Miten dampperi paikoilleen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JP-350, 6.3.2010.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Eli kun ei vaan mene! On menny n. sentin sisään,eli pultti ei vielä yllä kampiakselin kierteisiin niin ei sitten voi silläkään vedättää.Oon nähny että myynnissä on asennustyökalua mukamas tohon hommaan,kuvaa en kyseisestä kalusta ole nähny mutta miten se voi erota ulosvetäjästä? Pitäähän siinäkin olla kammenkierre ja tapit dampperiin? Hyvät vinkit olis taas kalliita...Hintaa näemmä 70e tolla "asennustyökalulla"....Huuhaata?
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Onks se vaan niin stanan ahdas sovite? Auto pakkaseen ja dampperille vähän lämpöö?
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    jos kyseessä on chevy niin älä yritä vedättää sillä pultilla paikoilleen.
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kyseessä on chevy,lämpötilanmuutoksiin tarvis sitä hiilihappoo eikä saa tähän hätään...Noinko se tosiaan on että oma kalu sillekkin...Miten se tuntuu välillä että olis pitäny jäädä perhokalastajaks... :-?
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Onks osat muuten millasia? Meinaan orkkis kampura ja orkkis dampperi? Noissa aftermarket vehkeissä on nähty sekä liian suuria kampuran snoutteja, että liian pieniä dampperin reikiä, eli asennuksella ei välttämättä oo toivoakaan onnistua. Mut jo vaikka sen dampperin heittäminen kiehuvaan veteen kuumenemaan voi olla riittävä ero eikä vahingoita mitään mahdollisia kumeksia tms. Ja molyrasvee kaulalle ja holeen. Mut on tosiaan tollanen työkalukin olemassa, pitäis kuitenkin onnistua ilmankin.
     
  7. jaszu

    jaszu Gearhead

    Yleensä tarvike damppereissa ei ole kartiota alussa kuten chevyn alkuperäisissä, eli alkup. menee pari senttiä sisälle ihan käsipelillä kun tarvike ahistaa heti. Noita on hoonattu isommaksi, mutta tiukka sen tietysti pitää ollakin lopussa.
    Jossain tarvike damp. oli ohje lämmittää kiehuvassa vedessä kuumaksi jolloin ahistus vähän helpottaa.
    Mutta työkalun se jokatapauksessa vaatii, ei sitä lekalla kannata paikalleen hakata vaikka niinkin on tehty... :D
     
  8. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    mullakun oli kone nostettu pois niin ensin öljyä molempiin pintoihin ja sit reilusti kylmä spraytä kampuran päähän je meni aika herkästi naputtelemalla paikalle....
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Suosittelen että ostat tai lainaat työkalua jostain.

    Puunuijalla naputtelu ei riitä ja järeämmällä työkalulla hakkaamalla saattaa rikkoa jotain.
     
  10. XVD

    XVD Gearhead

    sitte ku tarpeeksi oot sitä hakannu sinne paikolleen niin sitte se on halaki..eli riittävää varovaisuutta noudattaen hijoisin dampperin reikää hienolla paperilla vähäsen. Ku nuissaki on tietyt toleranssit valmistuksessa ja jos kaks ääripäätä kohtaa niin ei mahu kunnolla..eli ite hijoisin pikkusen ja sitte paikalleen niin ei halakee..sitte vituttaa ku on halaki kiilan urasta..
     
  11. 350cid

    350cid Gearhead

    Onnistuu parhaiten pitkällä 7/16-20 in kierretangon pätkällä
    isolla prikalla ja mutterilla.

    Ei kannata edes kokeilla tuolla orginal pultilla jos tuntuu piukalla. :soosoo:

    Sopivan pultin ja mutterin löysin Suomisen Tepolta www.nippelit.fi
     
  12. jone-70

    jone-70 2nd gear

    Tällä konstilla minäkin dampperin asensin, mutta kannattaa hitsata kaks mutteria yhteen, muuten voi korkata jengatangosta kierteet. Ei kannata kyllä hakata, pian on runkolaakerit paskana.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Lämmön tuomaa etua kannattaa käyttää, eli kylmään akseliin kuumaa dampperia. Asennuksen voimat pienenee ja pinnat pysyy paremmassa kunnossa kummassakin. Molyrasvaa tosiaan reilusti kumpaakin.
    Kuitenkin mielestäni kannattaa käyttää 7/16" unf kierretankoa eikä pulttia, tangon saa pyöritettyä täydeltä mitalta kampuraan ja sen jengat pääsee helpommalla :wink:
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Jep,nuo letukan kampuran vakio kierteet on melko säälittäviä :wc:
     
  15. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tein aikoinaan tuon (UNF 7/16)työkalun nuorrutusteräksestä ja mutterin noin 30mm pitkäks niin pyörii hieman herkemmin eikä säry jenka.
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Ostin tänä kesänä RP:stä virallisen dampperin asennustyökalun(SBC).
    Crate moottoriin yritin asentaa uutta dampperia hiilihappojäällä ja kuumailmapuhaltajalla,mutta tiukka oli kuin siskon kuiva perse!
    Tällä työkalulla ja molyrasvalla homma hoitui helposti;tarkoitan siis dampperin asennusta.
    Dampperia EI SAA HAKATA PAIKALLEEN!!!
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Mäkin tilasin sieltä Moroson ko.laitteen,mut se antoi periksi!
    Pultti saavutti myötörajan,mut sai sillä sen yhden dampperin paikalleen ja nyt täytyy käydä teettämässä siihen parempi pultti niin taas kestää vetää...
    Siis damperia paikoilleen :lol:

    Hienoa max et onnistuit hommassa :wink:
     
  18. lofjussi

    lofjussi 3rd gear

    Laitoin just dampperin paikoilleen, vanhasta pultista olen tehnyt sisäänvetäjän hitsaamalla siihen toisen jatkoksi.
    Viisi milliä ennen loppua, mutteri meni jäykäksi vääntää.
    Otin vetotyökalun pois ja katsoin vanhoista jäljistä, ettei ole vielä perillä.
    Vedin uudestaan apinan raivolla, kammen kierre kesti ja samoin työkalu. Mutta taas tuli toppi. Nyt se on samassa kuin viimeksi laittaessani.

    Kysymys kuuluukin kuinka tarkistan onko tarpeeksi sisällä / pohjassa?
    Mittasin dampperin etupinnasta kampiakselin päähän 28.5mm. Oisko tuo jo tarpeeksi syvällä? Tokihan sen näkee hihnalinjasta suurinpiirtein kun kaikki on kasattu mutta haluttais tässä vaiheessa tietää kun sisäänveto on vielä helppoa...
    Tuollainen dampperi
    http://www.summitracing.com/parts/SUM-C4266/
    ja motti sbc gen1

    Kiitokset etukäteen!
     

Kerro tästä muillekin!