Mustangiin 460??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jamo78, 15.3.2010.

  1. jamo78

    jamo78 1st gear

    Mites saako leimattua -68 mustangin 460 koneella?
    Paikallaan on nyt 302, pitääkö alustaa/jarruja muuttaa?
    Vaiheloota ja kartaani kyllä menee vaihtoon mut entä muuta?
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Saat leimattua sen 390-verrokilla tai 427-verrokilla helposti, ei tee kuutioprosentit tiukkaa, ei tehotkaan ja koneen painokaan ei taida olla ongelma, sillä ei kai "385"-sarja ole oleellisesti FE-konetta ainakaan painavampi? Hanki tehtaan korjauskirja, jos haluat vakuuttaa konttoriväenkin. Etujouset mahd. paksut joka tapauksessa, autosta tulee entistä keulapainoisempi. Etutolppien välitanko olisi myöskin aika ehdoton, jos itse tuommoista miettisin. Liekö '68:ssa joka tapauksessa edessä levyt, mutta isommat levyt eteen tuskin olisivat haitaksikaan. Mustangiinhan saa ihan kaikkea. Etsi kasa jenkkilehtiä, et ole ensimmäinen isolohkomustangin rakentaja.
     
  3. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Vertailumallina varmaanki 390 (oliko 427/428 tuotantomalli??) josta tilavuus saa kasvaa 25%, teho 20% ja paino 20%.
    Alusta päivitettävä vastaamaan siis 390 koneella olevaa mallia, vakiona oli rummut edessä?? ja olikohan kaikissa 8-malleissa samat jarrut?
    levyt tais olla optio ja oliko vielä 4-mämtäiset Kelsey-Hayes??
    Toi Holley:n mainitsema Shop-Manual kannattaa hommata, siitä selviää kaikki. Olisko AlfaMerilla. Mulla on -65 Musti/Falcon/Comet ja -65 FullSize opukset, ei vaan auta just tässä :oops:
    Tai varaosaluettelot yms josta vois ilmetä varaosanumeroilla esim. jarrujen tiedot eri malleissa.
    385 sarjan pannu on jonkun verran kevyempi kuin FE ja sopinee 67-68 konehuoneeseen kohtuudella?
    -65:ssa piti "hiukan" avata tilaa :rotfl:
     
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    Rakennat auton vastaamaan käytännössä 390 cid mallia. 427 ei ollut listamoottori vuodelle 1968 Mustangiin, 428 CJ tuli ns. puolenvuoden mallina eli 1968 1/2 Mustang 428cj. En osaa varmaksi sanoa käyköhän tuo vertailumalliksi, mutta 390cid riittänee. Siitä on saanut 320hv versiona, joten ei tuota tuskaa leimata 429/460 moottorille tehojen puolesta eikä litratilavuuden puolesta. Kyllä levyjarrut kannattaa eteen laittaa vähintäänkin turvallisuussyistä.

    Sinun täytyy pystyä osoittamaan, että käyttämäsi alustan osat autossasi vastaavat 390cid mallia tai ovat vastaavasti parempaa tavaraa. Tässä auttaa korjaamokäsikirjat, myyntikataloogit jne. Lähes vastaavassa swapissa minun piti osoittaa alatukivarret, ylätukivarret jne kaikkien vastaavan isolohkomallia.

    Peltisarjoja saa ainakin Crites ja Ford Power Train Applications (FPA) firmoilta. Tsemppiä touhuun. 460 cid motissa on melkoisesti potentiaalia ja siihen saa mainioita osia. Vakiolohkosta saa 557 cid, se on mun mielestä aika paljon.
     
  5. Ratsumies

    Ratsumies 1st gear

    428CJ:tä tehtiin C6 kanssa jo 860kpl (tehtaalta), joten ainakin tuontantomäärien valossa tuo on malli siinä missä muutkin. Siitä päästään 535 asti kuutiotuumissa ja miten kivasti se osuukaan tuollaisen 460 sopivan stroukkisarjan kanssa yksiin. Ihan lain puitteissa.

    Vakiona oli rummut, 390 ja isommissa on omansa. En keksi yhtään hyvää syytä laittaa eteen rumpuja. 68 lähtien oli yksimäntäiset levyt.
     
  6. Piru

    Piru 1st gear

    Npd luettelo sivu 66, sieltä löytyy ainakin rummuista koko tietoja. http://npd.dirxion.com/
    Näyttäis 428 saaneen rumpujarruja :D 1/2 tuumaa leveämpi kun 390:ssä.
    Lieneeköhän ne tuota 428 konetta varten tehtaalla lisänneet kuuskasiin sen apukuskin puoleisen torqueboxin, jota ei -67 mallista kuulemma löydy.
     
  7. GT429

    GT429 3rd gear

    Omassa 67 mustissa oli aikoinaa 460 ja PG, en tiedä oliko siinä mitään järkeä, keula painoi aivan alyttämästi, ja jo pelkästään tulpanvaihto oli yhtä helvettiä. Nykyiseen tulee 351C, vähän kevyempi...
     
  8. jamo78

    jamo78 1st gear

    Kiitoksia kaikista tiedoista. Pitää nyt suunnitella laitanko tuon tiedossa olevan 460 tohon keulalle vai en. Levyt tuossa jo on edessä joten jarruille ei taida tarvita tehdä leiman saamiseksi mitään.
     
  9. Fastback

    Fastback Gearhead

    460 keulalle vaan. Sinne se sopii. Tiukkaa on tulppien vaihdon kanssa, mutta ei tänne plaanetalle olla nauttimaan tultu. Mitä tulee 460 cid motin painoon niin vakiokuosissa se on n. 45kg painavampi mitä 351c. Alumiinikansilla, imusarjalla ja vesipumpulla mennään jo n. 5kg päähän Clevelandin painosta. Ilman pakosarjoja n. 250kg. 460 cid motto tarjoaa vääntöä ja tehopotentiaalia toiseen potenssiin pikkulohkoihin nähden. Vakiolohko kestää hyviä tehoja ja viriosia on sitten ihan joka käyttötarkoitukseen. Vakiona lyhyt isku 3.850" (460) ja 3.590" (429) ja iso 4.360" poraus. Hinnat eivät eroa juurikaan letukan isolohkon aftermarket osista, paitsi että saat suoraan 10.300 - 10.320" dekkikorkeuden, iso 4.900" borespacing, korkeanostoinen nokka ei törmäile liikkuviin osiin ja alakerta nielaisee 4.500" kampuran tarvittaessa.

    Tässä fordsonin tehtaan raporteista koostettu painotaulukko.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!