Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Asiaa etenee ja kohta tehdaan maaperatutkimus (pakollinen Helsingissa)

    Tossa kun on tehnyt budjettia niin ei muuten valitettavasti se tonni per nelio paljoa heita (eli kiitos siita vinkista), mitaan ei tosin ole viela tehty niin ei voi sinallaan varmasti kommentoida. Harkinnassa on viela etta ottaako valuharkoista pystytettyna (nayttaa halvemmalta mutta voi tulla yllareita) tai sitten betonielementeista. Pelkat seinat+ontelolaatat tulee olemaan siella 60ke luokassa pystytettyna. :(

    Koska en halua rajoittaa sisakorkeutta olen ajatellut tehda pariovet itse (mokille tehty jo). Nuo lamelli/taitto-ovet kun soisi sisakorkeutta ja ainakin yks ovi pitaisi olla vaikka 3m korkea pariovi. (ja tietty 3-4 oven ostamisessa vrt tekeminen itse saastaa aika huomattavan summan). Pariovellekin varmaan saisi avaajan, eli jos ainakin yksi ovi toimisi kaukosaadolla. Sitten siihen kysymykseen:
    paljonkos olisi suositeltava jattaa tilaa siihen talliin ovien eteen etta autot saa viela taipumaan sisaan ja ulos?
    Yritan paasta mahd pienella tilalla ettei talli mene niin lahelle asuinrakennusta (perherauhan nimissa), olen ajatellun jotain 6-7m tallin ja tien/portin valiin. Tuleeko liian ahdasta?
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itse olen pähkäillyt myös harkko vs. betonielementti -asiaa maanalaiseen talliin. Sain hyvän vinkin, jos ei ole kovin tiukka aikataulu: kun betonielementtitehtaille toimittaa mitat tarvittavista elementeistä elementtitehtaalle, niin pistävät sivuun sopivia susikappaleita.

    Ja vielä jos sattuu tuntemaan jonkun rakennesuunnittelijan, niin pikku mitoitus"virheitä" tulee helposti :rotfl:
     
  3. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Pitaakin laittaa mieleen. :lol: Tuohon ylaosaan ei varmasti sellaisia tule (valkopesu pinta) mutta luulisi etta joskus tollaista perus-2.5m korkeaa harmaata joka kavis kellariin tulis sutena.
    Suuri kysymysmerkki on toi maanrakentaminen/perustukset/antura. Oon laskenut siihen 25-40ke ihan silla perusteella mita ton kokoisten omakotitalon perustamiseen mennyt netin perusteella (kaupunkialueella missa maansiirto yms maksut torkeita). Kavispa tuuri ja ei tarttis kun pikkasen rajayttaa tilaa kellarille. (tuossa on kallio aika pinnassa)

    Nyt sitten kiva urakka yrittaa loytaa kaikki pakolliset suunnitelijat yms, liasaks asuintaloonkin pitais tehda iso LVI-remppa. :poff:

    Viela ideoita kaivataan paljon ovien eteen pitais jaada tilaa... :D
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Riippuu tietysti oviaukon leveydestä, sanoisin että 6m minimi 10m on jo riittävä
     
  5. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Kiitos!! Pitaa laittaa rakennusta varmaan vahan vinoon tiehen nahden niin jaa enemman tilaa. (ja nain vain yksi kulma tulee lahemmas asuintaloa)
     
  6. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Polkuautolle riittää että ovet aukeaa mutta jos on pitempi limusiini niin vaatiikin sitten enempi tilaa :D
    Mutta vakavammin,niin paljon kannattaa tehdä tilaa kun mahdollista sillä eihän sitä koskaan tiedä mitä siinä joutuu liikuttelemaan 8)
     
  7. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Mielellaan siihen jattais vaikka 15m mutta sitten ois perherauha vaarassa. :D
    Oman faijan kommentti oli etta 6m riittava, portin ja tien aluetta voi kuitenkin kayttaa hyodyksi myos.
    Ja itse asiassa en tieda sallitaanko rakennus vinoon tiehen nahden, asuinrakennus kylla on mutta siihen on enempi matkaa tielta. Ketaan arkkitehtia paikalla joka tuntee Helsingin saannostoa? :D (ja itse asiassa pitaa katsoa etta kuinka korkea "talousrakennus" Helsinkiin sallitaan, sinansa ei tartte kikkailla rakennusoikeudella kun se onneks riittaa)
     
