Kokemuksia sinkkiöljyistä ja niiden puutteesta, ja sisäänajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 440Mag, 30.4.2010.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ootteko uskaltanu ajaa laahurinokilla ilman sinkkiöljyä/lisäainetta? Nokan sisäänajossahan tuo ainakin on tärkeässä elementissä, mutta sen jälkeen kun vaihtaa ölpöt, onko tarpeellista jatkaa sinkkipitoisella tavaralla?

    Itellä olis koneen sisäänajo (bbm mekaanisella laahurinokalla 254@050 ja edelbrock kansien vakio jouset) tulossa ajankohtaiseksi. Nokka on _sisäänajettu_, eli ollut edellisessäkin koneessa.

    10w40 mineraalia koneessa on, ja sinkkilisäaine vielä matkahuollon autossa. Käytin kuitenkin motin lämpimäksi siis ilman lisäaineita, n. 30min pihassa paikallaan. Tästä ei luulisi haittaa olevan kuitenkaan kun nokka oli jo sisäänajettu ja nostajat oikeilla paikoillaan jne?

    Kuinka tarpeellista tuo lisäaine on (nokan)sisäänajon jälkeen? Ite meinasin kuitenkin varmuuden vuoks laittaa ajoöljyiks gulffin sinkkikamat ja odottaa noihin sisäänajolitkuihinkin sen lisäaineen ennen kunnolla ajamista.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Oisit hakenu haulla tiedon, taas alkaa pitkä jaarittelu aihiosta...
    Mutta alotetaan.
    Vakiojousilla et tartte mitään lisäaineita. Ja ei niitä oikeestaan sisäänajossakaan tartte mikäli nokkiin on laitettu ko tarkotukseen tehtyä rasvaa.
     
  3. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Ja miksi riskeeraa ajamalla ilman sitä sinkkiä.. ei maksa mitään mahdottomia toi Gulf- ölppä kuitenkaan. 38e 5L muistaakseni. Onpahan sit ainakin kaikki tehty mitä tehtävissä on ettei nokkaa tartte vaihtaa heti kun kulahti.. jos silti kulahtaa niin onpa sit syy muussa kun peilissä ainakin pikkasen todennäköisemmin.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Samaa mieltä,mut ei taida tuo Zinc Plus ihan noin halpaa olla mut aika edukasta se kuitenkin on!

    Me kun viime keväänä vaihdettiin Malibuun Compin XE-sarjan nokka niin laitettiin sekä nokkarasva että lisäaine niin hyvin on kiihkeäramppinen nokkakin kestänyt :D
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    ^Onkos noissa kovapalanostajat vai ei?
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Jos multa kysyit niin ei ole noissa nostajissa mitä käytimme taas :wink:

    Alkaa oleen ne kova palanostimet sen hintaisia et jää ero rullakamoihin aika pieneksi,etenkin kun laskee muutkin edut mitä niiden käytössä on eli tuon nokan vaihdon ja hyvin pitkään menevät samat nostajat!
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Olen ymmärtänyt että jos nostaja on kovaa kamaa, niin nokkakaan ei kulu silleen niinkuin se kuluisi jos olisi kaksi pehmeää materiaalia vastakain. Voin toki olla väärässäkin.
    Nimim. Turbo Regal vm81 ehjillä kovapalanostajilla. Voihan ne olla vaihdettukin, tiedä häntä...
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Samaa ymmärtämystä on täälläkin...

    Mut tuntuu jotenkin "kivikautiselta" ladata noita laahaavia nostajia paikoilleen :oops:
     
  9. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    No noin mä muistelisin, että enempää en maksanu kun South West Tradelta purkit hain viime kesän päätteeks. Samaa kamaa taidan hakea kyllä jatkossakin, jos hinta ei ole oleellisesti noussut.

    Ennen sitä käytin Valvolinee, jossa kai kans on vielä ainakin jonkun verran sinkkiä? Lisäks käytin Lucasin lisäainetta joukossa, kun varmuutta ei ollu.. Kalliimmaks se yhdistelmä tuli.
     
  10. buick8791

    buick8791 1st gear

    Laiton Buickiin uudet venajouset, noin vakiota vastaavat jousipaineen suhteen. Sit öljyjen sekaan nokan sisäänajoöljyt ennen kevätstarttia. Semmone Comp Camsin, kun ei olllut muuta tiedossa. käytän jatkossakin jatkuvasti joka öljynvaihdossa tota samaa, jos ei saaatavilla muuta, esmes tota ZZDP+:aa. Toki toinen vaihtoehto on toi Gulfin öljy. Laahurinokka on kysymyksessä tietty.

    Tosin tiedustelin aikaisemmin tota ZZDP:tä Suamesta, mut eioota myivät kaikki silloin; ongelmana kuulemma kemikaalien maahantuontiasiat.
     
