Chevy 6.5TD Silveradon öljyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kuormuri, 7.1.2010.

  1. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Öljypohjan lämmittäminen eberillä ...

    Jooo ... sinnepäinhän se Eberin pakopuoli on nytkin suunnattu ...vaan pitää tarkentaa sihtiä :lol:
     
  2. freeride

    freeride Gearhead

  3. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    GM 6.5L Diesel Engine

    General Information

    Engine Oil

    The 6.5L diesel engines use lubricating oil that meets the CG-4 quality standards of the American Petroleum Institute (API).

    The factory fill of oil has an SAE viscosity rating of SAE 15W-40, and this is the preferred oil to use throughout the life of the engine.

    Do not use oil with a viscosity rating of 5W-30, 10W-40 or 20W-50.

    When consistently hot ambient temperatures are expected, a straight-weight SAE 30 oil is recommended.

    If consistently cold ambient temperatures are to be encountered, a multi-viscosity SAE 10W-30 oil should be used.
    Proper cold-weather starting depends on a number of factors, including a fast cranking speed provided by using the correct oil viscosity and the use of the engine block heater.

    Oil change maintenance includes the following directions:

    Preform at intervals of every 2,500 miles (or 3 months) when vehicle usage includes any of the following conditions:
    - most trips are less than 4 miles (6 km) in length.
    - most trips are less than 10 miles (16 km) in length and the outside temperature is below freezing.
    - the engine is at low speed most of the time (as in stop-and-go traffic, door-to-door delivery or other commercial uses)
    - operation is in dusty areas or under off-road use.
    - operation includes trailer towing

    Perform at intervals of every 5,000 miles if none of the above conditions applies.

    Include a filter replacement.




    GM 6.5L Diesel Engine Block Heater Usage

    Viscosity
    Grade Oil:
    SAE 30; 0 C to -18 C; 2 Hours; Block Heater 1000 W
    SAE 30; Below -18 C; 8 Hours

    15W-40; 0 C to -18 C; Not Required
    15W-40; Below -18 C; 8 Hours

    10W-30; 0 C to -18 C; Not Required
    10W-30; Below -18 C; 8 Hours

    The times listed are minimum times. It will not harm either the block heater or the vehicle to leave it plugged in longer than the times stated.


    :pinup:
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No kertoos nyt neropatti mikä nykyrasva korvaa ton jäteöölin :odroll: .
    Ja mikähän mahtaa olla vikana kun ei ole tollakaan koneet koskaan poikinu :eek: .
     
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    15W-40 mineraaleilla on menty aina ja mennään edelleenkin.
     
  6. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    Tuosta kannattaa aloittaa API-moottoriöljyluokitusten opiskelu.
    http://www.api.org/certifications/engineoil/categories/upload/2009_ENGINE_OIL_GUIDE.pdf

    Tänä päivänä SF/CD:lle löytyy vaihtoehtoja vaikka millä mitalla. Käytännössä lähes kaikki nykyisin myytävät dieselmoottoriöljyt ylittävät tuon tason. Vieläkö joku edes myy tuollaista tavaraa ja joku toinen haikailee sellaisen perään, tosissaan ... Retrokamaa :wc:


    Joskus kannattaisi vaan olla hiljaa :poff:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lue sääkin puusilmä että kuka on haikaillut vanhan öölin perään :rotfl: .
    Täällä kun joku kysyy mitä ööliä SAA käyttää niin ekaks huudetaan että sitä jota koneeseen kuuluu. Mun koneen öölikorkissa lukee toi SF/CD ja on se nyt saatanan kumma kun sekin sitten haukutaan jäteööliksi jota ei olisi koskaan saanut käyttää :rotfl: . Koittakaa nyt jo pikkuhiljaa päättää :poff: ja opetella lukemaan :odroll: .
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Se korkin merkintä tarkoittaa minimivaatimusta. Suomennettuna tuo luokitus = "kusta saa, mutta ei paskoa".
    Eli se ei tarkoita, että sitä surkeinta hyväksyttävää öljyä olisi pakko koneeseen kaataa. Vaan että sitä huonompaa sinne ei saa enää kaataa.

    Eikä tuota öljyluokitusta huonompaa öljyä varmaan mistään enää löydäkään.
    Mutta parempaa saa pääsääntöisesti aina koneeseen kaataa. Niin kuin tuossa aiemmin ilmi jo tulikin.
     
  9. Fani-69

    Fani-69 Gearhead

    Moottoriöljyn kaupasta puuttuvat pelisäännöt

    Huonompilaatuisen öljykannun kyljestä löytyy sama API-luokitus kuin laadukkaankin kyljestä.

