Hitsailusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja BowTie81, 12.10.2009.

  1. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Saat "melkein" liimapuikkomaisesti saumaa, mutta on se näiden halpojen kanssa yhtä takkua jos meinaa saumaa päästää. Kunnon hitsihän se pitää olla jos enemmän kuin mutterin kiinni liimaa.
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    voima/valovirta kemppi/esab kannattaisi, mut teet niinku teet.
    mulla on valovirta kemppi käytettynä ostettu -86 ja toimii kuin junan vessa.
    mulla kaasuna hiilari, ekaks oli sammuttimesta tehty pullo mut säännökset muuttu
    ni piti vuokrata pullo missä on turvakaulus korkille.

    hiilarissa ja seoskaasussa eri kierteet.
    eli hiilari mittarit ei satu seoskaasupulloon ja toisin päin.
     
  3. v 100

    v 100 1st gear

    Aivan näin :)
     
  4. Musta_Surma

    Musta_Surma 1st gear

    Jo no tämä homma alkaa kyllä olla yhtä leveä kun pitkä kun näitä laitteet löytyy niin paljon erilaisia, plasma käyttää myös kaasua jo,... ja semmonen monitoimi laitte mikä mulle on tulossa on 4 in 1 eli AC/DC TIG Pulsilla tossa on jo kaks toimintoa sitten lisäksi MMA eli puikku hitsaus toiminto ja viimeisenä se plasma leikkuri mutta tämmönen AC/DC laitte ei löydy edes kiinalaiset alle 500€ mutta pelkkä DC toiminnolla tig laitteet voi saada halvempi, muntta TIG et tarvi varmaan vielä mihinkään.

    Kemppi tai ESAB MIG ja valovirralla pärjät varman TOSIAN USKALTAISIN JOPA SUOSITELLA HARRASTAJALLE BILTEMAN SUURIN MIG KONE MYÖS

    Se on pelanut tosi hyvin mulle! Ja se on ainoa syy miks pidän sen tallella vaikka on jo esabin voimavirta mig
     
  5. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    60-90 Ampeerin säätö-alueella ei kyllä 5mm kamoja kunnon tunkeumalla hitsata yhteen. Tai toiv.kukaan ei ainakaan hitsaa sillä minkään yleiseen tieliikenne käyttöön tarkoitetun huussin kriittisiä paikkoja.
     
  6. malonari

    malonari 1st gear

    Ennen hitsailin faijan kolmevaihe Esabilla ja hyvä laite tietty mutta jos
    mun pitää tuulisella pihalla hitsata , niin oma Tellwin täytelangalla rokkaa
    riittävän hyvin ja jos viittii säilyttää kuivassa paikassa konetta tai sitä
    täytelankaa , niin hienosti palaa.
    Tietty täytelanka aina suttaa ympäristöään mut mulla on ainakin sauma
    alueet tapana siistiä muutenkin .

    Aloittelijalle , opettele säätämään kone matskulle sopivaksi , virta /langan
    syöttö , paljon treenipaloja...Sitten vasta sen rakkaan ajokin kimppuun :wink:
     
  7. transport01

    transport01 3rd gear

    Tuossa on varmaan se oleellisn pointti. Tosin oikein halvoissa koneissa tuo ei välttämättä o nnistu. Minulle kulkeutui käsiin yksi täytelankakone, jota kokeilin kun kempissä oli kahva rikki. Siinä oli huimat 2 virta-asentoa. Toisella paloi puhki, toisella ei lämmennyt tarpeeksi 30s kokeilun jälkeen lähdin korjaamaan kempin kahvan ja jatkoin sillä loppuun. :rotfl:

    Seuraavaksi myin ko koneen pois. Ko konella tuli ihan ok jälkeä tuli niihin paikkoihin, mihin säädöt sopi. Pahin ongelma ko koneessa oli virtasäätöjen niukkuus. Aikanaan tuon wanhan kempin ostopäätöksessä oli varsin painavana seikkana portaaton säätö.
     
