Suoran 6:sen olemassaolosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kapok, 24.11.2009.

  1. foord

    foord 1st gear

    En saanut leimaa vielä ilmeni pari vikaa ,oikea etu jarru ei pidä vieläkään no tuon vian kyllä saan korjattua mutta kun darti rupesi vielä keittämäänkin

    :eek:
     
  2. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    öljyvuoto

     
  3. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jos itse öljypohja vuotaa, niin siihen auttaa hitsaaminen. Jos tiiviste vuotaa niin sen pystyy vaihtamaan "helposti" moottoria irrottamatta - kun kyseessä on Slant Six.

    Itse aiheeseen liittyen: huoltoa ajatellen kutosessa on hyvät ja huonot puolensa, niitä sen tarkemmin erittelemättä - aiheesta on kyllä keskusteltu. Paljon on tilaa ympärillä konehuoneessa ja tulpatkin pystyy aina vaihtamaan normaalia reittiä yläkautta. Huonompiakin puolia löytyy, kuten varaosien saatavuus ja hinta, mutta tämä ongelma on tainnut ilmetä vasta kuluvalla vuosikymmenellä.

    Se, että rivimoottorissa on vähemmän osia kuin V-moottorissa on kyllä todella iso etu autonvalmistajalle. Sellaisia hankalia osia kuin esimerkiksi sylinterinkannet ja pakosarjat, riittää että tekee yhden per moottori. Kuluttajan mielestä pieneltä tuntuva säästö on kyllä suuri kun puhutaan miljoonien moottoreiden sarjatuotannosta.
     
  4. Savo

    Savo 1st gear

    laitellaanhan tähänki jos tärppäis...
     
  5. Jimmy Dart

    Jimmy Dart 1st gear

    heh

    Kellä nyt ei alkais keittämään katsastuskonttorilla....
    Oma dartti sammuu kun huomaa et mihin pitäis kääntyä....köh...köh.. ja sammuu...tai sit keksii jonkun muun tekosyyn. Yleensä ei lähde käyntiin konttoriaamuna.... :rotfl:
     
  6. Master_Of_Orion

    Master_Of_Orion 1st gear

    Kysymys kuutostietäjille:

    Wikipedian mukaan Toyota olisi valmistanut lisenssillä Chevroletin vanhempia kuutosmoottoreita, sukupolvet 1 & 2, joista 2 sukupolven kone olisi elänyt jonkinverran muuttuneena aina 1990-luvun alkupuolelle, ja näitä käytettiin ilmeisesti pitkälti Land Cruisereissa...

    Onkos kukaan koskaan aiemmin ollut tekemisissä Toyotan versioiden kanssa saati verrannut niitä alkuperäisiin?
     
  7. human62

    human62 1st gear

    Mulla tekeillä tuo ainoa Suomessa oleva Mercury Montego MX WAGON -70 talviautoksi tietty 6 koneella ja manuaalilla, niinkuin eka jenkkinikin alunperin (Chevy / kutonen ja manuaali, nykyään tosin kasilla). "oi niitä aikoja".....
    6 koneessa on valmiiksi "tasapainossa" paljon elementtejä jonka takia käynti on aina tasainen...ja sit kun nuita tehoversioita on muita ni tää kutosella ajeluhan on poikkeuksellista herkkua... :p :p :p :
     
  8. hara64

    hara64 1st gear


    jos tollanen pyörii ylimääräsenä nurkissa jollain, niin voishan sellasen tulla pelastamaan(erittäin halvalla ellei peräti ilmattex)
     
  9. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Wakoneekerissä 258,ajettu yli 400 th kilsaa,pelitti hienosti eikä nyt jalkoihinkaan jäänyt ainakaan traktoreille...
    Litratehokin huimaavat 23 hv/litra :odroll:
    Rikki sitä ei saanut millään ja toimi jopa katsastusreissullakin ainakin kerran.
    Kulutusta en muista (tai en alitajuisesti halua muistaa) :-?
    Mainioita maamoottoreita kuitenkin.
     
  10. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    näyttää jonkin verran nissanin LD28:lta, väittävät että oisi tuosta kopioitu. vai että firebirdissä ollut. no pitääpä nostella "modernisoitu lisenssikone" f bodyyn nokalle :rotfl:
    [​IMG]
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Eikös sakut ole ominu kunnian ekasta hihnavetosesta oharikoneesta?Sehän oli se kylvökonevalmistaja glasin tuote mutta,minähää vuonna sakut sen valmistuksen alotti.Meinaan että toi Pontiacin kone vissiinkin on hihnalla.Eiks ollu 67 kun tuli tuotantoon.Kertokaas viisaammat.
     
