jassoo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja mpower, 24.11.2008.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    En mäkään toki kaikkea tiedä, mut mun mielestä "syyn" sysääminen FHRA:n niskoille tosta compin alennustilasta on ehkä vähän kohtuutonta. Jos tolla viitataan siihen, että yhteipohjoismaisista säännöistä sovittaessa ei oo esimerkiks kahen sekunnin indeksin alittajien intressejä täysin huomioitu, niin ei kai siinä ole kyse mistään FHRA:n compin pilaamisesta? Mikä olis tilanne jos oltais menty sen mukaan, ettei reippaisiin inedksinalituksiin kykeneviä laitteita olis "rankaistu" kuten ilmeisesti nyt, olisko se sitten nostanut muiden motivaatiota? Siis käsittääkseni kyse on siitä, että compin indeksit määräytyvät ajettujen aikojen mukaan, yli 0.6 sekuntia alle ja indeksi kiristyy vastaavasti. Sama käytäntö on kai käytössä myös amerikassa, ja ollut jo pitkään. Joku systeemihän tossa kai pitää olla, joku siitä ainaa hyötyy ja joku "kärsii". Huono kai niitä galluppien tai huutoäänestyksen perusteellakaan olis määritellä? Sit puhumattakaan siitä mikä on ollu tkilpailijoiden oma aktiivisuus osallistua ja ajaa asioita? Niinku sanottu, mä en tiedä, mut edelleen tuntuu kohtuuttomalt heitto siihen suuntaan, että compin "pilaantuminen" olis jotenkin FHRA:n syytä ja auikaansaamaa. APitsi tietty jos mieltää FHRA:n kuten se on, eli jäsenensä, eli me kaikki(tai ainakin monet).
     
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niinku sanoin, ni en tosiaan oo tänkään alan asiantuntija, ja tarkemmin ajateltuna tais olla just niinku sanoit, et se kertakiristys olikin nimenomaan ameriikassa noin päin. Sikäli tietty ymmärrettävää täkäläinen tavoite päästä siitä pois just ton mainitsemas syyn takia, eli ne indeksit oli vedetty liian löysiks aluneprin ja tolla 0.1 sek tahdilla kiristyminen olis vienyt iät ja ajat. En tiedä ton erään kotkalaisen top fuel tiimin auktoriteetista, et kuinka paljon he tai edes FHRA pystyvät Nordic sääntöjä sanelemaan, mut pikkasen epäilen kuitenkaan että tota voi FHRA:n niskoille laittaa. Tai jos voi, niin ei voi kun kotkatiimille hattua nostaa, harvempi sitä tollee FHRA:ta, sveduja ja norskeja selättelee. Aktiivisia ne on asian eteen varmaan ollut, mut sehän on ylipäätään ainoo tapa saada omaa tahtoaan tollasissa asioissa läpi. En tiedä kuinka paljon se sitten antaa aihetta syyttelyyn, omien etujen ajaminen, kun käsitttääkseni "vastapuolen" motivaatio tyytymättömyyteen kohdistuu nimenomaan myös tohon oman edun vastasuuteen. Ja Suomessa näyttäis tosiaan toi purasseen compin kohdalla aika kovasti, Ruottissa niitä vissiin vielä riittää. Varmaan Suomessa vaikuttaa myös tohon compin kuolemaan taloustilanteen lisäksi luokan kovuus ylipäätään, minkä takia monet pitkään ajaneet jäivät pois tai siirtyivät muihin ryhmiin. Harmi myös mun mielestä, ollut aina mielenkiintonen ryhmä jossa vehkeitä joka makuun ja lähtöön. Ja mitä tossa jutellut, niin esimerkiks tolla kotkatiimillä tais olla neljäkin luokkaa johon sama auto sopi pelkillä painomuutoksilla, eli valinnanvaraa aikalailla enempi kuin monilla muilla. Et luokan säännöt ei ylipäätään vissiin oo kauheesti tarkotettu tollaselle "pelaamiselle", eikä ehkä oo kauheen tasaväkisiä mutuenkaan erityypisille ratkaisuille tossa mielessä. Mut toivottavasti toi comppi vielä elpyy, olihan toi streettikin jo lähes kuolleeks julistettu ja nyt on jälleen yks elinvoimasimpia ryhmiä koko paletissa. Tsemppiä vaan mpowerillekin rakenteluun, pilas ne säännöt, tai ainakin ilmapiirin, sitten mikä/kuka/ketkä tahansa.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    No säännöt on kuitenkin säännöt ja ne on samat kaikille. Jos yksi, tahi kaksi tiimiä hiffaa että jossain kohdassa voi saada etulyöntiasemaa käyttämällä tekniikkaa X, niin ei se estänyt kotkatiimiä käsittääkseni käyttämästä samaa..

    Kyllä mun mielestä sääntöjä pitäisi muuttaa just tasan silloin kun niitä laaditaan ja jättää moiset purkka- ja teippiviritykset muualle.

