekee toisen promin eri ennakoilla ja ostaa Moates:ilta tommosen 2timer jalan isommalle promille johon saat kaksi ohjelmaa ja katkaisijalla vaan vaihtaa lennosta toiseen ohjelmaan.

    [​IMG]

    Ongelma on vaan se että kaasu käy laihemmalla tai jotain... ja tarvitsee jonkun emulaattorin korjaamaan tilanne ECM:lle. Tosin pitää tutkia mikä vikakoodit aiheuttaa ja saako ne pois suoraan promia muuttamalla.

    Sitä C-lupaa ei tarvi kuin käyttöönotossa eli riittää kun menet lähimpään trukkihuoltoon ja pyydät että ne tarkastaa kaasulinjat ja kirjoittaa käyttöönottopöytäkirjan.
    :odroll:
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!