SBC kannentiivisteiden ja nokka-akselin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 400 cid, 28.1.2010.

  1. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Tällainen operaatio olis edessä, SBC 400:n pitäisi vaihtaa kansipahvit, nokka-akseli ja jakopää.
    Ensimmäistä kertaa oon ko. hommaa suorittamassa ja periaatteessa perillä olen miten homma hoidetaan.

    Mutta...
    varmaan on jotain vinkkejä, jippoja, huomioonotettavaa...

    Ettei tarttis oppia aina kantapään kautta.
     
  2. El 60

    El 60 Gearhead

    Missäs kuosissa konee pitäis olevan ? Onko oikeen vikaa kun pitää pahveja vaihtaa? Vanhat rautakannet? "Ehjiin" rautakansiin saa sitten helposti uppoamaan 350-400€ että ne kehtaa laitaa takasin. Plaanaus, venatyöt ja k-lainerit.. ehkäpä muutama pakovena jne..
     
  3. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Jos sulla on alkuperäinen yksiosainen jakopään koppa, niin sen takaisin paikalleen laitto vaatii öljypohjan raottamista. Saa sen ilmankin takaisin, muttei ehkä tule tiivis.
    Jos kansissa jne. ei ole korjattavaa, ei ole kovinkaan vaikea homma. Eikä ne kannetkaan ole vaikea purkaa/kasata. Jakopään eli nokan ajoituksen kun laitat oikein ja olishan se hyvä tarkastaa mittaamalla heittokellolla. Joissain nokissa on jo valmiiksi 4ast. ennakkoa ja muutenkin osissa on toleranssia, niin mittaamalla ei tarviis arvailla onko se nyt edes sinnepäin.
    Jakaja lopuksi kohdalleen, eikä 180ast. pieleen.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Valitse ainakin nokka huolella et saat mahdollisimman hyvän potkun koneestasi,muistaakseni sulla on kuitenkin aika painava auto?
    Joku ns.virinokka voi antaa koneestasi osakaasulla ajettaessa jopa alkuperäistä taloudellisemman...
    Uuden nokan kanssa luonnollisesti myös uudet nostajat!!!
    Nokkarasvaksi ottaisin sen punaisen asennus/sisäänajo rasvan,toki vanha kunnon molyrasvakin kelpaa mut tukkii suodatinta paremmin kuin tuo "punainen" asia jolla sinänsä ei varmaan ole merkitystä kun sisäänkäyttö-öljyt kuit.vaihdetaan suodattimen kera pikimmiten pois!

    Laita myös kunnon rullajakopää ja kannattaa se nokka myös ajoittaa valmistajan arvoihin tai pikkasen aikasemmalle,jos kiilaurat ei ihan justiinsa passaa :wink:

    Jos noita kansia pitää rempata niin laita suosiolla kaikki uudet venttiilit,näyttivät olevan nuo Ferreat tarjouksessa Us-Partsilla taitavat olla jopa halvempia kuin kalleimmissa paikoissa venttiilien hionta :eek:
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    400 cidillä on komea kärry 8)
    Mun eka jenkki eli musta full size Impalahan se on.
    Ja ilmeisesti siinä on sitten edelleen jopa ihan sama pata keulilla kun oli silloin mulla ollessaan 1986-87 eli kohta jo 25 vuotta sitten mikä on suomalaisessa harrasteautossa aika harvinaista :)

    Onnea siis sen koneen preppaamiseen ja tuu 400 cid moikkaamaan jos satutaan samaan tapahtumaan, viimeks taidettiinkin nähdä toissa vai oliko se viime vuonna ACS:ssä :wink:
     
  6. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Joo, tää hommahan lähti siitä, että pulputtelee ajon jälkeen paisuntasäiliössä.
    Sekä kiihdyttäessä pitää melkoisen pulinan lämmityslaitteistossa.
    Oon yrittänyt löytää muita vikakohteita, mutta alkanut tuo kannentiivistevuoto tuntua todennäköisimmältä.

    Ja kun kannet ottaa irti, niin samalla vaivalla kyllä vaihtuu sitten nokkakepukka ja jakopääkin.
    Eli nyt tuli paketissa tiivistesarja, Edelbrockin Perfomer imusarja (2101), Perfomer plus nokka/nostajat (2102) ja jakorattaat+ketju.
    Kaasarina on jo Edelbrockin AFB.
     
  7. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    kannataisko kansiakin vähän porttailla samalla kun on irti jos budjetti antaa myöten?
     
  8. 400 cid

    400 cid Gearhead

    kannattais varmaan porttailla, peltipakosarjat laittaa+tuplaputket, samalla kun sen verran tekee, niin ottaa alakerta auki ja laakeroida, tietty nyt sitten porata pytyt ja vaihtaa männät... niin juu ja kait voimansiirrollekin vois jotain tehdä.... ... :wink: näinhän se homma yleensä etenee... :rotfl:
    no, katotaan nyt miltä ne kannet ylipäänsä ottaen näyttää kun ne saa irti.
    Herkkä vaan on toi mopo karkaamaan...