  8. KapteeniSolisluu

    KapteeniSolisluu 1st gear

    Apua säätämiseen täältä -klik-

    Tarvittavat tiedot: Min. A, max. A ja miten monta jänniteporrasta koneestasi löytyy.
    Esim. Automig273 min. 20A, max 250A ja 10 säätöporrasta

    Laskuri laskee ohjeelliset arvot eri ainevahvuuksille. Pitää kuitenkin muistaa että jokaisen hitsarin käsiala on hiukan erilainen ja tätä taulukkoa ei voi lukea kuin piru raamattua.
     
  9. jykä-68

    jykä-68 1st gear

    mulla on jo 15 ollu ja toiminu moitteettomasti cebora mic 190A kolmivaihekone.silloin aikanaan ainakin oli halvempi kuin nämä laatumerkit
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No mulla ollu kohta 20 vuotta Kempin 150 valovirta-mig... Sillä on peltiä (ja paksumpaakin) saanut turattua ennenkuin ton (voimavirta) puikkokoneen hommasin... Nyt siis paksummat puikolla ja pellit tolla valovirta migillä ja misonilla.
     
  11. chev37

    chev37 1st gear

    Kun on konetta hankkimassa, niin pitäis päästä ensin jossain testaamaan kunnollista ja lelumiggiä, niin osais sitten suhteuttaa ton asian paremmin.
     
  12. frankie

    frankie 1st gear

    Mitäs olette mieltä tästä Bilteman uudesta laitteesta. TIG-setti maksaisi tuohon päälle 199 euroa

    HITSAUSINVERTTERI 168E


    Sähkökäyttöinen hitsausinvertteri.

    Ominaisuudet:
    • DC/tasavirta: Hitsaukseen positiivisilla (DCEP) tai negatiivisilla puikoilla (DCEN).
    • Sopivat puikot: Rutiili, emäspäällysteinen, ruostumaton, valurauta ym.
    • TIG: Sopii käyttöön, jossa vaaditaan hienouksia. Voit hitsata: terästä, ruostumatonta terästä, kuparia, nikkeliä jne., kunhan kappaleen paksuus on vähintään 0,5 mm.
    • HOT START: Helpottaa hitsauspuikon sytytystä antamalla ylivirtaa aina hitsauksen alussa. Sopii erityisesti vaikeasti syttyvien hitsauspuikkojen käyttöön.
    • ANTISTICKING: Ehkäisee hitsauspuikon tarttumista työstettävään kappaleeseen ja puikon ylikuumenemista ja suojaa siten sen metallurgisia ominaisuuksia.
    • ARC FORCE: Antaa lisää virranvoimakkuutta hitsattaessa lyhyillä valokaarilla. Lisää hitsauspuikon läpitunkeutumiskykyä ja parantaa hitsin dynaamisia ominaisuuksia.
    • SKYDD: Kokonaissuojaus: osien ylikuumenemiselta ja radiohäiriöiltä.

    Tekniset tiedot:
    Malli: 168E
    Jännite: 1-vaihe x 230 V, 50-60 Hz
    Sulake: 16 A
    Hitsausvirta (min-max): 5-150 A
    Hitsausvirta / 60 %: 90 A
    Teho: 3,0 kW
    Tyhjäkäyntijännite: 90 V
    Hitsauspuikko: Ø 1,6-4,0 mm
    Mitat: 320 x 130 x 170 mm
    Paino: 4,0 kg
     
  13. Dodge_swinger

    Dodge_swinger 1st gear

    Unohda. Käy vaikka ostaa tolla rahalla kaljaa ni ei mee turhuuteen.
     
  14. frankie

    frankie 1st gear

    No niin, kerrotko vielä miksi ei, jos edellisissä ketjuissa sanotaan Bilteman mig-laitteiden toimivan ihan asiallisesti peruskäytössä - jos vain osaa homman ylipäätään.
     