  11. 370

    370 Gearhead

    Noviisina joskus 25 vuotta sitten en välittänyt sinkistä, enkä muustakaan...Hyvin se kyttämoottori käynnistyi ja luultavasti pelittää vieläkin. Nykyään ollaan tarkkoja, semminkin kun olen sinkkitehtaalla töissä. :mad:
     
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Suosittelen kyllä käyttämään ehdottomasti sinkkiä öljyn seassa. ei todellakaan kallista lisäaineena!

    mites noi edelbrockin venajouset, riittääkö seetipaineet noin kovaan kärsään? voi käydä hazardi jos on liian löysät..
     
  13. DUCK TAIL

    DUCK TAIL Gearhead

    Olen käyttänyt Redlinen Cam Break-in lisäainetta. Hyvin toiminut.
     
  14. kingrat

    kingrat Gearhead

    Eipä ole tullut käytettyä sinkkiöljyä, eikä lisäaineita. Capricessa (-80 305) tuli viime viikolla 200 tuhatta (km) täyteen ja öljynä mulla ollessa (viimeiset 5 vuotta ja 70 tkm) on ollut laadukas Teboilin 10-30 mineraali :poff:
    Konetta ei ole mun aikana avattu, tuskin on ollenkaan. Ensi talvena avataan ihan uteliaisuuden vuoksi, ei tarpeen. Ei varmaan ole nokkia sen enempää kuin nostajiakaan enää olemessakaan!

    Itse en oikein usko, että vakiojouset vaatis sinkkiä, mutta ei kai se vara pahaksi ole.
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Olleet ennenkin kyllä nokka+kannet(jouset) saman konepellin alla ja toimineet ok. Huippukierrosten antamisessa saa tosin käyttää järkeä, kuten nyt yleensäkkin. Huono vaan sinänsä kun nokkavalmistaja racer brown ei ilmoita mitään suositusjousia tms tietoja. Pitäis kai kysyä sähköpostilla.

    No, nyt on kuitenkin lucasin sinkkilisäainetta kun vaan hakisi postista. Täytyy liemen sekaan kaataa ja rykästä molyrenkaiden sisäänajo.,
     
  16. sbc350

    sbc350 Gearhead

    hassua jos ei nokkavalmistaja ilmota jousien arvoja.. kuitenkin tärkee juttu. kannattaa selvitellä että mitä ne pitäs olla, tuollasella nokalla varmasti jo aika tuhdit saa olla 8)

    noilla vakiomoottoreilla ei varmasti korostu niin merkittävästi tuo sinkki voitelussa kuin esim Compin Xe sarjassa missä on tosi räväkät rampit. itellä tuhoutu hyvin pian xe284 sisääajon jälkeen vaikka oli mätsäävät jousipaineet, sisäänajo Joe gibbsin sisäänajoöljyllä ja sitten vielä lisäaine uusien ölppien kanssa. nyt on uusi samanlainen kärsä ja ainakin kesän ajojen jälkeen oli vielä ihan tikissään..
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olen laittanu kiisselimoottoriöljyjä laahuripensavehkeisiin, turbokoneisiinkin, kun niissä on paljo enempi sinkkejä sun muita suojajuttuja mikkä nykyään puuttuu muista, 10-30, 15-40, eihä se toki kuulosta yhtä mageelta kun gulf tai lucas race tms ja maksaaki paljon vähemmän.
     
  18. sbc350

    sbc350 Gearhead

    juu dieselöljyissä on toki jonkun verran sitä vielä jäljellä mut ei ihan semmoisia pitoisuuksia että riittäis! ja tosiaan halpaa toi lisäaine et siin säästää vaivaa ja rahaa ku pullon tuuppaa öljynvaihdon ohessa koneeseen 8)
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    no se totta että alashan ne pitoisuudet on tulleet myös kiisselikamassa ja pitoisuuksien selvittäminenkin on ollut välillä vaikeaa. Lisäsinkkiä joskus halunnut laittaakin, mutta kun missään hyllyssä ei ole ollut niin se on sitten jäänyt.
     
  20. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    Kun vaikutat olevan oikea asiantuntija sanomaan, ettei öljyissä ole riittäviä sinkkipitoisuuksia, niin kerropa nyt että:
    - Miten se sinkki suojaa nokka-akselia kulumiselta?
    - Paljonko nykyisissä moottoriöljyissä on sinkkiä, diesel ja bensiini?
    - Miten paljon sitä pitäisi olla, jotta suojaus olisi mielestäsi riittävä?
    - Mitä haittaa liiallisesta sinkistä voi olla, vai voiko siitä ylipäätään olla liikaa?
    - Voidaanko sinkkiä korvata öljynvalmistuksessa jollain muilla lisäaineilla?
    - Miksi voiteluaineteollisuus ei käytä mielestäsi riittävää sinkkilisäaineistusta (kulumisenestolisäaineistusta)?

    Ylläolevat kysymykset ovat varmasti oikealle asiantuntijalle ihan perusjuttuja joihin on helppo vastata.

    Kertokaapa nyt muutkin tietäjät ja asiantuntijat miten nämä asiat oikein on, niin nähdään onko tietoa näiden juttujen takana vai onko jutut vain "musta tuntuu" :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!