    Asiallisesti... ois tässä lähellä kyllä yks kansivelho että vois kysäistä...
     
  9. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    joo itselläkin lähti vähän käsistä kun piti vaan ostaa 350 kone mut tulikin sit ostettua 383... ja 100 sinne ja toinen tänne.... sinne ne tilit sitten menikin.... :lol:
    mun mikki kannet porttas Lahdesta Ojalan Jukka ja hinta oli ihan kohdillaan ja jälki hyvä. hinta muistaakseni oli jossain 400 paikkeilla....
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Mullakin pulputti enkä aloittanut syylärin korkista enkä syyläristä, vaikka nekin meni myöhemmin vaihtoon. Aloitin heti kansien irroituksesta. Siis olethan todella katsonut perusasiat? Edit, eikun olethan katsonut. Joka tapauksessa tsekkaa nyt samalla se lohkotason suoruus vaikka ihan normimitalla, jos et konetta nosta keulalta.
     
  11. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kun kyseessä on sbc 400 niin katso että kansissa on höyryreijät auki ja katso että kannentiivisteissä myös on sellaiset.
     
  12. 400 cid

    400 cid Gearhead

    No nytpä ne on kannet irti, ja 5.pytyn liekkirengas oli vioittunut, että sen puoleen aiheellinen remontti.
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    MILTÄ SYLINTERIN SEINÄMÄT NÄYTTÄÄ? Jos ei suurta kulumaa niin ei tarvii porata, mutta nyt kun homman aloitit niin nosta 400 nokalta ja käy ne normaali halvat perus hommelit läpi. Laakereiden tsekkaus, hoonaa se ja laita uudet renkaat mäntiin. Jakopään venyminen viittais paljon ajettuun, tai sit se on vähän ajettu, mutta joku antanut sille joskus kierroksia enemmän kuin lääkäri määrää. Huolellinen pesu niin lohkon sisältä kuin ulkoakin. Uus maali pintaan tietty. Siistii laittaa just "rempattu ja maalattu motti takas nokalle.
    Ja repelin neuvo; unohda peltisatsit. Ei full size siitä juuri parane. Ero on pieni ja kyllästyt siihen sup sup tsup supsutukseen aika äkkiä. Pukinsarvet peliin tuplaputkilla, siinä on tarpeeks hifistelyä isoon Impalaan.

    Kantapän kauttahan nää pitäis oppia. Niin kuin meidän ylivääpeli P.Aholainen sanoi 70 luvulla Isosaaressa "älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan tehkää niin kuin minä sanon.
    Voin kertoa että vituttaa rankasti jos teet vaan tuollaisen pikku homman yläpäähän ja sitten kun päräytät se käyniin niin huomaat että alapää jäi vituiks. Kolisee ja vie öljyvä.. Palaa lähtöruutuun, odota kolme heittoa ja aloita KAIKKI uudestaan alusta.
     
  14. 400 cid

    400 cid Gearhead

    No, SYLINTERIN SEINÄMÄTHÄN NÄYTTÄÄ HYVÄLTÄ......... paitsi kutosen :(
    Perkules kun aloin ihmettelemään ylhäällä olevan kutospytyn erilaista tahmeaa karstaa muihin sylintereihin verrattuna ja kun veivasin männän alas niin pientä naarmuahan siellä oli. Muuten ei oo pahasti kulunut.

    Tässä nyt alkaa pähkäily, että mitä tässä nyt ois viisain tehdä, laittaa vaan joku leppäjeepin vaihtokone nokalle vai alkaa tekemään tuosta...
    Ei taida mitään järkeä olla siinä, että löis vaan kasaan ja ajais niin kauan kuin pelittää vaikka vaihtoehto tietty ois sekin...
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    repelin niksipirkka. Unohda leppäjeeppien pikkukoneet. Nyt mulle tullaan tästä vittuilee. Et näköjää nosta pattia nokalta? Anna olla siellä jos aika ja rahat ei riitä täysremppaan. Se on edessä sulla vielä, ennemmin tai myöhemmin. Hyväksy henkisesti tämä fuckta. Tää on tekohenkitystä. Mutta kun avasit ja kutosessa näkyy skraadeja niin ota öljypohja poikkee ja kutosen veivi irti. Kevyt hoonaus, uudet renkaat emäntään ja sitten kaikki nippuun toivoen parasta. Kun nyt et ole täys remppaa tekemässä niin tee edes toi kutosen hoonaus ja rengastus. 400 on vääntövä motti. V400 on väänttävä motti. Sopii vitun hyvin full sizeen. Melkein kuin Buickin motit. Unohda viriviri ton paketin kohdalla.
    Ja ennen kuin kukaan mulle rupee vittuilee juosten kustusta repelin rempasta niin annoin vain ohjeen sun elämän- talouden ym asioita tuntematta. Tee se täys remppa! Helpottiko nyt teitä muita? Jos et nyt pysty niin tee ainakin tuo.
    Arvaukseni on että kun otat kuutosen emännän pois lohkosta, niin vanhat renkaat tulee katkenneina sieltä. Jos paffi oli siltä kohtaa palanu niin se pytty on käyny kuumana ja renkaat menny. Kato myös tarkasti viereiset sylinterit!
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Tulee mieleen remppojen hinnat vs. täysien koneiden hinnat: rebelin ohjeiden mukaan tekohengitystä nykykoneelle ja ostat jossain välissä stroukki-sbc:n, esim. 383:n, maltillisilla osilla tai siis maltillisella nokalla (joskin alukansilla, ne ei maksa paljoa lisää paketissa). Mutta siis stroukkipikkulohkoon hamstraat rahaa ja tiputat sellaisen sitten sinne, kun kajahtaa tuo nykykone. Uusi kone, mistä? No vaikka tästä: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CHEVY-38 ... ccessories
     
