Bensaa öljyn seassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Wolfheart, 3.2.2010.

  1. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Tyhmän on pakko täälläkin asiasta udella kun ei tuolta Lancian omalta foorumilta tunnu tällä kertaa oikein löytyvän...

    Elikkä kyse on taas tuosta meidän murheenkryynistä, '91 Lancia Dedra 1,6ie:stä.

    Se kun alkoi kovien pakkasten aikaan horimaan bensaa aivan tolkuttomasti. Käyntiin se lähti (ja lähtee) hyvin, mutta liikkuu aavistuksen tukkoisenoloisesti ja pienikin kaasunpainallus iskee economy-mittarin heti punaiselle. No, ei siinä mitään, mutta samalla se taisi alkaa sylkemään bensaa öljyn sekaan. Viime viikolla vaihdoin öljyt, samalla huomattiin sitten se bensa siellä öljyn seassa.

    Öljynvaihdon jälkeen sillä on ajettu ehkä 100 kilometriä. Tänään sitten tsekkasin öljyt - mittatikun mukaan sentti ylimääräistä ja bensa haisee niin helv...

    Niin että kysymys kuuluu: mistä se bensa sinne öljyn sekaan tiensä löytää?
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    joko niin väljä tai mänänrenkaan väsyny tai renkaat jumittunu uran pohjaan... eikat siinäkään ny männäs reikää oll!!
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei tarvi olla edes väljä, riittää jos käy jostain syystä rikkaalla.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kaasari koneessa kohonneula ei sulje kunnolla=kaasari tulvii. Ilmanputsari tukossa huohotus öljyn jämähdettyä putsariin. Bensa öljyn seassa tuhoaa sitten laakerit aika tehokkaasti!!
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Toi taitanee olla ruisku....eli jostakin syystä se käy liian rikkaalla....veikkaan että ajettu lyhyttä matkaa ja lamda-anturi ei ole kuumentunut kunnolla ja on nokeentunut tukkoon....ja sen takia käy rikkaalla.
    Tai sit kone ei lämpene muuten riittävästi tai lämpöanturivika...tai liian kylmät tulpatkin saattaa tehdä sen ettei oikein kovalla pakkasella käy kunnolla....
     
  6. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Kurkkaappa semmonen juttu ettei takimmainen äänenvaimennin meinaa jäätyä umpeen. Pakkasten aikaan tuli useampi tapaus pajalle...
     
  7. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Takimmainen äänenvaimennin ei ainakaan voi syynä olla, se kun makaa takajalkatilassa (irtos viikko aikaa)... Jäässä se tosin voi siltikin olla, kun ei tossa värkissä toimi edes lämmityslaite. :lol:

    Ilmanputsarin vaihdoin, ei vaikutusta.

    Venttiiliremontti tehtiin loppukesästä, ainakin silloin oli männänrenkaat iskussa.

    Ruisku tuo tosiaan on, ja lyhyehköä matkaa tosiaan ajeltu, ei paljon päälle kahdenkympin lenkkejä. Lämpöanturivikaa ne tuolla 'omallakin' foorumilla vähän epäilivät.

    Pitänee kiskoa se huomenissa irti kun tarttis kait sitä pakoputkeakin yrittää paikkailla ja tsekata samalla se lambda-anturi.

    Kiitokset näistä.
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    ylensä vaan ton ikäne ton merkkine o kokenu elinkaarellaan pari kolme kansitiivisteen vaihtoo..eli kuumana on käyny, jolloin renkaat o pehminny... minkäs väriset sun tulpat o?? onko mustat vai onko koittanu tehdä semmosta harmaata"kuuraa" siihen elektronin ympärille :eek:
     
  9. alfadatsun

    alfadatsun 1st gear

    Ihan yksinkertainen ajatus viasta ja sen aiheuttajasta, kuljettaja itse.
    Ruiskullinen kone on siitä huono että se käy liian hyvin koska bensaa tulee kylmänä enemmänkin kuin riittävästi.
    Kun kone on kylmä, tulisi sillä ajaa todella maltillisesti, antaen minimin kaasua, se mitä kone ei polta menee öljytilaan hyvin helposti, ohentaen öljyä.
    Vanhemmat kaasarilliset, varsinkin käsikäyttöisellä ryypyllä tekevät hyvin helposti vastaavan kun kuski ei osaa käyttää ryyppyä oikein 8)
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Ei se, vaikka ois kui väljä aiheuta sitä pensan menoa öljytilaan! Rikas seos sen saa aikaan -- Happitunnistin, lämpötilatunnistin, ilmanmäärämittari, imusarjan painetunnistin(kumpi tuossa ny oli) ja tietty se ilmansuodatin ei saa olla tukossa JA vielä polttaineenpaine kannattaa tarkastaa, jos onki paineensäädin jumissa ja järjestelmässä 7 bar :rotfl:
     
