Pontiac ja öljyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Duron, 18.2.2010.

  1. Duron

    Duron 1st gear

    Eli mietiskelin tuossa jos laittaisin trans sporttiin 3.8i vm 92 osa tai täys-synteettiset moottori öljyt, olen käyttänyt aiemmin mineraaleja koska olen kuullut ja lukenut juttuja, että niin monta amerikkalaista autoa on pilattu koska on synteettistä kuraa koneeseen kaadettu. kirjoista katsoin että semisynteettiset kävis tuohon mutta mineraalit tuolla on aina ollu,oliskohan mitään järkeä vaihtaa nyt "parempihin" synteettisiin.??
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Monta amerikkalaista on pilattu mineraaleilla. Synteettisillä ei vielä ensimmäistäkään.

    Kyllä sinulla vahinko on jo tapahtunut, mutta täyssynteettiset pelastavat sen, mitä pelastettavissa ilman koneen avaamista on.

    Osasynteettisiä/synteettisiä ei kannata käyttää, kun niiden määritelmä on niin epämääräinen. Kannattaa aina varmistaa, että öljy on täyssynteettistä.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Voi ja ehkä kannattaakin ajaa täyssynteettisillä, noissa on kovametallipäiset hydraulinostajat vaikka olisivatkin laahurimallia.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Miten tuo laahurinokkajuttu oikein menee, onko sulla tieto? Kestääkö pehmometalliset (halppis jälkituotanto) laahurinostajat täyssynteettistä vieläpä jäykillä venttiijousilla?
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Joku vuosi takaperin ei rullanostajilla olevassa koneessa saanut käyttää täyssynteettistä, koska se oli liian liukasta niille rullille ja rullat eivät pyörineet.

    Aina tuntuu olevan joku huhu syntisistä menossa. Oletko koskaan miettinyt, miksi jenkkiauto-piireissä tehdään niin paljon koneremontteja, vaikka niin moni ajelee sinkkiä sisältävillä kalanmaksadieselöljyillä ja muilla vastaavilla kurilla.
     
  6. Duron

    Duron 1st gear

    Nyt kävin hakemassa ja vaihtamassa gm omat synteettiset ölpät 5w 30:set
    kokeellahan nyt.pitääs varmaan vaihtaa emännän autohonkin kun se pikkuisen naputtelee jos korjaantuisi sillä...
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    Ilmottele sitten, kun menee paskaksi :D .

    ps. 15W-40 minerals kick ass :lol:

    pps. tsekkaa se silveradon öljykeskustelu, johon kaivoin sen rullanokkatestin ja mieti mitä se testi oikeastaan kertoo...
     
  8. boltsi

    boltsi 1st gear

    En kyl ite lähtis laittaa mitään täys-synteettistä koneesee jos ajettu mineraalitavaral, kylhän se synteettinen öljy ainakii oman kokemuksen mukaa pistää paskan siel konees liikkumaa vähän eri taval ku mineraaliöljy.
     
  9. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    Täyttä :wc: urbaanilegendaa :rotfl:

    Synteettiinen perusöljy EI OLE yhtään sen pesevämpää kuin mineraaliöljy.

    Tilanne on muuten aivan päinvastoin. Mineraaliöljyllä on sen sisältämien aromattisten hiilivety-yhdisteiden vuoksi parempi liuotuskyky ja pesevyys kuin synteettisellä ja tämä on muuten TOSI. :poff:
     
  10. boltsi

    boltsi 1st gear

    Täyttä :wc: urbaanilegendaa :rotfl:

    Synteettiinen perusöljy EI OLE yhtään sen pesevämpää kuin mineraaliöljy.

    Tilanne on muuten aivan päinvastoin. Mineraaliöljyllä on sen sisältämien aromattisten hiilivety-yhdisteiden vuoksi parempi liuotuskyky ja pesevyys kuin synteettisellä ja tämä on muuten TOSI. :poff:[/quote

    Sen verran omakohtasta kokemusta että kun vaihoin tötsii (-67)vähän paremmat synteettiset sisään ainaisten mineraalien tilalle niin jonku ajan päästä nostajat rupes ääntämää ja öljyt aivan pikimustat no vaihoin öljyt ni vähän ajan päästä sama juttu. Vaihdoin muutaman kerran öljyt (ehkä noin 1-2kk aikana)että rupes pysyy öljyn värisenä ja naputuskii rauhottu... En väitä että se öljyistä johtuis mut kumma sattuma.Ja samaan aiheeseeen liittyen, avasin moparin yläkerran noin.90tml ajettu, ja mineraaleilla ajettu. Niin nostajien väliset kuopat melkosen täys jotain öljyistä karstaa mitä sai rapsutella irti hyvän tovin, mietin vaa et jos se mineraaliöljy on pesevämpää kun synteettinen ni miks synteettisil ei ainakaan mun käytössä oo kertyny tollasii paakkuja...? Mut nää on vaa omakohtasii kokemuksii... En väitä niitä tosiksi.
     
  11. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    sitä paskaa kutsutaan nimellä "black sludge"

    poliisiautoissa oli joskus paljon tätä kamaa. jotkut arvelivat, että johtui siitä, kun oli ensin pitkän aikaa tyhjäkäynnillä ja sitten yhtäkkiä lähdettiinkin hälytysajoon, jossa kone vingutettiin äärimmilleen, ja kun tämä sykli toistui monta kertaa se jotenkin suosi tuon töhnän muodostumista.
     

Kerro tästä muillekin!