6.2D leikkas kiinni?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Leeeevi, 21.1.2010.

  1. Leeeevi

    Leeeevi 3rd gear

    Nonii, pamahti öljynlauhduttimen letku ja päästi öljyt pihalle, kerkesin huomata vaan et Check gauges valo sytty ja et öljynpaineet on nolla,rullasin sivuun ja kone sammu samalla. Koitin startata mut kone oli ihan jumissa. Paikkasin letkun ja kaadoin öljyt koneeseen (sattu olee mukana) Pikkuhiljaa alko starttaa ilosemmin mut ei lähteny käyntiin. Sit pois hinattaessa kokeilin et lähtiskö vetämällä ja hörähti heti pyörimään,vähän aikaa kehräs kun kissa mut sit alko kuulua ääntä ja vedot huononi,nyt ei lähe taas starttaamalla käyntiin.

    Nyt mietityttää et mitähän vaurioita koneeseen tuli?
    Mitä tää hauskuus tulee maksamaan ja mitähän tässä ois järkevintä tehä?

    Tää on -89 vuosmallin 4X4 Fleetside,maileja mittarissa 118000
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    laakerit sieltä tod näk kellarista meni, ma luulen. Akselia joutuu koneisteleen (tai hankkimaan toisen) ja laakeroimaan.

    Ei välttämättä mikään kuningasidea väkisin pyöritellä startilla tollasen jälkeen. Voipi olla että nyt sielä on liuskat päällekkäin ja ties mitä tapahtunut.
     
  3. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kampiakselin /kiertokangen laakeri(t) paskana... Öljypumppukin on ottanut kipiää...
    Mahdollisesti myös mäntävaurio.
    Kaksi järkevää? ( = edullista) vaihtoehtoa:
    1. Vaihdat bensakoneeseen...
    2. hankit (korjatun)vaihtokoneen ja annat vanhan vaihdossa (USA Power Shop, Turku tai Kauno Koskinen, Hartola ehkä luotettavimmat tuohon hommaan)
     
  4. Leeeevi

    Leeeevi 3rd gear

    Oiskos millanen vaihtoehto hommata joku "Engine rebuild kit" niissähän vissiin tulee aikalailla kaikki tarvittava? En oikeen ehkä just sopivaa kittiä löytäny mut hinnat tuntus olevan jotain 1000-1500 dollaria. Tulis kone sit kerralla rempattua kokonaan..

    Onko kokemuksia tollasesta? (mistä hommasit,mitä makso,mitä sisälti?)
     
  5. always bb

    always bb Gearhead

    www,summitracing.com / dieselcare.com
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos pystyy remontin tekemään itse, niin varmaan tuollainen korjaussarja avuksi on tai ei kai sitä ilmankaan oikein voi mitään tehdä.
    Uutta kampiakselia tuskin tulee...

    Koneistuksien hinnasta en tiedä mutta jos koko rempan teetät jossain pajalla, niin vähintään 5k€ kannattaa siihen varata.

    Ja Koskisen lisäksi voi kysyä myös USA autohuolto Ilmavirralta, Lannevedeltä (Saarijärvi siis).
     
  7. Larry_

    Larry_ Gearhead

    Mulle kävi aivan sama juttuviime tiistaina!!
    Mulla kans 6,2d vani.
    Joku oli korjannut lauhduttimen putket kumiletkulla ja tavallisilla letkuklemmareilla. Liitos aukes mut onneks kerkesin heti huomaamaan ku öljynpaine tippu, sammutin auton heti.

    Seuraavana päivänä letku paikoilleen ja öljyt sisään. Nyt toimii ihan samalla lailla ku ennenkin. Mut hiukan vaan jännittää et mahtoiko tulla jotain vaurioita?? :eek:
     
  8. Leeeevi

    Leeeevi 3rd gear

    Hyvä et ajoissa huomasit,aika nopeesti tekee tuhojaan tuo..mullakin oli edellinen omistaja paikannu katkenneen öljyletkun metallisen alkukäyrän klemmareilla ja letkunpätkällä ja siitä se sit irtos..

    En tiiä vielä mitä ton oman kans tekis..
     
