Vanteen kääntöä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja freetime-cruiser, 20.8.2008.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Etsiskelin tuossa, mutta ei osunut silmään että olisi vanteen keskiön kääntämisestä/siirtämisestä ollut puhetta.

    Pitäis jäärata-bimmerin vanteiden keskiötä siirtää vähän sisäänpäin, kun tuppaa renkaat menemään lähelle sisälokasuojaa/takakontin seinää...

    Mites porukka on kotikonstein noita käännellyt? Sorvia kun ei ole käytettävissä...

    Yhet vanteen keskiöt on käännetty metsäperäkärry-käyttöön laittamalla vanteen kehä kiinni pöytään puristimilla, sopiva "kiekko" keskiön alle ja passailemalla se suoraan. Suorahkot tuli, mutta liekkö sitten tarpeeksi suorat "rallikäyttöön"...

    Ja sopivaa napaa ei ole käytettävissä että viilapenkkiin laittaisi, yks mahdollisuus olis tietysti nostaa auto nosturille ja pyöritellä vannetta autossa paikallaan niin näkisi mihin suuntaan ollaan menossa....


    Kaikenlaiset vinkit ovat kuitenkin tervetulleita tässä vaiheessa :)
     
  2. terroristo

    terroristo 1st gear

    Tuolla jokkis hommissa on vanteita painettu ihan vaan korjaamoprässillä.

    Eli vanne prässin pöydälle,vanteen keskelle sopiva pyöreä teräslevy ja sitten vaan prässäämään.

    Taipuu yllättävän tasaisesti "mutkalle"keskiössä olevien kevennys reikien kohdalta.

    Jos oikein hyvät haluu,niin kannattaa laittaa jotakin teräslevyjä myös keskiön alle mitä vasten painaa ja saa samalla offsetillä olevia vanteita.

    Helppoa ja halpaa :wink:
     
  3. parsju

    parsju Gearhead

    Näin meilläpäin...

    Rälläkällä saumat auki. Siirretään/käännetään sopivasti. Vanne napaan kiinni. Jarrukilpeen hitsattu sopivanmittainen tanko ja tangon päähän mutteri. Mutteriin säätöpultti joka osuu vanteen kehälle. Tästä sitten pajavasaraa ja pyöritystä niin kauan, että pultin ja vanteen väli on tasainen. Tämän toimenpiteen jälkeen miggi vaan laulamaan. Tämmösillä kehtaa ajaa ainakin asfaltilla puoltatoistasataa ilman suurempia tasapainotuksia
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    ota keskiö irti, naputtele suurinpiirtein halutulle kohalle, heftaa yhestä kohti kiinni, kiinitä kyhäelmä autoon joka on pukeilla. pyörittele hiljakseen, tee jokin kiinteä osoitin johon vertaat miten vanne liepottaa. hiljakseen pyörittelyä,vasaralla kehää koputellen ja heftaamalla suoraan. lopuks kunnon hitsikoneella peltien yhdyntä ja homma on valmis.
    jos et osaa hitsata ja/tai sulla on joku diipadaapa-hitsauskone, niin elä ees alota hommaa.
     
  5. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    ja täällä onnistuu käännöt ja levitykset :rotfl:
     
  6. weripuo

    weripuo Gearhead

    eli missäpäin mannerta?
     
  7. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Tuossa on viime viikonlopun tuotokset.
    http://kuvablogi.com/blog/5156/11/
    Nuo on tehty ilman sorvia, tosin noita levitettin "vähäsen", mut aikaisemmat vanteet oon tehnyt keskiöt kääntämällä.
     
  8. patsuli reising

    patsuli reising 1st gear

    Tuota mites meinasit kumin viäntää vanteelle ehjänä että pittää ilmansa??
     
  9. triheadwolf

    triheadwolf 3rd gear

    Kyllähän ne päälle menee ihan siinä missä mille tahansa vanteelle. Irrottaminen on vähän hankalampaa kun syvä ura on keskellä vannetta, joutuu aika tavalla nostamaan ennen kuin nousee yli. Vaan tokkopa noi yksiä kumeja enempää mulla alla on. Jos sitäkään. Meni nimittäin asennusoluen voimin mittaukset aavistuken pieleen. Piti tulla 9" vanteet, mutta onkin lähempänä 10":aa ja tulee sen tuuman verran kaaren yli :rotfl:

    t. vanteiden omistaja / silpoja #2
     
  10. weripuo

    weripuo Gearhead

    ja tuolle vanteelle ei edes laiteta mitään matalaa kumia :D
    joutuu aika venytykselle se kumin reunavanne
     
  11. The_Henkka

    The_Henkka 1st gear

    Ja jos haluaa viedä projektinsa suoraan ammattilaiselle, niin http://www.vannepaja.fi hoitaa nuo hommat pikaisellakin toimitusajalla. Nykyään on jopa mahdollista vaihtaa jakoa, joka mahdollistaa todella isojenkin vanteiden käytön esim. vaikeasti saatavien jakojen suhteen.

    [​IMG]

    Kuvan vanne 13x19" "huulivanne" 305/30/19" kumilla.

    Uutuutena on tosiaan tuo "huulilevitys" jolla vanteesta saadaan entistä suuremman näköinen.
     
  12. Fastback

    Fastback Gearhead

    löytyykö vannepajan tapaista firmaa missä tehtäisiin alumiinivanteille vastaavanlaisia muutostöitä kuten levityksiä?
     
  13. The_Henkka

    The_Henkka 1st gear

    Eipä ole vastaan tullut vastaavaa firmaa aluille.. Ei taida ollakaan ihan niin "helppo" homma. Kuvia olen kyllä nähnyt että vastaavaa on aluillekin tehty, mut Suomessa en.

    Sellainen paikka kuin Protomet Kaarinassa korjaa kyllä vanteita ja tekee jonkin asteisia muutostöitä, mut tuskinpa ihan levittää... En kyllä varmaksi sano.

    Itse olen korjauttanut todella pahan näköisiäkin vanteita kyseisessä firmassa.
     

Kerro tästä muillekin!