Ford 460cid ja tyhjäkäynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tertsi, 11.4.2010.

  1. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Pohdiskelua tyhjäkäynnistä, eli '78 Lincolnissa istuu moinen kone ja harmaita hiuksia aiheuttaa tyhjäkäyntikierrokset joita ei saa tarpeeksi alas, käyntikierrokset ovat arviolta 800-1000rpm, ehkä vähemmänkin, liikaa kuitenkin. Tyhjäkäyntiä säätävä ruuvi ei enää koske kaasuvivustoon, mistä siis pitäisi alottaa vian etsiminen? Kaasari tehdaskorjattu Motorcraft ja konehuoneen alipainevermeet ovat kaikki alkuperäisellään.

    Pulman pääsee kiertämään jäykällä kaasun palautinjousella mutta tämä ei oikein oikein miellytä, kaasusta tulee aivan liian jäykkä. Alipaineletkut olen uusinut ja testaillut että ainakaan alipainelaitteissa ei tuntuisi olevan merkittävää vuotoa. Imusarjan vuoto ehkä? Imarin ja kaasarin välinen tiiviste on ehjä.

    Sytkäennakkoa en ole vielä tarkistanut, kaasarin seosruuvit ovat muistaakseni kolmisen kierrosta auki, tämänhetkinen tyhjäkäynti on tasaista eikä putkien päistä kuulu minkäänlaista pruhinaa vaan terve käyntiääni.

    Ryyppy naksahtaa pois päältä heti auton käynnistyttyä kelillä kun kelillä, eli kaasulla pitää käyttää tovi ennen kun jää itekseen käyntiin. Kylmällä koneella tyhjäkäynti on sopiva, lämmettyään nostaa. Mitenkä tuota ryyppyä säädetään?

    Nimim. ensimmäinen Fomocon tuote
     
  2. retro

    retro Gearhead

    Tervetuloa FoMoCon maailmaan. :) Voisin vilkuilla muistaessani viikonloppuna tallilla omaa viritystä, jos tulis jotain mieleen. Mulla lotisee kuitenki muutaman satasen matalampaa tyhjää. Meinaatko muuten lauantaina Lahteen näyttelyyn?
     
  3. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    GM silti vahvasti edustettuna vaikka foortia nyt koitetaankin :wink:
    Tosiaan jonkinlaista apua tuohon ryypyn säätöön tarttisi saada, se kun selvästi naksahtaa pois päältä kokolailla heti käynnistyttyään. Aivan alussa kierrokset on koholla mutta kaasupolkimeenkin tuntuu sellainen naksaus ja kierrokset putoo alas, sammuukin jos ei ehdi kaasulla hätiin.

    Nytkö ne on tänä lauantaina ne Lahden kinkerit? Koko viikonloppu olis näillä näkymin menossa töitten parissa...
     
  4. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Oliskohan tuo ryypyn säätö läheistä sukua Q-jetin vastaavalle? Taitaa olla aika yleinen menetelmä näissä.
    Ryyppykammion kantta (taitaa olla 3 ruuvia tässäkin) pyörittämällä oikeaan suuntaan saadaan säädettyä sitä, kuinka herkästi ryyppy menee päälle ja kuinka pian se napsahtaa vaiheittain pois päältä. Esisäätö siis. Jotain kohdistusmerkkejä varmaan sieltä ryypyn kotelosta/kannesta löytyy. Lisäkaasun määrä säätyy pykälletylllä lipukalla, joka vaikuttaa kaasuvivun asentoon. Katso tarkasti niitä osia siellä niin toiminta varmaan selviää. Näin arvaisin, että se tässäkin tapauksessa menee?
    Toiminee niin sähkö- kuin ilmalämmitteisissä versioissa.
     
  5. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Ilmeisesti olet varmistanut myös sen, ettei ilmastoinnin mahdollinen tyhjäkäynnin solenoidisäädin kampea kaasua aukipäin liian kanssa. Jos ollut irti voi olla, ettei ole ihan säädöissään.
    Muuten voisi kuulostaa vaikka pieneltä ilmavuodolta jossain.
     
