Rengasleveys vs. ajettavuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Bätmobiili, 10.5.2010.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Haetaan nyt välillä kokemuksia ja kritiikkiä ennen kun kävelee kaupan ovesta sisälle.

    ´89 Sportside 350TBi on auto ja tallissa odottaa kierros 8x15 vanteita. Offsettia on ulospäin vakioihin verrattuna eli se jo parantaa ulkonäköä. Päälle kaavailin eteen 255/60R15 ja taakse 275/60R15 renkaita. Renkaaksi meinasin Bridgestone HTS 686:sta -> http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So

    Aina välillä kuulee kritiikkiä leveän renkaan "haitoista" uraherkkyydestä ja raskaasta vääntämisestä. Onko näissä "haitoissa" mitä perää?

    Ei ne ainakaan niin uraherkat ole kuin toisessa (50-luvun) jenkissä olevat rätit :odroll:
     
  2. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Turhan leveät on eteen suunnitteilla(mun mielestä) itselläni oli samanlainen auto ja edessä 245 kumit, huonommilla teillä oli melkoista uran hakemista kun ei tuollaseen normi tojotan uriin tahtonut mahtua. Lisäksi esim parkkihalli ym vekslailu paikoissa muuttui huomattavasti raskaammaksi käännellä, huomasi mm ohjaustehostimen "ulisemisena".Toisaalta tätä minun oli madallettu reilusti ja eteen hommasin kallistuksen vakaajan joilla voi myös olla vaikutusta.
     
  3. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Toisaalta vakio 235/75R15 menis edessä, mutta sais olla samanlaiset renkaat joka kulmassa (siis merkiltään ja kuvioltaan). Mitä nyt oon ajellut vakioilla 235/75R15 renkailla niin noille menee hienosti. Siksi on välillä jo miettinyt että pitäiskö pitäytyä ihan tossa koossa.... Levee olis tietty toisaalta hieno....
     
  4. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    235/75R15 en ole eläessäni kuminauhamaisemmilla renkailla ajanut kuin tuo koko :mad:

    toiset tykkää vähän muhkummasta ja toiset taas ei
    taitaa olla kärjistettynä myös niin että mitä matalampi profiili sen uraherkemmät, puhutaan kyllä jo alle 45 sarjalaisista toki leveyskin vaikuttaa siihen profiiliin jne jne.....
     
  5. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Vähän samoilla linjoilla, tuo korkeus 75 tekee sen että vähänkään reippaammassa ajossa keulapainoisella autolla(sportside) kumi "kaatuu alle" ja tekee puskemisen tunteen. pelkästään tuo 60 sarjalaiseen vaihto toi ajettavuutta reilusti kun jää tämä kaatuminen ja kumin ulina pois risteyksissä(tähän tosin ajotapa vaikuttaa reilusti)
     
  6. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Ajotapa on melko rauhallinen eli ei oikeastaan ole ongelma toi alle kaatuminen.
    Renkaan halkaisijan vaan tulis olla omasta mielestäni aika lähellä alkuperäistä. Sekin kun vaikuttaa ajettavuuteen ja vetävissä renkaissa mittarivirheeseen ja automaatin vaihtamiseen.
    Oma autoni on alaslaskematon niin senkään takia pienihalkaisijainen rengas ei näytä hyvältä alta.
     
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mulla on madalletussa vanissa 265/50/15 eessä 8tuuman vanteella jossa backspace 3tuumaa. velipojalla sama rengas/vanne -88 sportsidessa joka madallettu myös. ei noi mun mielestä ole mitenkään mainittavan uraherkkiä. mutta niissä on kylläkin alustat takuuvarmasti kunnossa. heti kun on vähän huonoa niveltä,tyhjää iskaria ja pyöränkulmissa heittoa niin johan alkaa vaikuttaa. turhan moni syyttää vaneja ihan paskoiksi ajella ja uraherkiksi ihan loppuunkaluttujen huoltamattomien alustojen takia.
     
  8. Vanikuski

    Vanikuski 1st gear

    Mulla oli vanissa 275/60/17 renkaat ja ei ollu yhtään uraherkät, päinvastoin kulki paljon mukavammin ku 225 tai 235 renkailla.
     
  9. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Onko tiedossa valmistajia joilta löytyis samasta rengasmerkistä ja kuviosta koot: 235/75R15 ja 275/60R15?

    On muuten yllättävän hankala löytää...
     
