Ford Taunus 1,6 ohc trimmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja smos, 26.1.2010.

  1. smos

    smos 1st gear

    Mitenkä tuo turbo, että siis onko kuinka työläs homma asentaa? Kannattaako jättää sen asentaminen ammattimiehille?
     
  2. 302TT

    302TT 1st gear

    Asentaminen on se helpoin osuus. Oikeasti toimivan ja kestävän kokoonpanon miettiminen ja varsinkin säätäminen on sitten melko lailla vaativampaa.

    Turbolla saa tuollaisesta pikkumyllystä vääntöä ja tehoa monikertaisesti vaparikikkareisiin verrattuna ja jos pysytään tuolla 200-250hv tasolla, niin siellä kestää tuollainen vakio 2.0ohc:n alakertakin ihan mainiosti, kun muu kokonaisuus (ahdin, seos, sytkä, pakopaineet, imuilman lämmöt jne.) on kohdallaan. Ahtokoneessa teho ja vääntö tulee alempaa.

    Edelleen suosittelen sinulle liittymistä Cosworth&RS clubiin. Pidät Taunuksen nykykuosissa ajossa ja perehdyt jonkin aikaa tuolla CRSC:n foorumilla virijuttuihin. Tuolla liikkuu jonkin verran valmiitakin turbomotteja kaupan ja projektipuolelta löytyy paljon faktaa, mitä vapri- ja turbokoneiden rakentamiset on tulleet maksamaan. Lisääntynyt voima, kun tahtoo usein kasvattaa vaatimuksia muunkin auton suhteen: kytkin -> laatikko -> perä -> alusta-> jne.

    Voihan sitä kaikki pelimerkit laittaa koneen rakentamiseen, mutta aika ikävää on, kun loota ratkeaa sen perässä eikä uuteen enää ole varaa.

    Motivaatio harrastamiseen pysyy aika lailla eri tasolla, kun auto pysyy ajossa eikä odota tallin nurkalla vuosi tolkulla äkkirikastumista, jotta saisi sen nippuun ja ajoon :wink:

    Summa summarum: 500€ budjetilla minun mielestä järkevin viritys on tällä hetkellä vaihtaa pellin alle se 2.0ohc, nautiskella ajamisesta, ajan kanssa perehtyä turbohommiin ja tehdä sitten ajan kanssa kerralla toimiva 400hv ahtokone tanen keulalle :wink:
     
  3. smos

    smos 1st gear

    Juu, ei se budjetti varmaakaa tuu kyllä pysymään tuossa 500 eurossa. Mutta kumpaa nyt suosittelisitte taunuksen 2,0 ohc:eetä, vai sitten taunuksen 2,3 v6:sta??
     
  4. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    mun ääni 2.o ohc:lle...
     
  5. pontsa 454

    pontsa 454 Gearhead

    täältä kans ääni 2.0. kaverilla muinoin 2.3 v6 koupe ja itel 2.0 tanari molemmat viilattu (kutonen kait isolla rahalla) ei ollu kutos koneisella mitään jakoo...
     
  6. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    taunusfoorumilla tais olla joskus rakentelukertomus kun äijä teki mahdollisimman halvalla turbokoneen. osien hinnat taisi tulla maksamaan kymppejä. olikohan 1.6 alakerta ja 2.0 kansi, näin puristukset alas. joku 900saabin garretti sillä oli kököstettynä orkkissarjaan kiinni ja vakiokaasari siinä imupuolella, kertoi koko vehkeen välillä jopa toimineen :poff:

    mutta hommaa ihmeessä tuo ford-miehen raamattu [​IMG] mullakin tuo oli joskus, sitten lainasin kaverille kun se rupes sierraa virittään ja sinne se on jäänynnä. mut olis ihan jännä sierra tulossa... http://mikkorace.1g.fi/kuvat/Musta/
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    oharissa on vakiona 9 huitteessa rutistukset, p100 männät niin jotain 8 pinnassa rutistukset (siis 2l koneissa)

    Että jos mutkan haluaa, niin vakiokattila kestää sen ~0.5-0.7bar, kuhan seos on kohallaan ja sytytystä myöhästetään riittävästi kierroksilla (saabista 2-toinen alipainekello)

    Jos haluaa kestävän ja "edullisen" kellarin, niin käytetyt kossun männät ja kanget, kestää sinne 400hp++ sen jälkeen.

    Ite tein kaverille koneen tossa justiin, kellari +1mm ylikokoon, lohkotasosta 0.5mm pois että männät tuli tasalle, arp veivinpultit, veivit ja männät kaikki samanpainosiks, vauhtipyörästä 3kg pois, felpron kansinahka mikä on millin paksunen, 2l kannesta 1.2mm pois että palotilat tuli sopivan kokoseks, isommat imu ja pakkoventtiilit, ite kairasin kannen, rl30 nokka kentcamsilta ja 38/38DGAS kaasari ruokkimaan pakettia.