    Mitäs tietyt streettimiehet sanoisi, jos ekan kisan jälkeen joku keksisi että kielletäänkin turbot kasikoneisista autoista, kun ne on ihan ylivoimaisia?
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitäs siihen vois sanoo, sehän on totta. :rotfl:
    Mun on edelleenkin vaikee uskoa, että tää olis plekästään joku kotkatiimin tai FHRA:n juoni, vaan luulen ma, että Suomen sanavalta tän kaltasissa asioissa on kohtuullisen pieni jopa yhteispohjoismaisella tasolla. Jos oikein olen käsittänyt, niin tossa kävi niin, että kotkatiimi lähti johki ndrs "komiteaan" Suomen ja FHRA:n edustajana, tiimeillä kait sitä enempi on asiantuntemusta kuin jollain pyötälaatikkoheebolla. Ongelma van tais olla, että sen enempää FHRA kun kotkatiimikään ei oikeen kysyny et mitä siellä pitäis edustaa. Yllättäen sitten esitetyt asiat ovat olleet edustajalle mieleen, mut et ne olis peräti lähtösin täältä saati runnottu läpi, niin tokkopa kuitenkaan? sittemminhän FHRA on korjannut tota asiaa ja jokaisella ryhmällä on kilpailijoiden valitsema ryhmäedustaja, eli ainakin siinä mielessä vissiin ollaan toimintaa parannnettu. Comppi on siinä mielessä vaikee ja haastava ryhmä, että siinä noi säännöt elää kokoajan ja alaluokkia on aivan tajuton määrä. Sen indeksiviidakon pitäminen tasapuolisena taitaa olla tekemätön paikka joka puolella. Ja etenkin täällä pohjolassa missä yhteenskään autoja ei ole läheskään niin paljon kuin noita luokkia. Esimerkiks toi koko närää sitte lopulta herättänyt centrifugaaliahtimien luokkamuutos tais olla sellanen jota olis ollut vaikee välttää?
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo, en mä sormella osoita kotkia itekään, mutta jos ei voi luottaa siihen, että ajetaan kausi niillä säännöillä ja sopimuksilla, kuin mitkä on olleet autoa rakentaessa ja kauden avauksessa voimassa, niin ei se tie pitkälle voi johtaa.

    Ja samat paprut ne on kaikkien luettavissa olleet, että miksei sitten älähdetty jo ajoissa, jos indeksit kerta tiedettiin liika veteliksi?

    Mutta toivottavasti nähdään tuo mpowerin mylly tositoimissa, oli sitten luokka ja ryhmä mikä hyvänsä!
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toihan on muutenkin sellanen "ihmeluokka" jenkeissäkin. Indeksejä ainakin jossain vaiheessa pyrittiin visusti olla kiristämättä. Esimerkiks Roland Forseberg joskus muinoin, en tiedä oliks toi 0.1 sekan sääntö silloin vielä voimassa, kävä jenkeissä ajamassa Dragsterilla jossa oli Pro Stock motti, ja huitas reeeilusti alle indeksin aiheuttaen sitte ton indeksin kiristymisen. Hyvä et hengissä pääs himaan, yhtäkkiä kymmenet siihen asti kilpailukykyset autot oli kilpailukyvyttömiä jonku yhen kisan vetäneen speden ansiosta. Ja samaa on ollut jo takavuosina täälläkin, olikohan joku Koskinen joka vetäs suht pienen luokan Alteredilla, olikohan E/A aika kovaa minkä seurauksena sekä sen, että muutaman "nopeemman" luokan indeksit kiristettiin.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eiks sama käynyt täälläkin, kun joku jenkkitiimi testaili uutta prostockeriaan compissa missälie ruottin kisassa? Antti.K siitä jotain tais jututa männä kesänä, mutt ei muista tarkemmin. Vai liekö just sama tapaus ja rikkinäinen puhelin -efekti sotkenut kuviot päässä...
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, tais mennä B/A luokkaan ja varmasti hilannut indeksiä ja tapahtunut ihan suomalaistenkin toimesta "euroopan ennätyksen" teko PS autolla. Jotkut luokat on slkeesti kilpaillumpia, etenkin täällä, kun toiset, ja indeksit saattaa olla toisissa luokissa pehmeempiä kuin toisissa. Sitte tollanen pikkumottinen Dragsteri saadaan lisäpainoilla ajettua vaikkapa luokissa A/D - D/D, jolloin kovemmallakin vehkeellä on mahdollisuus ajaa neljä kertaa pidempään kilpailukykyisesti kuin jollain muulla vehkeellä muutaman euron lisäkustannuksila.
     
  10. shmot

    shmot 1st gear

    Täällä on liian vähän autoja, että indeksisysteemi toimisi kunnolla. Niistä tulee helposti henkilökohtaisia indeksejä. Tuossa on indeksit
    http://www.nhra.net/stats/indexes_comp.html
    Miksi niissä tarvitsee täällä sooloilla?
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^ Eikä oo kuin puoli sekkaa kireämmät kautta rantain :lol:

    Missä toi F/A muuten kiristyi noin pirusti, kun oli viime vuoden nitroissa vielä 9,26 ja nyt näyttää olevan 8.90? :eek:
     
  12. shmot

    shmot 1st gear

    Mistähän kotimaiset indeksit löytyy?
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

  14. shmot

    shmot 1st gear

    Melkein 20-vuotta sitten oli B/D:n indeksi 7.8 s. Nyt se on 7.66 s. Eipä ole paljoa kiristynyt :lol:
     
  15. TMO

    TMO Gearhead

    Siis compissahan on käytössä luokkaindeksi sekä henkilökohtainen indeksi.
    En tosin enää nyt tämän sääntömuutoksen jälkeen ymmärrä, mitä eroa niillä on, aiemilla säännöillä niillä oli eroa.

    Tämä indeksin kiristys ja sääntömuutosehdotus, joka lähti Suomesta Ruotsiin, niin siihen kyllä oli kysytty mielipidettä comp kuljettajilta, mutta sopivasti unohdettiin kysyä meiltä kahdelta joita ko. muutos rankaisi eniten.

    Voisin kirjoittaa vaikka kuinka paljon tästä asiasta, mutta eipä avautuminen täällä auta mitään, kun ei asioihin saatu tolkkua edes AKK:ssa.

    Siltikin toivon että tähän asiaan saataisiin tolkku, että saataisiin nämä pelle pelottomien tekniset ratkaisut takaisin radalle.

    comp DB/A 169
    Timo Lahti
     

Kerro tästä muillekin!