    "Se selittyy sillä, että API-luokitus on liian väljä. Sitä voisi verrata koulunkäyntiin: eräät yltävät kympin arvosanaan, mutta viitosellakaan et jää luokalle"

    Lisää aiheesta täältä:

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Mootto ... SI1AL018gs

     
  10. kane

    kane 1st gear

    Neste 15w-40 Turbo LXE:llä näyttää olevan hyvä pour point... -36C.
    On peijooni parempi kuin nyt koneessa olevalla mobilin 10w-30 1400:lla :rotfl:
    Noo, jokainen taaplaa tavallaan... ompa noi 80 luvun design koneet kestäneet CF/CG öljyillä 90-luvunkin niin tokkopa nuo kyttyrää tykkää vastaavillakaan...
     
  11. kojo

    kojo Gearhead

    10w-40:llä -42'C 8)
     
  12. kane

    kane 1st gear

    No Sviddu.... LXE 10w-40 synteettiselläkin olisi -42C...
     
  13. kojo

    kojo Gearhead

    No niinhän mä just sanoin :rotfl:
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Re: .

    Toistan vielä tämän: Oletteko löytäneet noista ym. viskositeettiluokkien öljyistä API-luokituksen CG-4 tai CF-4?
     
  15. kojo

    kojo Gearhead

    Mitäs ajat tällä takaa? ainakin ton mun käyttämän 10w-40 öölin tiedoista noi löytyy.
     
  16. Leeeevi

    Leeeevi 3rd gear

    - Kaikki nykysin myytävät öljyt on parempia kun näihin vehkeisiin suositellut öljyt. Ja parempi ei haittaa vaan se on parempi.

    - SAE luvuthan ihan yksinkertasesti ilmottaa miten notkeeta se on kylmässä ja miten hyvin se pysyy tarpeeks paksuna kuumassa. 0w-60 pysyy notkeena vitun kylmässä ja voitelee kuitenkin hyvin helvetin kuumassa, 10w-40 on ihan hyvä halvempi kompromissi siitä väliltä.

    Ite pidän tärkeempänä tuota öljyn voitelevuutta kuumana koska kuumanahan ne kilometrit ajetaan mittariin mutta toki öljy ei saa olla liian tönkköö kylmäkäynnistyksessäkään.

    Aika jännä seurata miten henkimaailman asiana tätä öljy-asiaa pidetään,uskomuksia riittää vaikka mun mielestä tää on aika yksinkertanen asia, vai enkö oo vaan tajunnu jotain ongelmaa?
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ihan sama mitä riisseliölijyä nuihin kaataa, kuhan muistaa vaihella niitä.
    Ei nää ny mitään bugatteja ole :D
     
  18. pl

    pl 1st gear

    Empä nyt muista mikä nesteen 15w-40 mineraali lierupurkki oli käsissä kun piti juopolle koneelle lisää saada, mutta eihän se onnistunut 28 asteen pakkasessa kun ko. "öljy" ei ujouksissaan uskaltanut tulla purkista pihalle.

    Eikä tuo 10w-40 puolisynteettinenkään kovin rohkeasti näillä keleillä liiku.

    Jos kulutus ei olisi tuota luokkaa kuin nyt on, niin talveksi laittaisin jotain synteettistä 5w-50, olisihan ainakin vähän luikkaampaa kun joutuu työpäivän jälkeen kylmänä koneen käynnistämään.
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Tein vähän vertailevaa tutkimusta ja alkoi näyttämään siltä, että niissä geeämmän määräämissä öljyissä olisi pääsääntöisesti vähemmän tai ei ollenkaan peseviä kalsium-yhdisteitä, mutta toisaalta runsaammin moottorin kulumista ehkäiseviä sinkkiyhdisteitä. Neste Turbo LXE 10W-40 ja Neste Turbo LXE 15W-40 ovat hyvin lähellä toisiaan, jälkimmäisen mineraaliöljyn osuus on 70%, kun se edellisessä on 60%, kalsiumsulfonaatin määräksi on molemmille ilmoitettu 0,2% ja sinkkialkyyliditiofosfaatille <2%. Mutta, jos verrataan Neste Super 10W-40 ja 15W-40 öljyjä, huomataan, että sinkiyhdisteen ilmoitettu määrä 10W-40 öljyssä on 1%, kun se 15W-40 öljyssä on <2%. Pesevän kalsiumyhdisteen ilmoitetut määrät ovat 10W-40 <0,8% ja 15W-40 -%.

    Sama suunta näyttäisi olevan Shellinkin turbodieselöljyissä. Olisko noilla kahdella komponentilla jotakin tekemistä GM:n öljymääräysten kanssa vrt. esim. hydrauliset venttiilien nostimet & pesevät komponentit ja sinkille joku peruste liittyen koneen vanhaan perusrakenteeseen ja materiaaleihin.
     
  20. kojo

    kojo Gearhead

    Onkos kukaan perehtyny mitä öljyjö fordin 7,3:een käsketään laittaa, siinä kun on samat nostajat..
    Jos en muuten ihan pieleen muista niin joskus jossain oli juttua et vähäsinkkiset "nykyöljyt" kuluttas laahaavilla nostimilla olevia nokkia rajusti (meillähän on rullat)
     

Kerro tästä muillekin!