  11. alfadatsun

    alfadatsun 1st gear

    Olisit vielä jatkanut, sikapoljenta, sekin sitä bensaa lykkää väärään paikkaan 8)
     
  12. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Lämpötila anturi tai johto poikki siltä.
    Ei tee tiukkaakaan 124 mersusta kun menee johto poikki niin saa menemään varttitankin 10km matkalla :lol:
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Onkos siinä toimiva termari?? Ja vaikka oliskin ni paa pahvi syylärin eteen... Käypi kokoajan "ryyppy" päällä.

    EI ne muuten oikee lämpee noi kuumaveriset italiaanot talvella :rotfl:

    Ja jos EI auta ni sit rupee tutkii noita antureita...
     
  14. kjj646

    kjj646 1st gear

    Ääni bensan paineensäätimelle...
     
  15. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Kakkossylinteristä puristukset hukassa, epäilivät että on männänpäässäkin reikä. Pakko se lienee uskoa, vaikka uskomattomalta tuntuu että kärry voi kolmella pytyllä käydä noin helvetin nätisti ja kulkea miten se kulkee. Tulpat olivat kanssa vaihtaneet, nyt se tosiaan liikkuu kuin ajatus. No, meikäläiselle joka tapauksessa riitti, kolme vuotta ja päälle 400 remonttituntia on käyttikselle vähän liikaa.

    Ja todetaan nyt vielä että sillä ajettiin AINA sangen maltillisesti, ei todellakaan kengitty.
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    sitku rupee "prötää" ni kokeile nyppää tulpan johtoa siitä "huonosti käyvästä" kauemmas :D jos käynti ääni paranee, ni henkittää koko ajan öljyä....eli pytyssä ei riitä puristukset polttaman kunnolla ,joten bensmiini putsaa öljy kalvon sylinterin seiniltä jolloion loputkin puristukset hävii!!

    ei mikää uus vaiva euro-autoissa(ja pikku koneisis japskeis) ...pari kansipahvin keittoa ni, rupiaa olee männät ja renkaat "finiitto" :D
     
  17. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Tai sitten ei; mitattiin kuitenkin vielä puristukset, ja nehän oli ainakin meikäläisten mittarilla kaikissa sylintereissä sekä hyvät että tasaiset, niin että kiitokset paikalliselle Delta-autolle huonosta autonmyyntiyrityksestä. Automyyjähän sieltä silloin soitti.

    Vaihdettiin toinen ruisku ja ruiskunohjausboksi kun sattui nurkissa olemaan. Nätisti se käy ja kevyesti kulkee, mutta tulppia kastelee vieläkin.
     
  18. mke77

    mke77 Gearhead

    ööö...

    mimmoottii työ puristukset mittasitte, ihan vaan uteliaisuuttani!! "ton verta uudest" autost o paha kattoo puristukset siten et niistä vois mitään "tulkita"... ohivuoto mittauksel vois sada jotain "viisautta" mut ei koko totuutta..kun tars saada "kiusattuu" moottorii, ja sit taas mitattuu nopeasti :-?
     
  19. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Tollasella perinteisellä tulpan reikään iskettävällä mittarilla. On sillä ainakin tähän asti rikki menneet venttiilit (Lanciastakin) löydetty. Nyt vaan näyttäis tosiaan kaikissa olevan puristukset tasan ja hyvätkin vielä. Toisaalta olis vaikee kyllä muuta uskoakaan kun se käy ja kulkee niin nätisti.

    Ruiskuun kun auton käydessä katsoo, niin näyttäis että runsaanpuoleisesti se sinne bensaa vieläkin lykkää.
     
  20. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Pitääpä palata raportoimaan siltä varalta että joku toinenkin onneton samanlaisiin ongelmiin törmää ja samalla kiittää: eli kyllä se vika tosiaan taisi siinä lambda-anturissa olla. Se vaihdettiin toiseen käytettyyn (15e) ja taas käy ja kukkuu nätisti eikä ryyppää bensaakaan ylettömästi.
     

Kerro tästä muillekin!