  10. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead

    http://kuvablogi.com/nayta/2605420/ 4"/6" alla pyörii 7"x15" & 8"x15" BS 3.75" ja rengastus 235/60/15 & 255/60/15 ja on hyvä ajaa. Jos haluaa 275/60/15 alle 4"/6" pudotuksella takana bs:n häätyy olla 8" vanteella 5.5" & 10" riittää 6.5". Vakio tai 2"/4" pudotuksella mahtuu 275/60/15 8" BS 3.75" 8)
     
  11. Sassabian

    Sassabian 1st gear

    Kun vetteen vaihdettiin 255:ten tilalle 275:set niin ei enää hakenu uria. Olisko sitte sen verran leveyttä että urat "katoo" sinne alle. En tiedä mistä sitte johtuu mut eipähä vetele enää.
    Caminossa taasen on edessä 245 ja takana 255 eikä kyllä paljoa uria haeskele.

    Mitään tietoutta asioista ole mutta tollaset on tullu huomattua, josko joku tosta jotain kostuis..
     
  12. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Lähes tuollaisia kokoja etsin itsekkin. Eli 235/70R15 ja 275/60R15. Kun ovat samankorkuisia. Ja aika vaikea on löytää. Hankookilta löytyy kyllä molemmat koot, mutta ei tietenkään samaa mallia.

    http://www.nordenrengas.fi/Kesarenkaat_ ... 5/cat/6016

    Nyt olen päätynyt siihen, että pikkarin alle tulee nuo aloituspostauksen 255/60R15 ja 275/60R15 Bridgestonet. Vaikka eturengas on pikkaisen matalampi.
     
  13. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    juu, laita semmoset vaan.

    mulla 245/60 ja 275/60 eikä vetele urissa.
    eikä varmasti ole alustakaan vimpan päälle.
     
  14. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Tohon Bridgestone 255/60 ja 275/60 rengastukseen on kai itsekkin päädyttävä. Ans katsoo sit että kuinka kääntyy parkkipaikalla jne..
     
  15. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Tuollaiset ovat pyörineet noin kolmeviikkoa alla. En ole huomannut suurempaa vetelyä. Ihan tyytyväinen olen noihin, hyvä tuli ajaa. 8)
     
  16. Cure

    Cure 1st gear

    Hieman eriävää mielipidettä, kaverin plymarin ajettavuus parani ja uraherkkyys loppui heti kuin vaihdettiin eturenkaat 255:sta 225:iin.

    Itsellä on edessä 225/60 ja en ole huomannut mitään vetelyjä missään välissä.

    Jotain tekemistä varmaankin tuolla korkeudella ja rengasmerkillä/laadulla on leveyden lisäksi tuossa uraherkkyydessä, kun vain tietäisi mitä ;D
     
  17. Sania

    Sania 1st gear

    suuri leveys rengas on hyvä ajaa ja valvoa ja drivingability :)
     
  18. tammercity

    tammercity Gearhead

    Eteen lautaset ja taakse tynnyrit, niin hyvä tulee.. :lol:

    [​IMG]
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ensin pitäisi määritellä ajettavuus. Rata-ajo vaatii erilaisia ominaisuuksia kuin keväiset pottupellot, joita virka- ja huumorimiehet teiksi kutsuvat.

    Jälkimmäinen tapaus lienee se yleisempi ajeluympäristö, niin sittenkin on vielä monta muuta seikkaa jotka vaikuttaa asiaan. Esim. minulla on Oldsissa ja Audissa molemmissa 235 leveät tassut, Audi hakee uria jonkun verran (paljon vähemmän kuin edellinen etuvetokäyttis 225:lla) ja Oldsi ei tippaakaan. Toisessa vannekoko on 18" ja rengasprofiili 35 (vai 40?) ja toisessa 15" ja 70.

    Uraherkkyyteen vaikuttaa leveyden lisäksi ainakin renkaan profiili, "olan" pyöreys (uraherkkyys yleensä lisääntyy renkaan kuluessa, kun olka muuttuu kantikkaammaksi) ja ohjausgeometria. Etuvetoiset hakee uria keskimäärin herkemmin kuin taka- tai nelivetoiset.

    Jos autossa on tehostin, niin ratin pyörittelyyn ei renkaan leveys merkittävästi vaikuta. Jos ei, niin vaikuttaa!

    Lisänä vielä, että polttoaineen kulutus yleensä kasvaa renkaan leveyden mukana - mutta taas kerran vaikuttaa muutkin seikat, mm. kumiseos ja renkaan ulkohalkaisia (= välityssuhde).
     

Kerro tästä muillekin!