tekniikan maailma lehti hah-hah-hah

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja halitoosi, 29.4.2010.

  1. halitoosi

    halitoosi 1st gear

    Tuli näytenumero ko. lehdestä, 30 vuoteen ei oo tullu kajottua uuteen teeämmään, ekalla aukeemalla volvon mainos, sisemmällä sitten yllättäen volvo firma sai parhaat pojot vaihto-auto testissä, eipä oo muuttunu lehti miksikään; kalleimmat mainokset tuo testivoiton...samaahan se oli jo 60-luvullakin, noi 60- ja 70-luvun lehdet on hauskaa luettevaa näin jälkikäteen, samanlaista turaamista on varmaan nää tän hetken lehdet joskus 20-30 vuoden päästa..sääliksi käy vaan vähän kuluttajaa joka viimekädessä joutuu näissä mainoskaupoissa maksumieheksi..lehti joutu sen enempää lukematta roskiin, pönttöönhän tommonen paska kuulus mutta on sen verran paksua tuubaa että varmaan tukkis putket....


    paskalla on tekijänsä
     
  2. Buick55

    Buick55 Gearhead

    No meillähän menee askelmerkit ja ajatukset ihan samaa tahtia :D
    Joskus -70 luvulla hetken aikaa tuli tilattua äkkinäisyyttään tuo lehti,allekirjoitan täysin nuo sinun kirjoitukset.
    Mutta niin vain on käynyt että olen sittemmin haalinut jostain -55 vuodesta -95 vuoteen kaikki lehdet ja melkein kaksin kappalein,tuota vanhaa tavaraa kun tulee kerättyä laidasta laitaa niin on mukava lukea noista vanhoista lehdistä näin jälkeen päin "testijutskaa"kun tavara on ollut uutta :D
     
  3. halitoosi

    halitoosi 1st gear

    joo, pakko tunnustaa että ittelläkin on hyllyssä 53-65 lehtiä ja vuosikertoja..ihan ekoissahan on auto-"koe-ajot" leikattu vissiin jostain muro-paketeista :rotfl: :rotfl: taso on siis pitäny :rotfl: :rotfl:
     
  4. palotila

    palotila Gearhead

    Minä kanssa tilasin TM:ää noin 25 vuotta, kunnes joku v***n merkonomi keksi että nostetaan tilaushintaa mutta korvauksena tulee 2 numeroa enemmän vuodessa ynnä läjä liitelehtiä. Vaihdoin TM:n Mobilistiin, V8:n, Spinneriin ja Mopar Muscleen. Ainahan noista maksetuista testeistä oli juttua, mutta oli siellä hyvääkin, mm 80-luvulla Jukka Sihvosen kolumnit Kaliforniasta.
     
  5. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Mites onko käyny mielessä josko sen "autokauppiaan" kannattaa laittaa lehteen mainos, kun on kerran testin voittanut :eek:

    Jos mulla olis joku tuote ,mikä voittais testin niin ainakin ite tyrkkäisin mainoksen samantien!
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    teoreettinen probleemahan syntynee siitä, että mikäli joutuu maksamaan, että saa tuotteensa ylipäänsä testiin, niin otanta ei välttämättä ole paras mahdollinen, varsinkaan halvempien tuotteiden osalta :odroll:
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jukka Sihvosen jutut olivat pääsyy lukea ko. aviisia. Joku Iroc-Z Camaron matkatesti yms. olivat americanaa ilman sitä normaalia jenkkivastaista jeesustelua , vaikka Jukkakin vähän laatupuutteita ihmetteli, mutta ei jäänyt niihin kiinni.
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    Eipä ole tämä poliittinen turaaminenkaan tässä luvatussa massa noin laajemminkaan liikennepuolella muuttunut...
    [​IMG]
     
  9. ata

    ata Gearhead

    Aina on noita väitteitä että mainostaja voittaa testin esitetty, mutta kun kuitenkin useampi firma mainostaa tai joku firma mainostaa vaikkei ole testiäkään tai ei ole voittanut, niin aika turhanpäiväisiä väitteitä ovat. Ei ole Volvo ainoa autofirma joka lehdessä mainostaa eikä ole Volvo testejä aina voittanut vaikka olisi kuinka mainostanut. Tosin tuosta testistä mikä lehdessä oli missä vaihdettiin suhteellisen tuoretta käytettyä autoa uuteen käyttöautoon itse en edelleenkään ymmärrä miksi ihmiset niitä autoja väkisin vaihtavat noin tiheään ja vielä antavat vanhan auton puoli-ilmaiseksi vaihdossa sinne liikkeeseen jossa sut ja autosi vielä yleensä haukutaan kaupan päälle... Itse olen kerran antanut vanhan auton vaihdossa uudempaan käytettyyn, mutta siinä oli lähinnä vain tilaisuus päästä eroon siitä autosta... :) ja sekin tapahtui 90-luvun alkupuolella.