  15. Dodge_swinger

    Dodge_swinger 1st gear

    Näyttäs puuttuvan HF sytytys. Eli raapasu malli.
    Mä tarkotin tuota TIG osuutta. Ikävä puute varsinkin pienissä kappaleissa/
    osissa tai kun pitää hepata.
    Toki raapasu tigillä pärjää mut vaatii harjotusta ja kaljaa.
    Jos tilat vaa sallii ni suosittelen ostaa käytetyn kempin tai vastaavan.
    dc tigit ei ole edes kalliita voit jopa saada halvemmalla kun ton paketin ja
    niissäkin on puikko samassa. ac dc:t samassa koneessa onkin sitte jo vähä kalliinpia ja ac puoli rupee vaatimaa koneelta jo ominaisuuksia.
    Mut se siitä.
     
  16. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Toi Bilteman puikkokone on ihan tavallinen puikkoinvertteri,johon voi liittää raapaisu tigin,joka ei syty nappulaa painamalla niin kuin nimikin sanoo. Mitenköhän noihin mahtaa saada varaosia tai huoltoa takuuajan jälkeen..?

    Samaista raapaisu tig varustusta saa Hitsitalo SoudoWeldistä hintaan 150.- sis.Agan 2-kelloisen Blue line säätimen vs. Bilteman 1-kelloinen + että siellä oikeasti tiedetään miten niitä laitteita käytetään ja mihin ja saa neuvot samaan kyytiin kylkiäisenä ;)
     
  17. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Juu ei tuolla mitään "tärkeitä" juttuja kannatakkaa hitsata!. Pakoputken saumaamiseen ja pikkujuttujen kiinni liimaamiseen tuo on ihan passeli.
     
  18. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Välillä kyllä ihmetyttää tää täytelanka-hitsaamisen haukkuminen kuorossa ja että millään muulla kuin voimavirralla ei tee mitään..

    Tänään tuli hitsattua Kemppi Miggerillä 6mm paksusta putkipalkista työkalu yläpallonivelen irrotukseen ja ihan kivaa saumaa toi teki ja musta ihan riittävän syvälle poltteli! Vähän toi tietty tekee kappaleen pinnalle sellasta pientä palleroa välillä mutta mitä sitte, rälläkällä voi ne sipasta pois samalla jos saumaa tarttee siistiä. Näin siis surkeella valovirralla ja yli vuoden vanhalla motonetin langalla. :lol:

    Ihan piruuttaan piti kokeilla tuleeko tosta mitään, vaikka duunissa ois voinu hitsata ihan oikeella voimavirralla ja suojakaasulla.. Kyllä toi yhdistelmä mulle riittää hienosti, sen verran vähäistä tarve kuitenkin.

    Mutta halvemmalla koneella en ehkä lähtis näillä vähäisillä taidoilla yrittämään samaa :poff: .

    Katotaan joudunko nää sanat syömään, jahka pääsen kokeilemaan kestääkö noi saumat ISOA vääntöä :rotfl: . Hope not..

    Päivitystä: Ei tarvinnu sanoja syödä, kesti kyseinen "hylsy" vääntää 1,5m metrin varrella yläpallot irti! :)
     
  19. Barracuda-65

    Barracuda-65 3rd gear

    Mulla kans ydintäytelankaa vaikka kaasulle paikka onkin, mut kyllä tolla peltiä hitsaa ihan kivasti. Kone on ukkolta perintönä tullut Murex Trades marc 151 ja valovirta konehan tuo. Haponkestävällä pellillä oon paikannut barracudaa ku sitä sai halvalla.
     
  20. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Ite hommasin just pullon, kun alkoi tuo ydinjätelanka ihan oikeasti ottamaan päähän. Kone tosin valovirtamallia, juurikin tuollainen Kempin Migger. Oon minäkin hitsannu vaikka mitä ydinjätelangalla, kaikki on kasassa pysyny sitten kun vaan tajus mitä pitää tehdä. Mutta on se suojakaasu vaan kova juttu.
     

Kerro tästä muillekin!