  17. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Rebeli puhuu viisaita sanoja.

    Näinhän tätä oon itsekin järkeillyt, että koittais hoonata ja uudet männänrenkaat. Minkähänlaiset naarmut hoonauksella vois asettua.

    Oiskohan jollain heittää jotain suuruusluokkaa siitä, mitä poraus, männät, laakerit ym. alakertaan tarvittava mahtais maksaa. Luultavasti ei ihan vähän.
    Kuitenkin tuo budjetti on kohtalaisen rajoittunut.

    Kait toi bloki ois tuolta pesästään ihmisten ilmoille kammettava... :-?
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Mä en lähtis "raiskaamaan" tuollasta autoa millään hiukan pienemmällä tarvikemoottorilla vaan remppaisin tuon vanhan pitkään palvelleen padan,kustannuksista huolimatta...

    Kyllä sillä hoonaamalla jonkinmoiset naarmut saa tasoitettua sillai ettei niistä hirveesti enää ole haittaa...

    Poraus n.250e,männät myös n.250e(pikkasen halvempiakin löytyy),rengas-sarja n.40e,laakerit n.70e sis.nokkalaakerit ja tiivistesarja n.70e ja mäntien prässäys veiveistä irti ja uusien prässäys paikoilleen vois olla jotain n.100e luokaa,öljypumppu käyttöakseleineen kannattais ehkä uusia myös kun maksaa n.40e ja lisäksi mun mielestä koko paketti sit kannattais tasapainottaa niin käynti siistiytyis ja laakerien kestoikä nousis,sekä ehkäpä sieltä tulis myös muutama tässä tapauksessa ehkä merkityksetön hevosvoima...
    Akselin hionta taas maksaa suunnilleen kk:t n.100-150e ja rungot menee samaan luokkaan!
    Sitten veivien alapesien koneistaminen lähtee jostain n.100e:n kohdalta ja vaan ylöspäin jos kaikille joutuu jotain tekemään kun esim.vaihdetaan pultit kestävempiin...

    Hintaa tulee n.akselin hionnan kanssa suunnilleen 1500e:n paikkeille,mut on sit huolella tehtynä/teetettynä takuulla parempi kuin ameriikan joen kasaan harsima :wink:
    Sitten tietysti samalla kannattais koneistaa myös dekkitasot sen hinnan pyöriessä n.150e-200e riippuen paljonko otetaan...
     
  19. Chevy_Nova

    Chevy_Nova 1st gear

    Sanoisin että älä mee hoonaamaan jollain bilteman "keittiö"-vatkulilla.
    Kaikki epäpyöreys mitä sylintereissä on niin jousikuormitteinen ns. hooni kopioi sitä jo olemassa olevaa soikeaa reikää ja pahentaa tilannetta. Reikä on sen jälkeen muodoltaan kuin kertakäyttö kahvimuki. Hoonauspää pitää olla kiinteästi säädettävä.Sitä ei tietysti joka jannun autotallissa ole mutta koneistamostahan sellainen löytyy jos lohko nousee pellin alta isompaan syyniin.



    http://www.kskoneistamo.com/
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Samoilla linjoilla Kimen kanssa. Onhan se paljon legendaarisempi 400-koneella kun korvikkeella. Sitäpaitsi kun se nyt laittaa kondikseen niin sillä ajaa, no, vuosikymmeniä 8) Itse katselen maailma kyllä silmälasien läpi joiden vahvuus on 400 eli mun näkemys ei välttämättä ole objektiivinen?
    Tietty näkemättä vaikee arvioida naarmuja mutta en usko että vispilällä selviää niinkun Nova jo sanoi, ja oikeella hoonauksella menee välys liian suureks->poraus...
    Tarkista lohko niiden höyryreikien ja kannenpultin kierteitten ympäriltä huolella ettei ole hakli ennen koneistusta, siis jos tosta alat remppaan.
     

Kerro tästä muillekin!