Valkokirjaimet mustaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja pantera, 19.1.2010.

  1. pantera

    pantera Double Gearhead

    Pitäs noi renkaiden valkoiset kylki kirijootukset mustata ja mielellään pysyvästi ja siististi.
    Sisäänpäin kääntö ei nyt auta vaan joku tervaustoimenpide on tehtävä.
    Onks ideoita miten?
     
  2. mk76

    mk76 3rd gear

    voiskos sen hioda jollain vai onkohan se valkoinen väri kuin paksu nois teksteis
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Valkoisen pinnoitteen paksuus vaihtelee merkeittäin. Joissakin on hyvin ohut kerros valkoista.

    Hiomalla lähtee hyvin. Laita porakoneeseen pyörivä tarrahiomalaikka ja anna palaa.
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Juu,.........kait se hiomalla lähtee,.. on vaan aika tympiää hioo kumia, laikat tukossa jä käry on ku dräkstripillä.
    Joskus oon jotain kummi plootua yrittäny ohentaa rälläkän lamellilaikalla ja tuloksena helevetinmoinen savu. :D
     
  5. hara64

    hara64 1st gear

    burn out :rotfl:
    sorry,oli ihan pakko :oops:
     
  6. smuige

    smuige Gearhead

    ei kannata hioa, yleensä mitä mä olen noita tutkinu niin koko renkaan kyljen alalta on ollut. n.3-4 mm valkoinen kerros eli se musta pintakerros kirjaimia lukuunottamatta on ollu millin luokkaa. Noista saa valkosivut jos hioo koko renkaan kyljen, ihan oikeasti.
     
  7. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Minkäslaiset renkaat olis kysessä? Mites jos myis nuo pois tällä OD:llä ja ostais mustat tilalle.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No ainakin Good Year Eagle renkaissa on vain ohut valkoinen kerros kirjaimien kohdalla.

    Mulla oli yksi sellainen, ja kokeilin hioa.

    2 minuuttia ja valkoinen aine oli kokonaan pois kirjaimista. Siis 180 hiomapaperia ja melko hitailla kierroksilla porakoneella.

    Mutta ilmeisesti renkaissa on eroa tältä osin.
     
  9. Watti

    Watti 3rd gear

  10. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ihan tavalliset 16 tuumaset truckkikumekset, , ovat olleet seevu duulissa edessä
    Niistä on ulkosyrjät enemmän kululuneet kuin sisäreuna ja käänsin ne vanteella ja valkoiset kirjaimet tuli sitte tietty näkyviin.
    Takana kun ei kirjaimia ole niin ei tarvis olla edessäkään ja taka-akselilla kun on eri pintakuviolliset renkaat niin valkokirjaimien piilottelu ei nyt onnistu laittamalla ne paripyörien sisemmiksi...
    Pääsiäiskokko ja kättätaskuun tietysti ratkaisis ongelman mutta ajattelin nyt kuitenkin koittaa kevyempää ratkaisua ensin.
    Renkaat on BFG Long Trailit,
    Täytyy koittaa sipasta paperilla jos ne lähtis...
     
  11. bootsi

    bootsi Gearhead

    Putsaa kumet... ja kilikali mattamustaa suihkaus päälle. Jos hilseilee/kuluu pois, suihkauta lisää. :wink:
     
  12. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    tuota konstia olen ite käyttäny ja hyvä on ollu.itekki aluksi yritin hioa pois valkotekstejä mutta huomasin kans että valkonen kumiaines jatkuu mustan alle niin luovutin
     
  13. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Mites mustuneet valkosivut saat parhaiten puhtaiksi ?
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ensin pesu, sen jälkeen kuivaus kevyt hionta hiekkapaperilla, sen jälkeen kostealla rätillä pyyhit hiomapölyn pois.

    Siis tämä toimii valkoisten kirjaimien kohdalla, miksi ei myös valkosivujen kanssa?
     
  15. Watti

    Watti 3rd gear

    Jarrunesteellä. Ole varovainen vanteiden kanssa. Hionta ei kannata, huokonen kerää paskaa taas paremmin.
     
  16. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Aikaisemmin sain samoista kysymyksistä : "vittuilua": Ahikselta & Adventurekselta."Ei helvetti" jne.

    Ei tämmöisiä voi täällä kysyä.
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No kokeile nyt kuitenkin, äläkä anna ahiksen tai vandertuneksen vittuilla.

    Mutta renkaissa ja materiaaleissa on eroja, joten kokeile ensin pienelle alueelle.

    Mun mielestä se vain on kaikkein paras tapa, hioa puhdas valkoinen massa esiin, eikä käyttää mitään sotkevia aineita.

    Ja jos oikein tarkkaan muistan, niin guru Pekka Leino opasti opetuslapsiaan kauan sitten samalla metodilla.
     

Kerro tästä muillekin!