  12. Power

    Power 1st gear

  13. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    klb tuosta kirjoitti. bensamalleina hj:tä tai onks se sit bj ei o tuotu suomeen seitkytluvun jälkeen. se sähköyhtiömalliin ruma pitempi maasturi siis silloin.

    offikavereilta kannattas kysellä. 258cid?
     
  14. hara64

    hara64 1st gear

    F - OHV
    1948-1975 - 3.9 L (3878 cc) F
    1975-1987 - 4.2 L (4230 cc) 2F
    1985-1992 - 4.0 L (3956 cc) 3F


    F and its replacement, the FZ, in the Land Cruiser

    tämä olis varmaan se toyo kone joka vastaa tota chevyn kutosta.
     
  15. Master_Of_Orion

    Master_Of_Orion 1st gear

    Käsittääkseni kyllä. Tuollainen olisi mielenkiintoista hankkia, ja oli tässä mielessäni myös "pyhäinhäväistys", jos tuollaisen F:n tai 2F:n naamioisi Chevroletin koneeksi (ilmeisesti suurin ero on venttiilikoppa) projektia varten...


    Pitänee kysyä, jos mahdollisuus tulee, mutta taitaa tuo Toyotan moottori olla pahimmoilleen jopa harvinaisempi kuin Chevroletin omat toisen sukupolven koneet, vaikka toista toivoinkin. Kumpiinkaan ei juuri törmää, ainakaan kotimaisilla myyntipalstoilla…

    Ps.

    4230 cm3 : 16,387064 ~ 258, joskin Buick 225 taisi viitata AMC:n koneeseen, Wagoneeristä kun oli kyse… :)
     
  16. hara64

    hara64 1st gear

    mutta taitaa tuo Toyotan moottori olla pahimmoilleen jopa harvinaisempi kuin Chevroletin omat toisen sukupolven koneet, vaikka toista toivoinkin. Kumpiinkaan ei juuri törmää, ainakaan kotimaisilla myyntipalstoilla…



    mullakaan niitä chevyn koneita ei ole kuin 3kpl :wink:
     
  17. Master_Of_Orion

    Master_Of_Orion 1st gear

    Eipä ihme, ettei niitä vapailta markkinoilta juurikaan löydy... :wink:
     
  18. Master_Of_Orion

    Master_Of_Orion 1st gear

    Onkohan kukaan kokeillut sovellusta, jossa 292-lohkoon olisi asennettu 230 Sprintin kansi? Senhän pitäisi olla vapaammin virtaavampi kuin tuo omansa, käypäisyyden laidasta en tiedä... ...mutta ainakin venttiilikoneiston kierroskestävyys ei pitäisi tulla aivan heti ongelmaksi. Lukeman perusteella tuo Sprint six oli loistava moottori, tehoa se tuotti parhaimmillaan 200 hv paremmalle puolelle aikalaisia yksiköitä ja oli siten aikansa tehokkain henkilöauton kutonen. Mielenkiintoinen moottori...
     
  19. Quest

    Quest Gearhead

  20. Chevy K10 72

    Chevy K10 72 1st gear

    Eihän nuo toyotan f-sarjan moottorit mitään yleisimpiä ole suomessa mutta en nyt varsinaisesti harvinaiseksikaan väittäisi, maailmalla kuitenkin joissakin maissa yleisempiä kuin diesel-moottoriset land cruiserit. Olen useammallakin fj-40 toyotalla ajanut ja itse ainakin tykkäsin tuosta moottorista maastokäytössä, alavääntöä on riittävästi ja tarvittaessa venyy huomattavasti korkeammille kierroksille kuin esim. bj-40 tai hj-60 mallin dieselit. näitä fj-40 malleja tuotiin jonkinverran suomeen ennenkuin tehdas sai ulos dieselversion. Suomeentuoduissa fj-40/fj-45/fj-55 malleissa oli ainakin 3.9 ja myöhemmin 4.2 litraista versiota ja ainakin yhden 2000-luvulla käytettynä tuodun fj-60 mallinkin olen nähnyt liikkeessä.

    Päällepäin verratessa voisin väittää samasta muotista tulleen omassa chevy vanissa olleen 292cid kuutosen sekä kaverilla olleen toyotan 2f moottorin, moottorin ulkopuoliset mitat täsmäsivät kuitenkin sillä erolla että toyotassa millimetrimitoitus ja chevyssä tuumamitat. (jotain näistä moottoreista kertoo ehkä se että kumpaistakaan mottia ei tarvinnut koskaan availla niin ei tullut sisuksia moottoreista vertailtua.) :lol:

    Jos jollakulla kiinnostaa hommata toyotan f-moottori suomesta niin tuolta kannattaisi aloittaa kysely: http://forums.offipalsta.com/
    Tietääkseni tätä moottoria ei ole käytetty toyotalla muuten kuin maastoautoissa ja ehkä jossain tavara-autoissa/erikoisemmissa sovelluksissa.
     

Kerro tästä muillekin!