    Kone vetää ~2000-7000rpm alueella ja muutenkin pelannut hyvin, tarkotuksena vielä laittaa 40 tai 45mm tulpat ja käydä sitten penkissä kattomassa, että mitä sieltä sitten oikeasti tulee.


    Halpistapa on tehä että 2l alakerta minkä vaikka rengastaa ja laakeroi, siihen 1.6l taunusmallin kansi päälle felpron ohkosella pahvilla, on ruttua yli 11:1 ja pelaa viellä pumppubensalla kuhan säädöt on kohallaan.

    Oharista kohtuu helpolla sen 130hp saa pihalle, mikä piisaa useamman corollan kiusaamiseen jo.
     
  8. smos

    smos 1st gear

    Eli siis ennenmin 2litran kone turbolla ku tanarin 2,3 v6 turbolla? Vai? Ite ainaskii näi kokemattomana laittas v6:sen turbotettuna... Mutta, eli kiihtyvyyttä tässä haetaan, mutta juuri silleen, että se ei tule nopeuden kustannuksella... :odroll:
     
  9. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Oletko vaihtamassa välityksiä?
     
  10. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    mikäs sen loppu nopeuden pitäis olla? :eek:
    eikös corolloita just kiusailla kun ne ajelee kaupungissa rinkiä että eikö se liikkeelle lähtö olis paljon tarkeämpää(ja järkevämpää muutenkin´jos näissä hommissa harrastuksissa mitään järkeä on :D ) kun jos valoista lähdetään niin et sä hirveitä huippu nopeuksia kerkiä haalimaan autolles ennen seuraavia valoja....
     
  11. smos

    smos 1st gear

    Jhuu kyllähä mää tuon tajusin :D Sitä vaa meinasin ettei nopeus ainakaa ala tippumaan vakiosta, mutta se tuskin ei edes ole mahdollista? Vai?? :odroll:
     
  12. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    eikös se ole vähän kuin ennen vanhaan mopoja virittäessä että jos äänet kasvaa 20% ja tehot laskee 35% niin viritys on onnistunut! :rotfl:
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ja kannattanee kuitenkin silti pikkusen varoa mitä corollaa härnää, niihin kun saa melkosesti kivoja kalikoita ja helposti timmejä koneita ja aika monen semmosen konepellin alla oon nähnyt jotain jänniä mutkiakin :wink:
     
  14. smos

    smos 1st gear

    No ainakin yritetään tehdä tuosta tuhnuksesta kaikkien amiskorollojen kauhu ;)
     
  15. EddieK

    EddieK 1st gear

    Täältä ääni seuraavalle konseptille.

    is riesa tekniikan luovuttajaksi +
    mega + mahle + saab + sopiva ahdin
    tai
    mega + cosan käytetyt sisuskalut.

    Jos löytyy sopivasti mustalais verta niin is ylijäämä osien myynnillä saa rahoitettua turbotuksen.
    Paketista tulee kestävä ja toimiva kunhan vain pitää ahdot asiallisena eikä rupia hakeen maksimi tehoja.
    Tieto/taitoa toki tarvitaan jonnin verran mutta tietoa löytyy netistä vaikka kuinka ja taito kertyy tehdessä.

    Jo mainittujen sivujen lisäksi kannattaa vierailla seuraavilla foorumeilla.
    http://www.finsquirt.net/forum/
    http://www.suomencaprit.fi/foorumi/

    Vaikka kumpikaan ei nyt suoranaisesti liity taunuksiin niin ohc juttua löytyy molemmista.

    p.s. ei riesasta harraste autoksi ole, pysy vain taunus linjalla tai siirry capri tai v8 puolelle. Fomocossa kuiteskin kannattaa pysyä.

    edit: mistä päin pitäisi osien löytyä, mulla voisi olla is riesan tekniikka ylimääräisenä (johtosarjoineen päivineen).
     
  16. smos

    smos 1st gear

    Osien tulisi löytyä Etelä-Karjalan, Etelä-Savon tai Kymenlaakoson suunnalta... Muualle tulee jo niin pitkä matka, että ei kukaan lähe kuskaamaan :D
     
  17. Raider

    Raider 1st gear

    Tuli tässä mieleen, että vois olla paikallaan lukaista n. vuosikerran -94 - 97 V8-Magazinesta muistaakseni Pekka Leinon kirjoittama juttu siitä, kuinka halvallakin voi saada esiin jokusia hevosia.

