Turboko letukan kuutoseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tzei, 27.4.2010.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    En mäkään järjestä oo kuullutkaan ja oon ajanut sekä remmi, että turbovehkeillä, Remmi on kyllä makee ja tuottaa välittömästi, mut turbon kanssa ne remmifiilikset helposti unohtuu sen tehon takia. Ja oikein kokosena käyttötarkotukseen valittu turbo ei juurikaan viivyttele sekä vääntää alhaalta asti, ja sen äänimaailma on taas ihan oma "ufonsa". Mut tekee niinku oikeelta tuntuu, kumpikaan vaihtoehto ei suinkaan ole huono. Edelleen huolestuneempi olisin noiden vakiopalikoiden mukana pysymisestä tolla tehotavoitteella, oli se ahtamistapa mikä hyvänsä ni helposti aika rajoille mennään.
     
  2. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Ai niinku Nitro- ja alkkisdragstereissä...? Jossain diisseltraktoreissa joo.
     
  3. mjsn

    mjsn 1st gear

    pistä molemmat 3pytylle turbo ja lopuille 3 remmi .
    nää on näitä ainaisia mielipide kyselyitä mut jos lähet vakiokaluilla liikkeelle niin pidä vakiona .ei se kestä kumpaakaan jos tehoja rupeet härkkiin.
     
  4. SnakeWood

    SnakeWood 1st gear

    heh.. minkäslaista ääntä se hukkaportti taas pitikään.. :)
     
  5. tzei

    tzei Gearhead

    Noh, eipäs tehdä tästä mitään juupas-eipäs-turbo-remmi väittelyä... :soosoo: :lol:

    Tosta lohkostahan otetaan yl tuhatta heppaa rapakon takana, joten aihio on ihan hyvä. Vanhassa viritys oppaassa puhutaan "mild street use 300hp ja strip use 600hp" Brassit on varsinkin perehtyny tohon ahtamispuoleen, sieltähän saa valmiita turbosarjojakin pakosarjoineen päivineen bolt on meiningillä. Harmi kun tuota kieltä ei ymmärrä, siellä noita turbotettuja letukan kutosia on tosissaan paljon.

    Männät on suurin huolenaihe, kun en ole löytäny mistään 292 sopivia takomukeja. Viritysopas kertoo seuraavaa: Cast pistons for street use with very low boost applications (4 to 6 lbs.) Mitä toi on niinku ahtoja baareissa? Tuossa puhutaan tommosella 6-71 ahtamisesta ilman mitään välijäähyjä, joten voi olettaa että turbolla ja kunnon välijäähyllä vois puhaltaa vähän enemmänkin.
     
  6. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    -"me ollaan jo edellä.."
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    6 psi:tä on n. 0.4 bar. Essotehoilta kuulostaa noi helpot 3-600
     
  8. tzei

    tzei Gearhead

    Onko lbs sama kuin psi?
     
  9. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    kyllä mie summitin katalogista takomukit löysin.. ainakin 3.935 poraukselle. vai oonko ihan hukassa ton suhteen?

    veivejä joutuis sit varmaan vähän soveltamaan..
     
  10. Electra64

    Electra64 1st gear

    Isäukko rakensi -70 luvulla kutoskoneisen -62 Belairin mekaanisella ahtimella ym. erikoisuuksilla, jäi kuitenkin kesken ajokuntoisena, maalaus,verhoilu ym. jäi tekemättä, ja minua lievästi sanottuna vitutti kun möi sen vieraalle -80-90 lukujen taitteessa. Auto on edelleen ostajalla täällä Lahden seudulla hienossa kunnossa punaisena. Autosta oli Mobilistissa juttu joskus 90-luvulla.
     
  11. laakkius

    laakkius Gearhead

    paljos tossa koneessa on vakiona puristussuhde? Ilmeisesti melko matala.

    Tommosen 0.5baria pystyy ahtaa vaikka 10ruttuiseen vehkeeseenkin, kuhan ei päästä nakuttamaan. Noihin teholukemiin pitäs olla helppo päästä jos kansi virtaa edes kohtuullisesti.

    Ahtimeks sopis vaikka Holset HX35 kooltaan 54/60 ja mielellään hieman isommalla pakopesällä kun koneessa on tilavuutta kuitenkin rutkasti. Pakosarjan ei tartte olla mikään ihmeellinen, putkien ei tartte olla yhtä pitkiä, ja putkikoko kannattaa pitää maltillisena paremman virtausnopeuden saavuttamiseks. Jouheva muoto on aina hyvästä ja se ettei virtaukset törmäisi toisiinsa.

    Kaasari asiaan en osaa sanoo mitään, ruiskut ne on tätä päivää... :D
     
  12. tzei

    tzei Gearhead

    Ruttuahan tuossa koneessa ei ole kuin 8:1 joten sen puoleen ei ole ongelmia, vois vaikka nostaakin. Enemmän epäilyttää miten nuo vakio männät kestää, siks ei viitsi kovasti ahtaa. Takomukeja kun ei saa kuin customina tilaamalla jostain mäntäputkasta ja maksaa setelirahaa. Välijäähyllä ja maltillisilla ahdoilla saattais toimia. Kannesta saa pikku jipoilla ihan kivasti virtaavan.

    imu
    .500 nosto 215.6 cfm
    .600 nosto 226 cfm

    pako
    .500 159.8 cfm
    .600 163.0 cfm

    Tosta koneesta saa helposti vaparinakin ulos sen 250+ hevosvoimaa joten pienellä ahtamisella se 300 ei pitäis jäädä esson kahvipöytätasolle....
     
  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Noilla virtauksilla voit olla varma että 300+hv tulee ahtimella ja todella miedolla ahdolla. Ehdottomasti turbo kylkeen, remmillä saat vain isomman kulutuksen aikaiseksi pienellä kuormalla.
     

Kerro tästä muillekin!