  8. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Menee yksinpuheluks ja ei edes kiinnostavaksi sellaiseksi mutta kuitenkin:
    jos joku oikeesti meinaa rakentaa pk-seudulle tallin halvalla niin unohtakaa. Aloin laskemaan pelkastaan kaikkia PAKOLLISIA arkkitehti+vastaava mestari yms palkkioita niin ollaan helposti 5 numeroisessa luvussa. (esim tuolla pitaa olla viela joku hyvaksytty arkkitehti eli mitkaan omat tuherrukset ei kelpaa, ja viela monta versiota)

    Soitin Hki kaupunginarkkitehdille ja periaatteessa ilmeisesti kellarillinen talousrakennus hyvaksytaan mutta ei viela siihenkaan ottanut kantaa, niille pitais lahettaa arkkitehdin piirrukstukset joissa olisi rakennukselle 2 eri sijoituspaikkaa ja kapeampi seina pitais olla tiellepain.Ja tastakin he sanoivat viela etta ovat normaalisti pitaneet etta talousrakennnuksen seina saa tiellepain olal maks 7m levea, kysyin etta milla perusteella mutta perusteista tahan ei oikein ole. Mulle nyt on aihan sama vaikka laskettais miksi tahansa rakennukseks, asuinrakennuksessa ei vaan saa makuuhuoneessa vissiin sailyttaa autoja. :poff: Haluan etta se olisi 8m levea etta sisalla jotain mahtuisi auton takana tehdakin (melkein metri menee nykyseiniin tuosta)
    Eli on meinaan ihan v****n vaikeaa ja pakko saada joku hyva arkkitehti joka saa hoitaa asiat kaupungin kanssa etta rakennuslupa tulee.

    Eli ketaan hyvaa arkkitehtia jota kiinostaa pieni projekti ja tuntee Helsingin pykalaviidakon? :D

    Alkaa paha aavistus hiipia mieleen etta tulee aivan sa****n kalliiks. :mad:
     
  9. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Täällä on kanssa aloiteltu tallin tekoa. 1,5-kerroksinen vanhan navetan näköinen kolossi. Heinä- (romu-) vinttikin tulee. Iso monttu on pihassa, miljoona kuutiota viety maata pois ja tänään paukutellaan pikkufiiatin kokoisia kiviä. Tänä kesänä jää ajelut vähälle, mutta tulevina talvina yritetään rakennella senkin edestä. :D
     
  10. rb

    rb Double Gearhead

    Noin se valitettavasti on.

    Toin saman asian esille noin 15 sivua sitten, en vittuillakseni, vaan varoituksen sanaksi niille jotka haaveissaan näkevät ison tallin kotipihassa sadan euron neliöhinnalla.

    Mutta onnea ja menestystä Zuffenhaus sinun projektille.

    Jos jotain oikein tahtoo, niin yleensä konstitkin löytyy ja sisukkuus kasvaa suunnittelmien edetessä. Rahaa menee että pahaa tekee ja lupapaperi rumba syö miestä rotan lailla, mutta sitten kun alkaa olla valmista niin kaikki uhraukset tulee palkituksi.
     
  11. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Se on hyva etta tuollaista sanoo koska pahin on se jos ryhtyy johonkin projektiin ja sitten kesken loppuu rahat. Mulle tuo on ollut sellanen haave etta sen kylla toteutan niissa puitteissa minka nyt noi kaupungin arkkitehdit sitten antaa, rahaa menee ja ketuttaa mutta toivotaan etta riittaa. Nyt sitten oon lahestynyt muutamaa tarpeeksi patevaa arkkitehtia/paasuunnittelijaa, katotaan miten kay.

    (lisaks vakuutusyhtio selvittaa etta milla nimikkeella tota kellaria pitais kutsua etta sais tulityotilaks. Olettaen etta kaupunki antaa talousrakennukselle luvan kellari + 1 kerros. Aika hanurista kun saatais samalle paikalle laittaa asuintalo jossa kellari + 3-kerrosta. :mad: )
    eli tahan liittyen:
    Oliko viela ideaa milla nimikkeella kellaria pitaisi kutsua etta ois ees teoriassa mahdollisuus tulityotilaksi, kavisko harrastetila? Tietty se olisi tehty tulityokriteerit tayttaen + hyvaksytty. Sen paalla siis autotalli johon ei tietty saa tulityotilaa.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itse nimesin tallin korjaamohalliksi, mutta ei sitäkään ole vielä rakennettu saati tulityöpaikaksi hyväksytty, mutta toiveissa on. Nimitys tosin aiheutti lupavaiheessa muutamia ylimääräisiä kysymyksiä, lisäksi rak.tark. oli kylillä kysellyt että mikäs mies tämä on - korjaamoyrittäjä vai autoharrastaja :lol: Ilmeisesti autoharrastaja oli pienempi paha kun lupa tuli...

