high volume/pressure öljypumput ..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Justus_24, 19.2.2010.

  1. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    Morjes,

    Kun ruvetaan virittään niin missävaiheessa tulee tarpeen suurituottonen tai korotetulla paineella oleva öljypumppu .. ?

    vai onko noi ihan sanahelinää/ väljien laakerikaulojen paikkailua .. ?
     
  2. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Riippuu vähän mitä varten viritetään, mutta jos ei ole jokin todella vaativa ajohomma mihin konetta tehään, niin noita ei tarvita missään vaiheessa.
     
  3. belve70

    belve70 1st gear

    Edellinen kone mulla väsyi ja äänteli öljyn vähyyttään. Tehtiin uus kone ja ajattelin samalla pistää high volume pumpun. Sen "edun" sain, että vakio öljypohja ei tietenkään sopinut. Eipä tosta lisä öljystä ja kierrosta haittaakaan ole. Kone saa välillä kierroksiakin.sbm.
     
  4. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Tämä on arvaus: Veikkaan että vakiota suurempaa tuottoa ja painetta vaaditaan pumpulta silloin, kun aletaan pelaamaan suurempien laakerivälysten kanssa. Luulisin...
     
  5. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Tai jos lisätään paineöljyvoitelun vaativia laitteita kuten esim. ahdin...
     
  6. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mä laitoin veneen koneisiin (sbc) remontin yhteydessä mellingin hv 55:set ja vaniin paiskasin samanlaisen. painetta on riittänyt sen jälkeen eikä niistä mitää haittaakaan oo näyttäny olevan.hintakin on siinä parin-kolmenkympin kantimissa niin miksei niitä vois sitte käytellä ihan tollasissa vakiohkoissakin koneissa :odroll:
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noita HV pumppuja mäkin olen käyttänyt, high pressure pumppua en oo käyttänyt enkä käytä
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tällanen näkemys tuli mulle kun asiaan Buickin remontin tiimoilta perehdyin.

    Nuo kuulemma ainakin rasittavat jakopäätä ja öljypumpun/jakajan ratasta. Näin ainakin Buick-ukot tuolla amerikassa kirjoittavat. Itse päädyin em. suosituksista normipumppuun kun kone remontoidaan ja laakerit tulee normaaleilla välyksillä. Kun on normaalit välykset, suurituottopumppu heittää öljyä enemmän takaisin painesäätimeltä öljypohjaan (ei tosin Buickissa, paluu on "hullunkierrossa" pumpulla) kun se ei mahdu kiertoon menemään. Se pumpulta tuleva liiallinen paluuroiskintakaan ei ole kuulemma hyväksi.

    Kuluneeseen Buickin moottorin asennettiin tuollainen sarja, se kyllä teki koneelle hyvää kun oli jo välyksiä reilusti.

    Kisakoneethan on tietysti erikseen.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Koittakaa joskus pistää vakio käytetty öölipumppu johonkin liuotinastiaan!! Sitten ihan vain sormilla pyöräyttämällä voi todeta pumpun kapasiteetin. Sen jälkeen miettii että jos toi pumppu kiertää 3000rpm niin paljonko se rasittaa käyttölaitteita kun niin paljon ööliä ei juuri koneeseen mahdu. Mun paatissa on öölinpaine täydellä laululla 2.8 bar, ahtopainemittari näyttää 1bar lukemaa ja noilla on menty parhaimmillaan 3tuntia yhtä soittoa :odroll: .
    Kaikki se paine joka tehdään yli tarpeen kuluttaa tehoa turhaan.
     
  10. Chevy_Nova

    Chevy_Nova 1st gear

    Joo joo tuu oluelle... :D
     
  11. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    joo en tiärä onko tuallaanen oikeen tarpehen vakio/liävästi viritetyyskään,
    jotenki ajattelis että jos konees on vakio öljypohja ja kone naukaasoo reiruhun kiarroksia niin sulla on venakopis 5l ölöjyä ja pickuppi menöö tyhyjäs öljypohojas niinku nörsun kärsä ettiskellen josko olis jotaki mitä pumppaalis. ainaki öljytilavuutta olis varmahan syytä nostaa jo muutenki nuas jenkki koneis onse kuitenki aika piäni vaikka eihän niihin ny kovin hulluja kiarroksia oo alun suunniteltukaa
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Huhu kertoo että jos 5litranen kone kiertää 5tonnii niin silloin kierrossa on 5L ööliä. Mutta jos koittaa tyhjentää 10L ämpärin niin että pumppaa kaikki takaisin siihen ämpäriin niin voi muutama päivä kulua ennenkuin pohja näkyy.
     
