onko kukaan tehnyt?? alipaine systeemi nesteen vaihtoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja jjh82, 25.1.2010.

  1. jjh82

    jjh82 1st gear

    onko kukaan rakennellu itse sitä laitetta jolla saa alipaineella täytettyä kätevästi jäähdytysnesteen järjestelmään. sehän imee sinne kompuran avulla ensin alipaineen, en tiedä kuinka paljon ja sitten kun käännetään venttiilistä niin voidaan sen alipaineen avulla näyttää nestejärjestelmä täysin niin ei jää ilmattavaa yhtään.

    olikohan riittävän sekavasti kerrottu :lol:

    olis kiva saada neuvoja jos olette itse tehneet kyseisen laitteen ku maksaa kuitenkin sen verran että vois itse väsätä sellasen.
     
  2. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ei kuulosta ihan aukottomalta idealta sillä jos se imuputki on esim alavesiletkussa niin sittenhän se alkaa pian imeä nestettä sen ilman sijaan.
     
  3. jjh82

    jjh82 1st gear

    arvasin että selostin sen toiminnan sekavasti :D

    siis laite niinnitetään jäähdytysnesteen täyttökorkin paikalle ja imetään paineilman avustuksella n.-0,9bar alipaine (tarkistin).

    tossa linkki ebay:ssa myytävään: http://cgi.ebay.com.sg/ws/eBayISAPI.dll ... 0494153077
     
  4. Dodge_swinger

    Dodge_swinger 1st gear

    Raskaan kaluston jäähy järjestelmä täytetään monesti alakautta pumpulla.
    Alipaine äkkiä ajateltuna. Vetäiskö helposti kennostot kasaa.
     
  5. jjh82

    jjh82 1st gear

    kyllä niitä myydään ihan sitä varten ja olen nähnytkin miten se toimii. kaveri täytti mersun järjestelmän just sellasella laitteella, oli vaan silläkin lainassa niin en päässy tutkin sen enempää sen rakennetta.
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    pilikassa 66€ tuotenumero 19-1298

    [​IMG]

    Näyttää muuten aika samanlaiselta ku iipein laite...
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    wurthilla ihan hyllykamaa.On todella kätevä.
     
  8. jjh82

    jjh82 1st gear

    siis onko biltemassa kans noita?
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Näkyy olevan, mene sivuille ja laita sinne tuo numero. 19-1298
     
  10. jjh82

    jjh82 1st gear

    no niin on. tossa vähän selvittelin tollasen toimintaa niin ainut erikois osa on toi ejektori jolla saadaan aikaan se alipaine. mitähän sellanen maksaa.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    ejektorin teet vaikka ihan paineilmapistoolista ja putkesta, toimii vastaavasti ku kaasarin ejektorit.
     
  12. jjh82

    jjh82 1st gear

    pitäis varmaan kokeilla tehdä :D
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    meil o töis moine, ja toimii ku junan vessa!! varsinki bmw:t ja opoppelit o ongelmallisii "ilmalukkojen" takia..ja sit nää nykyset pakut misä lämppärin kenno o "ö-baut" 50cm korkeemmaalla mitä moottori ni ei vesipumppu ei jaksa nostaa kunnolla lämppäriin vettä!!!

    ..tost o monaste apuu, varsinki ku kello rupiaa olee 10min vail töajanloppu ja asiakas hengittää niskaa...tolla täytee ni voi huoletta päästää nykpäivän"uusavuttomanki" kotio ilman et täytyy kattella aamul nesteen pintaa, tarkemmi :D
     
  14. theloial

    theloial 1st gear

    Tein itse näin:

    - käytetty rikkinäinen jäähdyttimen korkki (ei ole yleismallin vehje kun tartteen vain omiin autoihin)
    - läpiviennillä pieni pätkä letkua t-haaraan (tai x-haaraan). Tähän linjaan sitten alipainemittari vaikka hydrauliikkaliikkeestä, sellainen pieni noin 30mm halkaisijaltaan.
    - t-haaran kumpaankin päähän pienet hanat
    - toisesta hanasta letkunpätkä pönttöön jossa valmista jäähdytinnestettä
    - t-haaran toiseen päähän joko ejektori tai itse käytän siinä alipainepumppua. Sellaista käsimallia. Samalla käsipumpulla ilmaan jarrut ja täytän vaihteistojen öljyt tms jos ei pääse kaatamaan kannulla.

    Käyttö:

    - Laite kiinni jäähdyttimenkorkkiin
    - tuki paisarin ylivuotoletku jollain
    - jäähdytinnestepönttöön menevä hana kiinni ja alipainepumppuun menevä hana auki.
    - pumppaa jäähdytysnestejärjestelmään alipaine (älä liikaa sillä netissä on paljon tapahtumia joissa mm termarin kotelo tai jäähdytin on mennyt kasaan, kaikissa autoissa ei kestä täyttä alipainetta)
    - sulje pumpun hana
    - mittariin tulee jäädä alipaine tai muuten järjestelmäsi vuotaa jostain
    - avaa jäähdytysnestepöntön hana ja alipaine imaisee järjestelmän täyteen nestettä
     
  15. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Toimiikos tuo laite miten hyvin noissa, missä kenno ylempänä?
    Jos se kenno on täynnä ilmaa, muuten vesitila täysi, pumpulla alipaine... mitä tapahtuu kennossa olevalle ilmalle?
     
  16. virta

    virta Gearhead

    Itekkin oon ihastellut tuota laitetta.Biltemast ja Motonetistä löytyy,vaan aika hinnakas on.
    Käyttis Opel dieselissä on koko turboa ohjaava systeemi alipaineella ja siinä välillä vikoja,samaten on polttoaineen ilmaushommia joissa toi ois kätevä.
     

Kerro tästä muillekin!