    Kuva kötöstyksestä: http://picasaweb.google.com/303.Rocket/ ... 8488541586

    Ja sijoitus tontilla: http://picasaweb.google.com/303.Rocket/ ... 3982552306

    Edit: vielä tuohon tulityötilaksi saamiseen, etäisyys muihin (asuin?)rakennuksiin täytyy olla riittävän suuri. Saattaa vaihdella paikkakunnittain, meillä se oli 8 m.
     
  13. Buick55

    Buick55 Gearhead


    Näyttää tosi asialliselta suunnitelmalta,tuo on vielä plussaa kun on osaksi maansisällä vaikkakin hieman kalliimpi rakentaessa,voi auttaa lämmityksessä jatkossa?
    Mulla on suurinpiirtein samat neliöt mutta "huonommin"sijoitettuna kun tontin mallista johtuen joutui tekeen pitkän mallisen (6x12m).
    Tuo monttu suunnitelma vaan otti silmään jos sellainen toivottavasti sinne tulee?
    Kuvan mukaan jos teet n.neljä metrisen poteron niin ei kannata sijoittaa sitä sitten liian lähelle ovia,itselle sattui toisessa tallissa aikoinaan "moka"kun monttu on liian lähellä ovia ja vain kolme metrinen pituudeltaan,alle ei pääse jollei auto ole osaksi ulkona (talvella hankalaa)tai sitten on könyttävä helman alta kun vähän tunkkaa(=hankalaa).
    Jälkeenpäin olen harmitellut kun en tehnyt samalla kuusmetristä,helpottuis huomattavasti näiden pitkien koslien kanssa puuhastelu :lol:
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuo on kyllä hyvä pointti, ei välttämättä olis tullut itselle mieleen. Monttu kyllä tulee jos tallikin. Sinulta taisin kerran ottaa mallia korkeuteen, mutta en muista enää kuinkas monta harkkoa se olikaan - 5? Ei ole tarkoitus tehdä seisomakorkeuksista, vaan semmonen että jakkaralla istuen on sopiva työskentelykorkeus.
     
  15. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Montun jonkinlaisena vaihtoehtona voi harkita tehdastekoisia alumiinisia huoltosiltoja. http://www.lintec.fi/PDF/Ajosillat.pdf
    Kevyet siirtää sivuun ja vaikka säilyttää ulkona. Hinta oli noin 1500 e + alv, kun kyselin. Näppärä tekee itse vaikka puusta (itelläkin yhdet, vaikken näppärä olekaan)
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    maksaa yleensä puolet enemmän siitä, mitä alunperin oli suunnitelmissa :rotfl:
     
  17. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Joo,5 harkkoa oli ja leveys 1m =hyvä 8)
    Lisävinkkinä,upotin kulmaraudan reunoja kiertämään sillalailla että siihen uppoaa 32mm vaneri jolloin kun levyt on paikoillaan niin lattia on tasainen.
    Ensin epäilytti kun ei ole "reunavaroittimia"mutta on osoittunut hyväksi tunkatessa ja muissakin toimissa ettei ole reunoja koholla.
     
  18. TTA

    TTA 1st gear

    Eipä ole mullakaan reunavarottimia ja hyvin on pärjännyt. Yleensä ajan auton ensin montulle ja sit vasta siirrän kannet pois niin ei tarvi jännittää. On kyllä suunnitelmissa asentaa peili takaseinään niin voisi ajaa myös monttu auki ja samalla saa sijoitettua auton tarkemmin sivusuunnassa. Mulla kun on vanha suht kapea monttu niin täytyy vähän kattoa kumpaan reunaan ajaa jos vaikka helmoissa on jotain korjauskohdetta.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jotta saattais jopa kymppitonnin maksaa?

    Nojoo. Ei se halpaa oo täälläkään. Joku 30 tonnii saa varautua pulittamaan postimerkin kokoisesta tallista... Puhumattakaan jos haluais oikeesti tilaa.

    Mä taidan jatkaa rakentamista edelleen taivasalla. :odroll:
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    naapurin eka kysymys: meinaattex purkaa ton 210m2 suulin? :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!