    Jos jollain on tuo lehti tallella, niin paikatkaa aukkoja, mutta muistaakseni siinä käsiteltiin esim. hihnapyörien kokojen muuttamista, Thermotecin käyttämistä pakosarjoissa, sekä niinkin pikkutarkkaa asiaa, kun sytytystulppien asennusta oikein. Siis että tulpat ovat kiinni pultattuna niin päin, että seos virtailee imuventtiilistä mahdollisimman hyvin tulpalle.

    Minun mielestäni kannattaa virittämistä aloittaessa muistaa, että tehtaalta tullut auto on kompromissi tehon ja kestävyyden, sekä polttoaineenkulutuksen suhteen. Kaikki osat ovat tarkoituksenmukaisia toisiinsa nähden. Joten, jos muutat jotain osa-aluetta, tulee muitakin osa-alueita muuttaa vastaavasti.

    Yksinkertaistettuna: Moottori ja voimansiirto ovat kokonaisuus, hieman kuin :pinup: ; jos joku alue on huonoissa säädöissä, jo kohta alkaa kalkatus. (Auton moottori tosin on äkkiä korjattu jos on lompsa lyönnissä).

    Mulla oli entisessä laitteessa hyvin kasattu Chevyn isolohko, johon oli valittu toisiinsa sopivat osat ja sen oli kasannut ja tasapainottanut ammattimies. Säädöt kun haki vielä dynossa toinen ammattimies, oli tuloksena 70 hevosta enemmän kun mitä tehdas aikanaan lupasi. Konetta ei siis tarkoituksella varsin viritetty millään tavoin.

    Tuli vielä mieleen, että kiihtyvyyteen vaikuttaa massakin, että heitä kaikki ylimääräinen paino, kuten tunkki ja vararengas kuuseen sieltä tanarista. Se nyt ei ainakaan maksa mitään, mutta jos alat rakenteita keventelemään, niin kysele vaikka katsurilta ensin mitä voi tehdä ja mitä ei.

    Ja sitten jos alkaa nopeudet ja kiihtyvyydet kasvaa, niin kannattaa hieman satsata alustaankin. Muistelisin kun aikanaan itse -74 Tanelilla ajelin, että alusta ei kaikissa tilanteissa ihan vastannut tarkoitusta, vaikka pellin alla oli vakio 1.6. OHC.
    :rotfl:
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^ Paljonkohan on oikeita dynohevosia saatu tulppien asettelulla aikaiseksi? :eek:
     
  19. Raider

    Raider 1st gear

    5,473.

    No niin. Pointti oli, että tarkkuus pikkuasioissa kannattaa. Kaveri ilmoitti rakentavansa Taunusta 500 €:lla, joten sillä ei ihmeitä tehdä. En ole itse Pekka Leinon ohjeita kokeillut, mutta mielenkiintoinen ajatusleikki sille joka tämän ketjun aloitti.

    Mitä tulee mun koneeseen, niin tarkoitin vain, että huolellisella työllä voi ammattimiehet - enkä tarkoita itseäni - saada moottorista jotain enemmän kuin odotettiin. Ilman että siihen on pultattu ns. viriosaa kaupan täydeltä.

    Uskon että tässä maassa on aika monta isolohkoa jossa on viritettynä 70 hevosta vähemmän kuin tehdas lupaa vakiolle. Eipä niistä täällä yleensä vaan kirjoitella. :rotfl: Esson baarin pihassa niistä löytyy kuitenkin aina vähintään 600 pollea. :rotfl:
     
  20. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Esson baarin 600hv.sta tuli mieleen yks pontiac firebird, oon täällä ennenkin jo tästä tarinoinut..
    Eräs Firebird oli autoliikkeessä myynnissä, Chevyn 454 LS6 isolohkolla ja myyntilapus luki isolla, noin 600 hv.
    Yhtenä viikonlopun iltana joskus aikoinaan 90 luvun alus, kun olin kylillä ajelemas 440 Challengerillani, josta penkitettiin 380hv takapyöristä, koneessa ehkä 450 hummaa..tuli tämä firebird haastamaan kisaan :D muutaman kerran vedettiin 100-200m pyrähdyksiä kunnes uskoi ettei sillä oo mitään jakoa, olin ajanu siinä samassa katukunnossa varttimailin 11.9/184 Motoparkis.

    Tämän nöyryytyksen jälkeen myyntilapus oli jo maanantaiaamuna 500hv, näin nopeasti esson baarin hepat muuttuu, eli ei kannata uskoa sokeasti jos siinä ja siinä on niin ja niin paljon tehoa,
    jos joku sanoo sulle smos, että 1.6,seen saa helposti esim: 150hv niin älä usko.
     

Kerro tästä muillekin!