Pakoputkien maalaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 7.10.2002.

  1. gran sport

    gran sport 1st gear

    Moni on kirjoitellut sinkityistä putkista. Sinkittyä terästä ei käytetä pakoputken valmistuksessa raaka-aineena. Yleensä on kyseessä aluminoitu teräs tai jonkinlainen sinkki-alumiinipinnoite. Pinnoitteen tarkoitus on muodostaa galvaaninen pari jossa pinnoite uhrautuu teräksen asemesta ja teräs kestää pitempään. Sinkin kanssa tapahtuu sellainen metka ilmiö että hiukan yli 50 asteen lämpötilassa teräs ja sinkki vaihtaa osia ja teräs uhrautuu sinkin sijaan. Tässä syy sinkityn teräksen soveltumattomuuteen pakoputkessa. Ruostuu alta aiakyksikön.
     
  2. xtremer

    xtremer 1st gear

    Ei kai pakosarjoja tai pakoputken alkupäätä paljon tartte suojata ainakaan korroosia mielessä sehän yleensä on kuiva kuin beduiniin sandaali.

    Mulla putket on ruostunut yleensä auton alta äänenvaimentimien kohdasta.

    Maalaa mieluimmin sitä auton alla olevaa putkea. Meinaan, että ei tartte olla ihme maaleja jotka maksaa ja sitten kuitenkin palaa pois.

    _________________
    jotkut autot vain sattuvat näyttämään paalattuina paremmilta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: xtremer 2003-03-05 08:53 ]</font>
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    kaminosta ruostui 2 vuodessa flowtechin peltisatsit totaalisen pilalle, jotenka ois kyllä kiinnostusta pidentää sitä elinikää (Ei ole kiva kun putki tipahtaa kadulle keskellä iltapäiväruuhkaa heti ennen kollektorin liitosta ja parin päivän jälkeen toinen samasta kohtaa). En tiedä millainen maine kyseisellä valmistajalla on, mutta hedmanin tuotteet ovat kestäneet tuplasti tuon ajan.
     
  4. 67

    67 1st gear

    flowtech on halpis ja hedman käsittääkseni ei ole.
    ei o kokemuksia kummistakaan.
    jatkossa teen sarjani ite,saanpa semmoset kun haluan,saa nähdä millä maalaan/pinnoitan?
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Itselläni on juuri hankitut uudet Hedmanit jotka pitäisi käsitellä. Ne on tällä hetkellä tehtaan suojamaalissa joka ensin pitää poistaa puhaltamalla. Lukuisien kyselyjen jälkeen olen kuullut että ongelma ei ole maalien lämmönkesto vaan se että ruoste alkaa ennemmin tai myöhemmin puskea pintaan – myös sinkityissä tai kromatuissa pakosarjoissa. Näin ollen maalaan omani mustaksi VHT-spraymaalilla ja näin
    ne on sitten aikanaan helppo uudelleenmalata tarvittaessa. Kesäautossa ongelma ei ole niin paha kun autossa joka seisoo vuoden ympäri ulkona.
     
  6. karjalai

    karjalai Gearhead

    Nostellaas vanhaa aihetta..

    Eli mikä näistä pakoputkiston maalaukseen paras: Kuumankestospray/Horna/Sinkkispray/Joku muu mikä?
     
  7. cam68

    cam68 1st gear

    en muista nyt oliko se just hornaa mutta rautakaupasta kävin kuumakesto silikoni maalia sellaista alumiininväristä todella ohutta lientä.. camaron putket sillä maalattu ja ovat käyneet kollektorien jälkeenkin aika lämpiminä välillä. kaksi kesää ajettu eikä mitään merkkiä mistään ruosteesta tai muusta vauriosta. suosittelen, muutaman euron pikkupurkki ja todella hyvä.
     
  8. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Ite vetäsin Camaron putkiston tollasella Tikkurilan Termal:lla, joka ainakin kuulostas aikalailla samanlaiselta liemeltä. Yhen kesän ajeluiden jäliltä näyttää ainakin vielä todella hyvältä.

    http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tu ... 2010.shtml
     
  9. cam68

    cam68 1st gear

    no tuota litkuahan se minunkin purkki on :D ei kun pensselit heilumaan ja putkiin värit
     
  10. 843

    843 1st gear

    musta ferex pysyy eikä ruostu
     
  11. Otto

    Otto Gearhead

    Duunasin joskus Buickiin putket Moponetin valmiista mutkista ja suorista pätkistä (joka on muuten loppupeleissä hitaampaa puuhaa kuin luulisi) joissa on pinnassa joku pinnoite, onko se alumiinin kaltainen vai sinkin vai minkä, en tiiä, mutta siis sen tarkoitus on estää tottakai putkea ruostumasta. Sain röörit soviteltua sinne alle siten että ne passaa paikoilleen, sitten taas otin ne esille sieltä ja maalailin ensin hitsaus-saumat ja lopulta koko putken VHT:n maalilla. Puhaltelin kuumailmapuhaltimella kun noi kuumankestomaalit kovettuu vasta kuumetessaan, niin oli mukavampi asennella niitä ku ei ollut vanttuut hopiana. Yksi mutka jäi kuitenkin maalaamatta ja hoksasin pari vuotta myöhemmin auton alla jotain muuta könytessäni että se oli ainua joka oli alkanut ruostumaan.
    Maali oli siis VHT:n hopeaa joka kestää kuumaa X astetta, osteltuna US Partsista.

    Sellanen tarina.
     
  12. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Mikäs on spray maaleista paras, otetaan lähtökohdaksi vaikka tuo vuosia kehuttu VHT:n kuumakestomaali. Onko selkeästi parempia?

    Sivistänpä sinua vähän jos et ole vielä seitsemässä vuodessa ehtinyt kuolla. Monissa autoissa tuulilasin alla olevan ammeen sadevedet johdetaan putkilla auton alle tippumaan pakoputken päälle ja ne saattavat olla auto parkissa hyvinkin märät. Myös ilmankosteus ruostuttaa suojaamattomia putkia jotka ovat usein ohuesta materiaalista tehtyjä.
     
  13. shr1

    shr1 Gearhead

    Liippaa sen verran liki, että kyselenpä täällä. Onko kokemuksia tästä virmasta ja heidän pinnoituksistaan? http://www.kh-machinery.fi/palvelut/

    Näihin käikäleisiin pitäis saada joku eristävä kerros päälle. Käärinliinat ei oikein hotsita. Vinkkejä muistakin pinnoituksia tekevistä tahoista saa antaa, Marteliuksen jo löysinkin. Yks vaihtoehto tietty maalailla ite jollain black satinilla, jota kai ainakin toi Marteliuskin käyttää.
     
  14. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Mä oon hakenu paikallisesta tarvikeliikkeestä kilikali purkin hopeeta kuumuudenkestävää pakoputki spraytä, vetäny jo monet putket kokonaan, kun hitsailee pätkistä, eikä maalaa niin parin kesän jälkeen ihan pintaruosteessa, mutta kun spreijaa ne ennen asennusta, niin ei tosiaan ota sitä ruostetta ollenkaan, ihan hyvin pysyy maalit kiinnikin ilman mitään esilämmityksiä, sekin tietysti maalikohtaista, ainoastaan jos termoteckillä vuoratut peltisarjat loppuun asti, niin sitten palaa noin 15 cm matkalta sarjojen jälkeen maalit veks putkista, muttei muuten.
     
  15. spychobilly

    spychobilly Gearhead

Kerro tästä muillekin!