  13. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    joskus kilju ämpäriistä meni mäskiki kiartohon :D
     
  14. Justus_24

    Justus_24 1st gear

    eli siis taitaa se hp malli olla monesti vaan prikka ylipaineventtiilin jousen alle, tai jäykempi jousi.. ? eli siis normi katukäytössä vakiolla mennään pitkälle kunhan se on kunnos.. ei hallilämpösillä mobil 1:llä jaksanu akkuporakone kovin lujaa öljypumppua jakajan reiästä pyörittää, yllättävän iso vastus siinä, saatika sitten kun siihen laitetaan kierroksia, niin luulis tehoo haukkaavan.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niimpä. Mieti joku 15W-40 mämmi pakkasella :odroll: .
     
  16. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Joku ameeriikan poikien nyrkkisääntö öljynpaineille on ainakin 10 psi:tä per 1000 rpm. Eli 6000rpm ja 60 psi. Jos haluttu paine pysyy vakiopumpulla, niin kaikki ylimääräinen tuotto on tehoa pois kampuralta ja tosiaan rasittaa jakopäätä/pumpun akselia. Toisin sanoen jos vakiopumpun tuotto riittää, niin hivolumepumpun extratuotto menee sen paineventtiilin kautta pumpun imupuolelle. Vähän kuin kantaisi vettä kaivoon.

    Esim. David Vizard joissain moottoreissaan pienentää vakiopumppuja.

    Hyvä idea on porttailla öljykanavat pumpusta sekä lohkosta. Tällöin samalla pumpun ottamalla teholla öljynpaine ja -virtaus voitelukohteissa paranee.

    Öljyn viskositeetilla ja lämpötilalla on myös melkoisesti merkitystä. Mitä kuumempaa öljy on, sen ohuemmaksi se menee. Suositeltava öljynlämpö kilpatilanteessa on 100-115C.
     
  17. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Heh. Näillä keleillä ekat tipat saavuttaa venttiilikoneiston 1-2 minuutin käytön jälkeen.
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuon "taavetin" jutut on joskus muutenkin hiukan outoja,mut paljon se on näitä hommia ehtinyt tekemään ja paljon hyvääkin kirjallisuutta ei siinä mitään!

    Näissä pumppu jutuissakin on mielenkiintoisia piirteitä,kun tässä jokin vuosi sitten muuttivat "legendaarista" mellingin 55hv pumppua niin ettei sen käyttö ole enää suositeltavaa hipo-käytössä ja tilalle tuli 4x maksava high volume malli joka tosin kyllä tuntuu olevan edeltäjää parempi.

    Mut paljonko tuo "ylimääräinen varmuus" toimivasta voitelusta sit yleensä vie tehoa pois muusta käytöstä vaikkapa n.400hp:n n.6l:n koneessa?

    Eipä tuon 15w-40:n käyttö ole ilman esilämmitystä näillä keleillä suotavaa,vaikka harvemminhan näillä autoilla tähän aikaan ajetaankaan!
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Montako heppaa se sitten on katuauton takapyörältä pois jos käyttää highvolumee verrattuna vakioon? En tiedä mutta uskoisin että kyseessä ei ole paria heppaa enempää? Tietysti jos niitä parin hepan kohteita keksii siitä autostaan vaikka kymmenen niin onhan se ero merkittävä.
    Toi lämpötilajuttu on aina ihmetyttänyt, muutamasta kirjasta kans nähny vastaavia öljynlämpötilalukuja joita itse pidän melko korkeina? Termostaattiohjatuissa öljynjäähdytysysteemeissäkin lämpötila huitelee 70 astetta, mikäli siis jäähdytin riittää. Näin siis parissa sellasessa vehkeessäkin jossa vakiona öljynjäähdytys.
    Aikaa ennen öljynjäähdytintä muistelen että jos lähdössä oli 60astetta ö-lämmöt niin 402m jälkeen ne oli 100astetta 8L tilavuudella eli ainakin lämpötehoo löytyy :rotfl:
    Meni vähän ohi aiheen mutta ei haitanne...
     
  20. hukkis

    hukkis Gearhead

Kerro tästä muillekin!