Scat 3.75" nollapainoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jaszu, 26.1.2010.

  1. jaszu

    jaszu Gearhead

    Onko kokemuksia saako scatin 9000 sarjan 3.75-5.7 sbc valuakselin sisäisesti tasapainoon, jos niin millä bobweightillä on onnistunut?
    6" kangella ainakin on tehty vaikka akselia myydään ulkoisesti puntitettavana.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli hiljattain sekä 0-punttinen satsi että perinteinen ulkoisessa puntissa oleva ja kampuroissa oli vitinmoinen ero. 0-punttisessa oli kaikkien veivinkaulojen läpi porattu isolla terällä kun taas perinteisessä ei. Melko paljon joutuu vaivaa näkemään jotta sen nollaan saa!?
     
  3. jevman

    jevman 1st gear

    siis käsittääkseni ulkoisesti painotettu tarvitsee 400 koneen dampperin ja vetolevyn

    eli kampuran vastapainot ovat "pienemmät" kuin sisäisesti painotetussa
     
  4. jaszu

    jaszu Gearhead

    Näinhän se normaalisti menee mutta ainakin 4" männällä olevia kittejä on saatu nollapainoon, sitä en tiedä onko käytetty erikoiskevyitä $$$ mäntiä.
    Jos käyttää 6" kankea ja ko. kangelle tarkoitettua akselia niin silloin se onnistuu kun on varaa tehdä vastapainoista isommat mutta tuosta 5.7 kangesta/akselista ei välttämättä.

    Mudracer: oliko ne kummatkin akselit scatin 9000 sarjaa?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kun Eaglen valuaksiloita!!
    Tossa tärähtäny kuva 0-punttisesta ja ulkopuoilisella puntilla olevasta.
    [​IMG]
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla vanhan 400cid vaparikoneen 9000-sarjan akselilla olis menny sisäseen punttiin Wisecoilla(n. 470g) ja 6" I-profiileilla jos ei olis ollu jo kertaalleen painavammille männille puntituksessa porailtu kun niiden painavampien kanssa käytin täysiä ulkopuolisia painoja. Jäi muutama kymmenen grammaa ulkoista punttia vetolevyyn ja dampperiin.
    Nykynen 400cid teräsakselilla, JE:n ahdinmännillä ja 6" H-profiileilla meni jo aika lähelle, vetolevyssä vaan pari extra reikää porattuna :wink:
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Onkos muuten Scatin 9000-sarjan akselissakin poraukset veivikaulojen läpi?

    Jos niin menee siten 0-punttiin ja kyllä ne saa muutenkin mut sit joutuu käyttää raskasmetallia ja se maksaa sit aika tavalla!
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä on poraukset, ja saa sisäpunttiin jos ei ole sormeiltu aikasemmin kuten jo mainitsin.
     
  9. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    Kuinka paljon tollasta 0-puntissa olevaa Scatin 3.75 akselia kestää kierrättää?
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Sen verran kun on tarvis,ei tuollaisella iskulla oleva ole enää mikään varsinainen kierroskone!
    Mut hetkellisesti varmaan sinne 7000 tuntumaan...
     
  11. Kentsu

    Kentsu 3rd gear


    Noin tarkkaan päätelmään olisin pystynyt itsekkin, ajattelin vaan että olisko jollain ollu tietoa=faktaa=kokemusta asiasta.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei noita kierroksia yleensä "kerrota" missään mutta tollasta tietoa löytyy
     
  13. jevman

    jevman 1st gear

    jos koneen saat kasaan kevyillä männillä ja menee 0- painotukseen niin eiköhän tuo kestä niinpaljon kun uskallat kierrättää

    ja eikös ne kierrosten rasitukset kohdistu kiertokankee aikaslailla
    yleensä se mäntä/kiertokanki sieltä tulee kurkkaan että kuka kierrättää ei kampiakseli
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Sehän hyvä et oisit tuohon pystynyt itsekin :wink:

    Tuollasella akselilla tulee vaan se vastaan et valmistaja lupaa sille tehon kestoa näemmä sen 500hp ja korkealle kiertävä 3,75" iskulla oleva kone antaa jo sit aika paljon enemmän tehoa,jos teholliset kierrokset nousee sinne 6500:n päälle,tokihan se jenkaa helposti yli huipputehonsa mut se et onko niillä kierroksilla järkevää konetta käyttää on toinen juttu...
    Ehkä nyt stripillä viimeiset sekunnit jos koneeseen on tullut valittua alimitoitettu akseli ja muut palikat tarjois vielä jotain jos vaan konetta kierrätetään lisää...
     
  15. tapio

    tapio Gearhead

    Akseli kestää taatusti hetkellisesti mainitut 7.000 RPM, mutta mites voitelu? Jos öljypohja hörpätään tyhjäksi, öljynpaineet laskevat nollaan ja tarvitset pirun ison luudan, jolla osia lakaistaan radalta pois :)
     

Kerro tästä muillekin!