Bensan kestävä liima messingin ja pellin väliin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Heko, 12.4.2010.

  1. Heko

    Heko 1st gear

    Joo, kävi klassinen. Eli just kun olin saanut auton tankin hapotettua ja inertat sinne sisälle heiluteltua, niin irrottaessani bensalinjanlähdön tulppaa irtosi koko messinkinen kierreosa tankista. Se on ilmeisesti ollut kuumajuotettuna siihen tankin peltiin. Nyt kun siellä on ne tuoreet maalit sisäpinnalla, niin mieluummin laittaisin vaikka liimaa niiden saumaan toivoen sen kestävän ruuvaamista kuin polttaisin maalit juottamisessa.

    Tietäisikö kukaan liimaa joka kestäisi kohtuullisesti vääntöä, bensaa ja tarttuisi eri metaleihin?
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Epoksien pitäisi ainakin kestää myös polttoaineita. Miten olisi ihan joku Araldite?
     
  3. hara64

    hara64 1st gear

    miten olis ihan vaan kemiallinen metalli?
     
  4. marko73

    marko73 1st gear

  5. Heko

    Heko 1st gear

    Miten noiden kemiallisten metallien rasituksen kesto, mulla on vähänlaisesti niistä kokemusta ja on jotenkin jäänyt semmonen tunne etteivät ne olisi erityisen kovia/sitkeitä?

    Tuota Aralditea tarvii varmaan harkita. Noissa vetoniiteissä taaskin epäilyttää liitoksen tiiveys...
     
  6. marko73

    marko73 1st gear

    kittihän on sitävarten et se tiivistää... :wink:
     
  7. Macho

    Macho Gearhead

    Aralditea olen koittanut bensan kanssa, kestää melko huonosti, alkaa hiljalleen turpoamaan. Eihän moni epoksi kestä ihan tavallista vettäkään! Jokin laadukas kemiallinen metalli varmasti toimisi paremmin tuossa sovelluksessa.
     
  8. hara64

    hara64 1st gear

    voihan sitä kestävyyttä kokeilla jollain koe kappaleilla.
    uskosin kummiskin enempi tuohon kem.metalliin kuin liimoihin,toki onhan niitäkin sen miljuuna erilaista.
     
  9. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

  10. sbf

    sbf Gearhead

    Hyvin on viimekesästä lähtien kestäny tankissa wurthin 2k rakenneliimalla tehty korjaus.
     
  11. Paikkasin joskus puhkiraapiutuneen 37 plymouthin tankin teollisuudessa käytettävällä kemiallisella metallilla , oli semmoisessa oranssissa pomminmuotoisessa purkissa ja kovetin mustassa... Beltzona merkkistä.

    Paikkaus kesti 5 vuotta tankin pohjassa kunnes sai seuraavan kopsun ja tankin lommahtaessa joustamaton paikka lohkesi ,mutta tuo ei sula bensaan ja tuntuu muuten olevan kova vastus esim hiomapaperille , joskus erehdyin sitä laamaisemaan jonkun peltitöiden päälle niinkuin tavallista bondoa :lol:

    Miinuspuolena taitaa olla hinta/saatavuus?
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ainakaan toi Araldite ei kestä sitä jatkuvaa kosketusta bensan kans, todettu henk. koht. Taas vastaavasti Plastic Paddingin kama on menestynyt hyvin ja sekin on siis ollut jatkuvasti bensassa upoksissa. Eli on niissä eroja merkkienkin välillä näköjään.
    Melkein kyllä kans kallistuisin kemialliseen metalliin, ihan sen takia kun sillä liitoksella kaiketi täytyy olla pikkusen lujuuttakin?
    Tai sitten tekee uuden lähdön kierreliitoksella ja laittaa sinne bensan puolelle usitin tai muun tiivisteen. Esim. hydrauliikkakaupan läpivientiliittimellä vois päästä liikkeelle eli sitä liitintä pikkusen jatkojalostamalla. Mangneetin kans vaikka täyttöputkesta sit vaan asentaa sen siihen lähtöön :wink:
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota, epokseja ne kemialliset metallitkin taitaa olla. Muutama ehkä polyesteripohjainen.
    Niissä vaan on täyteaineena jotain metallia.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Voippa olla joo. Kattelin vaan tota aralditen 2011 testiraporttia ja 90 päivän upotusta ne siinä testaa muttei tietenkään ikuista. Mikä kama sulla niistä oli käytössä?

    Plastic Paddingin 011:sta näköjään oikein mainostavat, että käy vaikka tankin korjaukseen. Se onnii eri muovia, että johtunee siitä tuo parempi kesto.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sillä kemiallisen metallin käytöllä tarkoitin sitä että sillähän sais enempi "A-mittaa" siihen liitokseen, muurattua pikkusen isommalta pinnalta verrattuna pelkkään liimaan. Ja kyllä, epoksipohjaisia ovat kuten jo mainittiin. Esmes toi Belzona tosiaan kestää sitä bensaa.
    En muista ulkoo numeroo mikä ton Plasticin ekposiliiman numero on mutta ihan tavallista motonetistä ostettua tavaraa. Ja tosiaan ollu nyt liki vuoden kaasarin sisällä sellasella tiivistetty osa....
     
  16. Heko

    Heko 1st gear

    Nuo Permatexin kemialliset metallit vaikutti ihan ok tavaralta, ja taidan jompaa kumpaa kokeilla. Onko noissa koettuja eroja tuubista tulevan ja tangon välillä? Esim. meneekö noissa 2-komponenttisissakin annostelunokka aina tukkoon tai muuta epäkäytännöllistä, kun näytti noissa spekseissäkin olevan vähän eroa?
     
  17. roki

    roki 1st gear

    tähän käy 3m tai soudal niinsanottu koritiivistemassa vain musta kestää
    bensan. on omakohtaista kokemusta tavara on myös päällemaalattavissa
    millätahansa automaalilla.
     

Kerro tästä muillekin!