Alv 22% usa-tuonnissa, mistä se lasketaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kimmosch, 8.2.2010.

  1. kimmosch

    kimmosch 1st gear

    Ensimmäistä kertaa olen kohdannut tarpeen (tunteen) mahdollisesti shoppailla auto eu:n ulkopuolelta (Usa:sta), ja olen siten asian suhteen noviisi.

    En meinaa löytää tyhjentävää vastausta siihen, minkä perusteen mukaan määräytyy ja lasketaan alv 22% eu:n ulkopuolisessa tuonnissa. Havittelemani kohde on 70-luvun alkupuolen auto, eli laskennallinen ikään perustuva arvo on pieni, mutta varsinainen kauppahinta ja kuljetuskulut kymmenkertaiset siihen verrattuna. Kumman mukaan se alv 22% oikein lasketaan, ja sitten maksetaan?

    Näiltä sivuilta teitä Usa-tuonnin toteuttaneita ilmeisesti löytyy ja paljon?
     
  2. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kuten yllä sanottiin, ostokuitti + rahtikuitti = cif hinta. Siitä tulli 10% ja koko hoidosta alv 22%. Lisänä usein myös varastostaottomaksu, alle 10€.
     
  4. 85840845

    85840845 Gearhead

    Mikäs sen muuten ratkaisee, että meneekö tullia vai ei.
    Omasta 63 galaxiesta ei ainakaan tarvinnut maksaa tullia, vain
    22% alv???
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tullittomuuden kriteerejä on tiukattu vuoden alusta.
     
  6. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Sehän on niinkuin ryss...venäjän tullissa, illalla on eri kuin aamulla... :odroll:
     
  7. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Oisko linkkiä/ tietoa missä voisi perehtyä paremmin noihin uusiin säädöksiin?
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    www.tulli.fi
     
  9. peekoo79

    peekoo79 1st gear

    En onnistunut löytämään Tullin sivuilta. Onko tarkempaa linkkiä tai lyhyttä infoa kuinka tuo nyt on kiristynyt?
     
  10. 64c10

    64c10 3rd gear

    Olin viikolla yhteydessä tulliin asian johdosta ja kovin mielivaltaiselta tuntuu tullin toiminta. Omasta kuusnelosesta oli peritty tulli ja samaan aikaan tulleesta ja tullatusta kuusvuotta nuoremmasta vastaavan kuntoisesta ja mallisesta autosta ei mennyt tullia. Mainittakoon vielä että päätökset tehty saman käsittelijän toimesta samana päivänä. Valituksen/oikaisupyynnön rustaamiseksi meni.Mitään valmista kaavaketta ei tietenkään ole ja käsittelyajasta ei osttu sanoa muuta kuin että on pitkä. Osoite minne valitus lähetetään tuntui myös olevan epäselvä.. Mistään ei tunnu löytyvän selviä kriteereitä/ohjeita vanhan keräilyauton tullittomuudelle vaan homma on täysin käsittelijän mielivallan käsissä. Jos joku sattuu tietämään mistä kriteerit löytyy, jos löytyy, mustaa valkoisella niin kuulisin siitä mieluusti...Tullin vastausta valitukseen odotteleva :mad:
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mikään ei ole tuossa muuttunut, miten niin?
    Siitä on mustaa valkoisella mutta enpäs tietysti saanut omaa kappaletta mukaan tullista.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    AUto pitää olla alkuperäinen, ei enää valmisteta ja sitä ei käytetä enää alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa. Jos on todisteita että auto on ollut museossa tai jossain autotapahtumassa niin auttaa asiassa. Sain suullisen ja hyvin epäselvän (=virkailijakaan ei tiennyt) selostuksen missä mennään.

    Tossa kuitenkin kiisteltiin ja yks tapaus (60 desoto) kävi tullihallituksessa asti ja tuomio oli että tulli menee vaikka auto on kuollut merkki, aivan alkuperäinen ja koskematon mutta kulahtanut ja auringon polttama.
     
  13. MudMax

    MudMax Gearhead

    :mad: Onkohan tuo taas suomen oma linjaus vai onko pilkkua viilattu brysselissä saakka?
    Jos on kotimaista alkuperää, niin taitaa alkaa olla aika etsiä muita maahantuontireittejä,
    varsinkin kun alv;kin on usein merkittävästi pienempi.