  6. retro

    retro Gearhead

    Tuossahan oikeassa reunassa on linkkiäkin klassikkonäyttelyyn: http://www.classicmotorshow.fi/

    Toivottavasti noilla Delta_88:n ohjeilla selviää, tuon enempää sieltä tuskin löytyy vaikka kuinka tutkisin tuota omaa kaasutinta. :eek:
     
  7. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    mulla jumitti joskus läppiä tarviketiiviste imusarjan ja kaasarin välissä
     
  8. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Sinulla varmaan on siellä 4350?
    Tuossa ohjeita vähän vanhemman 4300-mallin säädöistä. Saattaa olla aika läheistä sukua kuitenkin.
    Toivottavasti tuosta on edes jotain hyötyä. Saa ainakin jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä säätöjä siellä voi tehdä ja miten ne mahdollisesti tehdään. Ei nyt sattunut silmään parempaakaan.




    http://www.carburetor.ca/Tech/Ford/4300 ... 09_jpg.jpg
     
  9. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Tuossa vähän lisää ko. kaasarista. Klikkaamalla kuvan koko kasvaa. Jos kuvista saisi vain vähän paremmin selvää..

    http://www.carburetor.ca/Tech/Ford/4300 ... C/index.ht

    Tärkeintä toiminnassa kuitenkin on, että:

    - ryyppyläppä on kiinni kylmänä startatessa
    - koneen käynnistyttyä se avautuu tietyn määrän, jottei kone tukehdu
    - nopeaa tyhjäkäyntiä on silloin sopivasti, jottei sammu vaihteella
    - ryppy menee lämmetessä kokonaan pois päältä
    - nopea tyhjäkäynti kytkeytyy myös silloin kokonaan pois päältä
    (- vajaalämpöisenä seisonnan jälkeen ei ryypppyä päällä, mutta ihan pikkuisen nopeutettua tyhjäkäyntiä, joka lähtee aika heti pois)

    Näitä juttuja tuossa säädetään. Säätöjä kannattaa rukata vuodenajan mukaan Kesäaikaan käynnistyksen jälkeen voidaan pärjätä vähemmälläkin ryypyllä, kunhan vain tyhjäkäyntiä on pikkuisen lisää, jottei kone sammu. Tuli itse eräänkin kerran iteroitua näitä..
     
  10. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

  11. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Paljon on tullu avustavaa linkkiä, kiitos tästä. Menee varmaan kesäkuun puolelle ennen kun ehtii purkaa tätä tietosumaa, Cädi vaatii kaiken liikenevän vapaa-ajan (jota ei oo paljoo juuri nyt) :rotfl:

    Mutta palaan astialle jakka ehdin tuon Lincolnin kimppuun taas, josko sen sais nätisti hörpöttämään tämän kesän aikana.

    Hiukan off-topikkina täytyy sanoa että oon jonkun verran ihmeissäni Fordilaisesta suunnittelusta, niin hyvässä kuin pahassa. Korin suunnittelu on ilmeisen onnistunut, hämmästyttävän hiljainen auto maantiellä, vieläpä HT-mallinen! Tekninen puoli ei aina ihan mee perille, miksi pistää laturi alas ja ilmapumppu ylös :eek: Ja tuntuu että koko auto on rakennettu radion ja lämppärin ohjauslaitteen ympärille :lol:
     
  12. willalande

    willalande 2nd gear

    tuntuu että koko auto on rakennettu radion ja lämppärin ohjauslaitteen ympärille

    tietenkin musiikki ja viileä/lämmin kabiini on tärkeintä.
    ittekin ihmettelin tuota laturin sijoitus paikkaa,mutta huomasin että se on tosi helppo montusta/ nosturilta huoltaa.
    eniten olen kaivannu sitä että startti olis ylhäällä.
     
  13. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Lähinnä ajattelin että mahtaako se laturi saada roiskevesiä enemmän siellä alhaalla asuessaan, luulis että ylempänä on kuivempaa?
     
  14. Beauville

    Beauville 1st gear

    Onks sun lincissä roiskesuojat paikallaan? Vai onko ne revitty pois.
    Ainakin Mark IV mallissa on laturin etu- ja alapuolella roiskesuoja. Ja ihan näkyy olevan tavallista kumimattoa joka on muotoon leikattu.

    Ja jos joku on rakennettu radion ympärille niin se on vani.
     
  15. willalande

    willalande 2nd gear

    tuossa meijän 65vm continentalissa ei kyllä ole roiske suojia,tai jos ollu niin pois otettu. öljyä sen päälle enemmänkin valuu joten ei vedestä niin haittaa.
    nytkin se on niin paksun öljymönjän peitossa että eihän sinne vesi pääse.
     

Kerro tästä muillekin!