Tyhjäkäynnin alipaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja aamigo, 3.5.2010.

  1. aamigo

    aamigo Gearhead

    Chevyn kolmenollaviitosessa compin XE268H nokkana. Tyhjäkäynnillä 650 rpm ei riitä alipaineet jarruille ja varmaankin nostaa myös q-jetin ensiökurkkujen neulat rikkaampaan asentoon. Ilman putsaria käy mukavasti tyhjäkäyntipiirillä vaihde päällä, putsarin kanssa joutuu ruuvaamaan tyhjäkäyntiruuvilla lisää kierroksia.

    Jakajan alipainesäätöä ei pysty käyttämään tämän ongelman takia. Vapaalla 1000 rpm alipaineet vielä riittää.

    Mielessä pyörii pcv virtauksen kuristaminen, mahtaisiko nostaa alipainetta? Vai pitääkö ruuvata kierrokset niin korkeiksi että alipaine nousee...

    Virtaavampi putsarikin saattaisi kai auttaa, nyt on orggis paistinpannu, summitin 14" putsari tuntui olevan vielä tukkoisempi.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kuinka niin??? EI siinä pitäisi normaalistikkaan olla tyhmäkynnillä imua...

    Vaan tasakaasulla ja kevyellä kuormituksella ajaessa 8)
     
  3. aamigo

    aamigo Gearhead

    Jakaja on ollut imusarjan alipaineessa, meinasitko ported vacuumia?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kyllä tolla nokalla pitäis olla vaakkumin puutetta, varmaan vuotoa jossain tai sitten sytkä on liian myöhäisellä.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Eikös se siinä ported vacuumis kuuluis olla??? Ja niiku tos sanottii sul ilmeisesti sytkä myöhäsellä.

    Säädä ennakko ilman vacuumeja siihe missä käy parhaiten tyhmää, vacuumi ported vacuumiin ja kokeilee :rotfl: .
     
  6. aamigo

    aamigo Gearhead

    Vuotoa täytyy alkaa etsimään. Jonnekin katoaa alipaineet kun kierrokset laskee alle tuhannen.
     
  7. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Hieman off-topicia mutta menköön.

    Molemmille systeemeille löytyy omat kannattajansa. Tässä muutamia kommentteja aiheesta pikahakuna. Netti on näitä täynnään, kun vaan googlettaa.

    http://www.jeepforum.com/forum/f12/mani ... um-994651/

    http://www.fordmuscle.com/forums/all-fo ... vance.html

    http://www.hotrodders.com/forum/ported- ... 51264.html

    Ja lopuksi todellinen esimerkki "manifold vacuumista":

    http://members.dandy.net/~k0xp/Oldsmobi ... A-CA-a.jpg

    Eli onhan noitakin.

    Kummalla paremmin toimii, se kannattaa laittaa. Joidenkin mielestä etenkin vähän kovempiasteinen nokka tykkää tuosta suuremmasta ennakosta tyhjäkäynnillä. Jotkut systeemit ja kaasarit ovat ihan oikeasti suunniteltu toimimaan "manifold vacuumilla". Kuten aikoinaan se omakin häkkyrä 170-sarjan Q-jetillä (tuo kuvalinkki). Kannattaa varmistaa oma tapaus. Ja myös kokeilla.
    Sori häiriö.
     
  8. aamigo

    aamigo Gearhead

    Kokeiltu on kummallakin. Kello saa kiinni alipaineesta kun polkee kierrokset n. 1500 rpm ja siitä ne sitten nousee pariin tonniin ja siellä pysyy. Sitten kun pudottaa kierroksia tyhjäkäyntiruuvilla tai laittaa vaihteen päälle häipyy alipaineet ja ennakot.
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Paljonkos sulla on perusennakko??? Ilman vakuumia tyhmäkäynnillä.
     
  10. aamigo

    aamigo Gearhead

    Perusennakko nyt 14 astetta, isommalla ei jaksa startata. Kahdeksalla asteella aloitin.
     
  11. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Onko se joskus toiminut tuolla nokalla vai onko se siihen justiinsa vaihdettu?
    Mitä muuta koneelle on tehty? Tehot ja puristussuhde vakiona? Mikä on puristussuhde nyt jne?
    On tuo kuitenkin ihan kohtalaisen kova nokka "pikkukoneelle", jos siistiä tyhjäkäyntiä siltä odottaa. Puristussuhdettakin pitäisi olla jo jonkin verran. Valmistajakin kun vähän varoittelee "rough idlestä" ja turbiinistakin.