  9. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Onks kukaan laatinu noihin hykkyröihin ihan tavis öljynpainevaloa? Vai onks veivien ym. laakerit jo mennyttä kalua jo ko lamppu syttyy? On itellä hamassa nuoruudessa itellä FL 10 Volvo puhaltanut ölpät Lahen leveekaista tielle ku meni joku liitos öljyn putsarin likeltä. Se toimi vielä useita vuosia ku toppuutteli ajoissa ku rupes hytissä oleen liikaa punasta valoo. Ton öp-mittarin varjopuolihan on ettei heti hokaa jos paineet hävii ja tulee sitten ajeltua kuivalla koneella liika pitkään.. :soosoo:
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Audissa pitäisi alkaa summeri huutamaan, jos öljynpaineet katoavat ja kone pyörii tietyn kierrosluvun yläpuolella.
    Ei olisi kovin vaikea rakentaa jälkikäteenkään tuollaista summeria ja summerin saa piiloon, jolloin ei tarvitse tärvellä mittaristoa. -Ainakin huomaisi paineiden katoamisen äkkiä.

    Pitäisikö se summeri sitten kytkeä laturin D+:aan ja öljynpainekatkaisin T-haaralla koneen kylkeen. :-?
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuskinpa kannattaa alkaa tilaamaan mitään korjaussarjoja, ennen kuin tarkistaa onko lohko ehjä.
     
  12. Larry_

    Larry_ Gearhead


    Samasta paikasta mulla korjattu, ja molemmat putket.

    Eli vois päätellä että molemmilla joskus ennenkin tullut öljyt pihalle <-- oiskohan sillon jo hiukan saaneet siipeensä..
     
  13. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    ex fleetsidessä oli mittaristossa sellanen "check cauges" valo.
    se sytty ainakin sillon palamaan kun oli jäähdytysneste vähissä ja lämmöt laski kesken ajon.
    tiedä sitten että syttyykö öljynpaineen puutteesta..?

    onhan se valokin valoisaan aikaan helppo jättää huomaamatta.
    mut onneks oli sillon pimeetä.
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No silloin kun multa karkas 6,2 diisselistä öljyt (letku hankautui puhki) en muista nähneeni valon vilkahdustakaan vaikka tovin ennen ihmettelin miksi Auton kylki kiiltää ihmeellisesti... Seuraava merkki oli kun kone sammui (ei toiminut enää) :(
    Oldsin koneenlämpö-valo syttyi juuri samalla hetkellä kun höyry nousi konepellin alta ja kone sammui...
     
  15. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    - Matka moottorista cabinettiin on nin pitkä, että hälyytys tulee myöhässä :)
     
  16. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Tismalleen sama kävi kaverille pari vuotta sitten. Ihmettelin jo silloin että tosiaanko porukka poksauttelee koneita ympäri suomenniemeä näillä patenteilla. Eikö sana kulje että käytäisiin ennaltaehkäisevästi läpi nämä vaaranpaikat.
     
  17. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Aikoinaan laitettiin uudet letkut vanhojen vaihteistonöljyn jäähdyttimen putkien tilalle oldsiin oikein ameeriikan autoihin erikoistuneessa liikkeessä (pitäishän sellaiseen luottaa) letkut kiinni pelkillä klemmareilla vanhoihin putken päihin.

    - Olihan se kiva sitten, kun pitkässä mäessä lähellä Heinolaa veto häviää ja takana on läpinäkymätön pilvi.
    - Auto lähimmälle huoltoasemalle ja taas huoltomies kiristi lemmarin kiinni (ei ollut tien päällä öljyä mukana), eihän se pysynyt tietenkään kauan paikallaan.

    :mad:
     
  18. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Montakohan noita Kuuskakkosia ynnä uudempia on paukuteltu noiden klemmaripatenttien takia. Itse olen todennut kaksi. Tuota ei välttämättä meinaa aina huomata edes, jos on letkun pää sopivasti putken kanssa kohdakkain kurkkiessa alle. :-?
     
  19. Watti

    Watti 3rd gear

    Aiemmassa keskustelussa jo peräänkuulutin, tekiskö joku tai tietäiskö joku kuka tekee teräspunosletkusta korvaavia letkuja? Noita liittimiähän saa vanhoista letkuista, jos kierre on ongelmallinen. Hydrauliikkafirmat joista oon kyselly on kohautellu olkapäitään. Tilaan heti 3 paria jos löytyy jostain!
     
  20. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Meidän '95 Vanista hankautu lauhduttajan putki, mutta se huomattiin välittömästi. Velipoika ohitti koko lauhduttajan jollain letkuäpöstyksellä, jota en pitänyt turvallisena.

    Auton ollessa minulla käytössä, vaihdatin siihen oikein jotkut Super-Hyper-Heavy Duty -putket ja ajeltiin vaimon kanssa rauhallisin mielin.

    Uus omistaja ajeli kolme vuotta ja huomas, ku putki hankautu kerran, mutta ei toista...

    Eli mene ja tiedä, mikä ois hyvä...
     

Kerro tästä muillekin!