    Mutta mitään sen suurempaa korrelaatiota ei kyllä ole havaittavissa mainostajien ja testien voittajien kesken.
     
  10. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Itsellä löytyy kaikki ilmestyneet TM:t ensinumerosta 1/1953 vuoteen 2006 saakka. Ja siihen saa jäädäkin. Minua kyrpii lehden asenne, että kaikki vanhemmat autot on romuja jotka pitää poistaa liikenteestä ja niillä ajavat kuolee liikenneonnettomuudessa.

    Viime kesän numeroissa oli mielenkiintoinen kesäautotesti, jossa mukana BMW 325, Volvo 740 ja Golf. Siinäkin saatiin valistusta kansalle, ettei vanhalla autolla pidä ajaa. BMW oli aivan miina, Volvo ja Volkkari kohtuullisia, mutta jos TM pojat olisivat ostaneet nämä kaksi jälkimmäistä puolet vähemmän ajettuina niin olisi nekin toimineet paremmin.
    Tätä edellinen kesäautotesti oli jostain 10 vuoden takaa, johon valittiin jo valmiiksi paska Seat Malaga. Silloinkin saatiin varoittava esimerkki, siitä että kaikki vanhemmat autot on vikoja täynnä olevia romuja.

    Viimeiset TM:n asialliset kesäautokatsaukset taitavat olla yli 15 vuoden takaa. Tällöin testissä olleet Skoda 120L ja Datsun 140Y, jotka osoittautuivat toimiviksi laitteiksi, vaikka niissäkin vikoja oli. Tosin siihen aikaan ei ollut keksitty tätä nykyajan markkinointihysteriaa että auto on pakko vaihtaa uuteen muutaman vuoden välein riippumatta sen kunnosta. Onkohan sillä jotain vaikutusta, että automaahantuojat tuovat aika paljon mainosrahojaan TM:lle? Vanhan auton kehuminen lehdessä olisi kuin kiusantekoa automaahantuojille.

    Itse olen ollut avustajana monen kesäauton hankinnassa ja ne noin 500 euron autot ovat toimineet ällistyttävän hyvin ilman murheita. Ostaessa vaan pidettävä edes vähän silmiä auki, jotta huomaa mitä on ostamassa, eikä osta heti sitä mikä ensimmäisenä tulee eteen.
     
  11. halitoosi

    halitoosi 1st gear

     
  12. halitoosi

    halitoosi 1st gear

    Eipä ole tämä poliittinen turaaminenkaan tässä luvatussa massa noin laajemminkaan l muuttunut...
    [​IMG][/quote]

    paitsi että kun ennen osti poliitikon niin se älys pitää turpansa kiinni :rotfl: :rotfl:
     
  13. pekkakarvoen

    pekkakarvoen 1st gear


    I believe in peace,
    I believe in justice,
    I believe in Santa Claus,
    I believe in Tekniikan Maailma. :lol:
     
  14. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jooei.

    Mitäs jos se homma menee näin päin:

    - autonmyyjä Ulvo ei vielä ole ostanut mainosta uusimpaan Teknariin. Lehti on siis vielä tekeillä.
    - sitten Ulvo voittaa testin. Ihan puolueettomasti. Lehti on vieläkin tekosalla, ei ole painossa vielä.
    - teknarin mainosmyyjä haistaa helpon mainosrahan, taas kerran, ja käy lounaalla Ulvon markkinointipäällikön kanssa. Tällä kertaa hän siis ei mene ilmaiselle lounaalle esim. Autin tai Tojotan kanssa, kun nyt niille ei voittoa tullut. Tällä kertaa.
    - ja kas kummaa: Ulvo saa tietää voittaneensa testin. Että mitäs jos laitettaisiin ihan kokosivun hieno mainos voittajasta?
    - näin tehdään. Taas kerran. Voittajan on helppo hymyillä?

    :odroll:

    Minulle ei tule eikä ole koskaan tullut TM:ää. Harvoin olen sen edes ostanut. Aina kuitenkin luen sen parturissa tai duunissa kahvihuoneessa, ilman sen suurempia intohimoja puoleen tai toiseen.

    Uusimmassa oli muuten kiva lyhyt artikkeli uudesta V-Maxista. 200 heppaa ja Alastaron varttimaili matalaan kymppiin kaks ekaa vaihdetta sutien. :D Asiakampe, niitä harvoja kiinanpyöriä mitkä kolahtaa.
     