    Pitäisiköhän vielä tilata varmuudeksi pölyklassin rättirenkaat, vai mitenkähän tarkaksi tuo vielä oikein menee?
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    Niin ja surkuhupaisinta näissä tullaushommissa on se että tullitariffeista kerätyt rahat menee brysselin kirstuun eikä jää kotimaahan.
    No alv osuus nousee myös ja sehän kilahtaa valtion kassaan
     
  15. Ämbee

    Ämbee 3rd gear

    Tämä autoiluun liittyvä virkamiesten mielivalta ja vittuilu on kyllä ihan uskomatonta! :poff: :poff:

    Kyllähän se nyt on tullissa selvillä, miten valitusprosessi menee ja kuka siitä on vastuussa, mutta kunhan nyt vaan vi**illaan...

    Oma auto tullattiin joulukuun viimeisinä päivinä ja ilman tullia meni. Liekö tullimies ollut jo uudenvuoden tunnelmissa vai muuten vaan hyvä päivä....
     
  16. 64c10

    64c10 3rd gear

    Tarina jatkuu... Ja nyt täytyy kehua(!) tullin toimintaa. Tullauksen käsittelijä otti eilen yhteyttä, saatuaan oikaisupyyntöni, ja suora selkäisesti ja selittelemättä ilmoitti että tullauksessa on tapahtunut virhe ja laittaa asian oikaisuun. Lopputulosta, rahojen palautusta, ei voinnut 100% luvat mutta uskoi näin tapahtuvan. Käsittelyajaksi arvioi enintään kuukauden. Se missä vaiheessa ja kenen toimesta, käsittelijän vai huolintaliikkeen, virheellinen tullaus on tapahtunut jäi epäselväksi. No, erehtyminen on inhimillistä ja virheitä sattuu kaikille. Jännityksellä odotellaan mikä on lopputulos... :odroll:
     
  17. 64c10

    64c10 3rd gear

    No niin.. Tänään tuli tullilta päätös oikaisuvaatimukseeni, ei palauteta mitään :mad: Elikkä tullittomuuden kriteerit ovat todellakin kiristyneet. Autossa EI saa olla erikoisvanteita,"rallirattia",kromattua ilmanputsaria/venakoppia. Jos on katsotaan että auto ei ole alkuperäiskuntoinen. Kyseiset muutoset katsotaan merkittäviksi muutoksiksi alkuperäisestä ja tullittomuus raukeaa.Edellä mainittuja muutoksia sallitaan mikäli kysymyksessä on historiallisesti merkittävä kilpa-auto tai autoa on käytetty todistettavasti historiallisessa tapahtumassa.Tullittomuus on mahdollista myös silloin jos ajoneuvo edustaa merkittävää askelta ihmiskunnan saavutusten kehityksessä. Ajoneuvon on oltava harvinainen,arvokas eikä sitä saa tavallisesti käyttää alkuperäiseen tarkoitukseensa eli ajamiseen?Että näin.... Omituista touhussa on arpapeli jolla toiset samoilla varusteilla olevat saman malliset/merkkiset autot selviävät tullitta ja toiset ei. Aikamoista arpapeliä toi tullaus tätä nykyä. Päätöksestähän voi valittaa hallinto-oikeuteen mutta koska en pysty todistamaan että kärry on elviksen vanha jne. ja olen ajatellut sillä ajaakkin on valittaminen turhaa... Case is closed. Olkaa tarkkana tulllauksen kanssa riisukaa erikoisvarusteet ennen laivausta.
     
  18. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kysymys 64c10:lle:

    Missä tullasit autosi?
     
  19. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tossapas onkin hyvä pointti. Jossain menee ja jossain ei.
     
  20. 64c10

    64c10 3rd gear

    Auto tullattiin huolitsijan, Etelä-Suomen sijoitus, toimesta Hämeelinnassa. Saman aikaan, samassa kontissa tullut, saman huolitsijan toimesta tullattu, yhtä "paljon" muutettu kuus vuotta nuorempi saman merkkinen/mallinen auto selvisi tullitta. Oikaisun toimitin käsittelijälle Hämeenlinnaan josta se oli toimitettu Lahteen jossa valitukset käsitellään. Aina ei voi voittaa, mutta jonkinlaista yhtenäistä linjaa vois toivoa näissä tulliasioissa :mad:
     

Kerro tästä muillekin!