    Tuossa käyrää samalla (?) nokalla isommassa 350:ssä kaasari- Chevyssä muutenkin parannetulla kokoonpanolla. Ei sekään mitään ihan mahdottomia alipaineita kehitä. 15,5"Hg 800 RPM. Tonnillakin noin 17"Hg. Mitä lie enää 650:llä..? Ei mainita.. liian vähän silloin enää kierroksia..? Ruttu 9,25.
    Enpä osaa sanoa sen enempää.

    http://www.compcams.com/Technical/DynoS ... 10_001.asp
     
  12. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Niin, saattavat nuo valmistajien arvotkin olla lisäksi vähän optimistisiä.

    Sen, onko Q-jetin power piston neuloineen noussut ylös käynnissä, voi helposti kokeilla. Työntää varovasti sopivan puikon tms. kaasarin kannen pyöreästä aukosta sisään (kurkkaa sinne ensin ja katso, miltä siellä näyttää, ettet riko paikkoja ja että aukko on oikea) ja kun tuntee vastuksen painaa sitten kevyesti. Jos mäntä on ylhäällä, sitä pystyy painamaan alaspäin ja samalla siis männän jousta kasaan. Sitä voi toki kokeilla kone sammuksissakin.
     
  13. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Mites nuo PCV-jutut on kytketty? Kyllä se pitäis käydä tyhjää ihan samalla tavalla putsarin kanssa ja ilman.
     
  14. aamigo

    aamigo Gearhead

    Olen nyt tullut siihen tulokseen ettei se saa tyhjäkäynnillä tarpeeksi ilmaa. Siks pitää avata kaasuläppää liikaa ja q-jetti menee pois tyhjäkäyntipiiriltä. Porailen kait air bypassia vähän isommaks.

    Kone on just kokonaan rempattu, puristukset karvan yli kympin, uus nokka. Orggis kannet portattu ja 1.94/1.5 venttiileillä.

    Toisessa venakopassa PCV venttiili ja toisessa pikku suodatin. Ei siinä putsarilla tai ilman mitään huomattavaa eroa ole.
     
  15. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Luulisi tuolla kokoonpanolla sen nokan kanssa pärjäävän eli muu vika.
    Onkos siinä muuten se uudemmanmallinen (170-sarjaa) Q-jetti, jossa tyhjäkäynnin seossuuttimet ovat niitä pitkänomaisia hitaasti kapenevia puikuloita? Montako varvia ovat nyt auki? Vaiko se "tietsikka"-jetti..?
     
  16. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Ai niin, sullahan oli alipainekello jakajassa eli.. Sori, altzheimeria.. taas..
     
  17. aamigo

    aamigo Gearhead

    Siinä on just 170-sarjan q-jet, nakutuksenestopiiri ja kiihdytyspumpun solenoidi. Ei muuta elektroniikkaa. Kaasari rempattu, 76 suuttimet ja 51M neulat.
     
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Nakutuksenestopiiri ja kiihdytyspumpun solenoidi??? Ettei se nyt olis "tietsikka"malli kumminki....

    Käsittääkseni vain ryyppy on joissakin "mekaanisissa" q-jeteis sähkötoiminen... 8)
     
  19. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Vähän samaa ehdin ihmetellä itsekin. Ettei se "solenoidi" nyt vaan liity powerpistoniin ja seoksen säätöön pääsuuttimille eikä suinkaan kiihdytyspumppuun..? Sähköohjattu Q-jetti kuitenkin? Eikös sen kanssa käytetä jakajaa, jossa ei ole alipaineliitäntää ollenkaan ja ennakoita ohjaa jonkinlainen tietsikkasäädin ellen taas täysin erehdy? Korjatkaa, jos muisti pätkii.
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ja jos se on "tietsikka" malli, niin sehän EI sitten toimi ilman sitä tietsikkaa ja siihen liittyviä oheishärpäkkeitä... Korkeintaan täyskaasulla saattaa "toimia" :D
     

Kerro tästä muillekin!