  15. hara64

    hara64 1st gear

    [quote="mikähelvetinkat"

    Eipä ole tämä poliittinen turaaminenkaan tässä luvatussa massa noin laajemminkaan liikennepuolella muuttunut...
    [​IMG][/quote]


    tuostakin kirjotuksesta on 53 vuotta ja tilanne on vaan pahentunut :mad: .
    kyllä me autoilijat ollaan alistuvaa sakkia :eek:
     
  16. ata

    ata Gearhead

    Kumma homma kun tuo Citroenkin on mainostanut TM:ssä mutta taisi mennä sitten niitten mainosrahat hukkaan... Ja edellisessäkin numerossa oli Volvon mainos samassa paikassa eikä siinä ollut edes mitään testiä missä Volvo olisi ollut mukana saati voittanut. Hukkaan meni vissiin nekin mainosrahat?

    Tai sitten ne mainokset on vain maksettuja mainoksia jotka on suunnattu ostaville asiakkaille ja toimitettu materiaali testeineen on niistä erikseen. Edellisessä numerossakin oli BMW:n moottoripyörämainos (tai kaksikin taisi olla) ja silti BMW tuli lehdessä olleessa mp-testissä vasta toiseksi, huono diili? Taisi olla jossain numerossa kameratestikin ja Olympuksen kameraa mainostettiin lehdessä ilmoituksella, mutta ei se Olympus kuitenkaan sitäkään kameratestiä voittanut tai ollut edes toinen...
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^Meinasin kirjottaa juuri niinkuin Mutku tuossa ylällä, enemmänkin noin se varmaan menee, mainosmyyjä soittaa vollelle: "näyttäis siltä että teitin pilika olis voittamassa testiä, pannaanko mainos siihen samalle aukeamalle?" ja rivien välistä "sillä se voitto myoskin varmistuu".

    No samaa rataa on menneet mullakin, tuli kotiin tilattuna muutaman vuoden -70 luvun loppupuoliskolla, mutta kyllästyin lukemaan "sivukaupalla vatkaintestejä" ja muutenkin niiden kommari asenteisiin.

    Nyt viime aikoina kyllästyin lopullisesti jenkkimagaziinien täysin hävyttomään markkinointi humuun. Mistään ei kirjoiteta ellei siitä ole maksettua mainosta, ja rummutetaan vaan kaiken maailman paskaväkkyroistä millä ei tee mitään. Lähinnä Diesel Power, Diesel World, Diesel Builder, 8-lug magazine, kaikki samaa täyspaskaa. No on siellä ollut joku rakkori tai rekkahistoriikki mutta ei riitä.
     
  18. halitoosi

    halitoosi 1st gear

     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^mulle tulee tm, mutta olen skeptinen median kuluttaja, joten mun puolesta ne saa yrittää valehdella mulle mitä vaan :rotfl: semmonen yhteys mulla on teeämmään, että olen lainannut "heille" autoa valtuutettujen VW-huoltojen testeihin "pikkuvikoja, helppo korjata" :poff: palkkio mulle on ollut huolto puoleen hintaan ja sijaisauto käyttöön 8)

    tm arvosteluperusteiden painotusten valinnassa on välillä vähän jotain hämärää, mutta onneksi ne on sentään näkyvissä ja ihminen voi itse arvioida millä tavalla painottaa esim. auton päästöjä kylmässä tai hyttysverkkoa sisäpeilissä tms. noilla painotuksillahan ne saa valkattua voittaako tällä kertaa passatti vai volvo, kun erot on kuitenkin jotain 8,4 ja 8,5 :poff:
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minäkin luen aktiivisesti Temaria (kimppatilaus). Uusien autojen jutut ei juuri nappaa, lähinnä kiinnostaa muut tekniikan alan jutut ja testit. Testejäkin luen ajatuksen kanssa, en automaattisesti osta sitä voittajaa, vaan katson mitä itselleni tärkeitä ominaisuuksia mistäkin löytyy jne. Ei tarvi joka ainoaa kapistusta käydä kaupassa hiplaamassa. Ja kun ei tule ihan kehityksen aallonharjalla ratsastettua (esim. tuorein viihde-elektroniikan hankinta läppäriä lukuunottamatta on tainnut jo kevyesti täyttää 5v), niin tuosta löytyy aika helppotajuisia yleiskatsauksia aiheeseen kuin aiheeseen.

    Ostinhan minä kerran uuden autonkin, jäi TM:n testissä viimeiseksi. Olin varsin tyytyväinen valintaani.
     

Kerro tästä muillekin!